wervenhove bv Ook voor incasso advies! 16 De ambities van Terneuzen Politieke klus Economische kracht Episch centrum Terneuzen wordt het economisch knooppunt van Zeeland' Terneuzen staat de komende ja ren voor belangrijke opgaven. De stad moet beter op de kaart, dui delijker vooral. Via city branding moet de grootste gemeente van Zeeland zich als merk positione ren en vermarkten, vindt Jack Be gijn, sinds april wethouder van Economische Zaken. Het gaat hem vooral om beleving, te verta len in een aantrekkelijk vestigings klimaat voor ondernemers in combinatie met een aangename woon- en leefomgeving. Zijn ver trekpunt: 'Minder praten, meer doen'. Tekst: Peter Oggel Foto's: Mark Neelemans TERNEUZEN - Wie zijn werkka mer in het Terneuzense stadhuis bin nenkomt, stuit op een ingelijst en ge signeerd shirt van voormalig Ajacied Barry Hulshoff. Jack Begijn kocht het rood-witte truitje ergens in de jaren negentig op een benefietveiling. Ruim 700 gulden telde hij neer, welk bedrag hem vervolgens bij echtgeno te Gerarda wel wat strafpunten kost te, maar dit terzijde. De centrale verdediger van het 'gou den Ajax' uit de jaren zeventig symbo liseert de instelling waarmee Begijn (57, CDA) vorige maand aan een nieuw hoofdstuk in zijn carrière is be gonnen. Hij verruilde de stedelijke scholengemeenschap De Rede voor de politiek, wethouder van Economi sche Zaken; in werk- en havenstad Terneuzen is dat niet bepaald de ge makkelijkste positie, met een nog steeds pruttelende economie als bij komstigheid, een waterig zonnetje als mogelijke voorbode van een nieuwe lente ten spijt. In het besef dat er de komende jaren in Teneuzen achterstallig werk is in te halen, spiegelt Begijn zich aan de pro fessionele instelling van Hulshoff. "Een speler die nooit opgaf, die er al tijd voor ging." Die karaktertrek be valt hem wel, al is het is nog even wennen op de bestuursgang op de der de verdieping van het stadhuis. Be gijn heeft zich deze weken breed la ten informeren, binnen én buiten het huis van de gemeente. Voor het grijpen op zijn bureau lig gen twee rapporten. De eerste draagt als titel beleidsplan economie Terneu zen 2012-2015, de tweede structuur visie detailhandel Terneuzen. De laat ste is min of meer vers van de pers en moet nog voor de zomer door de ge meenteraad worden geloodst. Het wordt daarmee zijn eerste politieke klus van gewicht. "Beleid is keuzes maken. Maar keu zes kun je pas maken als je een visie hebt", zegt hij als binnenkomer. Dat klinkt cryptisch, maar Jack Begijn be seft terdege waar hij vorige maand aan is begonnen. Hij heeft vier jaar ge meenteraad achter de rug, maar daar mee is zijn politieke ervaring wel ge duid. Maar het helpt dat hij als eige naar van een tekst- en communicatie bureau ook ondernemer is, bekend met het (regionale) bedrijfsleven. En: hij kent de taal van de ondernemer. "We gaan aanpakken, de tijd van pra ten is voorbij", zegt hij tot tweemaal toe. De rapporten op zijn bureau vormen de leidraad voor het beleid dat hij de komende periode wil ontwikkelen én uitvoeren, plus daarbij opgeteld de aanzet die ambtelijk inmiddels is gege ven aan de ontwikkeling van citymar- keting -hoewel Begijn zelf liever spreekt over citybranding. Een belang rijk hulpmiddel, stelt hij vast, om de stedelijke economie van Terneuzen te versterken als bovenregionale koop- en stapstad met ruimte voor in dustriële ontwikkeling in de havens en de Kanaalzone. Begijn is de komende vier jaar eerste verantwoordelijke voor de economie in zijn geboortestad, in samenwer king overigens met burgemeester Jan Lonink; die heeft als gepokt en gema zeld bestuurder de havens en grens overschrijdende (lees: Gentse) samen werking in zijn pakket. De som der delen is niettemin een zware op dracht: meer bedrijven, ontwikkeling van toerisme en recreatie, meer werk, en vooral: meer beleving -zowat de rode draad in het betoog van Begijn. Hij citeert uit het economisch beleids plan, gearceerd met een markeerstift: 'In Terneuzen ligt de economische kracht in een gezonde bedrijvendyna- miek en een hoogwaardige woon- en leefomgeving. Een regionaal econo misch centrum met een attractief win kelaanbod en een toeristische aantrek kingskracht door de ligging aan wa ter'. Dat is precies waar de wethouder naar toe wil. Terneuzen water, en daar moetje dankbaar gebruik van maken. Op alle fronten, vindt hij. Be gijn staat nadrukkelijk een 'integrale visie' op wonen, werken en leven voor, in samenhang te realiseren in een netwerk van Triple O, de begin letters van overheid, ondernemen en onderwijs. Een bindmiddel, klinkt hij nog even als docent. Want: "Samenwerken betekent ook elkaar iets gunnen. Vanzelfsprekend is werk belangrijk. Acquisitie van bedrij ven is noodzakelijk, maar ook aan dacht voor gevestigde ondernemin gen. Dus moeten we werken aan een optimaal vestigingsklimaat. Betaalbare en representatieve bedrijventerreinen, ruimte voor nieuwe ontwikkelingen, voor duurzaam ondernemen. Met een soepele regelgeving, een efficiën te, dienstverlening, goede faciliteiten. Maar het gaat ook om leven en vrije tijd: mensen moeten het in de stad naar hun zin hebben. Veilige woon wijken, goed onderwijs, gezellige win kel- en uitgaanscentra, goede sport- voorzieningen. En ja, ook toerisme. Ontwikkeling van de veerhaven en de Scheldeboulevard kan de stad een impuls geven." De gemeente Terneuzen telt veertien woonkernen, met elk specifieke wen sen en verlangens. Dat heeft de afgelo pen jaren wel eens geleid tot onderlin ge botsingen en afgunst. Ja, hij kent de soms kritische uitkomsten van de ondernemersenquête (september 2013) van ondernemerskoepel CM Terneuzen. Zorg over de binnenstad, onduidelijkheid over het gemeente lijk beleid, gebrek aan aandacht voor het midden- en kleinbedrijf, opgeteld toch de grootste werkgever binnen de gemeentegrenzen. Begijn onderkent dat de retail snel verandert onder invloed van economi sche omstandigheden, veranderingen in bevolkingsopbouw en vooral de di gitale revolutie (webwinkelen). De ondernemer moet zich aanpassen, de gemeente kan faciliteren. Hij wil het Terneuzen heeft ambitie. Met als motto 'dienstverlening - samen doen' heeft het nieuwe college van burgemeester en wethouders een programma gepresenteerd, waarin de economische ontwikke lingen voor de komende jaren zijn geschetst. De belangrijkste punten uit dit programma zijn: Goed vestigingsklimaat voor be drijven, stimulering van economie Toekomstgerichte ontwikkeling van de detailhandel in het centrum van Terneuzen Schone en duurzame industriële ontwikkeling in de Kanaalzone Ontwikkeling van toerisme en recreatie toch even gezegd hebben, wellicht om voorbarige criticasters voor te zijn: "De stad Terneuzen is het episch centrum van de gemeente, in het col lege zijn we het daar wel over eens. Als het Terneuzen goed gaat, dan pro fiteert elke kern mee." Hij verwijst naar het collegeprogram ma. Citaat daaruit: 'Goed afgewogen en toekomstgerichte ontwikkeling van de detailhandel in het centrum van Terneuzen.' Begijn: "De detail handelsvisie moet daar (mede) borg voor staan. We hebben alleen maar te winnen. Onbegrensd Terneuzen." Citymarketing (ingang 2015) Grensoverschrijdende samenwer king met België/Vlaanderen Professionalisering gemeentelij ke dienstverlening aan bedrijven Aanleg van een goederenspoor lijn op de Oostelijke Kanaaloever Verlaging van toltarieven Wes- terscheldetunnel Herijking van het parkeerbeleid Kennisinfrastructuur en behoud van goede onderwijsvoorzieningen, mede om jongeren te behouden Herontwikkeling binnenstad Terneuzen (Kop Noordstraat, Nieuwstraat-Zuid) Waar mogelijk voorrang voor lo kale ondernemers in gemeentelijk inkoopbeleid Iedereen actief Schuttershofweg 1 4538 AA Terneuzen T 0115 612797 info@dielengerechtsdeurwaarders.nl www.dielengerechtsdeurwaarders.nl Postbus 408 4530 AK Terneuzen Terneuzen Krabbendijke Serooskerke Aagtekerke Bedrijfsunits Bedrijfsgrond Herontwikkeling Projectontwikkeling In- en verkoop bedrijfsvastgoed tel. 0118-592821 06-51270067 www.wervenhove.nlinfo@wervenhove.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 108