PZC Tachtigjarige Oorlog begon met nederlaag 44 Waarom krijgen vaste klanten niet gewoon een extra korting, als dank voor hun trouw? 2 IN HET NIEUWS SUPERMARKTPRIJZEN COLOFON Supermarkten buitelen over elkaar heen met kortingen. Desnoods duiken ze onder de kostprijs. Maak iemand abonnee! Paul Simon en vrouw opgepakt ff T: 088-0139995 DONGEN - Met pallets tegelijk wer den ze de afgelopen weken aange voerd, de vaatwastabletten van Bas, Digros en Dirk. Binnenkort heten deze supermarkten alle drie Dirk en dat moet gevierd worden met zo veel mogelijk 'feestvierders'. Veel klanten kwa men hun cadeautje (drie pakken vaatwastabletten voor de prijs van één) dan ook snel ophalen. Of Dirk hen binnenkort terugziet als vaste klant, is maar de vraag. Dat de snoeiharde prijzenstrijd tussen supermarkten weer hevi ger is geworden, staat als een paal boven water. Deze maand stunten de drie for mules van Detailresult met 3=1- acties. Jumbo paste dat concept ooit toe op aardappelen. „Ook Plus had een paar jaar geleden zo'n actie, maar op deze schaal is het nog nooit vertoond", zegt hoogleraar retail marketing Lau rens Sloot van EFMI Business School. „Het is in de supermarkt branche 'haasje-over'; promoties leiden steeds weer tot reacties bij de concurrentie." Detailresult hoopt volgens Sloot waarschijnlijk dat koopjesjagers van andere supermarkten naast vaatwastabletten ook andere pro ducten kopen, zoals groente en fruit. „Daar zitten nog redelijke marges op. Maar al zou dat mas saal gebeuren, dan moet je je af vragen of je hier als branche blij mee bent. Maar daar heeft Dirk natuurlijk geen boodschap aan." Sloot doelt daarmee op het sneeuwbaleffect waar zijn collega Irene van Berlo eerder in een co lumn voor EFMI Business School voor waarschuwde. Supermark ten kunnen het zich volgens haar niet permitteren de groep 'promo tiezoekers' te laten lopen. Door mee te doen aan de constante prij zenoorlog, zorgen zij er echter te gelijkertijd voor dat deze groep al leen maar groeit. Het percentage promotiezoekers - waaronder ook consumenten die zelfs producten kopen waar van ze nog een voorraad hebben - steeg volgens EFMI tussen 2011 en 2013 van 31 naar 34 procent. Super- markten proberen hen constant te verleiden, vooral met acties voor wasmiddelen, koffie, luiers en bier. Maar veel geld verdienen ze er niet aan. Als gevolg van de crisis zijn consu menten daarnaast steeds vaker be reid om meerdere supermarkten te bezoeken. Kortom: de groep po tentiële klanten die Dirk van spot goedkope vaatwastabletten voor zag, bestaat waarschijnlijk voor een groot deel uit koopjesjagers. De komende tijd hebben zij geen tablet meer nodig, maar zij zijn echt niet ineens trouwe fans van Dirk geworden. Dat de met prijsverlagingen ver wende consument niet zomaar overstag gaat, ervoer vorig jaar ook Albert Heijn. De keten ver laagde toen prijzen van duizen den producten, vooral om klanten van Lidl af te snoepen. De meeste concurrenten reageerden met ei gen prijsverlagingen. Aan het ein de van het jaar bleek het markt aandeel van de Zaanse super marktketen slechts met 0,1 pro cent te zijn gegroeid. Of AH zich nu ook aan een 3=t-actie gaat wa gen, kan een woordvoerder niet bevestigen. „Dan zeg ik iets over ons promotiebeleid en ik wil con currenten niets wijzer maken." Volgens Irene van Berlo is er spra ke van een 'prisoner's dilemma'. De meeste supermarkten zouden graag een stap terug doen in het aanbiedingengeweld. 'Maar wie eruit stapt, tekent - zolang de con currenten er wél mee doorgaan - in feite voor marktaandeelverlies.' In de tussentijd worden leveran ciers gedwongen om het leed van de prijzenoorlog en grote marge druk te delen. Zo dook vorig jaar De oorlog tegen de Spaanse bezet ter begon met een mislukte po ging Roermond in te nemen en een daarop volgende nederlaag van de troepen van Oranje. Dat staat in een gisteren gepubliceer de stadsgeschiedenis van Roer mond, geschreven door Peter Nis sen en Hein van der Bruggen. Nis sen is hoogleraar kerkgeschiede nis aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Van der Bruggen is een Roermondse jurist en histori cus. Vanwege de strategische ligging van Roermond aan de Maas en de Roer, wilde Willem van Oranje de stad op 23 april 1568 innemen. Dat mislukte. Aan Oranjezijde vie len bijna 2000 slachtoffers, onge veer twee derde van het leger. Een maand later behaalden Wil- lems broers Lodewijk en Adolf in Heiligerlee de fameuze overwin ning op de Spanjaarden. Die staat nu te boek als het begin van de Tachtigjarige Oorlog. „Nederlagen doen het in de beeldvorming doorgaans minder goed dan over winningen", aldus de schrijvers. NEW CANAAN - De Amerikaanse zanger Paul Simon en zijn vrouw Edie Brickell zijn zaterdagavond in hun woonplaats New Canaan aangehouden voor 'een vorm van huiselijk geweld'. Dat hebben Amerikaanse media gisteren ge meld. Waar de 72-jarige zanger en zijn 48-jarige vrouw precies van worden beschuldigd, is nog niet duidelijk. Ook Simons platenmaat schappij wilde nog niets zeggen. Simon, die in de jaren '60 furore maakte in een duo met Art Gar- funkel en daarna een succesvolle solocarrière had, is sinds 1992 ge trouwd met folkzangeres Brickell. Zij hebben drie kinderen. Brickell is van plan volgende maand op tournee te gaan in de Verenigde Staten en Canada. ff paul kusters T00S EN HENK SAAN OP VAKANTIE HUM TEKENAAR OM PRECIES TE ZIJN. Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 www.pzc.nl Uitgever Erik van Cruijthuijsen Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Temeuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland T: 0111- 45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel directeur Ivo van der Velde Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/service, U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Vragen? Bel: 088-0139910 Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden O Uitge verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer informatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg ener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereen komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor den om u op de hoogte te houden van inte ressante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese lecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva cy statement op www.pzc.nl Nare bijsmaak van j acht op koopjeszoekers door Jelte Posthumus Laurens Sloot, hoogleraar En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 24/7 digitaal nieuws 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee 'Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. ROERMOND - Anders dan de offi ciële geschiedschrijving ons wil doen geloven, begon de Tachtigjari ge Oorlog in 1568 niet met een glo rieuze overwinning bij Heiligerlee. &E KOMËMBB WA0BM K.«U®T O 1EOEBE EEN HAWSE >S'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 2