0. Google moet persoonsgegevens verwijderen op last van de rechter 4 BINNENLAND ELEKTRISCH RIJDEN Leaserijders met een stekkerauto rijden gratis privé. Maar de weg naar het stopcontact blijkt lastig. Beleef een avontuur veer al je zintuigen 9-18 mei NS laat gele borden voorlopig hangen De gele borden op stations, waarop staat hoe laat trei nen aankomen en vertrek ken, blijven tot nader order hangen. De NS wilde 80 pro cent van de borden verwij deren, omdat reizigers ze nauwelijks meer gebruiken. Dat voornemen leidde tot veel rumoer onder reizigers. Op advies van het overlegor gaan Lovoc kijkt NS nu eerst naar alternatieven. Justitie beslist over onderzoek in lichaam Niet de politie maar een offi cier van justitie mag het be sluit nemen of een verdach te die in een politiecel wordt opgesloten in zijn lichaam wordt onderzocht op verstopte voorwerpen. Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie zal zijn wetsvoorstel op dit punt veranderen op verzoek van de Eerste Kamer. Nederland stijgt op homorechtenlijst Met het regelen van rechten van lesbiennes, homo's, bi's en transgenders, gaat Neder land vooruit. Op de lijst die de internatio nale LGBT-organisatie ILGA gisteren op Malta presenteer de, is Nederland gestegen van de achtste naar de vier de plaats. Bovenaan de lijst staat het Verenigd Konink rijk, gevolgd door België en Spanje. Rijbewijs kwijt door geknoei alcoholslot Meer dan dertig mensen zijn hun rijbewijs kwijt, om dat ze knoeiden met het al coholslot. Het CBR meldde gisteren dat van 28 personen het rijbewijs ongeldig is ver klaard, omdat ze het appa raat tijdens het rijden ont koppelden. Vier anderen zijn de klos omdat ze kunst matig stroom op het alcohol- slot lieten staan, waardoor ze niet hoefden te blazen. BUNNIK/VIANEN - Laten we begin nen met een paar gortdroge cij fers. In december 2013 werden er 2.082 Volvo Vóo's verkocht in Ne derland. In de eerste vier maan den van 2014 kwamen er nog eens 2491 bij. Het waren bijna alle maal 'plug-in hybrides', auto's die vanwege hun milieuvriendelijke karakter fiscaal gunstig privé gere den kunnen worden door leaserij ders. Nog meer cijfers. De Mitsubishi Outlander ging in december 2013 maar liefst 4988 keer over de toon bank. In de eerste vier maanden van dit jaar werden er nog eens 3.130 verkocht. Jawel, ook dit wa ren bijna uitsluitend auto's 'met een stekker'. In een jaar tijd vervijfvoudigde het (semi-)elektrische wagenpark in Nederland vrijwel. Allemaal dankzij de gunstige fiscale regelin gen. Wie voor de jaarwisseling een lease-stekkerauto op de kop wist te tikken, betaalt vijf jaar geen belasting over het privége- bruik. Wie vanwege de lange wachtlijsten de auto pas dit jaar geleverd kreeg, hoeft slechts 7 pro cent van de waarde bij het belast baar inkomen te tellen. Het scheelt de gemiddelde automobi list honderden euro's per maand ten opzichte van een 'gewone' lea- Het tanken' met deze auto's vraagt ander gedrag dan bij gewone auto's sewagen. Niet voor niets klopte menig werknemer in de voorbije maanden bij de baas aan voor zo'n gunstige leasebak. De Vereni ging Natuur en Milieu stimuleer de samen met de leasemaatschap pijen een versnelde overstap. Het is goed voor het milieu én goed voor de portemonnee, was de re denering. Die laatste stelling blijkt niet voor iedereen te gelden. Op de finan ciële afdeling van menig bedrijf worden angstvallig de tankbonne tjes geteld nu de grote bulk aan plug-in hybrides een halfjaartje op de Nederlandse weg is. Wat blijkt? De stekkerauto rijdt nog veel te vaak op benzine of diesel. Dat is een forse domper voor de boekhouder. De 'plug-in' is im mers veel duurder in aanschaf. Dat moet gecompenseerd worden met de lagere elektriciteitsprijs. Als de auto alsnog benzine slurpt, lopen de kosten fors uit de klau wen. Omdat de werknemer een vast afgesproken bedrag aftikt voor privégebruik, komt de tegen valler op het bordje van zijn baas te liggen. Dat gaat snel veranderen, zo ver wachten vriend en vijand. „Wij hebben als organisatie gezegd dat we hier iets aan moeten doen," zegt directeur Renate Hemerik van de Vereniging van Nederland se Autoleasemaatschappijen (VNA). Dat betekent onder meer dat werkgevers vaker 'nee' moe ten verkopen. Als een medewer ker dagelijks 400 kilometer rijdt, heeft de hybride auto geen zin. Er is simpelweg geen tijd voor een tussenstop bij de laadpaal. In een test door autojournalisten reed de populaire Volvo V60 op één liter diesel welgeteld 16 kilo meter. Dat wordt een duur grapje op lange stukken. Op kortere tra jecten kan elektrisch gereden wor den en ligt het werkelijk verbruik rond de 1 op 20. Dan moet er wel een laadpaal in de buurt van kan toor of woonhuis zijn, anders zal de auto alsnog vaak op gewone benzine rijden. Tot ergernis van de boekhouder die én een dure au to afrekent bij de leasemaatschap pij, én met hoge brandstofkosten wordt geconfronteerd. VNA bekijkt nu samen met werk gevers en importeurs hoe dit pro bleem aangepakt kan worden. Dat kan door meer laadpalen te plaat sen, maar ook door de werkne mer te stimuleren om een andere (lees: gewone) auto te nemen. Bij voorbeeld door meer kosten bij de rijder zelf neer te leggen. Zijn de organisaties niet rijkelijk laat met deze maatregelen? Im mers, een jaar geleden werd de run op de stekkerauto al zicht baar. In 2012 waren er al verhalen over leaserijders in de Opel Ampe- ra die werkelijk nooit de stekker in het stopcontact staken. Hemerik: „Deze auto's vragen een attitudeverandering en we zitten De Spanjaard voelde zich gehin derd door zoekresultaten van Google, die vijftien jaar oude kran tenpagina's te zien geven over de gedwongen verkoop van zijn wo ning destijds. Het Europese Hof onderschrijft de wens van de Spanjaard om 'vergeten' te wor den. Volgens het Hof doet Google meer dan gegevens verzamelen. Het internetbedrijf rangschikt die gegevens ook. Om die reden, al dus de rechter, vallen de activitei ten van Google onder de regels van de Europese Unie, ook al is het internetbedrijf in de Verenig de Staten gevestigd. Volgens jurist Arnoud Engelfriet, gespecialiseerd in internetrecht, betekent dit dat informatie wél op een bronsite mag staan, maar niet meer via Google vindbaar mag zijn via een op de persoon ge richte zoekopdracht. Dat betekent bijvoorbeeld niet dat kranten hun internetarchief ondoorzoekbaar moeten maken. Het betekent ook niet, aldus de jurist, dat Google nu na een klacht direct alles moet blokkeren. Actuele relevante arti kelen van kranten hoeven niet ver wijderd te worden; oude irrelevan te artikelen wel omdat privacy in dat geval zwaarder weegt dan in formatievrijheid. UTRECHT DEN HAAG VALLETTA RIJSWIJK Hybride-auto rijdt teA door Paul Bots Renate Hemerik, directeur VNA FLORALIEK 3> 40.000 mJ bloemenpracht www.florali FLORALIEN NEDERLAND 's Werelds grootste bloemen en planten Expo 9 t/m 18 mei 2014 Brabanthallen 's-Hertogenbosch foto Luuk van der Lee/HH door Chris van Alem Tegen inlevering van deze bon aan de kassa ontvangt u 2.50 korting op de normale entree- prijs van 17.50 p.p. Max. 2 personen per bon. niet geldig In combinatie met andere voordeel- acties. Kinderen t/m 12 jaar gratis. j LUXEMBURG - Google moet per soonsgegevens van zijn zoekmachi ne verwijderen als betrokkenen daar om vragen. Dat is het gevolg van de uitspraak gisteren van het Europese Hof van Justitie in Luxem burg in een zaak die een Spanjaard tegen Google had aangespannen. Als informatie verouderd en niet meer relevant is, mag Google die niet meer zichtbaar maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4