DYNAMIEK BIJ DAMEN SHIPREPAIR VLISSIN GEN SPECIALIST IN TEMPERATUURGECONTROLEERDE LADING I oPE*& 3 Vlissingen OPEN HAVENDAG I 20 UI 7 Tekst: Henk van de Voorde Foto: Izaak Verkeste RITTHEM - Grote projecten zijn van levensbelang voor Damen Shiprepair Vlis- singen. De recente LOI (Letter of Intent) voor de refit van een groot offshore schip is dan ook een welkome aanvulling op het orderboek van Damen Shiprepair Vlis- singen. "Wij kunnen geen zwarte cijfers schrijven op basis van alleen onderhoud. Voor ons zijn jaarlijks een aantal ombouw- of refitprojecten essentieel", aldus Jeroen Heesters, sinds begin dit jaar managing director van Damen Shiprepair Vlissingen. De West-Brabander is de opvolger van Durkjan Nederlof, nu managing director van de Damen Shiprepair Conversion Groep. Heesters studeerde commerciële werktuigbouwkunde in Den Haag en was vier jaar werkzaam in de petrochemische industrie. In 2008 werd hij sales-manager voor Damen Shiprepair Rotterdam. Begin 2013 is hij aan de slag gegaan bij Damen Shiprepair Vlissingen als hoofd marketing&sales. De werf, waar ongeveer 145 mensen in vaste dienst zijn, onderscheidt zich van zijn concurrenten door het uitvoeren van complexe conversies en refits van schepen en offshore constructies. J^qjectefi in de afgelopen jaren waren onder andere de ombouw van de Atlantic Labrador en de Atlantic Amsterdam. Beide keren vond er een complete ombouw plaats van boorplatform naar offshore hotel. Andere succesvolle projecten waren onder meer de 'Willem van der Zwan', de 'Frank Bonefaas' en de 'Clipper Stad Amsterdam'. Voorde Koninklijke Marine houdt Damen Shiprepair Vlissingen, werkmaatschappij van de Damen Shiprepair Conversion Groep, zich bezig met de hermotorisering van vier Luchtverdedigings- en Com mando Fregatten (LCF). Het derde fregat wordt binnenkort opgeleverd, waarna volgend jaar met het vierde fregat wordt gestart. Alle fregatten keren terug naar de marinebasis in Den Helder. "Het reguliere onderhoud van schepen (maintenance) is een afspiegeling van de huidige economische omstandigheden. Eigenaren van schepen schroeven het onderhoudsbudget terug en laten vaak alleen het minimale doen in de lage lonen landen. Goedkoop is echter vaak duur koop. Achteraf kan namelijk de gevolg schade vele malen groter zijn." Unieke Mammoetkraan Momenteel staat er op de scheepswerf in Ritthem een unieke Mammoetkraan. Via de complete 'hijsfabriek' van 200 meter hoog, opgebouwd uit honderd vrachtwagens, worden de poten verlengd van een groot boorplatform. Met een grootscheepse logistieke operatie worden er speciaal ontworpen werkplatforms geplaatst, waarvandaan de verlengstuk ken op 160 meter hoogte worden gelast aan de bestaande poten. Het is een uniek project, de eerste keer dat op deze manier de poten van een boorplatform verlengd worden. Corebusiness van de scheepswerf in Vlis singen - het kloppend hart van de Open Havendag op 24 mei - zijn maintenance, reparatie, conversie en refit. Er zijn in West-Europa maar weinig werven die zich op deze schaal met conversie bezighou den. Daarbij wordt de functionaliteit van het schip veranderd. Bijvoorbeeld een voormalig onderzeeboottransportschip, dat wordt omgebouwd tot pijpenlegger. Reparatie en onderhoud betreffen vaak korte verkooptrajecten. Refits en conver sions zijn meestal langdurige verkooptra jecten waarbij intensief gebruik gemaakt wordt van het wereldwijde 'Damen'-net- werk. Doordat het schip een tweede leven krijgt (life time extension) dragen refits en conversions bij aan het verduurzamen en daardoor groener maken van de mari tieme industrie. www.damen.com Jeroen Heesters, managing director Damen Shiprepair Vlissingen. Tekst: Henk van de Voorde Foto: Ruben Oreel NIEUWDORP - Kloosterboer is uitgegroeid tot één van de toonaangevende bedrijven in Europa betreffende opslag en logistieke dienstverlening van temperatuur ge conditioneerde goederen. "Appels die in september worden geplukt, moeten ook in januari nog kunnen worden gegeten. Drui ven uit Zuid-Afrika worden in drie weken tijd geplukt, maar moeten zeker tien weken kunnen worden verkocht. Door goederen op te slaan, treedt er automatisch kwali teitsverlies op door het tijdsverloop. Boven dien is er sprake van renteverlies en moet men ook nog betalen voor de opslag. Onze klanten kopen tijd door hun goederen bij ons op te slaan De kosten van de producten stijgen, maar tegelijkertijd wordt er waarde toegevoegd", aldus Jack Kloosterboer (54). Samen met zijn broers Klaas (56), Johan (52) en Alex (50) staat hij aan het roer van de Kloosterboer Groep. Naast temperatuur gecontroleerde lading zoals groente, fruit, vis en vlees, heeft Kloosterboer de horizon verruimd naar non-food projectlading, met name voor de offshore windindustrie. Hier voor is in 2011 de BOW Terminal in Vlissin- gen-Oost opgericht. Vanwege de alsmaar groeiende activiteiten wordt de kade dit jaar verlengd met 175 meter tot 525 meter. Op de BOW-terminal wordt vooral break- bulk en projectlading behandeld, variërend van windmolenfundaties tot brugdelen. Het bedrijf heeft meerdere vestigingen die gespecialiseerd zijn in laden en lossen, opslag, transport, douane, logistiek en innovatieve supply chainoplossingen. De onderneming heeft koel- en vrieshuizen in Nederland (Rotterdam, Poeldijk, Eist, Velsen, Harlingen,Vlissingen en IJmuiden), Frankrijk, Polen, Zweden, Canada en de Verenigde Staten. Opslagcapaciteit De totale opslagcapaciteit in Nederland is ruim een half miljoen ton, waarvan 215.000 ton in het Sloegebied. Er werken 750 mensen bij de Kloosterboer Groep, van wie 600 in Nederland. Bijna de helft is actief in Vlissingen. Met Kloosterboer Container Logistics is sinds anderhalfjaar een efficiëntieslag ge maakt vanwege een optimale inzet van de inkomende reefer-containers van de rede rijen. Jack Kloosterboer. "Het is belangrijk om ladingstromen aan elkaar te koppelen. Wij behandelden voorheen voornamelijk importcontainers. De containers werden na het leeghalen teruggebracht naar een con tainerdepot in Antwerpen of Rotterdam. De daling van het aantal vervoersbewegin- gen zorgt ook voor een verminderde CO2- uitstoot. De Zeeuwse exporteurs profiteren van het voordeel dat zij de containers niet meer in Rotterdam of Antwerpen hoeven op te halen. Het containerdepot biedt aantrekkelijke mogelijkheden voor nieuwe Jack Kloosterboer: 'Onze klanten kopen tijd' ladingstromen naar Zeeland, waardoor de concurrentiepositie van de Zeeuwse havens wordt versterkt." Kloosterboer neemt haar verantwoordelijk heid op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Waar mogelijk bezuinigt deze logistieke dienst verlener op energieverbruik, mede door het gebruik van zonnepanelen, windener gie en duurzaam te bouwen. Windturbine Kloosterboer heeft samen met energiebe drijf Delta op woensdag 30 april officieel een windturbine in gebruik genomen. "De rederijen doen graag zaken met bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel heb ben. Onze sector beoogt de C02-uitstoot terug te dringen met 15 procent binnen vijf jaar. Kloosterboer heeft zich gecommit teerd aan vermindering van de uitstoot met 20 procent binnen 5 jaar. De turbine levert flink wat energie op, jaarlijks ongeveer 4.000 Megawattuur. Dit staat gelijk aan het verbruik van 1.250 huishoudens op jaarba sis. De opgewekte groene stroom gaan we via het netwerk gebruiken om onze koel en vrieshuizen te laten draaien. Door de windturbine stoot ons bedrijf per jaar 2320 ton minder CO2 uit." www.kloosterboer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 55