ZEELAND 33 Geen poespas, geen frivole lijn die niet te verklaren valt De overgang naar de stad is het centrale idee. Het gebouw is spannend en overweldigend senruimte van 6o centimeter, hal noord om de 1,20 meter - zorgen dat de massaliteit in porties wordt ge- presenteer. Van den Bos had aanvankelijk voor bak steen gekozen, maar dat werd te duur. Vandaar dat er met 'simpele' sandwichpanelen is gewerkt. In het interieur zijn zwart en grijs net als buiten de hoofdtinten. Dat is consequent, zou je kunnen zeg gen. „Wat voor kleur had je anders gewild?", vraagt de architect. „Die tinten zitten ook in het bedrijfslo go. In de hal heb ik overwogen om de zijkanten van de trap met hout te bekleden. Dat werd te duur, dus dan kies je voor een goedkopere, zwarte variant. Heb je het koeienleer op de trap gezien? Dat gaat een mooie gijs-gebruikte uitstraling krijgen." Van den Bos heeft zich tot in detail met de inrich ting bemoeid. De gouden meubels in de kantine heeft hij voorgesteld. Ruime uitzichten vanuit de kantoorruimtes waren wat hem betreft essentieel. Vanaf de tweede verdieping kijk je op de Ooster- schelde. Het zou gek geweest zijn als je die weidse omgeving niet aan de bewoners van het bedrijfs pand had aangeboden. Overdag zie je Goes, 's avonds heb je zicht op de lichten van de haven van Antwerpen. De distributieruimte is voorzien van transportban den voor de verzending van schoenen en tassen. Een deel van de bedrijfshal is gevuld met 11 meter hoge stellingkasten, helemaal volgetast met dozen met schoenen. Van den Bos: „Soms denken mensen, dat ik mijn ontwerp heb gebaseerd op schoenendozen. Dat is dus niet waar. Ik heb steeds geredeneerd vanuit de locatie waar het pand gebouwd moest worden. Je gaat vanuit de polder naar de stad. Ik heb met mijn verspringende volumes geprobeerd de overgang te verzachten. Dat idee is afgepeld tot op de bodem. Geen poespas, geen frivole lijn die niet te verklaren valt. De overgang naar de stad is het centrale idee. Het gebouw is spannend en overweldigend. Streng, bruut, dat ook. Er is ooit gezegd dat ik mijn ideeën bijna calvinistisch doorvoer. Laat ik zeggen: ik houd ervan om lijnen consequent door te trekken." met vormen voor hem wel eens een serieuze aangele genheid kon worden. Na de hts volgde hij de architec tenopleiding aan de Academie voor Bouwkunst in Rotterdam. De Middelburgse architect Johan de Ko ning, die aan de wieg staat van de serie Steengoed en de verkiezing van het mooiste gebouw van Zeeland, was zijn afstudeermentor. Aanvankelijk had Van den Bos zijn bureau in Bruinisse gevestigd. Anderhalfjaar geleden ver huisde hij naar Zierikzee. „Het duurde even voor ik een duidelijke richting koos. Tijdens mijn stu die had ik echt geen grote voorbeelden. Nu wel. De Rotterdamse Powerhouse Company komt met hele ri gide ontwerpen, strak en vanuit één gedachte hele maal doorgewerkt. Hetzelfde zie je bij Rem Koolhaas. Bij het ontwerp voor de Nederlandse ambassade in Berlijn ging hij uit van een wandeling. Zo beleef je het gebouw daadwerkelijk: je kunt de ambassade in je opnemen, met afwisselend rust- en belevingspun- ten. Ik kan zo'n ver doorgevoerde aanpak waarderen. Ja, zelf probeer ik ook zo te ontwerpen. Ik werk voor 80 procent op Schouwen-Duiveland. In Renesse en Burgh-Haamstede zit veel import, die een moderne aanpak wel kan waarderen. Gelukkig kan ik ook heel goed traditionele huizen tekenen. Dat zie ik zeker als een uitdaging. Maar als je het me echt vraagt, dan ligt mijn hart bij het moderne. Ik heb pas een tuinhuisje in Zonnemaire ontworpen. Heel klein, heel minimalistisch, gebaseerd op Le Corbusier. Die wordt met zijn voorkeur voor minimalistische ge bouwen wel DE architect van de 20ste eeuw ge noemd." Bij het Omoda-gebouw is iets van die principes te rug te vinden. Door ruime overkappingen wordt de massa als het ware gebroken en wordt benadrukt - dat het pand uit meerdere schijven bestaat. Ook de dorpels in de gevelwanden - hal zuid met een tus- DINSDAG 13 MEI 2014 overgang naar Zierikzee De hal met 11 meter hoge stellages Entree met kroonluchter van schoenlepels Bedrijfslogo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 33