Vrijheid als illusie De vijfde vrijheid 34 ZEELAND ESSAYWEDSTRIJD BOVENBOUW We hebben hier geen last meer van een oorlog die het gehele land in puin legt. We hebben inspraak en we kun nen zeggen wat we willen, zonder in de cel te belanden met de stempel 'poli tiek gevangene'. Ik kan naar school en als ik wil ook gaan studeren. En als meisje zijnde kan ik zonder zorgen over straat. Dus je zou zeggen, we zijn vrij. En inderdaad, als je kijkt naar veel andere landen op de wereld, dan zijn we ook vrij. Maar zijn we echt zo vrij als dat we zelf denken? Vrijheid kun je niet vangen onder één noemer. Want in naam zijn we alle maal vrij, maar de werkelijkheid is toch vaak anders. En dan wil ik niet al leen de bekende gevallen noemen zo als Noord-Korea of Syrië maar het is ze ker net zo belangrijk om stil te staan bij ons eigen land, en andere democra tische landen. Zelfs wanneer een politi cus iets roept wat velen niet vinden kunnen, dan heeft hij dit recht. Het staat namelijk in onze grondwet, on der vrijheid van meningsuiting. Maar het is dan aan de burger hoe deze er vervolgens mee omgaat. Ben je het er niet mee eens, dan stem je de volgende keer gewoon op een andere partij, dat recht heb je. Vrijheid, het is zelfs een grondrecht. Maar niet alleen de staat zorgt voor dit recht, deze onderhoudt het alleen en grijpt in wanneer het in het gedrang komt. En soms moeten we wat vrij heid opgeven, om de veiligheid te waar borgen. Maar het belangrijkste punt van vrij heid schijnen we in onze hedendaagse samenleving te vergeten, de geestelijke vrijheid. Want hoe vrij zijn we nu echt? Als ik nu besluit om de wereld te gaan ontdekken dan heb ik een pro bleem, ik ben nog geen achttien. En na mijn studie? Dan ga ik studeren. Ver volgens trouw je, er komen kinderen en misschien kleinkinderen. En pas wanneer ik met pensioen ga, ben ik echt vrij... Hoop je dan. Want als het fi nancieel niet mee zit, ondervind je ge noeg andere strubbelingen. En dit is niet alleen mijn leven, voor het meren deel geld dit voor iedereen. Hoeveel keuzes maak je dus nog zelf? De hoofd lijn staat vast, daartussen mag je zelf nog wat invullen, maar veel vrijheid? Dan nog een probleem, presteren. We moeten alles er uit halen wat er in zit, dat wordt er ingebakken vanaf je ge boorte. Presteren en zo hoog mogelijk eindigen. Maar waar blijft er dan nog ruimte over voor plezier? Hoe vrij ben je nog wanneer je na je werk thuis komt, en nog steeds die drang voelt, om thuis verder te werken. Om niet too procent te geven, maar 120 procent. En niet alleen op werkgebied, maar ook op sociaal front, want o wat zijn we bang, om maar iets te missen, en er zo niet bij te horen. Continu je Face- book 'checken', want je kunt zomaar iets belangrijks over het hoofd zien. En ja, ik spreek uit persoonlijke erva ring. Ik mag dan nog maar een scholier zijn, maar ik ben me er dondersgoed van bewust wat er van me verwacht wordt, ik ben voor het atheneum ge test en dan wordt er natuurlijk van je verwacht dat je dit met vlag en wim pel haalt. En als het nog even kan, dan ook nog maar even universitaire studie er achter aan. Nu wil ik dat ook, maar het moet wel gezond blijven. Ik heb er namelijk nog al een moeite mee gehad om toe te ge- ven dat ik gewoon wat minder ben in wiskunde, maar als pietlut wil je dat niet weten. Het resultaat was dat ik al een week voor een wiskunde proef werk zo gespannen was, dat ik van de rest ook niet meer echt kon genieten. Faalangst noemen ze dat. En voor vol wassenen is er weer een andere va riant, genaamd burn out. Dus hoe vrij zijn we nog, als we ons zelf constant een werkdruk opleggen? We moeten dit en we zullen zo, maar af en toe is het ook gewoon gezond om even af te remmen, te zeggen 'nu is het genoeg' en gewoon even te genieten van het le ven en de vrijheden die je hebt. Ik schaam me. Ik heb net een passa ge uit de biografie van nazikopstuk Reinhard Heydrich gelezen en ik schaam me... voor de mens. Ik schaam me... voor die meedogenloze nazibloed honden die ontelbare joden van het le ven hebben beroofd. Een leven dat ie dereen verdient, jood of niet, Roma of niet, homo of niet, über- of unter- mensch, en waarover niemand anders mag beslissen dan het lot. In onze vrij heid vergeten we collectief de allerbe langrijkste van alle vrijheden. Dat is de vrijheid om te leven. En iederéén zou zich moeten schamen. Vooral wij, vrije westerlingen, moeten beseffen dat de vrijheid waarin wij leven, die ons kan laten gaan en staan waar we maar wil len, die ons haast onbeperkte mogelijk heden biedt, niet vanzelfsprekend is. We zijn verwend met vrijheid en we weten het niet. Neem al die mensen die op 4 mei druk ker met zichzelf en hun iPhone bezig zijn dan met herdenken, alle mensen die naar een bevrijdingsfestival gaan enkel en alleen om zich het ziekenhuis in te zuipen en alle mensen die de ove rige 363 dagen van het jaar hun vrij heid op welke wijze dan ook misbrui ken om hedonistische of narcistische redenen. Neem hen en druk hen met hun neus op de feiten: Auschwitz, Sobibór, Treblinka en alle anderen litte kens van de geschiedenis. Ik krijg kippenvel als ik scroll door de lijst van verzetsmensen die zijn gefusil leerd in de Tweede Wereldoorlog. Zij hebben het mogelijk gemaakt dat ik überhaupt door die lijst kan scrollen. Door hun onsterfelijke moed zijn jij, ik en iedereen vrij. En wat doen wij, meer dan 60 jaar nadien, met die vrij- Wij zijn mensen. Wij zijn verande ring. Wij zijn vrijheid. We kunnen een einde maken aan de burgeroorlog in Sy rië, we kunnen een oorlog op de Krim voorkomen. We kunnen armoede de wereld uit helpen, we kunnen alles. Het enige wat we moeten doen om ie der écht te laten leven, is vrij zijn. Vrijheid is echter als een wit over hemd: je let even niet op en er zit een vlek op. Slechts één gek is genoeg om mensen niet meer te laten zeggen wat zij vinden, niet meer te laten bidden voor wat zij geloven en een tekort aan voedsel, maar een overmaat aan angst bij de mensen te veroorzaken. De inter nationale gemeenschap moet haar dus koesteren en iedere dag na de loopgra ven, na Hitier en na de Goelag, besef fen hoe waardevol ze voor ons is. Vrij heid vergeten? Vergeet het maar! heid waarvoor hun bloed heeft ge stroomd? We maken onszelf er weer slaaf mee. De befaamde stoïcijnse filosoof Seneca schreef al tweeduizend jaar eerder in zijn brief aan Lucilius: 'Toon mij een man die geen slaaf is; de een is slaaf van verlangen, de ander van hebzucht, nog een ander van ambitie en wij alle maal van angst'. De film The Wolf of Wall Street illus treert dit misbruik van onze vrijheid perfect. Het toont de keerzijde van de American dream en onze hedendaagse visie op vrijheid: beursbroekie Jordan Belfort groeit uit tot een losgeslagen, cocaïne snuivende miljonair, hij weet niet van meer van ophouden. Hij is slaaf geworden van zijn hebzucht. Hij is onvrij door zijn vrijheid. Kunnen we hieruit concluderen dat we in twee millennia van oorlog, vre de en ontwikkeling niets hebben be reikt wat betreft vrijheid? Vrij zeker niet. Denk aan de fiere Fransen die minder dan een eeuw na de dood van de krankzinnige Zonnekoning, ook een slaaf van zijn eigen vrijheid, de bombastische Bastille bestormden en Lodewijk de 16de onttroonden en ont hoofdden. Denk aan president Lincoln, die zijn eigen land in een burgeroorlog stortte puur om de slaven in de zuide lijke staten rechtvaardigheid aan te doen. En denk aan Martin Luther King, Roosevelt, Mandela en vele ande re twintigste-eeuwse iconen van onze vrijheid. Zij hebben van onze aardbol een vrijere aardbol gemaakt. Maar wij, mensen van planeet aarde, moeten een voorbeeld nemen aan hen en ook onze schouders eronder zetten. Naam: Elke Mast (17) Woonplaats: Zaamslag Klas: vwo 5 School: SSG De Rede Terneuzen Naam: Martijn Janse (17) Woonplaats: Oostkapelle Klas: vwo 5 School: Christelijke Scholengemeenschap Walcheren Middelburg Martijn Janse: „Wij zijn mensen. Wij zijn verandering. Wij zijn vrijheid."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 34