Wat betekent vrij zijn?
Je kunt de mensen laten
32 ZEELAND
ESSAYWEDSTRIJD ONDERBOUW
Wat betekent vrijheid
voor jou? Over die vraag
schreven 74 Zeeuwse
middelbare scholieren
een essay. Ze werden
uitgedaagd door
University College
Roosevelt en de PZC.
De beste zes zijn door
een jury genomineerd.
Het publiek mag nu een
winnaar kiezen.
PUBLIEK KIEST DE BESTE ESSAYS
Vrijheid is een bijzonder
woord. Het betekent vol
gens een woordenboek on
afhankelijk zijn, maar wanneer
ben je onafhankelijk? Wanneer
kan je spreken van vrijheid?
Bij Nederland wordt aan een vrij
land gedacht. Wat betekent dit
dan? Dat we niet in oorlog zijn?
Maar naar mijn idee ligt het er
maar net aan bij welke kant je
hoort. Misschien vecht je volgens
jou wel voor vrijheid. Dan ziet de
andere kant jou waarschijnlijk als
een rebel. Misschien is het onbe
doeld, maar je maakt andere men
sen bang. Ben je dan wel een vrij
heidsstrijder?
Als ik denk aan vrijheid, denk ik
ergens ook aan privacy. Aan het
feit dat het mogelijk moet zijn om
jezelf te blijven, maar ook om din
gen voor jezelf te houden. Dat
niet alles 'geshared' moet worden.
Ik denk dat bij vrijheid ook de ge
lijkheid van mensenrechten heel
sterk meetelt. Maar in elk land
wordt er gepest, is er dan nergens
sprake van vrijheid van de mens?
De mensen die onder dit soort
dingen niet lijden, zullen zich vrij
voelen, al is dit ten koste van an
deren. En al zijn er wetten tegen
discriminatie, racisme enzovoort,
het gebeurt nog steeds. Omdat
we er niks aan willen doen, we
willen het niet zien. We willen ge
loven dat iedereen in dit land het
goed heeft. Waarom? Misschien
zijn we bang, bang om te weten
hoe het echt is.
Maar wat zou er gebeuren als er
geen wetten waren? Zou dit ultie
me vrijheid zijn? Zou niemand
meer bang zijn? Naar mijn idee
niet. Ik denk dat veel mensen zich
minder veilig voelen. Dus is veilig
voelen ook een deel van vrijheid?
Het ultieme doel is om te leven
zoals de bijbel spreekt over naas
tenliefde. Houd van een ander zo
als u uzelf liefhebt. Hoewel dit
doel zo onmogelijk lijkt, is het be
langrijk om er naar te streven. 'De
weg zeifis je uiteindelijke bestem
ming'. (Confucius).
Ik denk dat ik in een essay niet al
le door mij bedachte betekenissen
van vrijheid kan stoppen. Maar
het is belangrijk dat we over vrij
heid nadenken. Over wat het is.
Dus sta een keer op tegen de pes
ters. Help anderen. Laat zien dat
niemand anders behandeld hoeft
te worden om hoe hij of zij is.
Geef mensen hun privacy, laat ze
zich veilig voelen. Want al lijkt
het zo nietig wat je doet, uiteinde
lijk heeft het een groter effect dan
je dacht.
Ik kijk om me heen in de kerk,
vol met studenten van mijn
leeftijd.
Ze verwachten van je dat je hier
bent. Een paasviering.
Iedereen praat. Problemen van de
buitenwereld lijken ver, ver weg.
Jongens die voor me zitten praten
over een knap meisje. Meisjes die
achter me zitten, praten over Cha
nel Nr. 5.
Dit is hoe het ieder jaar gaat. Mijn
godsdienstleraar praat. Niemand
luistert.
Ik hoor hem praten over iets goed
doen voor anderen.
Niemand lijkt er iets om te geven.
Ik hoor hem praten over Nelson
Mandela, een man die vocht voor
yrijheid, en wiens leven pas echt
begon, toen hij bijna aan het ein
de was.
Iedereen praat. Niemand lijkt te
luisteren. Het is hun probleem
niet.
Ik hoor hem praten over iets meer
'bekends.' Het meisje Malala, dat
was neergeschoten door de Tali
ban.
Ze wilde alleen maar naar school
toe, net zoals haar kleine broertje.
Niemand lijkt te horen wat hij
zegt. Niemand wil het horen.
Niemand lijkt te luisteren naar
het verhaal van een meisje dat al
leen maar naar school wilde, en
dit ook wil voor anderen.
Niemand lijkt er iets om te geven.
Ze denken dat het niet belangrijk
is. School is saai. Ze hebben wel
iets beters te doen. Andere proble
men zijn niet belangrijk. Die jon
gen van de buren, die niet naar je 4
lijkt te kijken. Dat is belangrijk.
Ze lijken het niet te horen. Ze
kunnen de stem niet horen van
een meisje, dat iets wil verande
ren voor zichzelf en voor veel an
deren. Ze kunnen de stemmen
niet horen van al die mensen in
andere landen, die niet kunnen
zeggen wat ze willen zeggen, om
dat het antwoord altijd een kogel
door je hoofd zal zijn.
Maar wanneer ze in de geschiede
nisles zitten, dan lijken ze er om
te geven.
Een meisje dat huilt, vertellend
over haar grootvader. Hij was een
Jood, en zag hoe zijn ouders ge
dood werden in de oorlog.
Ze werden gedood omdat ze
Joods waren. Vrijheid om een
Vrijheid
is voor
mij...
University College Roosevelt (UCR) in Middelburg
en de PZC daagden alle Zeeuwse middelbare scho
lieren uit om een essay over vrijheid te schrijven.
De oproep leverde 74 inzendingen op.
Een jury (met afgevaardigden van UCR, PZC en het
Roosevelt Study Center) heeft de zes beste essays
(drie uit de onderbouwklassen en drie uit de bo
venbouwklassen) geselecteerd.
Het publiek mag nu beslissen welke twee essays
de beste zijn.
Maak uiterlijk donderdag 15 mei uw keuze ken
baar via de website www.pzc.nl/essaywedstrijd.
U kunt één essay van een onderbouwleerling en
één essay van een bovenbouwleerling selecteren.
De twee scholieren (één uit de onderbouw en één
uit de bovenbouw) met de meeste stemmen win
nen de wedstrijd.
De winnaars van de wedstrijd mogen hun essay
voordragen tijdens het Four Freedom side event
op vrijdag 23 mei. Zij worden bovendien ieder be
loond met een boekenbon van 50 euro.
Tijdens dit side-event vindt een speciale editie van
de college tour plaats met presentator Twan Huys.
Zeeuwse scholieren en studenten krijgen in de Bur
gerzaal van het voormalige stadhuis in Middelburg
de gelegenheid om vragen te stellen aan de Af
ghaanse Maryam Durani.
Durani ontvangt een dag later tijdens de officiële
Four Freedoms-ceremonie in Middelburg de me
daille voor Freedom of speech - vrijheid van me
ningsuiting.
Alle 74 ingezonden essays die de scholieren ge
schreven hebben, zijn vanaf vandaag ook te lezen
op de website www.pzc.nl/essaywedstrijd.
Naam: Marion Postma (14)
Woonplaats: Scharendijke
Klas: vwo 2
School: Pontes Goese Lyceum
I Marion Postma: „Ik denk dat ik in een essay niet alle door mij bedachte betekenissen van vrijheid kan stoppen."
Naam: Monica Dieleman (15)
Woonplaats: Axel
Klas: havo 3
School: Zeldenrust-Steelant College
Terneuzen