Grote bouwbedrijven willen niet verantwoordelijk zijn voor alle personeel op bouwplaats. ECONOMIE 13 KETENAANSPRAKELIJKHEID vragen over export van uitkeringen De hoogste rechter - de Cen trale Raad van Beroep - heeft be paald dat de Nederlandse rege ring geen korting van 40 procent mag toepassen op uitkeringen die 911 in Marokko wonende wedu wen op grond van de Algemene Nabestaandenwet (ANW) ontvan gen. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) moet hun nu met terugwer kende kracht zo'n 400 euro aan ANW-uitkering plus rente beta len. In 2011 besloot het toenmalige ka binet van CDA en WD tot invoe ring van het woonlandbeginsel per 1 juli 2012 voor nieuwe geval len en 1 januari 2013 voor bestaan de gevallen. Dat betekent dat uit keringsgerechtigden die buiten Nederland wonen, in veel geval len niet de volledige uitkering ont vangen, maar een die is aangepast aan de levensstandaard in het land waar ze wonen. Voorbeeld: uitkeringsgerechtig den in Turkije, Marokko en Afgha nistan krijgen een korting van 40 procent; wie in Zuid-Korea woont, wordt 30 procent gekort, wie in de Koninkrijksgebieden woont (Aruba etc.) wordt 20 pro cent gekort en wie in Suriname of de VS woont, wordt niet gekort. De maatregel is bedoeld om te voorkomen dat uitkeringsgerech tigden in een land met een lagere levensstandaard door een hoge uitkering niet meer aan het werk gaan. In maart besliste de hoogste rechter dat korten van een ANW-uitkering op 709 weduwen die in TUrkije wonen, niet mag. Vorig jaar dwong de Europese Commissie Nederland om de afge schafte koopkrachtondersteuning voor gepensioneerden in het bui tenland met terugwerkende kracht tot 1 juni 2011 uit te beta len. Per gedupeerde gaat het om circa 300 tot 360 euro per jaar. Er loopt nog een hoger beroep van de Staat tegen het besluit van de rechter om korting op geëxpor teerde kinderbijslag naar Marok ko te verbieden. Net als bij de ANW verbiedt de rechter korting omdat dat strijdig is met het verdrag over sociale ze kerheid dat Nederland en Marok ko gesloten hebben. Korten op ex port van kinderbijslag naar 1\ir- kije en Egypte mag, onder voor waarden, omdat daarover geen verdrag is gesloten met die lan den. Deels. In 2011 had de Raad van State het kabinet al gewaar schuwd voor de gevolgen van de wet. Dat betrof met name export van uitkeringen naar TUrkije en de koopkrachttoeslag voor gepen sioneerden. Het kabinet sloeg die adviezen in de wind. Dat is slecht voor de schatkist. Want in plaats van de beoogde be sparingen van 10 miljoen per jaar, moet het kabinet nu, als gevolg van de juridische nederlagen, en kele honderden miljoenen uitke ringsgeld alsnog overmaken naar het buitenland. Terwijl de rechters er gaten in schieten, gaat het kabinet door. Op 10 juni beslist de Eerste Ka mer over het wetsvoorstel om ex port van kinderbijslag en kindge bonden budget buiten de Europe se Unie onmogelijk te maken. Dat treft veertien landen. En nog eens negentien andere landen als die akkoord gaan met aanpassing van het verdrag dat ze met Neder land hebben over sociale zeker heid. ZOETERMEER - Bouwend Neder land verzet zich tegen het plan van minister Lodewijk Asscher (PvdA, Sociale Zaken) om keten aansprakelijkheid in de bouw in te voeren. De branchevereniging vreest dat dat leidt tot romp slomp. „Je moet de boeven beboe ten, niet de bonafide bedrijven." Bij ketenaansprakelijkheid zijn op drachtgevers van een groot bouw project er verantwoordelijk voor dat alle bouwvakkers op de bouw plaats een fatsoenlijk loon ontvan gen, óók personeel van onderaan nemers. Misstanden waarbij werk nemers uitgeknepen worden, moeten daarmee tot de verleden tijd behoren. Recente voorbeelden daarvan zijn er voldoende. Bij Portugese bouw vakkers die aan de A2 bij Maas tricht werkten, werd een groot deel van het loon ingehouden voor reis- en huisvestingskosten. Vakbond FNV Bouw vraagt al ja ren aandacht voor de behandeling van Poolse werknemers bij de bouw van een kolencentrale in de Eemshaven. Ook bij de aanleg van de A4 tussen Delft en Schie dam zou van alles mis zijn. Door ketenaansprakelijkheid moe ten zulke praktijken verleden tijd worden. Idee is dat prijsdruk van- We krijgen niet van alle aannemers inzage in de loonstrookjes van hun werknemers uit de opdrachtgevers één van de oorzaken van de wantoestanden is. Als hoofdaannemers verant woordelijk worden voor de keten, zullen ze realistischere prijsafspra ken maken, is de hoop. Bouwend Nederland stelt echter dat het voorstel van minister As scher ertoe leidt dat de hoofdaan nemer de loonstrookjes van alle werknemers op de bouwplaats moet gaan controleren. Dit zou onmogelijk zijn, alleen al omdat niet iedere onderaannemer in zicht verschaft in de gewenste ge gevens. De oplossing moet volgens een woordvoerder van de bouwers veel meer gezocht worden in 'be ter speuren naar de rotte appels in de sector'. Volgens hem is het niet zo dat de grote bouwbedrij ven geen structurele oplossing willen om misstanden te voorko men. „De moraal in de sector is goed. We verschillen met de mi nister van mening over de manier waarop we de problemen moeten oplossen." De opstelling van Bouwend Ne derland zorgt elders in de sector voor irritatie. „Hiermee zitten ze ons ontzettend dwars", zegt een woordvoerster van de Aannemers federatie. „Wij willen juist graag het imago van de bouw verbete ren. We moeten niets te verber gen hebben." De Aannemersfederatie komt net als Bouwend Nederland op voor de belangen van werkgevers, maar vertegenwoordigt over het algemeen de kleinere bedrijven. „Als wij leden hebben die dingen niet goed doen, laat maar komen. De rotte appels moeten eruit." De bond bestrijdt dat de plannen van Asscher, die nog door de Eer ste en Tweede Kamer moeten, lei den tot meer gedoe voor opdracht gevers in de bouw. „We zijn juist volop in overleg om dit goed te re gelen. We werken hard aan de in troductie van een bouwpas, waar mee alle werknemers op de bouw plaats zich moeten aanmelden. Op de pas staat allerlei informa tie, ook over hun inkomen. Voor iedereen is zo inzichtelijk wie er op de bouwplaats rondloopt. De Belastingdienst kan alles van af stand controleren. Het is een mooi systeem om malafide prak tijken tegen te gaan." Volgens de Aannemersfederatie kan de bouwpas, als alle tests naar tevredenheid verlopen, op 1 januari 2015 ingevoerd worden. Dat is precies de datum dat As scher zijn wet wil laten ingaan. „Een mooie timing dus." Bouwend Nederland ziet dat an ders. Het idee achter de bouwpas is 'op zich goed', maar er zitten volgens de branchevereniging nog veel haken en ogen aan. „Er zijn veel meer mensen dan alleen bouwvakkers op de bouwplaats. Al die verschillende vaste, tijdelij ke en zelfs bezoekende werkne mers moeten een betrouwbare, fraudebestendige pas krijgen." Volgens de woordvoerder moet daarvoor een enorme administra tie worden opgezet. Ook is er nieuwe controle-apparatuur no dig. „De hoge kosten van al deze investeringen komen voor reke ning van de werkgevers. Daarom bekijken we in juni of we door gaan met het onderzoek naar de haalbaarheid van dit plan." DINSDAG 13 MEI 2014 Het kabinet wil dat veel minder uitkeringsgeld naar het buiten land verdwijnt. De rechter steekt daar steeds opnieuw een stokje voor. door Chris van Alem Wat is er aan de hand? 2 Waarom wil het kabinet die kor ting? 3 Hoe vaak greep de rechter in? 4 Was dit te voorzien? 5 Hoe gaat het nu verder? Bouw wil boeven beboeten door Sander van Mersbergen Woordvoerder van Bouwend Nederland Minister Asscher wil met een nieu we wet uitbuiting op de bouw plaats tegengaan. foto Roger Dohmen/HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 13