I I i De laatste peepshow in Nederland sluit de deuren. Klanten ko men niet meer: ze kij ken thuis porno. „Dit is pure nostalgie." VERDIEPING 11 Het is nu of nooit. De 31-jarige David uit Brus sel loopt met drie vrien den Sex Palace in Am sterdam binnen. Ze la chen. „Dit heb ik altijd al eens willen doen", zegt de Belg, die een bruinieren portemon nee uit zijn kontzak trekt. „In mijn eigen stad durf ik dit niet. Maar hier hoort het er gewoon bij. In Amsterdam kan alles." Dit is de peepshow. De allerlaatste van Ne derland, zegt de uitbater. En dus grijpt Da vid zijn kans. Hij stapt een van de twaalf hokjes in, gooit twee euro in de gleuf en dan gebeurt het: razendsnel zakt een luikje naar beneden en daar ziet hij een naakte vrouw. Ze draait rond op een rode schijf, achter glas. Na een paar minuten gaat het luik weer dicht, totdat de bezoeker op nieuw twee euro afstaat. Zijn vriend slaat David op de schouder als hij weer naar buiten komt. „Ik heb niet ge masturbeerd, hoor", zegt hij snel. „Maar ik snap wel dat mannen hier aan hun trekken komen. Dit is intens. Veel intenser dan por no op internet. Dat meisje kijkt je recht in de ogen. Ook wel een beetje ongemakke lijk." In Sex Palace hangt een zurige lucht. In donkere hoekjes liggen gebruikte tissues op de vloer. Bezoekers kunnen naar de peepshow, maar er zijn ook tientallen 'solo cabines'. Daar geven de vrouwen privévoor- stellingen - altijd achter een glasplaat. „Dit is geen prostitutie. Fysiek contact is onmogelijk", zegt Jan Otten, de ongekroon de koning van de Wallen en eigenaar van de peepshow. Sinds 1982 exploiteert hij Sex Palace, net als een aantal andere seksclubs op de Wallen. Ooit kende Amsterdam zes peepshows, nu is alleen het gluurpaleis van Otten nog over. „De bezoekersaantal len lopen al jaren terug. Ik geef het nog een jaar of twee. Dan wil ik hier iets nieuws be ginnen en verdwijnt de peepshow. Voor goed, denk ik." De teloorgang van de 'seks-kijk-luikjes' doet Rob van Hulst pijn. De man die ooit bekend was als dokter Eric Koning in de soap Medisch Centrum West geeft al 34 jaar rondleidingen op de Wallen en kent de Amsterdamse seksindustrie als geen ander. „Dit is pure nostalgie. De vrouwen werken hier graag. Klanten kunnen je niet aanra ken, waardoor het werk ongevaarlijk is. Zelf bezocht ik de peepshow voor het eerst in de jaren zeventig. Het geeft die meiden een kick om mannen helemaal gek te ma ken. Juist omdat er een glasplaat tussen zit, gaan ze heel ver om je te verleiden. Het is puur theater." Dat de peepshow op het punt staat te ver dwijnen, komt volgens Van Hulst door de opkomst van internetporno. „Vaak is de peepshow een opwarmertje voor het echte werk: het bezoek aan een prostituee. Maar dat is nu niet meer nodig. In de Amster damse hotels is betaaltelevisie aan een on gekende opmars bezig. Daardoor hoeven toeristen en zakenmensen hun kamer niet meer uit om porno te kijken." Toch kan internetporno de peepshows niet vervangen, vindt Van Hulst. „Op internet is er geen live contact. In de solocabine kun je de hete adem van een dame op de glasplaat zien. Dat is echt een compleet an dere ervaring." Van Hulst vergeet nooit de opnames voor een documentaire over de Wallen, die hij twintig jaar geleden maakte in Sex Palace. Om een strippende vrouw achter de luik jes te filmen, had zijn regisseur bewust een rustige middag in februari uitgezocht. „Maar we hadden geen rekening gehouden met de Landbouw-RAI die dag", vertelt Van Hulst. „Kwamen al die agrariërs naar de peepshow. Ze lagen in een deuk. Tot ze zagen dat we aan het filmen waren. De por tier vertelde dat ze op handen en voeten uit de hokjes kropen, om maar niet ge filmd te worden. Niet zo verstandig natuur lijk, want die vloeren kunnen behoorlijk smerig zijn." Srdjan Dinic (25) is al vier jaar vaste mede werker in Sex Palace. Hij zit bij de kassa en maakt schoon. „Ik zie hier hele ranzige din gen", vertelt hij. „Hokjes worden onderge- pist, mannen vallen er in slaap en soms la ten ze zelfs een gebruikte dildo liggen." Het keukenpapier is niet aan te slepen, zegt Dinic. De opslagruimte achter de peep show staat dan ook volgestouwd met keu kenrollen. „Als het ergens in de aanbieding is, slaan we weer een flinke voorraad in." Ondanks de viezigheid baalt Dinic dat Sex Palace binnenkort gaat sluiten. „Ik heb het ongelofelijk naar m'n zin, mijn ouders wer ken ook al jaren op de Wallen. Hier komen klanten uit alle lagen van de maatschap pij." Soms bloeit er wat op tussen Dinic en de dames. „Ze zijn hier meestal twee we ken, om daarna weer door te reizen naar een andere peepclub in Europa. Het zijn mooie meiden. Tsja, dan gebeurt er wel eens iets." PEEPSHOW IS TONEEL' VRIJDAG 2 MEI 2014 Nooit meer naar de peepshow i door Peter Winterman Peepshows hebben een roemruchte geschiedenis. Het fenomeen deed eind jaren zestig zijn intrede in Amsterdam. In de 19e eeuw circuleer den in Europa, Amerika en China al kastjes waarin nieuwsgierigen tegen beta ling obscene plaatjes kon den begluren, onder het mom van 'artistieke figuurstudies'. Volgens een uitspraak van de Hoge Raad in 2008 kij ken de bezoekers van een peepshow naar een 'toneel voorstelling'. Daardoor gold lange tijd het verlaagde be lastingtarief van 6 procent in plaats van 19 procent, tot ongenoegen van de gemeente Amsterdam. I De blonde Sefora uit Spanje is erotisch danseres en treedt op in peepshows door heel Europa. Als de luikjes bij Sex Palace in Amsterdam naar beneden gaan, ziet ze - achter een glasplaat - de gezichten van de mannen die naar haar kijken. Als een bezoeker dat wil, geeft ze een privé- voorstelling in een aparte 'solocabine', foto's Olivier Middendorp/HH en Martin Alberts/Sex Palace

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11