Elektrische trein gaat
rijden op windenergie
2
I
I
Verwarring
4 BINNENLAND
NATUUR
98 procent van de argusvlinders is
verdwenen. 'Een teken dat iets
helemaal fout zit in ons grasland.'
a3
it
FERRY MINGELEN
Ik ga stemmen, want ik
wil niet dat de anti's win
nen', zo eindigde ik vori
ge week mijn column
over de Europese verkie
zingen van 22 mei. Maar de
keus blijft lastig. De verschil
len tussen de partijen zijn rela
tief, min of meer pro Europa
en tegenwoordig steeds meer
min dan meer. Een goede ver
kiezingscampagne is gebaseerd
op helderheid, maar tot nu toe
leidt de campagne eerder tot
verwarring.
D66 en PW, uitgesproken par
tijen voor of tegen Europa, heb
ben een gunstige positie om
kiezers te trekken. In de Vote
watch-peiling staan ze deze
week allebei op 5 zetels van de
totaal 26 die Nederland mag le
veren. Dat kan een nek-aan-
nekrace worden, zoals tussen
Samsom en Rutte bij de Twee
de Kamerverkiezingen in 2012.
Maar Pechtold en Wilders lij
ken ineens door campagne
kramp overvallen.
Pechtold, de man van Europa
vol gas vooruit, trapt onver
wacht op de rem. Naar aanlei
ding van het anti-Europa senti
ment bij de kiezer bepleitte hij
in Nieuwsuur 'een stap opzij' en
'even ruimte nemen om niet
voor de troepen uit te blijven
hollen'.
Op zichzelf een verstandige ge
dachte, maar verwarrend. Wat
wil D66 nou precies? Hoe vaak
de partijgenoten van Pechtold
nu ook verzekeren dat er niks
veranderd is, de twijfel is ge-
Pechtold en
Wilders lijken
ineens door
campagnekramp
overvallen.
Pechtold, de man
van Europa vol
gas vooruit, trapt
op de rem
ER.
zaaid. De politieke concurren
ten ruiken hun kans. Niks
mooier dan de D66-succesma-
chine wat te ontregelen.
CDA-leider Buma daagde
Pechtold zelfs uit voor een
'twee-debat'. Het CDA kan on
danks een pittige Europese lijst
trekker (Esther de Lange) extra
publiciteit goed gebruiken.
Maar ook Wilders gedraagt
zich opmerkelijk.
'Het komt misschien een beet
je raar over', gaf hij zelf toe,
toen hij deze week uitgere
kend Marokkaanse Nederlan
ders opriep om PW te stem
men. Wilders redeneert name
lijk: hoe minder Marokkanen,
hoe beter ze integreren. Min
der, minder, minder Marokka
nen, maar wel vragen om op je
te stemmen. Ben benieuwd
wie daar het meest van opke
ken: de Marokkanen zelf of
Wilders' trouwe volgelingen.
Als je het over minder, minder,
minder hebt, denk je ook al
snel aan de PvdA. Het gaat niet
goed met die partij. Zwaar ver
lies in de landelijke peiling en
in Europa zakken ze naar twee
zetels. De campagne-inzet van
de PvdA is een Europese werk
loosheidsnorm van maximaal
5 procent. Lijsttrekker Paul
Tang heeft moeite die norm ge
loofwaardig te verdedigen. En
alsof het al niet moeilijk ge
noeg is, valt nu de nummer
twee op de PvdA-lijst: oud-vak-
bondsleider Agnes longerius
de kern van het PvdA-beleid
aan. Zij hekelt in het AD 'de be-
zuinigingspolitiek' van het ka
binet, die volgens haar mede
de oorzaak is van 'een enorme
werkloosheidscrisis'. En dat
doet ze een dag nadat PvdA-mi-
nister van Financiën Dijssel-
bloem de bezuinigingen in de
Tweede Kamer juist verdedig
de als basis voor het nu aarze
lende economisch herstel.
„Wie zei dat wij de economie
kapot bezuinigen", sprak hij
triomfantelijk. Partijgenoot Ag
nes dus. Onderling geruzie is
kenmerk van een partij in pro
blemen. Verwarring alom, en
de kiezer mag het zelf uitzoe
ken, op 22 mei.
UTRECHT - Alle elektrische treinen
in Nederland rijden vanaf 2018 op
groene stroom. Gisteren heeft NS
namens Arriva, Veolia, DB Schen
ker en alle andere personen- en
goederenvervoerders op het
spoor, hiervoor het contract ge
gund aan Eneco. Het energiebe
drijf garandeert dat hiermee extra
groene stroom op de markt komt,
opgewekt in nieuw gebouwde
windparken. De helft van de
windenergie is afkomstig uit Ne
derland, de rest uit Noorwegen,
Zweden en België.
De spoorbedrijven zijn grote
WACENINCEN - Het heeft even ge
duurd voordat biologen in de ga
ten kregen dat er iets geks aan de
hand was. De argusvlinder is na
melijk best een ordinaire vlinder.
Met zijn oranjebruine vleugels
steekt hij wat bleekjes af bij bont
gekleurde soorten als de dag
pauwoog. Qua leefgebied was hij
ook nooit al te kieskeurig. Waar
het veenbesblauwtje zijn
voelsprieten ophaalt voor elke an
dere biotoop dan hoogveen,
kwam de argusvlinder zo'n beetje
overal voor waar gras groeit: in
weilanden, bermen, op open plek
ken in het bos. Kwam, inderdaad.
Want sinds 1992 is de stand in Ne
derland volgens de Vlinderstich
ting met 98 procent gekelderd.
Biologen staan voor een raadsel
hoe dat komt.
Om daar meer over te weten te ko
men, roept de Vlinderstichting ie
dereen op komend weekend op
zoek te gaan naar argusvlinders
en waarnemingen door te geven
via haar website.
Juist omdat de argusvlinder zo'n
doorsnee vlinder is, baart zijn ver
dwijning de organisatie zorgen.
„We vrezen dat de achteruitgang
een signaal is dat er iets helemaal
fout zit in ons grasland", zegt
Anthonie Stip van de Vlinder
stichting. In tegenstelling tot gro
tere wilde diersoorten als de vos,
otter en zeearend die aan een op
mars bezig zijn, gaat het met de
vlinders in Nederland niet goed.
In 2012 bleek uit onderzoek van
de Vlinderstichting en het CBS
dat het aantal vlinders in twintig
jaar tijd is gedaald met 60 pro
cent. Alledaagse soorten als de
citroenvlinder, dagpauwoog en
kleine vos komen steeds minder
voor.
Maar het snelst verdwijnen de
soorten die toch al zeldzaam zijn.
Zo balanceren het kieskeurige
veenbesblauwtje en de kleine hei
vlinder op de rand van uitsterven.
Ze komen maar in een of twee
kleinere natuurgebieden voor.
Vergeleken met zulke kwetsbare
soorten is de argusvlinder erg
mobiel, zegt Stip. „Hij kan
meerdere kilometers afleg
gen en dus op zoek gaan
naar een nieuwe
leefomgeving."
Dat het diertje deson
danks verdwijnt, ook
in buurlanden, zou
volgens onderzoe
kers wel eens te ma
ken kunnen hebben
met milieuvervuiling.
Via uitlaatgassen (van
het verkeer en de indus
trie) en de veehouderij (in
de vorm van ammoniak uit
mest) komt stikstof in de bodem
terecht. Dat werkt als kunstmest,
legt Stip uit. „Stikstof zorgt er
voor dat gras sneller groeit. Was
het vroeger in april bijvoorbeeld
20 centimeter lang, nu kan dat ge
rust 40 centimeter zijn. Op de bo
dem, waar de rups leeft, is het
daardoor een paar graden koeler.
We vermoeden dat de rupsen
daardoor sterven voordat ze uit
groeien tot vlinder."
Het is ook mogelijk dat de argus
vlinder in de war raakt van het
veranderende klimaat. Dat klinkt
tegenstrijdig, want zou het warm-
teminnende beestje niet juist blij
moeten zijn met een paar graden
extra? Op zich wel, zegt Stip.
„Maar een warme nazomer stimu
leert de soort om een extra gene
ratie nageslacht voort te brengen.
In plaats van te gaan overwinte
ren, besluiten rupsen in septem-
stroomverbruikers. Jaarlijks ver
bruiken ze gezamenlijk 1,4 tera-
wattuur, vergelijkbaar met het
stroomverbruik van alle huishou
dens in Amsterdam bij elkaar.
„Dagelijks reizen 1,2 miljoen men
sen met de trein. Vanaf 2018 doen
ze dat dus met o gram C02-uit-
stoot", aldus president-directeur
Timo Huges van NS. In 2015, als
het tienjarige contract ingaat, is
de helft van de stroom al groen.
De NS benadrukt dat de treinen
ook rijden als het windstil is. Ene
co garandeert dat de per jaar ge
bruikte hoeveelheid stroom over
eenkomt met de jaarproductie
van de nieuwe windparken.
Tweede Nederlander
besmet met MERS
Een tweede Nederlandse pa
tiënt is besmet met het gevaar
lijke MERS-coronavirus. De
vrouw is familie van de man
bij wie woensdag die diagnose
is gesteld. De vrouw komt uit
de omgeving van Zwolle. Ze is
opgenomen in het Isala-zieken-
huis aldaar en wordt in strikte
isolatie verpleegd. Haar gezond
heidstoestand is stabiel. De be
smette man ligt in een zieken
huis in Den Haag.
Beide patiënten zijn besmet ge
raakt met het virus tijdens de
zelfde reis naar Saudi-Arabië.
Ze bezochten daar een drome-
darissenboerderij.
Verplicht GPS-systeem
in veewagens
Staatssecretaris Dijksma gaat zich
inzetten voor GPS-systemen in
Europese veewagens. Dat heeft zij
toegezegd na vragen van de Partij
voor de Dieren. Bij internationale
veetransporten wordt de wettelij
ke transporttijd volgens die partij
vaak overschreden en de contro
les zijn bedroevend. Veewagens
volgen met GPS maakt het moge
lijk om transporteurs die zich
niet aan de regels houden, aan te
pakken. Henk Bleker van Vee 8c
Logistiek Nederland liet weten
niet van plan te zijn de kont tegen
de krib te gooien. Maar hij acht
het onwaarschijnlijk dat het voor
stel veel steun krijgt in de EU.
Schoonmaak: geen
cao, acties gaan door
De acties in de schoonmaak
gaan door en zullen de komen
de dagen worden uitgebreid,
onder meer bij NS en Schiphol.
Werkgeversorganisatie OSB
heeft gisteren een 'laatste bod'
gedaan, dat door FNV Schoon
maak van de hand is gewezen.
„Dit is geen bod, maar een ka
mikazeactie van de OSB. Ze
schermen met 5 procent extra
loon, maar dat is over drie jaar
gerekend. Dat is dus minder
dan de inflatie", zegt FNV-on-
derhandelaar Ron Meyer. De
OSB noemt het voorstel baan
brekend en hoopt dat de bon
den overstag gaan.
door Niek Opten
Help, de
argusvlinder
verdwij nt
door Annemieke van Dongen
'e"»e heiv\W
agpauwoofc
BILTHOVEN
DEN HAAG
UTRECHT