Brunei 26 BRUNEL COFELY Sponsors topsport Niels Mesu (links) en Maurice Baart in de boerderij van Mesu. Tekst en foto: Rudi Wijnacker Doelstellingen Meerwaarde Maurice Baart Niels Mesu Fwrce Fusiwrie» wea aubsidiev DI1MSII KOMT NAAR ZEELAND Ontmoet ze op 9,10 en 11 juni in Vlissingen of Breskens tijdens de Delta Combi De Punt, Piet Heinkade Haven Breskens I zeeland j seaports Samen naar de top Een passie voor topprestaties Zet een schaatser die een oplei ding veehouderij volgt en een commercieel directeur van een technisch bedrijf samen en zie waar het gesprek toe leidt. Ogen schijnlijk hebben ze weinig ge meen, tenzij het over talentont wikkeling gaat. Schaatser/ vee houder Niels Mesu en commer cieel directeur Maurice Baart van Cofely in gesprek. MIDDELBURG - Passie is wat Niels Mesu en Cofely bindt en Stichting Zeeland Sport Leisure brengt ze sa men. Niels is sporttalent en ambassa deur en Cofely is sponsor van de stich ting. Niels timmerde samen met zijn broer Erwin al stevig aan de weg. Door zeer verdienstelijke deelname aan nationale en internationale wed strijden zijn zij het voorbeeld van jeugdig Zeeuws sporttalent. "En die bekendheid zet ik graag in om jong ta lent te stimuleren zich verder te ont wikkelen." aldus Niels. "Een skeeler- clinic, een sprint tegen mijn broer of het lossen van een startschot: het trekt publiek, vestigt de aandacht op sport én op onze provincie." "Constant verbeteren is noodzakelijk om de concurrentie voor te blijven." zegt Maurice Baart, commercieel di recteur van Cofely. "Zowel in de sportwereld, als in het bedrijfsleven. Sport verbindt bovendien. Daarom is de metafoor snel gevonden. We ver binden onszelf aan veel sportevene menten zoals het voetbaltoernooi de Cofely Cup in Zeeuws-Vlaanderen, maar we lopen ook met een team van collega's de RoParun van Parijs naar Rotterdam. Een sponsorloop om geld in te zamelen voor de palliatieve zorg van kankerpatiënten. Als high-perfor mance organisatie hebben we als doel om de beste te zijn. Uiteindelijk gaat het dus om mensen of de talenten die we vanuit die visie willen binden aan ons bedrijf. Diezelfde link leggen we nu met talentontwikkeling in de top sport. De activiteiten en het netwerk van de stichting sluiten hier perfect op aan en wij kunnen met een gerust hart de organisatie uit handen geven. Samen werken we nu naar de spelen in 2018 toe." Uiteraard richt Niels zich ook voort durend op de toekomst. "Onze team sponsors Aware en Fonterra hebben een vieijarenprogramma voor ons neergezet, toewerkend naar de vol gende spelen in Zuid-Korea. Met vijf tien schaatsers - waaronder Bob de Vries en Olympisch kampioen Jorrit Bergsma - trainen we onder leiding van coach Jillert Anema. Alleen de be sten mogen uiteindelijk naar Pyeong- chang." Niels'doel laat zich raden. Dat het behalen van doelen opeens grondig verstoord kan worden, bleek in 2013 toen melanoom, oftewel huidkanker, ontdekt werd bij Niels. De behandelingen trokken een zware wissel, maar op de baan kon hij dit volledig achter zich laten. Inmiddels is hij weer terug op zijn oude niveau. Zijn positieve houding valt ook op bij andere schaatsers zoals Michel Mul der. "Dat jij, terwijl je dat allemaal meemaakte, steeds weer met een gro te lach op de training kwam en volop genoot, daar heb ik veel motivatie uit geput." citeert Niels hem. Diezelfde inspiratie gaat hij ook delen tijdens een toespraak bij de Pre Ride for the Roses, de race voorafgaand aan het grootste wielerevenement van Zee land dat geld inzamelt voor KWF Kankerbestrijding. Niels beseft goed wat sponsoring voor een bedrijf betekent: "Sportspon soring is een investering in je bedrijf waar je iets voor terugkrijgt. Talent- sponsoring hoort daar ook bij. Als ik 's maandags in de krant sta, gaat het gesprek in onze winkel op Kaasboer derij Schellach in Middelburg enkel daar over. De naam van de sponsor valt dan regelmatig. Tussendoor ver koopt mijn moeder ook nog een stuk je kaas." zegt Niels lachend. Zijn sponsoring neemt ook verplichtingen mee. "Wij rijden altijd in een pak van de sponsor. Bij het skeeleren sponsort de wielenfabrikant, dus we rijden ook op hun wielen. Mijn gesponsorde au to moet er natuurlijk ook schoon uit zien en we geven clinics aan het per soneel van de sponsor. Maar het be langrijkste is wel de media-aandacht, met name op televisie. Mijn team sponsors zijn beiden actief in de zui velindustrie en veel veehouders zijn Als technisch dienstverlener be hoort Cofely - voorheen GTI - tot de top in haar branche als het om kennis en ervaring gaat. Het bedrijf streeft naar optimale benut ting van beschikbare energiebron nen, het optimaliseren van techni- In 1997 schaatste Niels Mesu's va der de Elfstedentocht. Het schaat sen is hem dus met de paplepel in gegoten. Wat op zijn achtste begon met rondjes op het schaatsbaantje bij het oude zwembad in Vlissingen is inmiddels uitgegroeid tot een le ven dat volledig in teken van het schaatsen staat en waarin hij af koerst op de Olympische winter spelen in 2018 in Zuid-Korea. Hij voelt zich helemaal thuis tussen dé schaatstoppers van ons land en pro fiteert volop van al hun kennis en ervaring. SpotiZMlan* Golden Tuur w.n'4^ IN THE VOLVO OCEAN RACE O l li.h i goc ivez marathonschaatsers. Ideale promotie dus.""Om ook in de toekomst vol doende professionals in dienst te heb ben" verklaart Maurice de reden tot sponsoring "willen we vroegtijdig ta lent spotten en dat uiteindelijk zo goed mogelijk opleiden en integreren in ons bedrijf. Door deze talentont wikkeling ook te ondersteunen in de sportwereld inspireren we onze eigen medewerkers." "Maar hoe krijg je de gewenste expo sure via deze talenten aangezien ze minder in het nieuws komen dan de topsporters?" vraagt Niels. "Het gaat ons meer om de exposure binnen ons bedrijf, het binden en boeien van het eigen personeel. Zorgen dat medewer kers trots zijn op Cofely omdat zij ruimte krijgen om te ontwikkelen, het beste uit zichzelf kunnen halen en dus optimaal presteren" antwoordt Maurice. "Daarnaast maakt het mede werkers trots dat hun bedrijf jong sporttalent stimuleert. Heel veel me dewerkers herkennen zich er in, heb- sche installaties en productieproces sen. Om dit te realiseren, benadert Cofely de ontwikkeling van gepas sioneerd en getalenteerd technisch personeel als topsport: want alleen met de juiste coaching en facilite- ring bereik je de top. ben affiniteit met die sporten en zo vormen ons werk en de sport een he le mooie combinatie om tot toppresta ties te komen. Wanneer talenten het goed doen en wij daar als sponsor ook bij genoemd worden, is dat voor Cofely voldoende exposure." Ook buiten zijn team ziet Niels de in vloed van sponsoren, zeker na het Ne derlandse succes in Sotsji. "De broers Mulder - die ik beiden goed ken - hoeven piaar te vragen en ze krijgen het. Dat is ook het belang van het hebben van een sponsor. Deze ont- zorgt en faciliteert optimaal zodat jij je volledig op je sport kunt richten. Als je alles zelf moet bekostigen en re gelen, gaat dit ten koste van je presta ties." Maurice is het hier roerend mee eens: "Je moet talent alle ruimte geven om te groeien, doen waar je goed in bent. Zowel in de sport als in het be drijfsleven." "Misschien kunnen die talenten ook in directe zin iets voor de sponsoren terug doen." stelt Niels voor. "Jaze ker" zegt Maurice "jonge sporters kunnen bijvoorbeeld met clinics en een presentatie ons personeel inspire ren." Met wederom een voorbeeld van hoe bedrijfsleven en sport elkaar kunnen versterken, nemen de heren afscheid en gaan over tot de orde van de dag: alles geven voor het bereiken van:de top.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 118