Praktisch gemak domineert
in oubollig ogende vijfzitter
AUTO 19
Autotoertochten Peugeot pimpt
in het Oranjejaar pepermolen op
ÉÉf
Designwedstrijd
van Volkswagen
Renault: Captur
met Helly Hansen
GADGETS
RIJTEST VOLKSWAGEN E-UP!
RU-IMPRESSIE FORD TOURNEO COURIER
m
VOLKSWAGEN E-UP! EN DE CONCURRENTEN
wielen komt regelmatig voor. In
12,4 seconden trekt de auto naar
de ïoo kilometer per uur en Volks
wagen geeft een top op van 130.
De hamvraag bij een elektrische
auto blijft wat de actieradius is.
Dat valt bij de e-Up! tegen. In
theorie zou de auto 160 kilometer
ver moeten kunnen komen. Maar
wie afwisselende trajecten rijdt,
haalt de 100 kilometer niet eens.
Het aantal uren dat nodig is om
de batterij weer vol te krijgen, ver
schilt sterk per type laadpaal.
Daarbij blijkt het belangrijk het
snoer eerst in de auto te steken en
daarna pas in de paal. Een weetje,
maar je piekert je suf als de instal
latie een foutmelding geeft als het
per ongeluk andersom is gedaan.
Volkswagen werkt het batterijpak
ket keurig onder de vloer weg, ter
wijl de elektromotor gewoon on
der de motorkap ligt. Dat bete
kent dat de binnenruimte voor
vier passagiers identiek is aan die
van een benzineversie. Datzelfde
geldt voor het bagagevolume.
Hoewel de auto een prijs heeft
van 25.520 euro (inclusief batterij)
kan de e-Up! alleen geleased wor
den, voor 495 euro per maand.
Dat is inclusief btw en inclusief
drie weken per jaar een Golf Va
riant voor de vakanties.
In de Tourneo Courier do
mineren ruimte en bewe
zen Ford-techniek. De
oubollig ogende vijfzitter
heeft duidelijk een bestelwa
genachtergrond en staat op het
platform dat Ford ook gebruikt
voor de Fiesta en B-Max. Rech
te carrosserielijnen betekenen
een zee aan zit- en bagageruim
te (maximaal 1.656 liter). Han
dig is de hoedenplank die mak
kelijk achter de stoelen achter
in schuift. Het opbergplateau
bovenin en vakken in deuren
en middenconsole verwijzen
naar de bestelwagenafkomst.
Ford levert bij ons louter de
riant uitgeruste Titanium met
1.0 liter driecilinder EcoBoost
(100 pk). Die rijdt zoals zijn ui
terlijk: braaf. Tot de vele prakti
sche toepassingen behoren de
twee zijschuifdeuren en de gro
te achterklep. MyFord Doek
laat plaatsing van mobiele appa
raten op het dashboard toe. De
vanafprijs van 20.995 euro ver
schilt amper van de grotere
Tourneo Connect.
Sommige fabrikanten leveren elektrische auto's
die specifiek ontwikkeld zijn. Volkswagen kiest
bij de Up! echter voor integratie van elektrische
aandrijving in een traditioneel model.
De Volkswagen Up!
behoort tot de
bestverkopende
modellen op de
Nederlandse
markt vanwege de
prijsstelling, de be
wezen merkkwaliteiten en (zeker
niet als laatste) de gunstige belas
tingen. Binnen de bestaande
koets levert Volkswagen nu een
elektrische versie, de e-Up!. Al
leen de vijfdeurs valt deze aan-
drijflijn ten deel. Aan de buiten
kant kent de auto wat afwijkende
elementen, maar groot zijn de ver
schillen niet.
Na het instappen valt wel een an
der instrumentarium op. De snel
heidsmeter zit nog steeds in het
midden en wordt links geflan
keerd door een powermeter. Die
geeft aan hoe veel de batterij
wordt belast. Het instrument
rechts laat zien hoe veel stroom
er nog beschikbaar is.
De e-Up! kent één uitvoering, die
compleet in de spullen zit. Het
los op de middenconsole geplaats
te schermpje heeft een aantal spe
cifieke functies met betrekking
tot de elektrische aandrijflijn. Zo
houdt deze het rijkarakter van de
bestuurder bij en kent gekoppeld
aan het navigatiesysteem de plaat
sen van de laadpalen.
De 82 pk elektromotor zorgt - in
relatie tot een niet overdreven
hoog gewicht - voor vlotte presta
ties. Het doorslippen van de voor-
Status
OARMIN
VRIJDAG 16 MEI 2014
Elektrisch rijden
In de gids 2014, het jaar van en
voor Oranje staan 21 toertochten
waarbij in Nederland en Duitsland
36 Oranjesteden worden aange
daan. De toeristische auto- of mo
torrijder komt op historische, vaak
onbekende plekken. De tochten
voeren door mooie streken en ge
bieden. Het boek telt 172 pagina's.
Prijs 18,95 euro, inclusief cd-rom.
info@tomboudewijns.nl
fl
xENb t'
Volkswagen e-Up!
Bagage 250-923 liter,
gewicht 1.114 kg.
Elektrisch 82 pk.
Vanaf 25.520 euro.
Nissan Leaf
Bagage 355-680 liter,
gewicht 1.512 kg.
Elektrisch 109 pk.
V.a. 24.110 euro
(exclusief batterij).
Renault Zoe
Bagage 338-1.225 liter,
gewicht 1.403 kg. Elek-
tr. 88 pk. V.a. 20.990 eu
ro, Zen/Intens 22.990
euro (exclusief batterij).
Smart Fortwo
electric drive
Bagage 220-340 liter,
gewicht 900 kg.
Elektrisch 75 pk.
V.a. 24.200 euro.
Volkswagen geeft designtalent de
kans concepten voor een spannen
de auto in te dienen. De beste ont
werpen krijgen een hoofdrol in
een videogame. Drie winnaars
krijgen een stage van zes maanden
bij de Volkswagen ontwerpafdeling
in het Duitse Wolfsburg. Het typi
sche karakter van Volkswagen
moet herkenbaar zijn. www.volks-
wagen-design-contest.com
Helly Hansen, fabrikant van out
door- en sportkleding, heeft zich
met Renault ontfermd over een
Captur. Extended Grip, een tractie-
controlesysteem voor optimale
prestaties onder alle omstandighe
den, is een verwijzing naar de veel
zijdigheid van de Noorse kleding
lijn. De Captur heeft contrasteren
de kleuren en een interieur met
speciale kunstlederen bekleding.
Ontwerp videogame foto VW
Captur foto Renault
Amsterdam foto T. Boudewijns Peper-en-zoutmolens foto PR
Bij de ontwikkeling van de compacte Up! voorzag Volkswagen al meteen een elektrische versie, foto's Automedia
Peugeot geniet bekendheid door
zijn vier- en tweewielers, maar ook
door zijn pepermolens. Dat het
merk op alle fronten met zijn tijd
meegaat, blijkt onder meer uit de
nieuwe peper-en-zoutmolenlijn
Tahiti. De molens zijn van berken
hout, zijn 15 centimeter hoog en
gelakt in pasteltinten. De prijs per
stuk is 26 euro. Via www.forsta.nl
of bij de Peugeot-dealer.
door Willem de Volder
De Ford Tourneo Courier biedt
vooral veel binnenruimte, foto Ford
door Tony Vos