I
I
■I
II
1
I.
SLUISKILTUNNEL
GEEFT BOOST
AAN ECON
TEMPO-TEAM
ZORGT VOOR DE JUISTE MATCH
!£mt&
ope*.
Flexibel
-Itr-
Vlissingen
OPEN HAVENDAG I 20141 11
Tekst: Henk van de Voorde
Foto: Mark Neelemans
SLUISKIL - De werkzaamheden aan de
Sluiskiltunnel lopen keurig in de pas met
de planning. Sterker: de bouwers lopen
zelfs voor op schema. Bovendien blijven
alle kosten binnen het budget van 306
miljoen euro. En dat is bijzonder voor een
project van deze omvang.
De Sluiskiltunnel zorgt voor een snelle en
veilige kanaalpassage met veel tijdwinst
tot gevolg. Hierdoor wordt het vestigings
klimaat in de Kanaalzone sterk verbeterd.
Medio 2015 zal de Sluiskiltunnel worden
geopend. Dat betekent dat er al over een
jaar gebruik kan worden gemaakt van
de nieuwe verbinding tussen Zeeland en
België. Daarmee komt een einde aan de
stagnatie van het verkeer in de Kanaal
zone.
Het enorme infrastructurele project levert
derhalve een flinke boost op voor de
Zeeuwse economie. De brug bij Sluiskil
staat gemiddeld vijf uur per dag open
voor de scheepvaart. Dit zorgt voor lange
wachttijden en sluipverkeer door Terneu-
zen en Sas van Gent. Het megaproject is
dan ook om economische- en veiligheids
redenen in gang gezet.
De Sluiskiltunnel onder het Kanaal van
Gent naar Terneuzen is een geboorde
tunnel met twee buizen die elk 1.145 meter
lang zijn. Elke buis heeft twee rijstroken.
De lengte van de totale tunnel wordt 1.330
meter, waarvan het diepste deel ruim 34
meter beneden AP ligt. Daarnaast wordt
zes kilometer nieuwe hoofdrijbaan met
twee ongelijkvloerse kruisingen aange
legd. De Sluiskiltunnel wordt comfortabel
voor de weggebruiker. De binnenzijde van
de tunnel is afgewerkt met lichte panelen
en goede verlichting. Ook de beide toerit-
ten hebben een specifieke vormgeving,
die voorkomt dat een bestuurder plotse
ling een gesloten ruimte inrijdt.
Toegangswegen
De Sluiskiltunnel, die gebouwd wordt
onder leiding van de combinatie BAM-TBI,
heeft betrekking op zowel noord-zuid
als oost-westverkeer. De prognoses voor
2020 zijn tussen de 20.000 en 23.000
voertuigen per dag.
De realisatie vindt plaats in combinatie
met de aanleg van nieuwe, ruimere toe
gangswegen. Inmiddels zijn andere par
tijen ook volop bezig aan de N61, terwijl de
Sloeweg eveneens wordt aangepakt. De
Sloeweg tussen de A58 en de Westerschel-
detunnel wordt verdubbeld, net als (in de
toekomst) de Tractaatweg van Terneuzen
naar Zelzate. Alle boorgrond uit de tunnel
wordt nuttig hergebruikt voor de wegen.
De toegangswegen krijgen een onderlaag
van Laag Energie Asfaltbeton (LEAB). Dat
bespaart 30 procent energie en CO2-
uitstoot.Het asfaltbeton wordt op een veel
lagere temperatuur gemaakt, waardoor
het veel milieuvriendelijker is.
Tijdens de 'Dag van de Bouw' kennen
belangstellenden bekijken hoe de
werkzaamheden zijn gevorderd. BAM-TBI
stelt op deze dag het bouwterrein van
10.00 tot 16.00 uur open voor het publiek.
Bezoekers kunnen een ronde maken
door de nieuwe tunnel. Op verschillende
plaatsen zijn informatiepunten ingericht
waar medewerkers van de aannemer
deskundige uitleg geven. De start is in het
informatiecentrum van de Sluiskiltunnel
in de Koegorsstraat. Voor de bezoekers
is er een prijsvraag. De winnaar krijgt een
uitnodiging voor de officiële opening van
de tunnel in 2015. Op de Dag van de Bouw,
die samenvalt met de Open Havendag
Vlissingen, worden er ieder half uur gratis
bussen ingezet vanaf het terrein van
Damen Shiprepair, die via het busstation in
Terneuzen naar de Sluiskiltunnel rijden.
www.sluiskiltunnel.nl
Snelle en veilige kanaalpassage
Tekst: Henk van de Voorde
Foto: Dirk-Jan Gjeltema
GOES - Tempo-Team heeft de focus op
alle voorkomende functies bij de ha
venbedrijven, inclusief de periferie van
toeleveranciers. De uitzendorganisatie
-marktleider in Zeeland- is op de Open
Havendag weer actief met een speeddating,
waarbij mensen in een ongedwongen sfeer
kennis kunnen maken met een brede waaier
aan bedrijven en banen in het Zeeuwse
havengebied.
Tempo-Team bemiddelt om een
juiste match tussen vraag en aanbod
te bewerkstelligen. "Wij vervullen een
ondersteunende rol bij de zoektocht naar
geschikte kandidaten voor openstaande
vacatures bij de bedrijven in het Zeeuwse
havengebied. Ondernemers kunnen veel
kosten besparen door te flexibiliseren. Voor
'kritische functies' blijft een harde kern van
vast personeel noodzakelijk, maar voor
veel projectmatig werk is het efficiënt om
met flexwerkers aan de slag te gaan. Een
toenemend aantal bedrijven in de haven is
voorstander van deze voordelige manier
van werken, waarbij een goede flexibele
schil wordt ingebouwd", aldus Thirza van
Vu uren, senior intercedent bij Tempo-Team.
Pieken in de productie worden meestal kort
van tevoren doorgegeven. "Onze orga
nisatie is dusdanig ingericht dat we goed
kunnen anticiperen op de grilligheid van de
Thirza van Vuuren, senior intercedent Tempo-Team
markt, op de kort cyclische flexbehoefte
in het havengebied. Primaire doelstelling
van de 'speedmeet' is om snelheid in de
sollicitatieprocedure op gang te brengen.
Op de Open Havendag kan men zich zo
laagdrempelig mogelijk laten informeren
met betrekking tot passend werk. We
richten ons niet alleen op werkzoekenden,
maar ook op bestaande werknemers die
van baan willen veranderen. Na de eerste
kennismaking met onze intercedenten,
worden de kandidaten tijdens de speed
meet direct in contact met de betrokken
werkgever gebracht. Bij een klik verzorgen
wij vervolgens de opvolging van de match."
Tempo-Team heeft in Zeeland kantoren in
Goes, Middelburg,Vlissingen, Terneuzen,
Oostburg en Hulst. "De visie van Tempo-
Team is erop gericht om lokaal aanwezig
te zijn, waardoor we de hele markt
kunnen bestrijken. We hebben een heel
groot netwerk, waardoor we snel kunnen
schakelen Ons klantenbestand varieert van
de bakker om de hoek tot grote chemische
bedrijven in de Kanaalzone en het Sloege-
bied. We hebben het grootste werkzoeken-
denbestand van Zeeland en veel ervaren
intercedenten met een goede kennis van de
arbeidsmarkt. Daardoor zijn we in staat om
tot een optimale match te komen tussen
vraag en aanbod. We merken in Zeeland
dat de economie voorzichtig aantrekt, dat
de markt los komt en vacatures vrijkomen",
aldus Thirza van Vuuren.
Als uitzendorganisatie is Tempo-Team
gebaat bij een zo groot mogelijke flexi
bele schil in het bedrijfsleven. "Dat is ons
bestaansrecht, maar ook voor de bedrijven
zelf is het een goede zaak. Het aanhouden
van een flexibele schil is belangrijk om ook
in economisch mindere tijden klappen op
te vangen. In de afgelopen jaren hebben
diverse bedrijven een te kleine flexibele schil
opgebouwd, wat ten koste is gegaan van de
vaste schil met gedwongen ontslagen tot
gevolg. De vraag naar Werving- en Selec
tiedienstverlening via Tempo-Team neemt
toe. Hierbij neemt de opdrachtgever tegen
betaling van een fee de kandidaat direct in
dienst. Daarnaast verzorgen we opleidingen
en trainingen om onze flexwerkers waar
nodig te upgraden."
Tempo-Team heeft een schat aan kennis en
ervaring opgebouwd in een breed pallet
sectoren. De uitzendorganisatie is onder
andere gespecialiseerd in haven industrie,
logistiek, food, horeca catering, finance
ele dienstverlening, gezondheidszorg en
overheidsinstellingen.
www.tempo-team.nl