24 6euj00n fersoonfy* Onderwijs fietsbellen Leonard Bal (links) en Peter Keim, de mannen achter Belle Company. Tekst en Foto's: Dennis Rijsbergen Verkooppunten Leerzaam Bijzonderheden De bel en de sleutelhanger van Belle Company. www.joosse.nl Studenten hebben succes met Zeeuwse knoopbel Het idee voor het schoolproject werd zo tussen neus en lippen ge opperd. 'Laten we een fietsbel maken met een Zeeuwse knop.' Een gouden greep, maar dat wis ten de negen HZ-studenten op dat moment niet. Een jaar later had hun studentenbedrijfje echter 17.000 fietsbellen verkocht. En de omzet? Die was maar liefst 70.000 euro. In 25 jaar was er geen succesvoller studentenbe- drijf in heel Nederland dan de Zeeuwse Belle Company. Vier van de negen studenten zijn intus sen doorgegaan met hun business en zijn heuse ondernemers. VLISSINGEN - In een klein tuintje in een doodnormale wijk in Vlissin- gen staan twee grote pallets. Ze zijn net uit China gearriveerd. In de do zen zitten vierduizend fietsbellen. In de garage van het ouderlijk huis is geen ruimte meer voor de auto van pa. Op een grote productietafel lig gen zo'n tweehonderd fietsbellen. Die moeten nog voorzien worden van een plastic kapje in de vorm van een Zeeuwse knoop. Peter Keim en Leonard Bal, beiden 22 jaar, zijn druk in de weer om de bellen te produce ren, te testen en in te pakken. Werk weken van 30 tot 40 uur zijn niet uit zonderlijk. En daarnaast zitten de der dejaars studenten commerciële econo mie en sport- en bewegingseducatie nog vele uurtjes in de collegebanken. "Als je een eigen bedrijf hebt, zijn je inzet en motivatie nu eenmaal veel groter dan wanneer je voor een baas werkt", verklaart Peter de werklust. Ze weten allebei het moment nog. In de les marketing. Nog maar net een maandje aan de slag met een studen- tenbedrijf als onderdeel van hun oplei ding. Een mailtje komt binnen. Het is een order van SVRZ Of de studen ten zomaar even 5000 fietsbellen wil len leveren. "Echt, we sprongen let terlijk uit onze stoelen", lacht Peter. "Ik dacht: 'Wat gebeurt er? Nou, we hebben daarna niet veel van de les meer meegekregen", vult Leonard aan. Van de oorspronkelijke negen studen ten zijn naast Peter en Leonard alleen Justin Wouters en Vera Geschiere na het schoolproject doorgegaan met het bedrijf. Via zo'n zeventig verkoop punten zijn de Zeeuwse fietsbellen te koop. Van VW's tot musea en van boekhandels tot eetcafés. Hun opmer kelijke succes zorgde zelfs voor een ontmoeting met een kersverse koning Willem Alexander. "Toen hij Zee land bezocht, mochten wij hem een bel overhandigen", memoreert Peter. En ze belandden in de radiostudio van 3FM bij Giel Beelen. Eigenlijk zijn de Vlissingse studenten nog steeds beduusd van hun .enorme suc ces. "Dit hadden we nooit ver wacht", stelt Leonard. "Zeker in het begin wisten we even niet hoe we het allemaal moesten doen. Het ging veel te hard. We zagen het toen voor al als een schoolproject, als een spelle tje haast. Maar al snel heb je in de ga ten dat het serieus wordt. Dan is het handen uit de mouwen." Een leerzaam proces was het zeker voor de studenten. Een periode van meer dan een jaar waarin ze transfor meerden van groene studentjes tot er varen ondernemers. "Had je ons een jaar geleden gesproken dan waren we nog jongetjes", vertelt Peter. "Nu lo pen we miljoenenbedrijven binnen en zitten we om tafel met directeu ren. We doen alles zelf Inkopen, ver kopen, financiën. Daar leer je zo veel van." De vier jonge ondernemers zitten ook niet stil wat de toekomst betreft. Naast de fietsbellen hebben ze sinds kort ook sleutelhangers met de be roemde Zeeuwse knoop op de markt gebracht. "Een mooi relatiegeschenk, wantje kunt hem in elke kleur krij gen en je kunt op de achterkant elk gewenst logo laten zetten", kjinkt het Het ontwerp voor de fietsbel is van een student engineering Daarna hebben de studenten een 3D-print van de fietsbelkap ge maakt Aan de hand van die print maakte J. Knieriem BV in Goes voor een speciale prijs de mal Met de mal worden in Zeeland de plastic kapjes geproduceerd De fietsbellen zelf komen uit China volleerde verkoopspraatje. "Maar we beseffen ook wel dat de Zeeuwse knoop op dit moment een hype is", zegt Leonard. "Die kan zo ineens over zijn. Dus we kijken al vooruit." Zo kun je ook denken aan een Friese of Amsterdamse fietsbel, leggen de twee uit. "Of we steken verder in op In de 'productiehal' in de gara ge worden de kapjes met een spe ciale lijm op de bellen geplakt. Daama worden de bellen getest en in een doosje ingepakt De studenten begonnen met een budget van 3000 euro en 200 bellen Inmiddels zijn er 17.000 bellen verkocht en haalde het bedrijf in het eerste jaar een omzet van 70.000 euro andere Zeeuwse producten", stelt Peter. Hoe dan ook, voor een baas werken nadat ze hun opleiding heb ben afgerond, is geen optie. Leonard: "Ik had nooit over ondernemen nage dacht. Maar nu met dit bedrijf weet ik het honderd procent zeker, onder nemen is waanzinnig leuk." JOOSSE ^JOOSSE m ACCOUNTANTS m PERSONEELSDIENSTEN %0 BELASTINGADVISEURS %0 Accountancy Salarisverwerking Belastingadvies Loonadvies Belastingaangiften HR Diensten Bedrljfsadvles Detachering Online diensten MiDDËLBUaa OOSTKAPÉLicflMl INTERNET 4 T 0118 612 774 t rniadelburgfjoosse.n' T 0118 583 010 r gostkapellefioosse.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 116