Ve^Qf
y"'™:
,kk* sLL0^ -Zi>
Veerboot bij
aanvaring
beschadigd
34 ZEELAND
,*ïïT 4
- T*>fA
ver'r
De emoties loDenhooeoD. Er ziin vooralsnog eeen 5 .sbtrTlei<iin„ S Aan uitffevallen
De emoties lopen hoog op. Er zijn vooralsnog geen
gegadigden die het fïetsvoetveer Vlissingen-
Breskens willen exploiteren. Die laatste veerdienst
mag niet verdwijnen, was de algemene reactie.
Varen tussen Zeeuwse overkanten houdt de
gemoederen al eeuwenlang bezig. Op deze pagina
een bloemlezing met 'bootberichten' uit de
Middelburgsche Courant en de PZC.
>4»
E
DE SLIMMERIK VAN DEN D A 8.
Aan uitgevallen
veerboten wordt
hard gewerkt
°1A
1
Eeuwig naar de overkant
S0flCe Cn
CT>
rz
3
in
■*tie
c/e
B(jt
'rS.
C*rrj
oo
Bij liet ter perse leggen dezer courant ontvangen wij
O
vo
°erde dit
O)
-O
V
u
QJ
"O
rM
gakte-
Paasdag
">g mn»"
"en-Buil ,"aar eo^estr°om
Pe" arni Jan Schou
Ve<Tbont H-erf;i1 aan lveJ-
de%elf<ie d;fte Vee*tig f«50e^re
vö 06 toi'enueVe,?w^
iiot: ^<%e
Cortgtne den ai december 1844.
Heden OWMteks den middag Jade veerboot van Wol
phaartsdp: met twee veer-knechts een palier nit Goes
en eenige houtwaren bevrachtovervarende bij harden wind J
en holle zee omgeslagen. Terwijl alle drie in de golven j
worstelden poogde de reiziger mei een der knechts zich j
aan eene dravende plank boven te houdenen wrong de
andere knecht zich op dén bodem der omgekeerde boot. De
Cortgeensche veerman die onverwijld ju zijne bootmet
groote krachtsinspanningter bnip sneldemoest echter den
ungeiukkigea reiziger, voor hij hem bereiken konin de
baren zien wegzlaken doch heeft de beide knechtswaar
van de een reeds weder van den bodem der boot was alge-
slinger d van het dreigende dood-gevaar mogen redden.4'
*0s
co
(Ti
V
AI wie wil gaan naar Cortgene,
Moet er met-de veerboot henen.
De Midd. Ct. publiceerde 't plan van een brug,
Daar kan je overloopen, heen en terug
Als die er komt, is de veerboot verdwenen.
H J. G,
Dag en nacht en met man en macht
werken de mannen van de Provinciale
Stoombootdiensten in Zeeland om de
veerboten, die door de barre "weersom
standigheden zijn uitgevallen, weer in
dc vaart te brengen. Gisteren is dal met
de eerste „uitvaller" gelukt: de Dor
drecht voer vanaf 8 uur weer
Kruiningen en Perkpolder; met de
ningin Juliana" waren de technici
uief zo gelukkig.
De „Koningin Juliana" was met een
schroef op een ijsblok gevaren, waardoor
het rnanoeuvreerblok binnenboord ka
pot geslagen was. Wel beschikten de
technici over voldoende reserve-onderde
len. maar er waren ook blokdelen be
schadigd. waarvoor men geen reserve
onderdelen voorradig had. De vervaar
diging daarvan is een tijdrovend werk.
Eerst hoopte men het schip halverwege
deze week weer in de vaart te kunnen
brengen, maar helaas hebben de mannen
van de P.S.D. moeten constateren, dat
het herstel wat langer duurt.
De Dordrecht heeft last gehad met het
koelwater. De aanvoer daarvan stag
neerde van buitenboord, omdat er pap
ijs in de toevoerleidingen was gekomen
en verstoppingen veroorzaakte. Daar
door liepen de motoren te warm" ge
volg, het schip moest buiten bedrijf.
Men heeft nu twee manieren gevonden
om het papijs te doen smelten: Er is een
noodstoomieidtng geïmproviseerd vanaf
de ketel van de centrale verwarming
naar de plaats, waar zich het papijs be
vindt, voorts werd het verbruikte koel
water. dat normaal buitenboord gespuid
wordt, eveneens naar de „papijsplaats"
gevoerd. Op deze manier slaagden de
mannen er in het s te doen smelten.
Zaterdagavond was men daarmee klaar,
zondag werd een proeftocht gemaakt,
met succesvolle afloop, waarna net schip
maandag weer In de vaart kwam
te V.
MIDDELBURG - ,JJe ervaringen met de nieuwe dubbeldekker zijn zeer
hoopgevend. De 'Prinses Julianafs werkelijk fabelachtig, technisch en
nautisch. De stabiliteit is heel grooi. het motorvermogen uitstekend
evenals de manoeuvreerbaarheid Het schip kan onder vrijwel alle
omstandigheden varen". Gedeputeerde J de Voogd, vlootvoogd van de
provinciale Stoombootdiensten in Zeeland, is opgetogen over de jongste
aanwinst van dc PSD Vanaf 3 maart ml de Juliana' volop gaan
meedraaien op het veer VHssingen-Breskenswaardoor de capaciteit van
deze verbinding aanzienlijk wordt uitgebreid;D« dubbeldekker - de derde
van de PSD kan aanzienlijk meer eenheden vervoeren dan de tot nu toe
beschikbare enkeldekkers
Volgens De Voogd heeft de Juliana' zich gedurende de inwerkperiode
voorbeeldig gedragen, ook tijdem zeer winderige omstandighedenHet
brengt de gedeputeerde tot de conclusie dat hooguit bij een samenloop van
ongustige weersomstandigheden (hoog water, windkracht 10, enorme
vanuit de Noordzee) de dubbeldekker aan de kant zal moeien
golfoploop i
blijven.
En dan nog in het bijzonder omdat de aanleginrichttug niet gebruikt kan
worden vooral die in Breskens ligt gevoelige ..De problemen zitten dan in
het afmeren, niet in de technische en nautische aspecten zegt De Voogd.
Hij zal rijkswaterstaat vragen of de karendam bij 'Bresken» verhoogd kan
worden om de golfoploop te verminderen. Zie ook pagina 9
VMSSINGEN - Dc veerboot "Prinses
Vlarcrief i> woensdagavond kort voor
middernacht op de rede van Vlissin-
gen -vlak voor de buitenhaven - In
aanvaring gekomen met de Daitw
kustvaarder Hermann Nuhr. De 'Mar
griet*. die de laatste dienst -vanuit
Breskens uitvoerde, liep daarbij een
«at van enkele meters doorsnee boven
de waterlijn op
Persoonlijke ongelukken hebben Zich.
voortover gisteravond iaat bekend,
niet voorgedaan Wel liep een auto by
de aanvaring schade op De kustvaar
der ramde de veerboot met de boeg.
waarbij een d:kke ruit van bet autodek
sneuvelde. Stukken glas kwamen opdc
voorruit van de auto terecht, die daar
door brak.
Hoeveel passagiers er aan boord van de
Margriet' waren, kon men van PSD-
zijtle niet meedelen. Dat kan vandaag
aan de hand van de verkoopcijfers van
het kantoor Breskens worden nage-
De Herman Suhr, die na de aanvaring
op de rede voor anker ging, liep aan de
voorzijde aanzienlijke schade op. Het
schip zal deze morgen de haven van
Vlisstngen binnenlopen De rijkspolitie
te water stelt een onderzoek m