Elektrische trein gaat rijden op windenergie 2 I I Verwarring 4 BINNENLAND NATUUR 98 procent van de argusvlinders is verdwenen. 'Een teken dat iets helemaal fout zit in ons grasland.' a3 it FERRY MINGELEN Ik ga stemmen, want ik wil niet dat de anti's win nen', zo eindigde ik vori ge week mijn column over de Europese verkie zingen van 22 mei. Maar de keus blijft lastig. De verschil len tussen de partijen zijn rela tief, min of meer pro Europa en tegenwoordig steeds meer min dan meer. Een goede ver kiezingscampagne is gebaseerd op helderheid, maar tot nu toe leidt de campagne eerder tot verwarring. D66 en PW, uitgesproken par tijen voor of tegen Europa, heb ben een gunstige positie om kiezers te trekken. In de Vote watch-peiling staan ze deze week allebei op 5 zetels van de totaal 26 die Nederland mag le veren. Dat kan een nek-aan- nekrace worden, zoals tussen Samsom en Rutte bij de Twee de Kamerverkiezingen in 2012. Maar Pechtold en Wilders lij ken ineens door campagne kramp overvallen. Pechtold, de man van Europa vol gas vooruit, trapt onver wacht op de rem. Naar aanlei ding van het anti-Europa senti ment bij de kiezer bepleitte hij in Nieuwsuur 'een stap opzij' en 'even ruimte nemen om niet voor de troepen uit te blijven hollen'. Op zichzelf een verstandige ge dachte, maar verwarrend. Wat wil D66 nou precies? Hoe vaak de partijgenoten van Pechtold nu ook verzekeren dat er niks veranderd is, de twijfel is ge- Pechtold en Wilders lijken ineens door campagnekramp overvallen. Pechtold, de man van Europa vol gas vooruit, trapt op de rem ER. zaaid. De politieke concurren ten ruiken hun kans. Niks mooier dan de D66-succesma- chine wat te ontregelen. CDA-leider Buma daagde Pechtold zelfs uit voor een 'twee-debat'. Het CDA kan on danks een pittige Europese lijst trekker (Esther de Lange) extra publiciteit goed gebruiken. Maar ook Wilders gedraagt zich opmerkelijk. 'Het komt misschien een beet je raar over', gaf hij zelf toe, toen hij deze week uitgere kend Marokkaanse Nederlan ders opriep om PW te stem men. Wilders redeneert name lijk: hoe minder Marokkanen, hoe beter ze integreren. Min der, minder, minder Marokka nen, maar wel vragen om op je te stemmen. Ben benieuwd wie daar het meest van opke ken: de Marokkanen zelf of Wilders' trouwe volgelingen. Als je het over minder, minder, minder hebt, denk je ook al snel aan de PvdA. Het gaat niet goed met die partij. Zwaar ver lies in de landelijke peiling en in Europa zakken ze naar twee zetels. De campagne-inzet van de PvdA is een Europese werk loosheidsnorm van maximaal 5 procent. Lijsttrekker Paul Tang heeft moeite die norm ge loofwaardig te verdedigen. En alsof het al niet moeilijk ge noeg is, valt nu de nummer twee op de PvdA-lijst: oud-vak- bondsleider Agnes longerius de kern van het PvdA-beleid aan. Zij hekelt in het AD 'de be- zuinigingspolitiek' van het ka binet, die volgens haar mede de oorzaak is van 'een enorme werkloosheidscrisis'. En dat doet ze een dag nadat PvdA-mi- nister van Financiën Dijssel- bloem de bezuinigingen in de Tweede Kamer juist verdedig de als basis voor het nu aarze lende economisch herstel. „Wie zei dat wij de economie kapot bezuinigen", sprak hij triomfantelijk. Partijgenoot Ag nes dus. Onderling geruzie is kenmerk van een partij in pro blemen. Verwarring alom, en de kiezer mag het zelf uitzoe ken, op 22 mei. UTRECHT - Alle elektrische treinen in Nederland rijden vanaf 2018 op groene stroom. Gisteren heeft NS namens Arriva, Veolia, DB Schen ker en alle andere personen- en goederenvervoerders op het spoor, hiervoor het contract ge gund aan Eneco. Het energiebe drijf garandeert dat hiermee extra groene stroom op de markt komt, opgewekt in nieuw gebouwde windparken. De helft van de windenergie is afkomstig uit Ne derland, de rest uit Noorwegen, Zweden en België. De spoorbedrijven zijn grote WACENINCEN - Het heeft even ge duurd voordat biologen in de ga ten kregen dat er iets geks aan de hand was. De argusvlinder is na melijk best een ordinaire vlinder. Met zijn oranjebruine vleugels steekt hij wat bleekjes af bij bont gekleurde soorten als de dag pauwoog. Qua leefgebied was hij ook nooit al te kieskeurig. Waar het veenbesblauwtje zijn voelsprieten ophaalt voor elke an dere biotoop dan hoogveen, kwam de argusvlinder zo'n beetje overal voor waar gras groeit: in weilanden, bermen, op open plek ken in het bos. Kwam, inderdaad. Want sinds 1992 is de stand in Ne derland volgens de Vlinderstich ting met 98 procent gekelderd. Biologen staan voor een raadsel hoe dat komt. Om daar meer over te weten te ko men, roept de Vlinderstichting ie dereen op komend weekend op zoek te gaan naar argusvlinders en waarnemingen door te geven via haar website. Juist omdat de argusvlinder zo'n doorsnee vlinder is, baart zijn ver dwijning de organisatie zorgen. „We vrezen dat de achteruitgang een signaal is dat er iets helemaal fout zit in ons grasland", zegt Anthonie Stip van de Vlinder stichting. In tegenstelling tot gro tere wilde diersoorten als de vos, otter en zeearend die aan een op mars bezig zijn, gaat het met de vlinders in Nederland niet goed. In 2012 bleek uit onderzoek van de Vlinderstichting en het CBS dat het aantal vlinders in twintig jaar tijd is gedaald met 60 pro cent. Alledaagse soorten als de citroenvlinder, dagpauwoog en kleine vos komen steeds minder voor. Maar het snelst verdwijnen de soorten die toch al zeldzaam zijn. Zo balanceren het kieskeurige veenbesblauwtje en de kleine hei vlinder op de rand van uitsterven. Ze komen maar in een of twee kleinere natuurgebieden voor. Vergeleken met zulke kwetsbare soorten is de argusvlinder erg mobiel, zegt Stip. „Hij kan meerdere kilometers afleg gen en dus op zoek gaan naar een nieuwe leefomgeving." Dat het diertje deson danks verdwijnt, ook in buurlanden, zou volgens onderzoe kers wel eens te ma ken kunnen hebben met milieuvervuiling. Via uitlaatgassen (van het verkeer en de indus trie) en de veehouderij (in de vorm van ammoniak uit mest) komt stikstof in de bodem terecht. Dat werkt als kunstmest, legt Stip uit. „Stikstof zorgt er voor dat gras sneller groeit. Was het vroeger in april bijvoorbeeld 20 centimeter lang, nu kan dat ge rust 40 centimeter zijn. Op de bo dem, waar de rups leeft, is het daardoor een paar graden koeler. We vermoeden dat de rupsen daardoor sterven voordat ze uit groeien tot vlinder." Het is ook mogelijk dat de argus vlinder in de war raakt van het veranderende klimaat. Dat klinkt tegenstrijdig, want zou het warm- teminnende beestje niet juist blij moeten zijn met een paar graden extra? Op zich wel, zegt Stip. „Maar een warme nazomer stimu leert de soort om een extra gene ratie nageslacht voort te brengen. In plaats van te gaan overwinte ren, besluiten rupsen in septem- stroomverbruikers. Jaarlijks ver bruiken ze gezamenlijk 1,4 tera- wattuur, vergelijkbaar met het stroomverbruik van alle huishou dens in Amsterdam bij elkaar. „Dagelijks reizen 1,2 miljoen men sen met de trein. Vanaf 2018 doen ze dat dus met o gram C02-uit- stoot", aldus president-directeur Timo Huges van NS. In 2015, als het tienjarige contract ingaat, is de helft van de stroom al groen. De NS benadrukt dat de treinen ook rijden als het windstil is. Ene co garandeert dat de per jaar ge bruikte hoeveelheid stroom over eenkomt met de jaarproductie van de nieuwe windparken. Tweede Nederlander besmet met MERS Een tweede Nederlandse pa tiënt is besmet met het gevaar lijke MERS-coronavirus. De vrouw is familie van de man bij wie woensdag die diagnose is gesteld. De vrouw komt uit de omgeving van Zwolle. Ze is opgenomen in het Isala-zieken- huis aldaar en wordt in strikte isolatie verpleegd. Haar gezond heidstoestand is stabiel. De be smette man ligt in een zieken huis in Den Haag. Beide patiënten zijn besmet ge raakt met het virus tijdens de zelfde reis naar Saudi-Arabië. Ze bezochten daar een drome- darissenboerderij. Verplicht GPS-systeem in veewagens Staatssecretaris Dijksma gaat zich inzetten voor GPS-systemen in Europese veewagens. Dat heeft zij toegezegd na vragen van de Partij voor de Dieren. Bij internationale veetransporten wordt de wettelij ke transporttijd volgens die partij vaak overschreden en de contro les zijn bedroevend. Veewagens volgen met GPS maakt het moge lijk om transporteurs die zich niet aan de regels houden, aan te pakken. Henk Bleker van Vee 8c Logistiek Nederland liet weten niet van plan te zijn de kont tegen de krib te gooien. Maar hij acht het onwaarschijnlijk dat het voor stel veel steun krijgt in de EU. Schoonmaak: geen cao, acties gaan door De acties in de schoonmaak gaan door en zullen de komen de dagen worden uitgebreid, onder meer bij NS en Schiphol. Werkgeversorganisatie OSB heeft gisteren een 'laatste bod' gedaan, dat door FNV Schoon maak van de hand is gewezen. „Dit is geen bod, maar een ka mikazeactie van de OSB. Ze schermen met 5 procent extra loon, maar dat is over drie jaar gerekend. Dat is dus minder dan de inflatie", zegt FNV-on- derhandelaar Ron Meyer. De OSB noemt het voorstel baan brekend en hoopt dat de bon den overstag gaan. door Niek Opten Help, de argusvlinder verdwij nt door Annemieke van Dongen 'e"»e heiv\W agpauwoofc BILTHOVEN DEN HAAG UTRECHT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4