I
I
i
De laatste peepshow
in Nederland sluit de
deuren. Klanten ko
men niet meer: ze kij
ken thuis porno. „Dit
is pure nostalgie."
VERDIEPING 11
Het is nu of nooit. De
31-jarige David uit Brus
sel loopt met drie vrien
den Sex Palace in Am
sterdam binnen. Ze la
chen. „Dit heb ik altijd
al eens willen doen",
zegt de Belg, die een bruinieren portemon
nee uit zijn kontzak trekt. „In mijn eigen
stad durf ik dit niet. Maar hier hoort het er
gewoon bij. In Amsterdam kan alles."
Dit is de peepshow. De allerlaatste van Ne
derland, zegt de uitbater. En dus grijpt Da
vid zijn kans. Hij stapt een van de twaalf
hokjes in, gooit twee euro in de gleuf en
dan gebeurt het: razendsnel zakt een luikje
naar beneden en daar ziet hij een naakte
vrouw. Ze draait rond op een rode schijf,
achter glas. Na een paar minuten gaat het
luik weer dicht, totdat de bezoeker op
nieuw twee euro afstaat.
Zijn vriend slaat David op de schouder als
hij weer naar buiten komt. „Ik heb niet ge
masturbeerd, hoor", zegt hij snel. „Maar ik
snap wel dat mannen hier aan hun trekken
komen. Dit is intens. Veel intenser dan por
no op internet. Dat meisje kijkt je recht in
de ogen. Ook wel een beetje ongemakke
lijk."
In Sex Palace hangt een zurige lucht. In
donkere hoekjes liggen gebruikte tissues
op de vloer. Bezoekers kunnen naar de
peepshow, maar er zijn ook tientallen 'solo
cabines'. Daar geven de vrouwen privévoor-
stellingen - altijd achter een glasplaat.
„Dit is geen prostitutie. Fysiek contact is
onmogelijk", zegt Jan Otten, de ongekroon
de koning van de Wallen en eigenaar van
de peepshow. Sinds 1982 exploiteert hij Sex
Palace, net als een aantal andere seksclubs
op de Wallen. Ooit kende Amsterdam zes
peepshows, nu is alleen het gluurpaleis
van Otten nog over. „De bezoekersaantal
len lopen al jaren terug. Ik geef het nog een
jaar of twee. Dan wil ik hier iets nieuws be
ginnen en verdwijnt de peepshow. Voor
goed, denk ik."
De teloorgang van de 'seks-kijk-luikjes'
doet Rob van Hulst pijn. De man die ooit
bekend was als dokter Eric Koning in de
soap Medisch Centrum West geeft al 34 jaar
rondleidingen op de Wallen en kent de
Amsterdamse seksindustrie als geen ander.
„Dit is pure nostalgie. De vrouwen werken
hier graag. Klanten kunnen je niet aanra
ken, waardoor het werk ongevaarlijk is.
Zelf bezocht ik de peepshow voor het eerst
in de jaren zeventig. Het geeft die meiden
een kick om mannen helemaal gek te ma
ken. Juist omdat er een glasplaat tussen zit,
gaan ze heel ver om je te verleiden. Het is
puur theater."
Dat de peepshow op het punt staat te ver
dwijnen, komt volgens Van Hulst door de
opkomst van internetporno. „Vaak is de
peepshow een opwarmertje voor het echte
werk: het bezoek aan een prostituee. Maar
dat is nu niet meer nodig. In de Amster
damse hotels is betaaltelevisie aan een on
gekende opmars bezig. Daardoor hoeven
toeristen en zakenmensen hun kamer niet
meer uit om porno te kijken."
Toch kan internetporno de peepshows niet
vervangen, vindt Van Hulst. „Op internet
is er geen live contact. In de solocabine
kun je de hete adem van een dame op de
glasplaat zien. Dat is echt een compleet an
dere ervaring."
Van Hulst vergeet nooit de opnames voor
een documentaire over de Wallen, die hij
twintig jaar geleden maakte in Sex Palace.
Om een strippende vrouw achter de luik
jes te filmen, had zijn regisseur bewust een
rustige middag in februari uitgezocht.
„Maar we hadden geen rekening gehouden
met de Landbouw-RAI die dag", vertelt
Van Hulst. „Kwamen al die agrariërs naar
de peepshow. Ze lagen in een deuk. Tot ze
zagen dat we aan het filmen waren. De por
tier vertelde dat ze op handen en voeten
uit de hokjes kropen, om maar niet ge
filmd te worden. Niet zo verstandig natuur
lijk, want die vloeren kunnen behoorlijk
smerig zijn."
Srdjan Dinic (25) is al vier jaar vaste mede
werker in Sex Palace. Hij zit bij de kassa en
maakt schoon. „Ik zie hier hele ranzige din
gen", vertelt hij. „Hokjes worden onderge-
pist, mannen vallen er in slaap en soms la
ten ze zelfs een gebruikte dildo liggen."
Het keukenpapier is niet aan te slepen,
zegt Dinic. De opslagruimte achter de peep
show staat dan ook volgestouwd met keu
kenrollen. „Als het ergens in de aanbieding
is, slaan we weer een flinke voorraad in."
Ondanks de viezigheid baalt Dinic dat Sex
Palace binnenkort gaat sluiten. „Ik heb het
ongelofelijk naar m'n zin, mijn ouders wer
ken ook al jaren op de Wallen. Hier komen
klanten uit alle lagen van de maatschap
pij." Soms bloeit er wat op tussen Dinic en
de dames. „Ze zijn hier meestal twee we
ken, om daarna weer door te reizen naar
een andere peepclub in Europa. Het zijn
mooie meiden. Tsja, dan gebeurt er wel
eens iets."
PEEPSHOW
IS TONEEL'
VRIJDAG 2 MEI 2014
Nooit meer naar
de peepshow
i
door Peter Winterman
Peepshows hebben een
roemruchte geschiedenis.
Het fenomeen deed eind
jaren zestig zijn intrede in
Amsterdam.
In de 19e eeuw circuleer
den in Europa, Amerika en
China al kastjes waarin
nieuwsgierigen tegen beta
ling obscene plaatjes kon
den begluren, onder het
mom van 'artistieke
figuurstudies'.
Volgens een uitspraak van
de Hoge Raad in 2008 kij
ken de bezoekers van een
peepshow naar een 'toneel
voorstelling'. Daardoor gold
lange tijd het verlaagde be
lastingtarief van 6 procent
in plaats van 19 procent,
tot ongenoegen van de
gemeente Amsterdam.
I De blonde Sefora uit Spanje is erotisch danseres en treedt op in peepshows door heel Europa.
Als de luikjes bij Sex Palace in Amsterdam naar beneden gaan, ziet ze - achter een glasplaat -
de gezichten van de mannen die naar haar kijken. Als een bezoeker dat wil, geeft ze een privé-
voorstelling in een aparte 'solocabine', foto's Olivier Middendorp/HH en Martin Alberts/Sex Palace