De wereld
over in je
houten
scheepje
Walsoorden vreest
opsluiting door natuur
Samsung Galaxy Sill
50
p/mnd
240 MIN 180 SMS 400 MB
Nu in prijs verlaagd!
twv €340r GRATIS
van €457- voor
9
II
Bestel snel op: www.vodafone.nl/pzc
HbI
De Russich is precies zo'n viking
schip zoals we dat uit stripverha
len kennen: gemaakt van houten
planken, een dreigende kop van
een zeebeest voorop en aan de
mast een vierkant zeil, dat nu
trouwens niet gehesen is. Want
de vijftien meter lange Russich
heeft ook een motor.
„Ik heb twee jaar gebouwd aan
mijn schip", vertelt de Rus Sinel
nik. „Dat was acht jaar geleden. Ja,
dat heb ik helemaal zelf gedaan.
En nu ben ik al drieënhalf jaar on
derweg, de wereld over." Sergey
vaart met bemanning, momen
teel zijn ze met zijn negenen. De
bemanning werkt mee en zorgt
voor inkomsten: zij betalen Ser
gey om mee te mogen varen.
Sinelnik komt uit Moskou maar
hij bouwde zijn schip in Petrosa-
wodsk in het noorden van Rus
land. Vanaf daar is hij toen zijn
schip af was over de Wolga naar
het zuiden gevaren. Over de Zwar
te Zee, via de Bosporus en door
het Suezkanaal, pal langs Somalië
inderdaad. „Van piraten hebben
we geen last gehad. Er was daar
een groot Russisch marineschip
actief met vierhonderd militairen
aan boord. Dat heeft drie dagen
met ons meegevaren."
In Oman heeft Sergey vijf maan
den gewacht op goed weer om de
oversteek richting Sri Lanka te
maken. „Vanuit daar zijn we naar
Maleisië en Thailand gevaren. In
Thailand hebben we ons schip ge
repareerd, het zachte Russische
hout is vervangen door beter
hout. En toen zijn we via Indone
sië naar Darwin in Australië geva
ren." Na een rondje rond Austra
lië, een bezoek aan Tasmanië en
de bouw van een houten Rus-
sisch-orthodoxe kapel ging de
Russich aan boord van een vracht
schip terug naar Europa. „Mijn
droom is om in de Pacific te va
ren, maar dat kon toen niet, van
wege de tegenwind. Ik wil het nu
via de Atlantische Oceaan probe
ren."
„Waarom ik naar Australië ben ge
gaan? Om de boot daar te laten
zien", lacht hij. „Het is een lief
hebberij. We waren de headliner
van een festival voor houten sche
pen daar. Het is een Slavische
boot, vergelijkbaar met Viking
schepen. Duizend jaar geleden wa
ren de Vikingen en de Russen be
vriend. Samen zijn we toen rich
ting het zuiden gevaren."
Sergey Sinelnik vaart
met een replica van een
vikingschip de wereld over.
Nu is hij in Vlissingen.
Wie de Russich ziet, moet onwil
lekeurig denken aan de Warnow,
het schip dat vorig jaar op de
Noordzee verdween. De Russich
kan veilig varen tot windkracht
acht, zegt Sergey, die opgeleid is
als zeeman. „Het is mogelijk om
de oceaan over te steken, we kun
nen golven tot een meter of vijf
hebben. Ja, de bemanning is wel
vaak zeeziek. Zelf heb ik er min
der last van, omdat ik het gewend
ben en wat trucs ken. Kauwgom
eten helpt bijvoorbeeld."
„Komt die er niet", stelt bewoner
Johan Everaert, „dan wordt de
Walsoordensestraat (de hoofd
straat, red.) een doodlopende
weg. Je kunt dan bij calamiteiten
geen kant op. Bovendien komen
in de zomer vrij veel mensen
door Walsoorden toeren, in de au
to, op de motor. Die zouden weer.
via de Walsoordensestraat terug
moeten."
Everaert heeft namens mede-be
woners in een brief aan de ge
meente Hulst gepleit voor een vol
waardige tweede ontsluitings
weg. In aansluiting op de Wals
oordensestraat komt onderaan de
nog te maken nieuwe zeedijk wel
een weg, maar met paaltjes. Wa
terschapsmedewerkers krijgen er
sleutels van. De oplossing die
Everaert aandraagt, is simpel:
plaats die paaltjes niet en maak
de weg vrij voor alle verkeer rich
ting de Parallelweg die langs de
Rijksweg naar het verdwenen
veer Perkpolder-Kruiningen
loopt. „Walsoorden is dan langs
twee kanten ontsloten."
Bij de uitvoerders van het werk
heeft Everaert nog weinig bereikt.
Hij richt zijn hoop op de gemeen
te. Die wil volgens hem wel luiste
ren.
In een reactie laat de gemeente
weten dat de extra ontsluiting
richting de Parallelweg er komt.
Maar dat zal pas eind 2015 zijn, na
afloop van de huidige werkzaam
heden. Tot die tijd zijn maatrege
len genomen om Walsoorden bij
calamiteiten goed bereikbaar te
houden voor hulpdiensten. Zij
kunnen naast de Walsoordense
straat ook gebruik maken van de
Nieuwediep en Havenstraat. Aan
nemer Van Oord legt bovendien
binnenkort al een ontsluitings
weg langs de nieuwe dijk aan die
in geval van nood mag worden ge
bruikt door hulpdiensten.
Bewoner Everaert staat overigens
niet afwijzend tegenover Plan
Perkpolder, waarvan het nieuwe
natuurgebied - waarvoor 75 hecta
re land wordt ontpolderd -
slechts een onderdeel uitmaakt.
Onder meer een jachthaven, 450
(deeltijd)woningen en een golf
baan zijn er ook gepland.
Tegenover de aanleg van de nieu
we natuur staat Everaert het
meest kritisch. „Er was al na
tuur."
Speciale aanbieding van Vodafone voor de lezers van deze krant
WOENSDAG 30 APRIL 2014
3»» "VI
door Nadia Berkelder
It De bemanning, met Sergey in het midden in de rode jas, in de Michiel de Ruyterhaven in Vlissingen. foto Ruben Oreel
VLISSINGEN - Ja echt, hij is helemaal
naar Australië gevaren met zijn
houten vikingschip, glundert Ser
gey Sinelnik. En nu is hij in Vlissin
gen, op weg naar Marseille: binnen
door deze keer, via kanalen en ri
vieren.
door Harmen van der Werf
WALSOORDEN - Walsoorden dreigt
opgesloten te raken door de aan
leg van nieuwe natuur voor Plan
Perkpolder, wat op verzet stuit.
Het dorp wil na afronding van de
werken een volwaardige tweede
ontsluitingsweg.
8
ca
Kijk op de website voor goedkopere abonnementen, met bijvoorbeeld de Samsung Galaxy Sill Mini.
Voorvragen en meer informatie bel: 0900-0603 (€0,45 pergesprek) vodafone
Kijk ook op de website voor aanbiedingen met andere toesteilen en abonnementen. Abonnementen sluit je al af vanaf €15,- per maand en altijd
in combinatie met een toestel. Een actieabonnement heeft een contractduur van 2 jaar. De aansluitkosten bedragen €30,-. Actie geldig zolang de
voorraad strekt en alleen online verkrijgbaar. Typ-, druk- of zetfouten voorbehouden.