GRATIS Oorlog inde super 44 Met zijn actie 3=1 zet prijsvechter Detailresult echter een nieuwe norm ■HM) 25 GrRATlS Verkrachting waarschijnlijk verzonnen Gezond Druk op supermarkten om klant te lokken met stuntprijs, bereikt recordhoogte. Dirks actie 3=1 doet er nog schepje bovenop. Zon en wolken 18' DINSDAG 29 april 2014 Armband biedt veiligheid ZRTI Vlissingen scoort goed in onderzoek Magnum a ters ijs V DONGEN - Acties zoals de 3=i-actie van de Detailresult (waar super markten Bas, Digros en Dirk toe behoren) zijn leuk voor de consu ment, maar ze betekenen weinig goeds voor leveranciers en franchi senemers. Niet eerder strooide een super markt op deze schaal met prijsver lagingen van omgerekend 67 pro cent voor producten als vaatwasta- bletten en kauwgom. Marktonder zoeker GfK verwacht dat de om zet van supermarkten dit jaar voor meer dan 20 procent afhanke lijk zal zijn van producten die in prijs zijn verlaagd. Ook René Bak ker, voormalig directeur van C1000 en werkzaam voor onder zoeksbureau VisualFabric, signa leert deze ontwikkeling. Door de keiharde onderlinge con currentiestrijd zetten supermark ten al jaren steeds meer prijsac ties in, vooral voor artikelen als wasmiddelen, luiers, frisdrank en bier. Het deel van de gezamenlij ke omzet dat met deze aanbiedin gen wordt gerealiseerd - de zoge- pagina 2 en 3: Nare bijsmaak van jacht op koopjeszoekers noemde promotiedruk - neemt sterk toe. In 2008 bedroeg deze nog 13 procent, tegen een record percentage van 20 procent vorig jaar. Het lijkt er sterk op dat het record dit jaar weer verbroken zal worden. Albert Heijn legde vorig jaar al extra de nadruk op de pro- ductprijzen, met groots aangekon digde prijsverlagingen. Maar met zijn actie 3=1 zet prijsvechter De tailresult echter een nieuwe norm, vermoedt René Bakker. „Eerst werden producten wat afge prijsd, toen kreeg je twee voor de prijs van één, nu drie voor de prijs van één. Ik verwacht dat an dere ketens deze trend zullen vol gen, het laat zich ook raden wat de volgende stap wordt." Supermarkten wentelen de prijs verlagingen gedeeltelijk af op hun toeleveranciers. De relatie met de leveranciers staat daardoor onder grote druk. „Andere supermark ten hebben nu gezien welke mer ken aan de prijsverlagingen van Detailresult meewerkten. Hun ei gen prijsonderhandelingen met deze merken komen daardoor ver der op scherp te staan", voorspelt Bakker. Steeds meer ketens heb ben daarnaast financiële conflic ten met hun franchisers, mede als gevolg van de krappe marges. De promotiedruk neemt sterk toe. Vorig jaar werd een recordpercentage van 20 procent bereikt. OOST-SOUBURG - Het meisje dat zondagavond meldde op het Koopmansvoetpad in Oost-Sou burg te zijn verkracht, heeft haar verhaal volgens de politie zeer waarschijnlijk verzonnen. Woord voerder Henk Snepvangers zegt dat de recherche over 'sterke aan- wijzigingen' beschikt dat iets der gelijks zich niet heeft voorgedaan. Volgens Snepvangers gaat het om betrouwbare informatie uit haar directe omgeving. De politie was op zoek naar twee verdachten op scooters en een ge tuige die de 14-jarige nadien zou hebben geholpen. Aan hun be staan danwel betrokkenheid bij de zaak wordt nu evenzeer getwij feld, aldus de woordvoerder. De politie wilde het meisje giste ren opnieuw horen over het voor val, maar ze bleek inmiddels met haar ouders in het buitenland te verblijven. Waarom ze het ver haal heeft verzonnen, blijft voor alsnog onduidelijk. DESTELLING UW MENING 291 reacties Ajax is een kampioen zonder glans 71 68 3»555530 Editie: Walcheren 256e jaargang nr. 100 Los nummer €1,95 Abooneeprijs 1,07 ■>CK}ït&fr - I v«rfpakMntel 0 Mineraalwater a8e varianten 6x50ci /arianten sers 140 of 450 ml imbinaties mogelijk 2+" Supermarktoorlog op de spits door jelte Posthumus René Bakker 12,95 korting bij Safaripark Beekse Bergen voor abonnees op 28 en 29 juni Bestel nu uw kaarten via www.pzc.nl/safari ABONNEE VOORDEEL Hfrika. qetraaffljk dichtbij! Deze actie is exclusief voor abonnees van de PZC, maximaal 6 tickets per abonneebuishouden. Bent u nog geen abonnee? Neem dan een (pfoef)abönnement en maak gebruik van deze aanbieding. www.pzc.nl/safari pagina 26 en 27: Mijn dochter fietst er elke dag Ik let altijd op aanbiedingen van supermarkten Reageer op pzc.nl EENS 79% ONEENS mm 21%

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 1