Praktisch gemak domineert in oubollig ogende vijfzitter AUTO 19 Autotoertochten Peugeot pimpt in het Oranjejaar pepermolen op ÉÉf Designwedstrijd van Volkswagen Renault: Captur met Helly Hansen GADGETS RIJTEST VOLKSWAGEN E-UP! RU-IMPRESSIE FORD TOURNEO COURIER m VOLKSWAGEN E-UP! EN DE CONCURRENTEN wielen komt regelmatig voor. In 12,4 seconden trekt de auto naar de ïoo kilometer per uur en Volks wagen geeft een top op van 130. De hamvraag bij een elektrische auto blijft wat de actieradius is. Dat valt bij de e-Up! tegen. In theorie zou de auto 160 kilometer ver moeten kunnen komen. Maar wie afwisselende trajecten rijdt, haalt de 100 kilometer niet eens. Het aantal uren dat nodig is om de batterij weer vol te krijgen, ver schilt sterk per type laadpaal. Daarbij blijkt het belangrijk het snoer eerst in de auto te steken en daarna pas in de paal. Een weetje, maar je piekert je suf als de instal latie een foutmelding geeft als het per ongeluk andersom is gedaan. Volkswagen werkt het batterijpak ket keurig onder de vloer weg, ter wijl de elektromotor gewoon on der de motorkap ligt. Dat bete kent dat de binnenruimte voor vier passagiers identiek is aan die van een benzineversie. Datzelfde geldt voor het bagagevolume. Hoewel de auto een prijs heeft van 25.520 euro (inclusief batterij) kan de e-Up! alleen geleased wor den, voor 495 euro per maand. Dat is inclusief btw en inclusief drie weken per jaar een Golf Va riant voor de vakanties. In de Tourneo Courier do mineren ruimte en bewe zen Ford-techniek. De oubollig ogende vijfzitter heeft duidelijk een bestelwa genachtergrond en staat op het platform dat Ford ook gebruikt voor de Fiesta en B-Max. Rech te carrosserielijnen betekenen een zee aan zit- en bagageruim te (maximaal 1.656 liter). Han dig is de hoedenplank die mak kelijk achter de stoelen achter in schuift. Het opbergplateau bovenin en vakken in deuren en middenconsole verwijzen naar de bestelwagenafkomst. Ford levert bij ons louter de riant uitgeruste Titanium met 1.0 liter driecilinder EcoBoost (100 pk). Die rijdt zoals zijn ui terlijk: braaf. Tot de vele prakti sche toepassingen behoren de twee zijschuifdeuren en de gro te achterklep. MyFord Doek laat plaatsing van mobiele appa raten op het dashboard toe. De vanafprijs van 20.995 euro ver schilt amper van de grotere Tourneo Connect. Sommige fabrikanten leveren elektrische auto's die specifiek ontwikkeld zijn. Volkswagen kiest bij de Up! echter voor integratie van elektrische aandrijving in een traditioneel model. De Volkswagen Up! behoort tot de bestverkopende modellen op de Nederlandse markt vanwege de prijsstelling, de be wezen merkkwaliteiten en (zeker niet als laatste) de gunstige belas tingen. Binnen de bestaande koets levert Volkswagen nu een elektrische versie, de e-Up!. Al leen de vijfdeurs valt deze aan- drijflijn ten deel. Aan de buiten kant kent de auto wat afwijkende elementen, maar groot zijn de ver schillen niet. Na het instappen valt wel een an der instrumentarium op. De snel heidsmeter zit nog steeds in het midden en wordt links geflan keerd door een powermeter. Die geeft aan hoe veel de batterij wordt belast. Het instrument rechts laat zien hoe veel stroom er nog beschikbaar is. De e-Up! kent één uitvoering, die compleet in de spullen zit. Het los op de middenconsole geplaats te schermpje heeft een aantal spe cifieke functies met betrekking tot de elektrische aandrijflijn. Zo houdt deze het rijkarakter van de bestuurder bij en kent gekoppeld aan het navigatiesysteem de plaat sen van de laadpalen. De 82 pk elektromotor zorgt - in relatie tot een niet overdreven hoog gewicht - voor vlotte presta ties. Het doorslippen van de voor- Status OARMIN VRIJDAG 16 MEI 2014 Elektrisch rijden In de gids 2014, het jaar van en voor Oranje staan 21 toertochten waarbij in Nederland en Duitsland 36 Oranjesteden worden aange daan. De toeristische auto- of mo torrijder komt op historische, vaak onbekende plekken. De tochten voeren door mooie streken en ge bieden. Het boek telt 172 pagina's. Prijs 18,95 euro, inclusief cd-rom. info@tomboudewijns.nl fl xENb t' Volkswagen e-Up! Bagage 250-923 liter, gewicht 1.114 kg. Elektrisch 82 pk. Vanaf 25.520 euro. Nissan Leaf Bagage 355-680 liter, gewicht 1.512 kg. Elektrisch 109 pk. V.a. 24.110 euro (exclusief batterij). Renault Zoe Bagage 338-1.225 liter, gewicht 1.403 kg. Elek- tr. 88 pk. V.a. 20.990 eu ro, Zen/Intens 22.990 euro (exclusief batterij). Smart Fortwo electric drive Bagage 220-340 liter, gewicht 900 kg. Elektrisch 75 pk. V.a. 24.200 euro. Volkswagen geeft designtalent de kans concepten voor een spannen de auto in te dienen. De beste ont werpen krijgen een hoofdrol in een videogame. Drie winnaars krijgen een stage van zes maanden bij de Volkswagen ontwerpafdeling in het Duitse Wolfsburg. Het typi sche karakter van Volkswagen moet herkenbaar zijn. www.volks- wagen-design-contest.com Helly Hansen, fabrikant van out door- en sportkleding, heeft zich met Renault ontfermd over een Captur. Extended Grip, een tractie- controlesysteem voor optimale prestaties onder alle omstandighe den, is een verwijzing naar de veel zijdigheid van de Noorse kleding lijn. De Captur heeft contrasteren de kleuren en een interieur met speciale kunstlederen bekleding. Ontwerp videogame foto VW Captur foto Renault Amsterdam foto T. Boudewijns Peper-en-zoutmolens foto PR Bij de ontwikkeling van de compacte Up! voorzag Volkswagen al meteen een elektrische versie, foto's Automedia Peugeot geniet bekendheid door zijn vier- en tweewielers, maar ook door zijn pepermolens. Dat het merk op alle fronten met zijn tijd meegaat, blijkt onder meer uit de nieuwe peper-en-zoutmolenlijn Tahiti. De molens zijn van berken hout, zijn 15 centimeter hoog en gelakt in pasteltinten. De prijs per stuk is 26 euro. Via www.forsta.nl of bij de Peugeot-dealer. door Willem de Volder De Ford Tourneo Courier biedt vooral veel binnenruimte, foto Ford door Tony Vos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19