1 '.««"Ril
De enige brede straat
De Ja-Maar Omdenkshow: Wij
zijn geen blije dozen vereniging
I
1
i
22 ZEELAND
zeeland
in de
vorige
eeuw
Het Zeeuws Eenakterfestival vrijdag en
zaterdag in 't Spiegeltheater in Middelburg
biedt breed scala met 15 voorstellingen.
EP
e straat op de Raad-
kaart van vorige
week is de Gentse-
breedstraat in Phi
lippine. Voor Euge
ne Taelman uit IJzendijke was
het niet moeilijk te herkennen;
hij schrijft dat hij in de Gentse-
breedstraat heeft gewoond. „Het
pand rechts vooraan is het huidi
ge café Martinet. In het huis er
naast (afgebroken begin jaren
'60) woonde ik tot half de jaren
'50 met mijn ouders en grootou
ders. Hier was op de eerste etage
een café met een zaaltje geves
tigd, waarin toen ook de muzi
kanten van de fanfare van Philip
pine hun repetities hielden."
IJ. van Moorten uit Sas van Gent
kent de straat uit oorlogstijd. „In
de meidagen van 1940 verbleef
ons gezin enkele dagen in één
van de huizen aan de linkerkant
van de straat, nadat we met vele
anderen Sas van Gent waren ont
vlucht. Waalse militairen dwon
gen ons om onze woning, naast
de suikerfabriek aldaar, te verla
ten. Op volgeladen fietsen in Phi-
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lin-
denbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of
verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar:
redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB
Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een
waardebon.
lippine aangekomen ontmoetten
we daar een oud-collega van va
der, jules van Wijnsberghe, die
ons meteen zijn woning beschik
baar stelde.
„De straat, de oudste van het
stadje, deed destijds zijn naam
eer aan, want het was de enige
echte brede straat waar twee
voertuigen elkaar konden passe
ren", schrijft Kees Stevense uit
Middelburg.
„Het begin van de straat ligt
maar een kilometer van de Bel
gische grens in zuidelijke rich
ting. Deze straat was in de 18e en
19e eeuw een belangrijke straat
waar de notabelen woonden", al
dus Sander Ploegaert uit Bres-
kens. „De foto is vermoed ik
rond 1930 gemaakt omdat de to
ren van het kerkje in de straat
niet meer te zien is en deze in
1927 afgebroken is."
De winnaars van de Raadkaart
zijn deze week:
Ria van Hecke, Philippine;
J.J. van Moorten, Sas van Gent
en Sander Ploegaert, Breskens.
middelburg - Het Eenakterfesti
val geldt als het jaarlijks hoogte
punt van het Zeeuws Centrum
voor het Amateurtheater (ZCA).
Aan de 28e editie vrijdagavond en
zaterdagmiddag en -avond in 't
Spiegeltheater in Middelburg
doen theatergroepen uit alle de
len van de provincie mee.
Ook is er plaats ingeruimd voor
de winnaars van de Zeeuwse voor
ronden van de Kunstbende en
van de Monologenwedstrijd
Zuid-West Nederland.
De onderlinge ontmoeting speelt
een belangrijke rol bij dit festival,
maar het belangrijkste doel voor
het ZCA is amateurtonelisten een
podium te bieden waar zij zich op
specifieke wijze kunnen presente
ren. Werd dit evenement voor
heen wel eens omschreven als
'een dwarsdoorsnede' van wat er
in Zeeland op het gebied van ama
teurtheater gebeurt, tegenwoor
dig geldt het veel meer als een toe
gevoegde waarde, een soort 'kers
op de taart'. „Naast dit festival ge
beurt er in Zeeland natuurlijk
nog veel meer op het gebied van
amateurtoneel. Over het hele jaar
genomen zijn er in deze provin
cie tal van boeiende voorstellin
gen in dit circuit te zien. Het festi
val geeft juist de mogelijkheid om
eens iets anders, iets extra's te
doen. Ook biedt het een podium
voor individuele toneelinitiatie
ven en voor ad hoe groepen", zegt
provinciaal toneeladviseur Ron
Lubbersen van Scoop. Zijn func
tie als professioneel ondersteuner
van het amateurtheater is inmid
dels grotendeels wegbezuinigd,
maar bij het Zeeuws Eenakterfes
tival mag hij zijn vakkennis nog
wel inzetten.
„Dat vinden we ook van grote
waarde, want een belangrijk doel
van het festival is en blijft natuur
lijk ook kwaliteitsverbetering",
zegt voorzitter Daan van der Wek
ken van het ZCA. De deelnemers
komen niet alleen om hun voor
stelling te presenteren, maar ze la
ten daar ook een vakkundige jury
naar kijken.
Direct na twee of drie opvoerin
gen worden de voorstellingen na
besproken door die vakjury onder
leiding van Ron Lubbersen. De
professionele jury wordt dit keer
gevormd door Ineke Kemper, ad
junct-directeur en hoofd voor de
kunsten van het KCG (Gelders
Kenniscentrum voor Kunst en
Cultuur) en door Luuk Eisema, re
gisseur en dramadocent, verbon
den aan de organisatie Keunst-
wurk in Friesland.
Het Eenakterfestival wordt vrij
dagavond geopend met de enige
deelnemer van buiten Zeeland:
Toneelgroep Helvetia uit Helle-
voetsluis met de voorstelling 'De
laatste trein'. Opvallend in de re
pertoirekeuze over de gehele linie
is de voorkeur voor jonge toneel
schrijvers. Verder blijkt de trend
van zelf geschreven teksten zich
voort te zetten. De regio Zeeuws-
Vlaanderen is na vele jaren afwe
zigheid weer vertegenwoordigd
op het festival met Toneelgroep
Terneuzen en Camere van Rheto-
rica Sint Jan ten Steene.
Hoe maak je van een probleem
een mogelijkheid? Dat is de kern
van het begrip omdenken. „Dat
klinkt verraderlijk simpel, maar
vaak zijn er drie trainingsdagen
nodig om het enigszins duidelijk
te maken. Zelf geef ik er nu vijf
tien jaar lezingen over en heb ik
er zeven boeken over geschreven.
Dus ik durf nu te zeggen dat ik
het af en toe kan", zegt Berthold
Gunster.
Hij ontwikkelde trainingen in het
omdenken en is tevens de maker
van de Ja-Maar Omdenkshow.
„Het verschil is evident. De show
moet in de eerste plaats een thea
trale beleving zijn, terwijl in een
training mensen veel meer zelf
aan het werk zijn."
Volgens Gunster valt het in de
praktijk niet mee om een pro
bleem om te zetten in een moge
lijkheid, of om van 'ja-maar' een
'ja-en' te maken. Mensen hebben
voortdurend de neiging een pro
bleem juist tot een catastrofe te
maken. „Als je graag wilt dat din
gen hetzelfde blijven is dat
'ja-maar' een geschikte strategie.
Daar is ook niks mee. In sommige
beroepen is het een groot deel
van je taak om kritisch te zijn en
te controleren of dingen wel zijn
zoals ze moeten zijn. Wij zijn ook
geen 'blije dozen vereniging' en
ik ben geen 'tsjakka-figuur'. Bij
omdenken gaan we juist heel erg
uit van wat er is. Daar moeten we
het gewoon mee doen. Alleen hoe
je ermee omgaat daar heb je eigen
verantwoordelijkheid en grote
mate aan vrijheid in."
Een kwestie van acceptatie dus,
het leven nemen zoals het zich
aandient? In antwoord daarop
stelt Gunster Zeeland als voor
beeld. „De Watersnoodramp in
1953, een traumatische ervaring
voor veel gezinnen door genera
ties heen. Ik zou het natuurlijk
niet in mijn hoofd halen daar blij
moedig mee om te gaan. Maar die
tragedie heeft er wel toe geleid
dat er is nagedacht over hoe een
dergelijke ramp kon worden voor
komen. Zeeland heeft zichzelf
van een tragische provincie we
ten om te denken tot een gebied
dat wereldwijd op de kaart staat."
Die status 'filosoof van het om
denken' heeft Gunster stapsge
wijs verworven. Na zijn opleiding
aan de Academie voor Expressie
in Woord en Gebaar in Utrecht
was hij tien jaar regisseur bij een
theatergezelschap. Te veel conflic
ten binnen dat wereldje deden
hem besluiten een eigen bedrijf
op te zetten voor trainingen, pre
sentaties en diverse andere activi
teiten in het verlengde van het
theatervak. Gunster treedt in de
show op als verteller en regisseur
samen met Dim Winkel als ac
teur en sidekick.
EF
mt
D
Eenakterfestival
is kers op de taart
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Berthold Gunster- 'filo
soof van het omdenken' over De
Ja-Maar Omdenkshow. Hij komt
donderdag naar Zierikzee.
Donderdag 8 mei, Nieuwe Kerk,
Zierikzee, 20.15 uur
i
I Berthold Gunster: „Na vijftien jaar lezingen en zeven boeken durf ik te zeg
gen dat ik het een beetje kan: omdenken."