0.
Google moet persoonsgegevens
verwijderen op last van de rechter
4 BINNENLAND
ELEKTRISCH RIJDEN
Leaserijders met een stekkerauto
rijden gratis privé. Maar de weg
naar het stopcontact blijkt lastig.
Beleef een avontuur veer al je zintuigen
9-18 mei
NS laat gele borden
voorlopig hangen
De gele borden op stations,
waarop staat hoe laat trei
nen aankomen en vertrek
ken, blijven tot nader order
hangen. De NS wilde 80 pro
cent van de borden verwij
deren, omdat reizigers ze
nauwelijks meer gebruiken.
Dat voornemen leidde tot
veel rumoer onder reizigers.
Op advies van het overlegor
gaan Lovoc kijkt NS nu eerst
naar alternatieven.
Justitie beslist over
onderzoek in lichaam
Niet de politie maar een offi
cier van justitie mag het be
sluit nemen of een verdach
te die in een politiecel
wordt opgesloten in zijn
lichaam wordt onderzocht
op verstopte voorwerpen.
Minister Ivo Opstelten van
Veiligheid en Justitie zal
zijn wetsvoorstel op dit
punt veranderen op verzoek
van de Eerste Kamer.
Nederland stijgt op
homorechtenlijst
Met het regelen van rechten
van lesbiennes, homo's, bi's
en transgenders, gaat Neder
land vooruit.
Op de lijst die de internatio
nale LGBT-organisatie ILGA
gisteren op Malta presenteer
de, is Nederland gestegen
van de achtste naar de vier
de plaats. Bovenaan de lijst
staat het Verenigd Konink
rijk, gevolgd door België en
Spanje.
Rijbewijs kwijt door
geknoei alcoholslot
Meer dan dertig mensen
zijn hun rijbewijs kwijt, om
dat ze knoeiden met het al
coholslot. Het CBR meldde
gisteren dat van 28 personen
het rijbewijs ongeldig is ver
klaard, omdat ze het appa
raat tijdens het rijden ont
koppelden. Vier anderen
zijn de klos omdat ze kunst
matig stroom op het alcohol-
slot lieten staan, waardoor
ze niet hoefden te blazen.
BUNNIK/VIANEN - Laten we begin
nen met een paar gortdroge cij
fers. In december 2013 werden er
2.082 Volvo Vóo's verkocht in Ne
derland. In de eerste vier maan
den van 2014 kwamen er nog
eens 2491 bij. Het waren bijna alle
maal 'plug-in hybrides', auto's die
vanwege hun milieuvriendelijke
karakter fiscaal gunstig privé gere
den kunnen worden door leaserij
ders.
Nog meer cijfers. De Mitsubishi
Outlander ging in december 2013
maar liefst 4988 keer over de toon
bank. In de eerste vier maanden
van dit jaar werden er nog eens
3.130 verkocht. Jawel, ook dit wa
ren bijna uitsluitend auto's 'met
een stekker'.
In een jaar tijd vervijfvoudigde
het (semi-)elektrische wagenpark
in Nederland vrijwel. Allemaal
dankzij de gunstige fiscale regelin
gen. Wie voor de jaarwisseling
een lease-stekkerauto op de kop
wist te tikken, betaalt vijf jaar
geen belasting over het privége-
bruik. Wie vanwege de lange
wachtlijsten de auto pas dit jaar
geleverd kreeg, hoeft slechts 7 pro
cent van de waarde bij het belast
baar inkomen te tellen. Het
scheelt de gemiddelde automobi
list honderden euro's per maand
ten opzichte van een 'gewone' lea-
Het tanken'
met deze auto's
vraagt ander
gedrag dan bij
gewone auto's
sewagen. Niet voor niets klopte
menig werknemer in de voorbije
maanden bij de baas aan voor
zo'n gunstige leasebak. De Vereni
ging Natuur en Milieu stimuleer
de samen met de leasemaatschap
pijen een versnelde overstap. Het
is goed voor het milieu én goed
voor de portemonnee, was de re
denering.
Die laatste stelling blijkt niet voor
iedereen te gelden. Op de finan
ciële afdeling van menig bedrijf
worden angstvallig de tankbonne
tjes geteld nu de grote bulk aan
plug-in hybrides een halfjaartje
op de Nederlandse weg is. Wat
blijkt? De stekkerauto rijdt nog
veel te vaak op benzine of diesel.
Dat is een forse domper voor de
boekhouder. De 'plug-in' is im
mers veel duurder in aanschaf.
Dat moet gecompenseerd worden
met de lagere elektriciteitsprijs.
Als de auto alsnog benzine slurpt,
lopen de kosten fors uit de klau
wen. Omdat de werknemer een
vast afgesproken bedrag aftikt
voor privégebruik, komt de tegen
valler op het bordje van zijn baas
te liggen.
Dat gaat snel veranderen, zo ver
wachten vriend en vijand. „Wij
hebben als organisatie gezegd dat
we hier iets aan moeten doen,"
zegt directeur Renate Hemerik
van de Vereniging van Nederland
se Autoleasemaatschappijen
(VNA). Dat betekent onder meer
dat werkgevers vaker 'nee' moe
ten verkopen. Als een medewer
ker dagelijks 400 kilometer rijdt,
heeft de hybride auto geen zin. Er
is simpelweg geen tijd voor een
tussenstop bij de laadpaal.
In een test door autojournalisten
reed de populaire Volvo V60 op
één liter diesel welgeteld 16 kilo
meter. Dat wordt een duur grapje
op lange stukken. Op kortere tra
jecten kan elektrisch gereden wor
den en ligt het werkelijk verbruik
rond de 1 op 20. Dan moet er wel
een laadpaal in de buurt van kan
toor of woonhuis zijn, anders zal
de auto alsnog vaak op gewone
benzine rijden. Tot ergernis van
de boekhouder die én een dure au
to afrekent bij de leasemaatschap
pij, én met hoge brandstofkosten
wordt geconfronteerd.
VNA bekijkt nu samen met werk
gevers en importeurs hoe dit pro
bleem aangepakt kan worden. Dat
kan door meer laadpalen te plaat
sen, maar ook door de werkne
mer te stimuleren om een andere
(lees: gewone) auto te nemen. Bij
voorbeeld door meer kosten bij
de rijder zelf neer te leggen.
Zijn de organisaties niet rijkelijk
laat met deze maatregelen? Im
mers, een jaar geleden werd de
run op de stekkerauto al zicht
baar. In 2012 waren er al verhalen
over leaserijders in de Opel Ampe-
ra die werkelijk nooit de stekker
in het stopcontact staken.
Hemerik: „Deze auto's vragen een
attitudeverandering en we zitten
De Spanjaard voelde zich gehin
derd door zoekresultaten van
Google, die vijftien jaar oude kran
tenpagina's te zien geven over de
gedwongen verkoop van zijn wo
ning destijds. Het Europese Hof
onderschrijft de wens van de
Spanjaard om 'vergeten' te wor
den. Volgens het Hof doet Google
meer dan gegevens verzamelen.
Het internetbedrijf rangschikt die
gegevens ook. Om die reden, al
dus de rechter, vallen de activitei
ten van Google onder de regels
van de Europese Unie, ook al is
het internetbedrijf in de Verenig
de Staten gevestigd.
Volgens jurist Arnoud Engelfriet,
gespecialiseerd in internetrecht,
betekent dit dat informatie wél
op een bronsite mag staan, maar
niet meer via Google vindbaar
mag zijn via een op de persoon ge
richte zoekopdracht. Dat betekent
bijvoorbeeld niet dat kranten hun
internetarchief ondoorzoekbaar
moeten maken. Het betekent ook
niet, aldus de jurist, dat Google
nu na een klacht direct alles moet
blokkeren. Actuele relevante arti
kelen van kranten hoeven niet ver
wijderd te worden; oude irrelevan
te artikelen wel omdat privacy in
dat geval zwaarder weegt dan in
formatievrijheid.
UTRECHT
DEN HAAG
VALLETTA
RIJSWIJK
Hybride-auto rijdt teA
door Paul Bots
Renate Hemerik, directeur VNA
FLORALIEK
3>
40.000 mJ bloemenpracht
www.florali
FLORALIEN
NEDERLAND
's Werelds grootste bloemen en planten Expo
9 t/m 18 mei 2014 Brabanthallen 's-Hertogenbosch
foto Luuk van der Lee/HH
door Chris van Alem
Tegen inlevering van deze bon aan de kassa ontvangt u 2.50 korting op de normale entree-
prijs van 17.50 p.p. Max. 2 personen per bon. niet geldig In combinatie met andere voordeel-
acties. Kinderen t/m 12 jaar gratis. j
LUXEMBURG - Google moet per
soonsgegevens van zijn zoekmachi
ne verwijderen als betrokkenen
daar om vragen. Dat is het gevolg
van de uitspraak gisteren van het
Europese Hof van Justitie in Luxem
burg in een zaak die een Spanjaard
tegen Google had aangespannen.
Als informatie verouderd
en niet meer relevant is,
mag Google die niet
meer zichtbaar maken.