I I ■I II 1 I. SLUISKILTUNNEL GEEFT BOOST AAN ECON TEMPO-TEAM ZORGT VOOR DE JUISTE MATCH !£mt& ope*. Flexibel -Itr- Vlissingen OPEN HAVENDAG I 20141 11 Tekst: Henk van de Voorde Foto: Mark Neelemans SLUISKIL - De werkzaamheden aan de Sluiskiltunnel lopen keurig in de pas met de planning. Sterker: de bouwers lopen zelfs voor op schema. Bovendien blijven alle kosten binnen het budget van 306 miljoen euro. En dat is bijzonder voor een project van deze omvang. De Sluiskiltunnel zorgt voor een snelle en veilige kanaalpassage met veel tijdwinst tot gevolg. Hierdoor wordt het vestigings klimaat in de Kanaalzone sterk verbeterd. Medio 2015 zal de Sluiskiltunnel worden geopend. Dat betekent dat er al over een jaar gebruik kan worden gemaakt van de nieuwe verbinding tussen Zeeland en België. Daarmee komt een einde aan de stagnatie van het verkeer in de Kanaal zone. Het enorme infrastructurele project levert derhalve een flinke boost op voor de Zeeuwse economie. De brug bij Sluiskil staat gemiddeld vijf uur per dag open voor de scheepvaart. Dit zorgt voor lange wachttijden en sluipverkeer door Terneu- zen en Sas van Gent. Het megaproject is dan ook om economische- en veiligheids redenen in gang gezet. De Sluiskiltunnel onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen is een geboorde tunnel met twee buizen die elk 1.145 meter lang zijn. Elke buis heeft twee rijstroken. De lengte van de totale tunnel wordt 1.330 meter, waarvan het diepste deel ruim 34 meter beneden AP ligt. Daarnaast wordt zes kilometer nieuwe hoofdrijbaan met twee ongelijkvloerse kruisingen aange legd. De Sluiskiltunnel wordt comfortabel voor de weggebruiker. De binnenzijde van de tunnel is afgewerkt met lichte panelen en goede verlichting. Ook de beide toerit- ten hebben een specifieke vormgeving, die voorkomt dat een bestuurder plotse ling een gesloten ruimte inrijdt. Toegangswegen De Sluiskiltunnel, die gebouwd wordt onder leiding van de combinatie BAM-TBI, heeft betrekking op zowel noord-zuid als oost-westverkeer. De prognoses voor 2020 zijn tussen de 20.000 en 23.000 voertuigen per dag. De realisatie vindt plaats in combinatie met de aanleg van nieuwe, ruimere toe gangswegen. Inmiddels zijn andere par tijen ook volop bezig aan de N61, terwijl de Sloeweg eveneens wordt aangepakt. De Sloeweg tussen de A58 en de Westerschel- detunnel wordt verdubbeld, net als (in de toekomst) de Tractaatweg van Terneuzen naar Zelzate. Alle boorgrond uit de tunnel wordt nuttig hergebruikt voor de wegen. De toegangswegen krijgen een onderlaag van Laag Energie Asfaltbeton (LEAB). Dat bespaart 30 procent energie en CO2- uitstoot.Het asfaltbeton wordt op een veel lagere temperatuur gemaakt, waardoor het veel milieuvriendelijker is. Tijdens de 'Dag van de Bouw' kennen belangstellenden bekijken hoe de werkzaamheden zijn gevorderd. BAM-TBI stelt op deze dag het bouwterrein van 10.00 tot 16.00 uur open voor het publiek. Bezoekers kunnen een ronde maken door de nieuwe tunnel. Op verschillende plaatsen zijn informatiepunten ingericht waar medewerkers van de aannemer deskundige uitleg geven. De start is in het informatiecentrum van de Sluiskiltunnel in de Koegorsstraat. Voor de bezoekers is er een prijsvraag. De winnaar krijgt een uitnodiging voor de officiële opening van de tunnel in 2015. Op de Dag van de Bouw, die samenvalt met de Open Havendag Vlissingen, worden er ieder half uur gratis bussen ingezet vanaf het terrein van Damen Shiprepair, die via het busstation in Terneuzen naar de Sluiskiltunnel rijden. www.sluiskiltunnel.nl Snelle en veilige kanaalpassage Tekst: Henk van de Voorde Foto: Dirk-Jan Gjeltema GOES - Tempo-Team heeft de focus op alle voorkomende functies bij de ha venbedrijven, inclusief de periferie van toeleveranciers. De uitzendorganisatie -marktleider in Zeeland- is op de Open Havendag weer actief met een speeddating, waarbij mensen in een ongedwongen sfeer kennis kunnen maken met een brede waaier aan bedrijven en banen in het Zeeuwse havengebied. Tempo-Team bemiddelt om een juiste match tussen vraag en aanbod te bewerkstelligen. "Wij vervullen een ondersteunende rol bij de zoektocht naar geschikte kandidaten voor openstaande vacatures bij de bedrijven in het Zeeuwse havengebied. Ondernemers kunnen veel kosten besparen door te flexibiliseren. Voor 'kritische functies' blijft een harde kern van vast personeel noodzakelijk, maar voor veel projectmatig werk is het efficiënt om met flexwerkers aan de slag te gaan. Een toenemend aantal bedrijven in de haven is voorstander van deze voordelige manier van werken, waarbij een goede flexibele schil wordt ingebouwd", aldus Thirza van Vu uren, senior intercedent bij Tempo-Team. Pieken in de productie worden meestal kort van tevoren doorgegeven. "Onze orga nisatie is dusdanig ingericht dat we goed kunnen anticiperen op de grilligheid van de Thirza van Vuuren, senior intercedent Tempo-Team markt, op de kort cyclische flexbehoefte in het havengebied. Primaire doelstelling van de 'speedmeet' is om snelheid in de sollicitatieprocedure op gang te brengen. Op de Open Havendag kan men zich zo laagdrempelig mogelijk laten informeren met betrekking tot passend werk. We richten ons niet alleen op werkzoekenden, maar ook op bestaande werknemers die van baan willen veranderen. Na de eerste kennismaking met onze intercedenten, worden de kandidaten tijdens de speed meet direct in contact met de betrokken werkgever gebracht. Bij een klik verzorgen wij vervolgens de opvolging van de match." Tempo-Team heeft in Zeeland kantoren in Goes, Middelburg,Vlissingen, Terneuzen, Oostburg en Hulst. "De visie van Tempo- Team is erop gericht om lokaal aanwezig te zijn, waardoor we de hele markt kunnen bestrijken. We hebben een heel groot netwerk, waardoor we snel kunnen schakelen Ons klantenbestand varieert van de bakker om de hoek tot grote chemische bedrijven in de Kanaalzone en het Sloege- bied. We hebben het grootste werkzoeken- denbestand van Zeeland en veel ervaren intercedenten met een goede kennis van de arbeidsmarkt. Daardoor zijn we in staat om tot een optimale match te komen tussen vraag en aanbod. We merken in Zeeland dat de economie voorzichtig aantrekt, dat de markt los komt en vacatures vrijkomen", aldus Thirza van Vuuren. Als uitzendorganisatie is Tempo-Team gebaat bij een zo groot mogelijke flexi bele schil in het bedrijfsleven. "Dat is ons bestaansrecht, maar ook voor de bedrijven zelf is het een goede zaak. Het aanhouden van een flexibele schil is belangrijk om ook in economisch mindere tijden klappen op te vangen. In de afgelopen jaren hebben diverse bedrijven een te kleine flexibele schil opgebouwd, wat ten koste is gegaan van de vaste schil met gedwongen ontslagen tot gevolg. De vraag naar Werving- en Selec tiedienstverlening via Tempo-Team neemt toe. Hierbij neemt de opdrachtgever tegen betaling van een fee de kandidaat direct in dienst. Daarnaast verzorgen we opleidingen en trainingen om onze flexwerkers waar nodig te upgraden." Tempo-Team heeft een schat aan kennis en ervaring opgebouwd in een breed pallet sectoren. De uitzendorganisatie is onder andere gespecialiseerd in haven industrie, logistiek, food, horeca catering, finance ele dienstverlening, gezondheidszorg en overheidsinstellingen. www.tempo-team.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 59