mij... Wat betekent vrij zij n? Je kunt de mensen laten 32 ZEELAND ESSAYWEDSTRIJD ONDERBOUW Wat betekent vrijheid voor jou? Over die vraag schreven 74 Zeeuwse middelbare scholieren een essay. Ze werden uitgedaagd door University College Roosevelt en de PZC. De beste zes zijn door een jury genomineerd. Het publiek mag nu een winnaar kiezen. \<*>o mm PUBLIEK KIEST DE BESTE ESSAYS Vrijheid is een bijzonder woord. Het betekent vol gens een woordenboek on afhankelijk zijn, maar wanneer ben je onafhankelijk? Wanneer kan je spreken van vrijheid? Bij Nederland wordt aan een vrij land gedacht. Wat betekent dit dan? Dat we niet in oorlog zijn? Maar naar mijn idee ligt het er maar net aan bij welke kant je hoort. Misschien vecht je volgens jou wel voor vrijheid. Dan ziet de andere kant jou waarschijnlijk als een rebel. Misschien is het onbe doeld, maar je maakt andere men sen bang. Ben je dan wel een vrij heidsstrijder? Als ik denk aan vrijheid, denk ik ergens ook aan privacy. Aan het feit dat het mogelijk moet zijn om jezelf te blijven, maar ook om din gen voor jezelf te houden. Dat niet alles 'geshared' moet worden. Ik denk dat bij vrijheid ook de ge lijkheid van mensenrechten heel sterk meetelt. Maar in elk land wordt er gepest, is er dan nergens sprake van vrijheid van de mens? De mensen die onder dit soort dingen niet lijden, zullen zich vrij voelen, al is dit ten koste van an deren. En al zijn er wetten tegen discriminatie, racisme enzovoort, het gebeurt nog steeds. Omdat we er niks aan willen doen, we willen het niet zien. We willen ge loven dat iedereen in dit land het goed heeft. Waarom? Misschien zijn we bang, bang om te weten hoe het echt is. Maar wat zou er gebeuren als er geen wetten waren? Zou dit ultie me vrijheid zijn? Zou niemand meer bang zijn? Naar mijn idee niet. Ik denk dat veel mensen zich minder veilig voelen. Dus is veilig voelen ook een deel van vrijheid? Het ultieme doel is om te leven zoals de bijbel spreekt over naas tenliefde. Hóud van een ander zo als u uzelf liefhebt. Hoewel dit doel zo onmogelijk lijkt, is het be langrijk om er naar te streven. 'De weg zeifis je uiteindelijke bestem ming'. (Confucius). Ik denk dat ik in een essay niet al le door mij bedachte betekenissen van vrijheid kan stoppen. Maar het is belangrijk dat we over vrij heid nadenken. Over wat het is. Dus sta een keer op tegen de pes ters. Help anderen. Laat zien dat niemand anders behandeld hoeft te worden om hoe hij of zij is. Geef mensen hun privacy, laat ze zich veilig voelen. Want al lijkt het zo nietig wat je doet, uiteinde lijk heeft het een groter effect dan je dacht. i Ik kijk om me heen in de kerk, vol met studenten van mijn leeftijd. Ze verwachten van je dat je hier bent. Een paasviering. Iedereen praat. Problemen van de buitenwereld lijken ver, ver weg. Jongens die voor me zitten praten over een knap meisje. Meisjes die achter me zitten, praten over Cha nel Nr. 5. Dit is hoe het ieder jaar gaat. Mijn godsdienstleraar praat. Niemand luistert. Ik hoor hem praten over iets goed doen voor anderen. Niemand lijkt er iets om te geven. Ik hoor hem praten over Nelson Mandela, een man die vocht voor vrijheid, en wiens leven pas echt begon, toen hij bijna aan het ein de was. Iedereen praat. Niemand lijkt te luisteren. Het is hun probleem niet. Ik hoor hem praten over iets meer 'bekends.' Het meisje Malala, dat was neergeschoten door de Tali ban. Ze Wilde alleen maar naar school toe, net zoals haar kleine broertje. Niemand lijkt te horen wat hij zegt. Niemand wil het horen. Niemand lijkt te luisteren naar het verhaal van een meisje dat al leen maar naar school wilde, en dit ook wil voor anderen. Niemand lijkt er iets om te geven. Ze denken dat het niet belangrijk is. School is saai. Ze hebben wel iets beters te doen. Andere proble men zijn niet belangrijk. Die jon gen van de buren, die niet naar je lijkt te kijken. Dat is belangrijk. Ze lijken het niet te horen. Ze kunnen de stem niet horen van een meisje, dat iets wil verande ren voor zichzelf en voor veel an deren. Ze kunnen de stemmen niet horen van al die mensen in andere landen, die niet kunnen zeggen wat ze willen zeggen, om dat het antwoord altijd een kogel door je hoofd zal zijn. Maar wanneer ze in de geschiede nisles zitten, dan lijken ze er om te geven. Een meisje dat huilt, vertellend over haar grootvader. Hij was een Jood, en zag hoe zijn ouders ge dood werden in de oorlog. Ze werden gedood omdat ze Joods waren. Vrijheid om een Vrijheid is voor University College Roosevelt (UCR) in Middelburg en de PZC daagden alle Zeeuwse middelbare scho lieren uit om een essay over vrijheid te schrijven. De oproep leverde 74 inzendingen op. Een jury (met afgevaardigden van UCR, PZC en het Roosevelt Study Center) heeft de zes beste essays (drie uit de onderbouwklassen en drie uit de bo venbouwklassen) geselecteerd. Het publiek mag nu beslissen welke twee essays de beste zijn. Maak uiteriijk donderdag 15 mei uw keuze ken baar via de website www.pzc.nl/essaywedstrijd. U kunt één essay van een onderbouwleerling en één essay van een bovenbouwleerling selecteren. De twee scholieren (één uit de onderbouw en één uit de bovenbouw) met de meeste stemmen win nen de wedstrijd. De winnaars van de wedstrijd mogen hun essay voordragen tijdens het Four Freedom side event op vrijdag 23 mei. Zij worden bovendien ieder be loond met een boekenbon van 50 euro. Tijdens dit side-event vindt een speciale editie van de college tour plaats met presentator Twan Huys. Zeeuwse scholieren en studenten krijgen in de Bur gerzaal van het voormalige stadhuis in Middelburg de gelegenheid om vragen te stellen aan de Af ghaanse Maryam Durani. Durani ontvangt een dag later tijdens de officiële Four Freedoms-ceremonie in Middelburg de me daille voor Freedom of speech - vrijheid van me ningsuiting. Alle 74 ingezonden essays die de scholieren ge schreven hebben, zijn vanaf vandaag ook te lezen op de website www.pzc.nl/essaywedstrijd. Naam: Marion Postma (14) Woonplaats: Scharendijke Klas: vwo 2 School: Pontes Goese Lyceum Naam: Monica Dieleman (15) Woonplaats: Axel Klas: havo 3 School: Zeldenrust-Steelant College Terneuzen I Marion Postma: „Ik denk dat ik in een essay niet alle door mij bedachte betekenissen van vrijheid kan stoppen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 32