Ve^Qf y"'™: ,kk* sLL0^ -Zi> Veerboot bij aanvaring beschadigd 34 ZEELAND ,*ïïT 4 - T*>fA ver'r De emoties loDenhooeoD. Er ziin vooralsnog eeen 5 .sbtrTlei<iin„ S Aan uitffevallen De emoties lopen hoog op. Er zijn vooralsnog geen gegadigden die het fïetsvoetveer Vlissingen- Breskens willen exploiteren. Die laatste veerdienst mag niet verdwijnen, was de algemene reactie. Varen tussen Zeeuwse overkanten houdt de gemoederen al eeuwenlang bezig. Op deze pagina een bloemlezing met 'bootberichten' uit de Middelburgsche Courant en de PZC. >4» E DE SLIMMERIK VAN DEN D A 8. Aan uitgevallen veerboten wordt hard gewerkt °1A 1 Eeuwig naar de overkant S0flCe Cn CT> rz 3 in ■*tie c/e B(jt 'rS. C*rrj oo Bij liet ter perse leggen dezer courant ontvangen wij O vo °erde dit O) -O V u QJ "O rM gakte- Paasdag ">g mn»" "en-Buil ,"aar eo^estr°om Pe" arni Jan Schou Ve<Tbont H-erf;i1 aan lveJ- de%elf<ie d;fte Vee*tig f«50e^re vö 06 toi'enueVe,?w^ iiot: ^<%e Cortgtne den ai december 1844. Heden OWMteks den middag Jade veerboot van Wol phaartsdp: met twee veer-knechts een palier nit Goes en eenige houtwaren bevrachtovervarende bij harden wind J en holle zee omgeslagen. Terwijl alle drie in de golven j worstelden poogde de reiziger mei een der knechts zich j aan eene dravende plank boven te houdenen wrong de andere knecht zich op dén bodem der omgekeerde boot. De Cortgeensche veerman die onverwijld ju zijne bootmet groote krachtsinspanningter bnip sneldemoest echter den ungeiukkigea reiziger, voor hij hem bereiken konin de baren zien wegzlaken doch heeft de beide knechtswaar van de een reeds weder van den bodem der boot was alge- slinger d van het dreigende dood-gevaar mogen redden.4' *0s co (Ti V AI wie wil gaan naar Cortgene, Moet er met-de veerboot henen. De Midd. Ct. publiceerde 't plan van een brug, Daar kan je overloopen, heen en terug Als die er komt, is de veerboot verdwenen. H J. G, Dag en nacht en met man en macht werken de mannen van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland om de veerboten, die door de barre "weersom standigheden zijn uitgevallen, weer in dc vaart te brengen. Gisteren is dal met de eerste „uitvaller" gelukt: de Dor drecht voer vanaf 8 uur weer Kruiningen en Perkpolder; met de ningin Juliana" waren de technici uief zo gelukkig. De „Koningin Juliana" was met een schroef op een ijsblok gevaren, waardoor het rnanoeuvreerblok binnenboord ka pot geslagen was. Wel beschikten de technici over voldoende reserve-onderde len. maar er waren ook blokdelen be schadigd. waarvoor men geen reserve onderdelen voorradig had. De vervaar diging daarvan is een tijdrovend werk. Eerst hoopte men het schip halverwege deze week weer in de vaart te kunnen brengen, maar helaas hebben de mannen van de P.S.D. moeten constateren, dat het herstel wat langer duurt. De Dordrecht heeft last gehad met het koelwater. De aanvoer daarvan stag neerde van buitenboord, omdat er pap ijs in de toevoerleidingen was gekomen en verstoppingen veroorzaakte. Daar door liepen de motoren te warm" ge volg, het schip moest buiten bedrijf. Men heeft nu twee manieren gevonden om het papijs te doen smelten: Er is een noodstoomieidtng geïmproviseerd vanaf de ketel van de centrale verwarming naar de plaats, waar zich het papijs be vindt, voorts werd het verbruikte koel water. dat normaal buitenboord gespuid wordt, eveneens naar de „papijsplaats" gevoerd. Op deze manier slaagden de mannen er in het s te doen smelten. Zaterdagavond was men daarmee klaar, zondag werd een proeftocht gemaakt, met succesvolle afloop, waarna net schip maandag weer In de vaart kwam te V. MIDDELBURG - ,JJe ervaringen met de nieuwe dubbeldekker zijn zeer hoopgevend. De 'Prinses Julianafs werkelijk fabelachtig, technisch en nautisch. De stabiliteit is heel grooi. het motorvermogen uitstekend evenals de manoeuvreerbaarheid Het schip kan onder vrijwel alle omstandigheden varen". Gedeputeerde J de Voogd, vlootvoogd van de provinciale Stoombootdiensten in Zeeland, is opgetogen over de jongste aanwinst van dc PSD Vanaf 3 maart ml de Juliana' volop gaan meedraaien op het veer VHssingen-Breskenswaardoor de capaciteit van deze verbinding aanzienlijk wordt uitgebreid;D« dubbeldekker - de derde van de PSD kan aanzienlijk meer eenheden vervoeren dan de tot nu toe beschikbare enkeldekkers Volgens De Voogd heeft de Juliana' zich gedurende de inwerkperiode voorbeeldig gedragen, ook tijdem zeer winderige omstandighedenHet brengt de gedeputeerde tot de conclusie dat hooguit bij een samenloop van ongustige weersomstandigheden (hoog water, windkracht 10, enorme vanuit de Noordzee) de dubbeldekker aan de kant zal moeien golfoploop i blijven. En dan nog in het bijzonder omdat de aanleginrichttug niet gebruikt kan worden vooral die in Breskens ligt gevoelige ..De problemen zitten dan in het afmeren, niet in de technische en nautische aspecten zegt De Voogd. Hij zal rijkswaterstaat vragen of de karendam bij 'Bresken» verhoogd kan worden om de golfoploop te verminderen. Zie ook pagina 9 VMSSINGEN - Dc veerboot "Prinses Vlarcrief i> woensdagavond kort voor middernacht op de rede van Vlissin- gen -vlak voor de buitenhaven - In aanvaring gekomen met de Daitw kustvaarder Hermann Nuhr. De 'Mar griet*. die de laatste dienst -vanuit Breskens uitvoerde, liep daarbij een «at van enkele meters doorsnee boven de waterlijn op Persoonlijke ongelukken hebben Zich. voortover gisteravond iaat bekend, niet voorgedaan Wel liep een auto by de aanvaring schade op De kustvaar der ramde de veerboot met de boeg. waarbij een d:kke ruit van bet autodek sneuvelde. Stukken glas kwamen opdc voorruit van de auto terecht, die daar door brak. Hoeveel passagiers er aan boord van de Margriet' waren, kon men van PSD- zijtle niet meedelen. Dat kan vandaag aan de hand van de verkoopcijfers van het kantoor Breskens worden nage- De Herman Suhr, die na de aanvaring op de rede voor anker ging, liep aan de voorzijde aanzienlijke schade op. Het schip zal deze morgen de haven van Vlisstngen binnenlopen De rijkspolitie te water stelt een onderzoek m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 34