Piet Vogelaar 12 Onderwijs mini- ondernemingen De jonge ondernemers en hun stagebegeleider. Tekst: Peter Oggel Foto: Mark Neelemans Vijf jaargangen Onderlinge concurrentie Land van ondernemers BUSINESS-RENT ...als je 'm nodig hebt! a www.businessrent.nl Ondernemers van de toekomst Met het project mini-onderne mingen ruiken MBO-leerlingen van onderwijsinstituut Scalda in Terneuzen en VMBO'ers van het Reynaertcollege in Hulst aan het ondernemerschap. Bedrijfjes in lil liputter-formaat, maar wel hele maal voor het echie. Met inzet en coaching van het regionale be drijfsleven verwisselen scholieren de theorie van het klaslokaal voor de praktijk van de ondernemer. De kern is ondememerstalent ont ginnen en stimuleren, ook ten ba te van de economische ontwikke ling van het Zeeuws-Vlaamse midden- en kleinbedrijf. TERNEUZEN - Soms zit het mee, soms zit het tegen. Daar weten zelf standig ondernemers alles van. Maar ook als zakenman in spe leer je heel snel omgaan met wensen en verlan gens van de klant. Neem Liselotte van der Graaf, Thi- bault de Croocq, Hidde den Dekker en Achraf Saouib, vier tweedejaars stu denten marketing&communicatie aan het Zeeuwse onderwijsinstituut Scal da. Gevieren vormen ze deze maan den een bedrijfje dat in opdracht van Uw Nieuwe Toekomst, samenwer kingsverband van Zeeuws-Vlaamse (semi-)overheden en bedrijven, cho colaatjes in de vorm van een grens- paaltje verkoopt. Dat paaltje symboli seert het grensgebied Zeeuws-Vlaan deren, met als extra verkoopargu ment de viering van het 200-jarig be staan. Een goede voorbereiding is het halve werk, leert Scalda-stagebegeleider Bart Verstraeten het kwartet in de be schutting van het leslokaal. Nog een adviesje: "Planning is van wezenlijk belang." Die raad is ter harte geno men. Op tafel ligt een ondernemers- plan, een uitgeschreven belscript voor telefonische marketing en een lijst met een kleine vijftig potentiële afne mers, cafés en restaurants tussen d'Ee en Hontenisse. Die strategie moet uit monden in een concrete afspraak, van zelfsprekend met als doel een order. De werkelijkheid blijkt weerbarstiger dan de theorie. 'Zet maar een offerte op de e-mail', houden klanten be zoek af. Leermoment! Ondernemers prefereren de digitale snelweg boven de telefoon. Het draaiboek moet om, de klant is koning. Helemaal niet erg, concludeert Verstraeten. Leren in de praktijk, leren van de praktijk, daar gaat het om. De opdracht van Uw Nieuwe Toe komst is een spin off van het leerpro ject mini-ondernemingen, samenwer king tussen Scalda Terneuzen en Rey naertcollege Hulst. Dat project no teert inmiddels vijf jaargangen. Het re cept is ogenschijnlijk simpel. Men ne me een student MBO en vier leerlin gen VMBO. De eerste selecteert als directeur via een speeddate zijn mede werkers. Op basis van een onderne mersplan zet het bedrijf een consu mentenproduct in de markt, inclusief financiering, productie, marketing, verkoop. Per schooljaar gaat het om een handvol bedrijfjes. Mini-onderne mingen concurreren onderling. Een jury volgt en beoordeelt de prestaties op basis van ondernemersplan, exploi tatie, teamwerk en presentatie. De winst gaat naar een goed doel. Het leerproject is een succes, zegt Re becca Boelens, teamleider financiële en juridische beroepen bij Scalda. Met Reynaert-docent Mare Smet stond ze aan de wieg van de mini-on dernemingen. Inmiddels zijn er ook contacten met het Oostburgse Zwin college en de Terneuzense scholenge meenschap De Rede. Ook bedrijven en (semi-)overheden, geeft Boelens aan, tonen in toenemende mate be langstelling om in te springen. Met coaching, maar ook daadwerkelijk met opdrachten -zoals Uw Nieuwe Toekomst. En dat is precies de bedoeling. Boe lens: "In de afgelopen jaren is de waar de van dit leerproject duidelijk aange toond. School, overheid en bedrijfsle ven creëren samen kansen en moge lijkheden om jongeren zelfstandig een bedrijf te laten runnen en een pro duct in de markt te zetten. Uiteinde lijk wordt iedereen daar beter van." Als ondernemer in financiële dienst verlening stopt Tom Willaert veel energie in het project mini-onderne mingen, onder meer als coach en jury voorzitter. Spreekwoordelijk win-win, zegt hij. Willaert wijst in de eerste plaats op de leerlingen die hele maal op eigen kracht een bedrijfje kunnen opzetten, met alle toeters en bellen die de onderneming eigen is. Maar het gaat hem ook om de toe komst van Zeeuws-Vlaanderen, een regio die kampt met vergrijzing en ontgroening. Willaert: "Het project kweekt de mkb-ondernemers van morgen. Dit gaat ook over de leefbaarheid van Zeeuws-Vlaanderen. Met de op komst van webwinkelen zit de detail handel in zwaar weer, veel mkb-on- dernemers zijn op een leeftijd dat ze willen stoppen. Een nieuwe generatie moet het stokje overnemen. Maar die moet dan wel beschikbaar zijn. Dit leerproject ontwikkelt ondememersta lent, niet alleen in de klas maar ook met kennisoverdracht van onderne mers zelf. Omgekeerd leren die onder nemers ook van de jongeren. Het is soms verbazend wat die gastjes preste ren. Ze denken nog onbelemmerd, zijn innovatief." Er is meer, geeft Boelens aan. Her schikking in het onderwijs heeft Zeeuws-Vlaanderen de afgelopen ja ren opleidingen gekost, mede als uit vloeisel van de vergrijzing. Aanvanke lijk volgden studenten ondernemer detailhandel het leerproject mini-on dernemingen, na verplaatsing daarvan naar Middelburg zijn dat nu leerlin gen marketing&communicatie. Boe lens vindt dat de Zeeuws-Vlaamse on derwijsinstellingen en het regionale bedrijfsleven samen verantwoordelijk heid zijn om ieerkansen' te behou den. En ze citeert de minister van on derwijs die ondernemerschap beter in het onderwijs wil verankeren, ook in het VMBO. "Maar daarvoor heb je el kaar nodig," is ze duidelijk. Nederland is een land van onderne mers. In 2013 zijn ruim 150.000 on dernemingen gestai^riertKiavprocaiit meer dan een jaar eerder. Met name het aantal zzp'ers en freelancers steeg de afgelopen jaren explosief -hun ge tal is inmiddels op weg naar een mil joen. Van de starters is ruim negentig procent eenpitter. Opmerkelijk is ook de toename van het aantal jonge ondernemers. Vorig jaar schreven ruim 4500 jongeren on der de twintig jaar zich in bij de Ka mer van Koophandel, negentien pro cent meer ten opzichte van 2012. Toch is er een keerzijde: ruwweg de helft van de nieuwkomers stopt bin nen vijfjaar. De concurrentie is groot, acquisitie levert soms onover komelijke barrières op. Onderzoek van de Kamer van Koop handel markeert dat talent voor onder nemerschap belangrijk is. Dat aspect, benadrukt Rebecca Boelens, hoort na drukkelijk in het leerproject mini-on derneming. "Het is een broedplaats. Als je plezier hebt in watje doet, kun je iedere uitdaging aan. Wij enthou siasmeren van onderop, ontginnen kwaliteiten. Zelfstandig een bedrijf runnen, samenwerken, succes erva ren. Niet alleen leren in de klas, maar echt ondervinden in de praktijk." Bart Verstraeten kan dat beamen. Hoe benader je de klant? Hoe zorg je datje wordt gehoord? Hoe reageer je op een afwijzing? Het zijn enkele praktische vragen die hij zijn vier stu denten voorlegt. "Het product datje verkoopt moetje zien als iets van je zelf. Denk klantgericht, maak het de klant zo eenvoudig mogelijk. Je moet |TjUter immers je boterham mee ver. dienen. personenauto's - personenbussen bedrijfswagens - aanhangwagens een RIDA ondwrwming (i) Goes: 0113 - 220211 Terneuzen: 0115 - 622722 IJzendijke: 0117 - 301660

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 104