büldüffrJzJrJjjJ yuüdküLJrJitty rnyt wlAwZ>z°0?r z°èt*r r f ff BINNENLAND 5 10 dageri Porec Istrië Vertrekdata: 19,26 mei/ 9,16, 23,30juni/7.14,21 Juli/ 5 aug 1,8,15, 22, 9 sept 6,13 okt 10 dagen het hart van Datmatië Vertrekdata: 19mei/2,16,30juni/ 14 juli 25 aug 8,22 sept 6 okt 10 dagen rondreis Noorwegen Hoogte punten Noorwegen Vertrekdata: 19 mei 26 mei 2, 9, 16,23,30juni 7,14, 21, 28 juli 4,11,18 aug 1,25 aug 1,15 sept 12 dagen Pefiiscota Costa DelAzahar Vertrekdata: 19 mei/2,16, 30juni/ 1,15,29 sept/13 okt 12 dagen Dalmatische kust/ B Dubrovnik en omgeving Vertrekdata: 19,26 mei 12.9,16, 23. 30 juni 7,14, 21 juli 4,11,18, 25 I aug 11,8,15.22,29 sept 6,13 okt I VIANEN/BUNNIK - Leaserijders krij gen van hun werkgever een brand stofrekening als zij niet zuinig ge noeg rijden met hun fiscaal aan trekkelijke, plug-in hybride auto. Veel werkgevers zien dat de brandstofkosten van de auto's, die zowel op elektriciteit als diesel of benzine kunnen rijden, veel ho ger uitvallen dan berekend. Dat komt doordat de leaserijder de au to niet oplaadt, of doordat tussen tijds stroom laden onmogelijk is. Elektriciteit is veel goedkoper dan fossiele brandstof. De vereniging Auto van de Zaak, die opkomt voor de belangen van leaserijders, komt deze week met een plan voor het verrekenen van kosten. De vereniging vindt het acceptabel als de berijder voor de kosten opdraait als zijn verbruik meer dan 10 procent hoger ligt dan het gemiddelde van die auto. Wat dat gemiddelde is, probeert de vereniging via de eigen leden te inventariseren. „We zien dat werkgevers met dergelijke regelin gen bezig zijn. Dan kun je maar beter zelf meedenken," verklaart Martin Huisman het bedenken van een regeling die negatief uit kan pakken voor zijn eigen achter ban. Ook werkgevers, leasemaatschap pijen en importeurs bekijken hoe ze de auto's vaker elektrisch kun nen laten rijden. Ze zijn hierover in overleg, zegt directeur Renate Hemerik van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschap pijen. Eind 2013 ontstond een run op de zogeheten 'stekkerauto', omdat leaserijders die belastingvrij privé mogen gebruiken. Na de jaarwis seling is de regeling aangescherpt en moet 7 procent van de waarde van de auto bij het belastbaar in komen geteld worden. Ook zo blij ven de auto's fiscaal aantrekkelijk. Veel werkgevers constateerden in de eerste maanden van dit jaar dat de brandstofkosten veel hoger uitpakken. Martin Huisman van Auto van de Zaak ziet dat bedrij ven vaker de extra brandstofkos ten verhalen op de medewerker. Die trend zal toenemen nu de ech te kosten van de vorig jaar gekoch te auto's inzichtelijk worden. Bij de vereniging klopten al leden aan die in conflict zijn met hun baas over de kosten van hun plug-in hybride. We zien dat werkgevers met een regeling bezig zijn, dan kun je beter meedenken in een leercurve. Deze ontwikke ling is zo nieuw, dat iedereen er nog aan moet wennen. Er moeten ook meer laadpalen komen. Het gaat niet slecht, maar het gebruik of liever gezegd het 'tanken' met deze auto's vraagt ander gedrag dan bij gewone auto's." Het probleem wordt nu pas écht zichtbaar door de enorme toena me van het aantal stekkerauto's in de voorbije maanden, stelt voorzitter Martin Huisman van Auto van de Zaak, de belangen- club van leaserijders. Hij snapt dat de verantwoordelijk heid deels bij zijn achterban wordt neergelegd. Veel leaserij ders hebben zelf gezeurd om een stekkerauto. „De consequenties daarvan zijn niet bij alle bedrij ven vooraf duidelijk geweest. Dan weet je dus dat je een discussie krijgt over de kosten als die uit de hand lopen." Volgens Huisman kan veel leed voorkomen worden als de kosten vooraf beter worden ingeschat. Als je bij kilometervreters de ho ge brandstofkosten incalculeert, valt de dure plug-in al snel buiten het leasebudget van die medewer ker. Die kan en mag de auto dan dus gewoon niet kiezen. Mensen die nu al in een stekker auto rijden, zullen zich niet kun nen verschuilen achter lopende contracten, denkt Huisman. „De meeste overeenkomsten kunnen eenzijdig door de werkgever ver anderd worden. Die kan dus vrij makkelijk een clausule toevoegen waarmee te hoge brandstofkosten bij de werknemer worden neerge legd." v.a. slechts v.a. slechts J...-.-w:-.."Z. -- Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Helm itjn inclusief hotelovernachtingen O b.v I hol/pension. tomfomleu touringcar en dfscheidtbuffet. Brochure en (0318) 58 09 58 boekingen: www.bolderman.nl WOENSDAG 14 MEI 2014 door Paul Bots Martin Huisman, Vereniging Auto van de Zaak foto Kees van de Veen/HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 5