büldüffrJzJrJjjJ yuüdküLJrJitty rnyt wlAwZ>z°0?r z°èt*r
r
f
ff
BINNENLAND 5
10 dageri
Porec Istrië
Vertrekdata: 19,26 mei/
9,16, 23,30juni/7.14,21 Juli/
5 aug 1,8,15, 22, 9 sept 6,13 okt
10 dagen
het hart van Datmatië
Vertrekdata:
19mei/2,16,30juni/
14 juli 25 aug 8,22 sept 6 okt
10 dagen rondreis
Noorwegen Hoogte
punten Noorwegen
Vertrekdata: 19 mei 26 mei 2, 9,
16,23,30juni 7,14, 21, 28 juli
4,11,18 aug 1,25 aug 1,15 sept
12 dagen Pefiiscota
Costa DelAzahar
Vertrekdata:
19 mei/2,16, 30juni/
1,15,29 sept/13 okt
12 dagen
Dalmatische kust/
B Dubrovnik en omgeving
Vertrekdata: 19,26 mei 12.9,16, 23.
30 juni 7,14, 21 juli 4,11,18, 25 I
aug 11,8,15.22,29 sept 6,13 okt I
VIANEN/BUNNIK - Leaserijders krij
gen van hun werkgever een brand
stofrekening als zij niet zuinig ge
noeg rijden met hun fiscaal aan
trekkelijke, plug-in hybride auto.
Veel werkgevers zien dat de
brandstofkosten van de auto's, die
zowel op elektriciteit als diesel of
benzine kunnen rijden, veel ho
ger uitvallen dan berekend. Dat
komt doordat de leaserijder de au
to niet oplaadt, of doordat tussen
tijds stroom laden onmogelijk is.
Elektriciteit is veel goedkoper dan
fossiele brandstof.
De vereniging Auto van de Zaak,
die opkomt voor de belangen van
leaserijders, komt deze week met
een plan voor het verrekenen van
kosten. De vereniging vindt het
acceptabel als de berijder voor de
kosten opdraait als zijn verbruik
meer dan 10 procent hoger ligt
dan het gemiddelde van die auto.
Wat dat gemiddelde is, probeert
de vereniging via de eigen leden
te inventariseren. „We zien dat
werkgevers met dergelijke regelin
gen bezig zijn. Dan kun je maar
beter zelf meedenken," verklaart
Martin Huisman het bedenken
van een regeling die negatief uit
kan pakken voor zijn eigen achter
ban.
Ook werkgevers, leasemaatschap
pijen en importeurs bekijken hoe
ze de auto's vaker elektrisch kun
nen laten rijden. Ze zijn hierover
in overleg, zegt directeur Renate
Hemerik van de Vereniging van
Nederlandse Autoleasemaatschap
pijen.
Eind 2013 ontstond een run op de
zogeheten 'stekkerauto', omdat
leaserijders die belastingvrij privé
mogen gebruiken. Na de jaarwis
seling is de regeling aangescherpt
en moet 7 procent van de waarde
van de auto bij het belastbaar in
komen geteld worden. Ook zo blij
ven de auto's fiscaal aantrekkelijk.
Veel werkgevers constateerden in
de eerste maanden van dit jaar
dat de brandstofkosten veel hoger
uitpakken. Martin Huisman van
Auto van de Zaak ziet dat bedrij
ven vaker de extra brandstofkos
ten verhalen op de medewerker.
Die trend zal toenemen nu de ech
te kosten van de vorig jaar gekoch
te auto's inzichtelijk worden. Bij
de vereniging klopten al leden
aan die in conflict zijn met hun
baas over de kosten van hun
plug-in hybride.
We zien dat
werkgevers met
een regeling bezig
zijn, dan kun je
beter meedenken
in een leercurve. Deze ontwikke
ling is zo nieuw, dat iedereen er
nog aan moet wennen. Er moeten
ook meer laadpalen komen. Het
gaat niet slecht, maar het gebruik
of liever gezegd het 'tanken' met
deze auto's vraagt ander gedrag
dan bij gewone auto's."
Het probleem wordt nu pas écht
zichtbaar door de enorme toena
me van het aantal stekkerauto's
in de voorbije maanden, stelt
voorzitter Martin Huisman van
Auto van de Zaak, de belangen-
club van leaserijders.
Hij snapt dat de verantwoordelijk
heid deels bij zijn achterban
wordt neergelegd. Veel leaserij
ders hebben zelf gezeurd om een
stekkerauto. „De consequenties
daarvan zijn niet bij alle bedrij
ven vooraf duidelijk geweest. Dan
weet je dus dat je een discussie
krijgt over de kosten als die uit de
hand lopen."
Volgens Huisman kan veel leed
voorkomen worden als de kosten
vooraf beter worden ingeschat.
Als je bij kilometervreters de ho
ge brandstofkosten incalculeert,
valt de dure plug-in al snel buiten
het leasebudget van die medewer
ker. Die kan en mag de auto dan
dus gewoon niet kiezen.
Mensen die nu al in een stekker
auto rijden, zullen zich niet kun
nen verschuilen achter lopende
contracten, denkt Huisman. „De
meeste overeenkomsten kunnen
eenzijdig door de werkgever ver
anderd worden. Die kan dus vrij
makkelijk een clausule toevoegen
waarmee te hoge brandstofkosten
bij de werknemer worden neerge
legd."
v.a. slechts
v.a. slechts
J...-.-w:-.."Z.
--
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
Helm itjn inclusief hotelovernachtingen O b.v
I hol/pension. tomfomleu touringcar en dfscheidtbuffet.
Brochure en (0318) 58 09 58
boekingen: www.bolderman.nl
WOENSDAG 14 MEI 2014
door Paul Bots
Martin Huisman,
Vereniging Auto van de Zaak
foto Kees van de Veen/HH