DYNAMIEK BIJ
DAMEN SHIPREPAIR VLISSIN GEN
SPECIALIST IN
TEMPERATUURGECONTROLEERDE LADING
I
oPE*&
3
Vlissingen
OPEN HAVENDAG I 20 UI 7
Tekst: Henk van de Voorde
Foto: Izaak Verkeste
RITTHEM - Grote projecten zijn van
levensbelang voor Damen Shiprepair Vlis-
singen. De recente LOI (Letter of Intent)
voor de refit van een groot offshore schip
is dan ook een welkome aanvulling op het
orderboek van Damen Shiprepair Vlis-
singen. "Wij kunnen geen zwarte cijfers
schrijven op basis van alleen onderhoud.
Voor ons zijn jaarlijks een aantal ombouw-
of refitprojecten essentieel", aldus Jeroen
Heesters, sinds begin dit jaar managing
director van Damen Shiprepair Vlissingen.
De West-Brabander is de opvolger van
Durkjan Nederlof, nu managing director
van de Damen Shiprepair Conversion
Groep. Heesters studeerde commerciële
werktuigbouwkunde in Den Haag en was
vier jaar werkzaam in de petrochemische
industrie. In 2008 werd hij sales-manager
voor Damen Shiprepair Rotterdam.
Begin 2013 is hij aan de slag gegaan bij
Damen Shiprepair Vlissingen als hoofd
marketing&sales.
De werf, waar ongeveer 145 mensen in
vaste dienst zijn, onderscheidt zich van
zijn concurrenten door het uitvoeren van
complexe conversies en refits van schepen
en offshore constructies.
J^qjectefi in de afgelopen jaren waren
onder andere de ombouw van de Atlantic
Labrador en de Atlantic Amsterdam. Beide
keren vond er een complete ombouw
plaats van boorplatform naar offshore
hotel. Andere succesvolle projecten waren
onder meer de 'Willem van der Zwan',
de 'Frank Bonefaas' en de 'Clipper Stad
Amsterdam'.
Voorde Koninklijke Marine houdt Damen
Shiprepair Vlissingen, werkmaatschappij
van de Damen Shiprepair Conversion
Groep, zich bezig met de hermotorisering
van vier Luchtverdedigings- en Com
mando Fregatten (LCF). Het derde fregat
wordt binnenkort opgeleverd, waarna
volgend jaar met het vierde fregat wordt
gestart. Alle fregatten keren terug naar de
marinebasis in Den Helder.
"Het reguliere onderhoud van schepen
(maintenance) is een afspiegeling van de
huidige economische omstandigheden.
Eigenaren van schepen schroeven het
onderhoudsbudget terug en laten vaak
alleen het minimale doen in de lage lonen
landen. Goedkoop is echter vaak duur
koop. Achteraf kan namelijk de gevolg
schade vele malen groter zijn."
Unieke Mammoetkraan
Momenteel staat er op de scheepswerf
in Ritthem een unieke Mammoetkraan.
Via de complete 'hijsfabriek' van 200
meter hoog, opgebouwd uit honderd
vrachtwagens, worden de poten verlengd
van een groot boorplatform. Met een
grootscheepse logistieke operatie worden
er speciaal ontworpen werkplatforms
geplaatst, waarvandaan de verlengstuk
ken op 160 meter hoogte worden gelast
aan de bestaande poten. Het is een uniek
project, de eerste keer dat op deze manier
de poten van een boorplatform verlengd
worden.
Corebusiness van de scheepswerf in Vlis
singen - het kloppend hart van de Open
Havendag op 24 mei - zijn maintenance,
reparatie, conversie en refit. Er zijn in
West-Europa maar weinig werven die zich
op deze schaal met conversie bezighou
den. Daarbij wordt de functionaliteit van
het schip veranderd. Bijvoorbeeld een
voormalig onderzeeboottransportschip,
dat wordt omgebouwd tot pijpenlegger.
Reparatie en onderhoud betreffen vaak
korte verkooptrajecten. Refits en conver
sions zijn meestal langdurige verkooptra
jecten waarbij intensief gebruik gemaakt
wordt van het wereldwijde 'Damen'-net-
werk. Doordat het schip een tweede leven
krijgt (life time extension) dragen refits en
conversions bij aan het verduurzamen en
daardoor groener maken van de mari
tieme industrie.
www.damen.com
Jeroen Heesters, managing director Damen Shiprepair Vlissingen.
Tekst: Henk van de Voorde
Foto: Ruben Oreel
NIEUWDORP - Kloosterboer is uitgegroeid
tot één van de toonaangevende bedrijven
in Europa betreffende opslag en logistieke
dienstverlening van temperatuur ge
conditioneerde goederen. "Appels die in
september worden geplukt, moeten ook in
januari nog kunnen worden gegeten. Drui
ven uit Zuid-Afrika worden in drie weken
tijd geplukt, maar moeten zeker tien weken
kunnen worden verkocht. Door goederen
op te slaan, treedt er automatisch kwali
teitsverlies op door het tijdsverloop. Boven
dien is er sprake van renteverlies en moet
men ook nog betalen voor de opslag. Onze
klanten kopen tijd door hun goederen bij
ons op te slaan De kosten van de producten
stijgen, maar tegelijkertijd wordt er waarde
toegevoegd", aldus Jack Kloosterboer (54).
Samen met zijn broers Klaas (56), Johan
(52) en Alex (50) staat hij aan het roer van
de Kloosterboer Groep. Naast temperatuur
gecontroleerde lading zoals groente, fruit,
vis en vlees, heeft Kloosterboer de horizon
verruimd naar non-food projectlading, met
name voor de offshore windindustrie. Hier
voor is in 2011 de BOW Terminal in Vlissin-
gen-Oost opgericht. Vanwege de alsmaar
groeiende activiteiten wordt de kade dit
jaar verlengd met 175 meter tot 525 meter.
Op de BOW-terminal wordt vooral break-
bulk en projectlading behandeld, variërend
van windmolenfundaties tot brugdelen.
Het bedrijf heeft meerdere vestigingen
die gespecialiseerd zijn in laden en lossen,
opslag, transport, douane, logistiek en
innovatieve supply chainoplossingen. De
onderneming heeft koel- en vrieshuizen
in Nederland (Rotterdam, Poeldijk, Eist,
Velsen, Harlingen,Vlissingen en IJmuiden),
Frankrijk, Polen, Zweden, Canada en de
Verenigde Staten.
Opslagcapaciteit
De totale opslagcapaciteit in Nederland is
ruim een half miljoen ton, waarvan 215.000
ton in het Sloegebied. Er werken 750
mensen bij de Kloosterboer Groep, van wie
600 in Nederland. Bijna de helft is actief in
Vlissingen.
Met Kloosterboer Container Logistics is
sinds anderhalfjaar een efficiëntieslag ge
maakt vanwege een optimale inzet van de
inkomende reefer-containers van de rede
rijen. Jack Kloosterboer. "Het is belangrijk
om ladingstromen aan elkaar te koppelen.
Wij behandelden voorheen voornamelijk
importcontainers. De containers werden na
het leeghalen teruggebracht naar een con
tainerdepot in Antwerpen of Rotterdam.
De daling van het aantal vervoersbewegin-
gen zorgt ook voor een verminderde CO2-
uitstoot. De Zeeuwse exporteurs profiteren
van het voordeel dat zij de containers niet
meer in Rotterdam of Antwerpen hoeven
op te halen. Het containerdepot biedt
aantrekkelijke mogelijkheden voor nieuwe
Jack Kloosterboer: 'Onze klanten kopen tijd'
ladingstromen naar Zeeland, waardoor de
concurrentiepositie van de Zeeuwse havens
wordt versterkt."
Kloosterboer neemt haar verantwoordelijk
heid op het gebied van Maatschappelijk
Verantwoord Ondernemen (MVO). Waar
mogelijk bezuinigt deze logistieke dienst
verlener op energieverbruik, mede door
het gebruik van zonnepanelen, windener
gie en duurzaam te bouwen.
Windturbine
Kloosterboer heeft samen met energiebe
drijf Delta op woensdag 30 april officieel
een windturbine in gebruik genomen. "De
rederijen doen graag zaken met bedrijven
die duurzaamheid hoog in het vaandel heb
ben. Onze sector beoogt de C02-uitstoot
terug te dringen met 15 procent binnen vijf
jaar. Kloosterboer heeft zich gecommit
teerd aan vermindering van de uitstoot met
20 procent binnen 5 jaar. De turbine levert
flink wat energie op, jaarlijks ongeveer
4.000 Megawattuur. Dit staat gelijk aan het
verbruik van 1.250 huishoudens op jaarba
sis. De opgewekte groene stroom gaan we
via het netwerk gebruiken om onze koel
en vrieshuizen te laten draaien. Door de
windturbine stoot ons bedrijf per jaar 2320
ton minder CO2 uit."
www.kloosterboer.nl