'Als je helemaal niets doet, zak je weg' 'Ik heb de blaren op mijn tong gepraat' VERDIEPING 11 Adjunct-directeur Guus de Kanter van de Nutsschool Maastricht wijst er meteen maar even op: de lokalen van de nieuwe aanbouw zijn bijzonder. Ze zijn ten opzichte van tradi tionele lokalen een kwartslag gedraaid, met ramen aan de smalle kant en het bord op een van de twee brede zijden. Thssen alle lokalen bevindt zich een smalle, maar handige tussenruimte. Waarom? „Omdat er dan altijd apparte menten van te maken zijn. Niet dat ik hoop dat dat nog eens ooit gebeurt, hoor", lacht hij. In het oude deel van het gebouw zijn drie lokalen verhuurd aan een buitenschoolse opvang. „Wij sprin gen er als school nog redelijk uit", zegt De Kanter. „Voor de stichting waartoe wij behoren, is het elk jaar weer puzze len..Die heeft 24 basisscholen." De Nutsschool telt 200 leerlingen. Ip de beste tijd waren dat er 320 en mocht de school een aanbouw neerzetten. Het duurde vijftien jaar voor de school die in 2011 in gebruik kon nemen. Op dat mo ment sloeg de krimp al toe. En die zette door. Komend schooljaar start de school met 186 leerlingen. De concurrentie is groot. In dit deel van Maastricht liggen er in een straal van 1,5 kilometer maar liefst vijf basisscholen. Het schoolteam realiseert zich terdege dat de school zich moet profileren om in de race te blijven. De Nutsschool heeft als een van haar speerpunten het omgaan met verschil len. Alle leerkrachten zijn getraind vol gens het gedachtegoed van human dyna mics om beter in te spelen op die verschil len bij kinderen. Daarnaast verwacht de directie veel van het project 'Opgroeien in de stad', met een digitaal platform voor school en buurt. Voorlopig experi menteren leraren en leerlingen daar nog mee. De Nutsschool heeft verder het geluk dat er twee buitenschoolse opvangen om de hoek zitten, elk met zijn eigen mogelijkheden. Prettig voor de ouders, ze hebben wat te kiezen. Maar ook pret tig voor de school: want die krijgt de leerlingen. Een ding is zeker voor adjunct-directeur De Kanter: zijn school moet zich onder scheiden, zich laten zien en van zich la ten horen. „Dat is absoluut waar. Als je helemaal niets doet, zak je weg en loop je allerlei risico's. Er hangen donkere wolken, want krimp, daar hebben we hier in Maastricht allemaal last van. Dat hoeven geen zwarte wolken te zijn. We doen gewoon onze uiterste best dat voor te blijven." Het gaat redelijk goed met ba sisschool De Vlaswiek in Koewacht (Zeeuws-Vlaan deren). Nu nog wel. Vol gend schooljaar kan dat in eens afgelopen zijn, als het experiment met de kinderopvang afloopt. „Ons schoolbestuur doet zijn uiterste best bij de politiek om dat project aan te hou den, dat mag duidelijk zijn", zegt direc teur Joop Lijbaart. Koewacht is een van de weinige plekken waar de landsgrens dwars door het dorp loopt. Belgisch Koewacht en Nederlands Koewacht hebben beide een eigen basis school. De Zonnebloem, aan de Bel gische zijde, heeft de wind mee. Helaas moet de ander, De Vlaswiek, het met te genwind doen. Alle Nederlandse basisscholen in de grensregio van Zeeuws- Vlaanderen heb ben er last van: ouders kiezen voor een Belgische school, omdat de kinderop vang er goedkoper is. Lijbaart schat dat er in de hele regio daardoor 600 kinde ren 'weglekken'. Dat gebeurt ook in Koe wacht. Jaarlijks mist Lijbaart twee groe pen leerlingen die voor de buren kiezen. Dat is niet zo moeilijk. De concurrent ligt net over de grens, terwijl De Vlas wiek - ook dat nog - domicilie heeft aan de rand van het dorp. Lijbaart, in 2004 directeur geworden, zag de totale populatie afnemen van 160 leerlingen naar 115. Het einde is nog niet in zicht. Aan het gebouw ligt het niet. De oudste bouw mag dan van de jaren '30 zijn, met de nieuwbouw erbij is De Vlaswiek ze ker bij de tijd. Met de Belgen kan Lij baart het goed vinden. Ze huren bij hem de gymzaal. De buren leggen in hun on derwijs de accenten wat anders. „En als je voor een Belgische school kiest, krijg je natuurlijk ook Belgische geschiedenis en aardrijkskunde, en is Frans de belang rijkste tweede taal." Ouders die voor de ander hebben geko zen, rekenen hem graag voor waarom. Het scheelt hun 1.000 tot 1.500 euro aan kinderopvangkosten per jaar. „Dat is veel geld", erkent Lijbaart. „Ik begrijp dat wel." Hij was er dan ook als de kippen bij toen het ministerie een pilot aankon digde. Een experiment met een gratis peuterspeelzaal voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar gedurende vijf ochtenden. „Ik heb de blaren op mijn tong gepraat om mee te mogen doen." Dat kon. In plaats van vier kinderen in de peuterspeelzaal za ten er veertien. Dat leverde De Vlaswiek het jaar erop tien kinderen in groep één op. Als het aan Lijbaart ligt, mag het ex periment omgezet worden naar een blij vende situatie, heel graag zelfs. Perspecto in Axel, de organisatie waartoe de Vlaswiek behoort, is daar eveneens voorstander van. Collegevoorzitter Peter de Jong ziet het probleem. „De vijver in Zeeuws-Vlaanderen raakt steeds leger, ook door de vergrijzing. Ooit telden on ze scholen 4.500 leerlingen, nu zijn het er 3.750. De komende zes jaar gaan we er nog eens 1.000 op achteruit." Perspecto wil geen streep door scholen zetten, maar ook niet afwachten tot ze omvallen. „Gemeenten vragen ons garan ties dat scholen blijven. Waar het draag vlak er is, gaan we ervoor, maar we moe ten onze maatschappelijke verantwoor delijkheid nemen. Je neemt maatregelen voor de lange termijn. Het blijft balance ren." DINSDAG 13 MEI 2014 .-■•i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11