1 '.««"Ril De enige brede straat De Ja-Maar Omdenkshow: Wij zijn geen blije dozen vereniging I 1 i 22 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw Het Zeeuws Eenakterfestival vrijdag en zaterdag in 't Spiegeltheater in Middelburg biedt breed scala met 15 voorstellingen. EP e straat op de Raad- kaart van vorige week is de Gentse- breedstraat in Phi lippine. Voor Euge ne Taelman uit IJzendijke was het niet moeilijk te herkennen; hij schrijft dat hij in de Gentse- breedstraat heeft gewoond. „Het pand rechts vooraan is het huidi ge café Martinet. In het huis er naast (afgebroken begin jaren '60) woonde ik tot half de jaren '50 met mijn ouders en grootou ders. Hier was op de eerste etage een café met een zaaltje geves tigd, waarin toen ook de muzi kanten van de fanfare van Philip pine hun repetities hielden." IJ. van Moorten uit Sas van Gent kent de straat uit oorlogstijd. „In de meidagen van 1940 verbleef ons gezin enkele dagen in één van de huizen aan de linkerkant van de straat, nadat we met vele anderen Sas van Gent waren ont vlucht. Waalse militairen dwon gen ons om onze woning, naast de suikerfabriek aldaar, te verla ten. Op volgeladen fietsen in Phi- Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lin- denbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. lippine aangekomen ontmoetten we daar een oud-collega van va der, jules van Wijnsberghe, die ons meteen zijn woning beschik baar stelde. „De straat, de oudste van het stadje, deed destijds zijn naam eer aan, want het was de enige echte brede straat waar twee voertuigen elkaar konden passe ren", schrijft Kees Stevense uit Middelburg. „Het begin van de straat ligt maar een kilometer van de Bel gische grens in zuidelijke rich ting. Deze straat was in de 18e en 19e eeuw een belangrijke straat waar de notabelen woonden", al dus Sander Ploegaert uit Bres- kens. „De foto is vermoed ik rond 1930 gemaakt omdat de to ren van het kerkje in de straat niet meer te zien is en deze in 1927 afgebroken is." De winnaars van de Raadkaart zijn deze week: Ria van Hecke, Philippine; J.J. van Moorten, Sas van Gent en Sander Ploegaert, Breskens. middelburg - Het Eenakterfesti val geldt als het jaarlijks hoogte punt van het Zeeuws Centrum voor het Amateurtheater (ZCA). Aan de 28e editie vrijdagavond en zaterdagmiddag en -avond in 't Spiegeltheater in Middelburg doen theatergroepen uit alle de len van de provincie mee. Ook is er plaats ingeruimd voor de winnaars van de Zeeuwse voor ronden van de Kunstbende en van de Monologenwedstrijd Zuid-West Nederland. De onderlinge ontmoeting speelt een belangrijke rol bij dit festival, maar het belangrijkste doel voor het ZCA is amateurtonelisten een podium te bieden waar zij zich op specifieke wijze kunnen presente ren. Werd dit evenement voor heen wel eens omschreven als 'een dwarsdoorsnede' van wat er in Zeeland op het gebied van ama teurtheater gebeurt, tegenwoor dig geldt het veel meer als een toe gevoegde waarde, een soort 'kers op de taart'. „Naast dit festival ge beurt er in Zeeland natuurlijk nog veel meer op het gebied van amateurtoneel. Over het hele jaar genomen zijn er in deze provin cie tal van boeiende voorstellin gen in dit circuit te zien. Het festi val geeft juist de mogelijkheid om eens iets anders, iets extra's te doen. Ook biedt het een podium voor individuele toneelinitiatie ven en voor ad hoe groepen", zegt provinciaal toneeladviseur Ron Lubbersen van Scoop. Zijn func tie als professioneel ondersteuner van het amateurtheater is inmid dels grotendeels wegbezuinigd, maar bij het Zeeuws Eenakterfes tival mag hij zijn vakkennis nog wel inzetten. „Dat vinden we ook van grote waarde, want een belangrijk doel van het festival is en blijft natuur lijk ook kwaliteitsverbetering", zegt voorzitter Daan van der Wek ken van het ZCA. De deelnemers komen niet alleen om hun voor stelling te presenteren, maar ze la ten daar ook een vakkundige jury naar kijken. Direct na twee of drie opvoerin gen worden de voorstellingen na besproken door die vakjury onder leiding van Ron Lubbersen. De professionele jury wordt dit keer gevormd door Ineke Kemper, ad junct-directeur en hoofd voor de kunsten van het KCG (Gelders Kenniscentrum voor Kunst en Cultuur) en door Luuk Eisema, re gisseur en dramadocent, verbon den aan de organisatie Keunst- wurk in Friesland. Het Eenakterfestival wordt vrij dagavond geopend met de enige deelnemer van buiten Zeeland: Toneelgroep Helvetia uit Helle- voetsluis met de voorstelling 'De laatste trein'. Opvallend in de re pertoirekeuze over de gehele linie is de voorkeur voor jonge toneel schrijvers. Verder blijkt de trend van zelf geschreven teksten zich voort te zetten. De regio Zeeuws- Vlaanderen is na vele jaren afwe zigheid weer vertegenwoordigd op het festival met Toneelgroep Terneuzen en Camere van Rheto- rica Sint Jan ten Steene. Hoe maak je van een probleem een mogelijkheid? Dat is de kern van het begrip omdenken. „Dat klinkt verraderlijk simpel, maar vaak zijn er drie trainingsdagen nodig om het enigszins duidelijk te maken. Zelf geef ik er nu vijf tien jaar lezingen over en heb ik er zeven boeken over geschreven. Dus ik durf nu te zeggen dat ik het af en toe kan", zegt Berthold Gunster. Hij ontwikkelde trainingen in het omdenken en is tevens de maker van de Ja-Maar Omdenkshow. „Het verschil is evident. De show moet in de eerste plaats een thea trale beleving zijn, terwijl in een training mensen veel meer zelf aan het werk zijn." Volgens Gunster valt het in de praktijk niet mee om een pro bleem om te zetten in een moge lijkheid, of om van 'ja-maar' een 'ja-en' te maken. Mensen hebben voortdurend de neiging een pro bleem juist tot een catastrofe te maken. „Als je graag wilt dat din gen hetzelfde blijven is dat 'ja-maar' een geschikte strategie. Daar is ook niks mee. In sommige beroepen is het een groot deel van je taak om kritisch te zijn en te controleren of dingen wel zijn zoals ze moeten zijn. Wij zijn ook geen 'blije dozen vereniging' en ik ben geen 'tsjakka-figuur'. Bij omdenken gaan we juist heel erg uit van wat er is. Daar moeten we het gewoon mee doen. Alleen hoe je ermee omgaat daar heb je eigen verantwoordelijkheid en grote mate aan vrijheid in." Een kwestie van acceptatie dus, het leven nemen zoals het zich aandient? In antwoord daarop stelt Gunster Zeeland als voor beeld. „De Watersnoodramp in 1953, een traumatische ervaring voor veel gezinnen door genera ties heen. Ik zou het natuurlijk niet in mijn hoofd halen daar blij moedig mee om te gaan. Maar die tragedie heeft er wel toe geleid dat er is nagedacht over hoe een dergelijke ramp kon worden voor komen. Zeeland heeft zichzelf van een tragische provincie we ten om te denken tot een gebied dat wereldwijd op de kaart staat." Die status 'filosoof van het om denken' heeft Gunster stapsge wijs verworven. Na zijn opleiding aan de Academie voor Expressie in Woord en Gebaar in Utrecht was hij tien jaar regisseur bij een theatergezelschap. Te veel conflic ten binnen dat wereldje deden hem besluiten een eigen bedrijf op te zetten voor trainingen, pre sentaties en diverse andere activi teiten in het verlengde van het theatervak. Gunster treedt in de show op als verteller en regisseur samen met Dim Winkel als ac teur en sidekick. EF mt D Eenakterfestival is kers op de taart door Ali Pankow ZIERIKZEE - Berthold Gunster- 'filo soof van het omdenken' over De Ja-Maar Omdenkshow. Hij komt donderdag naar Zierikzee. Donderdag 8 mei, Nieuwe Kerk, Zierikzee, 20.15 uur i I Berthold Gunster: „Na vijftien jaar lezingen en zeven boeken durf ik te zeg gen dat ik het een beetje kan: omdenken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 22