Ministers
schrikken
van cijfers
eerwraak
Biowietteler moet
tonnen terugbetalen
66 Vooral handelaren
in oud-ijzer tonen
interesse. Maar je
kunt hier ook films
opnemen
Altijd al eigen rails willen hebben?
Prorail verkoopt 7 kilometer spoor.
Tip: koop direct een motorzaag.
BINNENLAND 5
F
I
I
VEENOORD - Het sein staat op rood
langs het spoor bij het Drentse
Veenoord. En dat is al jaren zo.
Zelfs een leek ziet het aan het on
kruid en de roestvorming op het
stuk rails. Je kunt hier zonder risi
co spoorlopen, verzekert Jouke
Schaafsma van Prorail terwijl hij
met zijn laarzen over de bielzen
stapt. Hier kan geen trein meer ko
men. De wissel is weggehaald.
„Dat is veiliger en we voorkomen
dat de wissel storingen veroor
zaakt terwijl die toch overbodig
is."
Het stuk spoor is vlak na de Twee
de Wereldoorlog aangelegd om
aardolie vanuit Schoonebeek af te
voeren. Anno 2014 is het vooral
een kostenpost voor Prorail. De
overgangen blijven bijvoorbeeld
onderhoud vragen om te voorko
men dat platen verzakken.
Lopend over de eerste kilometers
richting Schoonebeek worden
plotseling nieuwe kabels en blin
kende schroeven zichtbaar. Het
bewijs dat een zogeheten 'tel-
punt' nog recent is vervangen.
Zinloos, want sinds 1996 heeft er
geen trein meer over het spoor ge
reden. Schaafsma: „We moeten
het spoor op een bepaald basisni
veau houden."
Prorail is de aanhoudende kosten
beu en gooit daarom de in totaal 7
kilometer spoor nu in de verkoop.
En dat is inclusief de bijzondere
nog goed in de verf zittende op
haalbrug over het Stieltjeskanaal.
Het kost zelfs een wandelaar wat
moeite om die brug vanuit de
splitsing bij Veenoord te berei
ken. Jonge berkenbomen groeien
tussen de dwarsliggers. „Er liggen
blaadjes op het spoor", grapt
Schaafsma. Een eventuele koper
zal met de motorzaag aan de slag
moeten.
Wie heeft er in hemelsnaam inte
resse in 7 kilometer spoor, waar
van een deel van het ijzerwerk al
in stukjes is geslepen? Prorail
weet het zelf ook niet. Ja, er is in
teresse van oud-ijzerhandelaren
die de rails en de spoorbrug graag
inladen. En boeren in de omge
ving zullen de 20 meter brede Pro-
railgrond misschien graag bij hun
weiland trekken. Verder hoopt
Prorail op interesse van een onder
nemer die er met spoorfietsen leu
ke uitjes voor toeristen op wil ont
wikkelen. Of van gemeenten of
natuurbeheerders die er een wan
del- of fietspad van willen maken.
„Je kunt het ook gebruiken voor
filmopnames."
Omwonenden zien het liefst dat
het spoor toegankelijk blijft, ver
telt een voorbijganger die de
hond uitlaat. „Het bericht dat Pro
rail het spoor verkoopt, is in het
dorp rondgemaild. We kijken of
we zelf iets kunnen doen", meldt
hij strijdvaardig. „Deze route is
het perfecte rondje om de hond
uit te laten. Kan hij lekker los lo
pen." Het gegeven dat omwonen
den zich verenigen, valt in goede
aarde bij Schaafsma. „Meldt u
zich vooral, dan kijken we wat we
kunnen doen."
Iedere potentiële koper mag zich
melden. Wel is er een fors inte-
kengeld om te voorkomen dat par
tijen meedoen die het zaakje la
ten verkommeren. Of omwonen
den dat bedrag kunnen ophoes
ten? Schaafsma: „Als er een lokaal
initiatief is, moeten we kijken
hoe we daar mee om gaan."
Over het prijskaartje blijft Prorail
vaag. Het is een optelsom van
oud-ijzerprijs, sloopkosten en de
grondprijs, stelt hij. „Met een sym
bolische euro kom je er niet."
Veel hoop op verkoop van het he
le stuk heeft Prorail overigens
niet. De sloop is al in voorberei
ding. Is er deze zomer nog geen
serieuze koper, dan start de aanbe
steding en is er geen weg meer te
rug. Positief puntje vo'or de omwo
nenden: het spoor wordt dan
waarschijnlijk een wandelpad.
WD: asiel piraten
onaanvaardbaar
De WD zou het onaanvaard
baar vinden als drie veroor
deelde piraten uit Somalië
asiel krijgen in Nederland.
„Dit tuig moet het land uit",
zei Kamerlid Malik Azmani
gisteren. Hij reageerde op de
asielaanvraag van piraten.
Die worden voorwaardelijk
vrijgelaten omdat een groot
deel van hun straf erop zit,
maar ze worden niet uitge
zet omdat hun asielaanvraag
nog loopt. De drie maakten
zich in 2011 schuldig aan pi
raterij. Nederlandse mari
niers pakten hen toen op.
'Blinde kan snel op
rekening reizen'
Blinden en slechtzienden
moeten over niet al te lange
tijd op rekening kunnen rei
zen in het openbaar vervoer.
Hoe dat precies wordt gere
geld, is nog onbekend. Dat
heeft staatssecretaris Mans
veld (Infrastructuur) giste
ren bekendgemaakt.
Clown met bijl
in boeien geslagen
Een clown met een hakbijl
heeft in Katwijk voorbijgan
gers de stuipen op het lijf ge
jaagd. De verklede man uit
Valkenburg (Z-H) rende
voor de grap met de bijl ach
ter een jongën en meisje
aan, die geschrokken de poli
tie belden. Hij werd gearres
teerd. Volgens de man ging
het om een grap die werd ge
filmd voor YouTube.
'Geen proefboring
naar schaliegas'
Zeker tot begin volgend jaar
komen er geen proefborin
gen naar schaliegas. Dat
heeft minister Henk Kamp
van Economische Zaken gis
teren gemeld. Volgens
Kamp wordt nu eerst milieu
onderzoek gedaan en wordt
ook onderzocht wat de
voor- en nadelen van gas
winning zijn. Op grond van
de uitkomsten komt hij met
een 'structuurvisie'.
In 2012 waren dat er vijftien, een
jaar daarvoor negen. In totaal
kreeg het Landelijk Expertise Cen
trum Eer Gerelateerd Geweld (Le-
cegg) in 2013 meer dan vijfhon
derd meldingen van allerlei vor
men van geweld binnen, zoals
mishandeling, verkrachting, ont
voering en (zelf)moord die te ma
ken hadden met eerwraak. Minis
ter Lodewijk Asscher is niet ver
rast door de cijfers, maar wel op
nieuw geschrokken. Hij noemt
eerwraak een 'afgrijselijke vorm
van criminaliteit' die 'niet past in
Nederland'.
Het is volgens Asscher zaak de sig
nalen op te pakken van mensen
die in de knel dreigen te komen
en hulp nodig hebben. Daarvoor
is een speciaal telefoonnummer
ingesteld. „En we moeten duide
lijk maken dat dit onder geen be
ding geaccepteerd kan worden.
Dat je hier in Nederland bent en
van elkaar af blijft en het recht
hebt om verliefd te worden op
wie je wil."
Ook minister Ivo Opstelten
schrikt van de nieuwe cijfers. „Dit
is ernstig en moeten we op alle
fronten ongelooflijk de kop in
drukken." Het landelijk eerwraak-
centrum krijgt verzoeken om
hulp van regionale politie-eenhe-
den, de Immigratie- en Naturalisa
tiedienst en van instellingen waar
slachtoffers worden opgevangen.
De slachtoffers zijn meestal Ne
derlanders met een Turkse, Marok
kaanse, Iraakse of Afghaanse ach
tergrond.
Minister Asscher noemt
eerwraak 'afschuwelijke
vorm van criminaliteit' die
niet past in Nederland
Dat besloot de rechtbank van
Leeuwarden gisteren. De Jong
maakt er geen geheim van dat hij
wiet kweekt. Hij voert een juridi
sche strijd tegen het verbod op het
telen van wiet in Nederland.
Volgens De Jong klopt de winstbe
rekening van justitie niet. De terug
te storten winst is door de rechters
naar beneden bijgesteld: het Open
baar Ministerie had een half mil
joen geëist. De rechtbank legde
hem ook een werkstraf op van hon
derd uur. De Fries kondigde direct
aan dat hij in hoger beroep gaat.
„Ik kan van dit vonnis wel vuur
spuwen", zei hij.
De Jong kan naar eigen zeggen het
gevorderde bedrag niet terugbeta
len. „Ik ga aan crowdfunding doen.
Als iedere cannabisgebruiker in Ne
derland een euro stort, dan ben ik
uit de brand", aldus de teler.
De rechtbank zei dat het 'niet op
de weg van een strafrechter ligt'
om het beleid rond softdrugs in
Nederland te veranderen. Daar is
de politiek voor, stelde de recht
bank.
ZATERDAG 26 APRIL 2014
S;ï;
Prorail zet
kilometers
spoor in etalage
door Paul Bots
Jouke Schaafma, Prorail
DEN HAAG
'DEN HAAG
KATWIJK
DEN HAAG
DEN HAAG - Het kabinet schrikt van
het aantal eerwraakdoden in Neder
land. De ministers Ivo Opstelten
(Veiligheid en Justitie) en Lodewijk
Asscher, verantwoordelijk voor In
tegratie, lieten dat weten naar aan
leiding van berichtgeving in deze
krant dat er vorig jaar in totaal
twintig eerwraak-gerelateerde do
den zijn geteld.
LEEUWARDEN - Doede de Jong (64),
de biologische wietkweker uit Ap
pelscha, moet de winst terugbeta
len die hij behaalde uit de verkoop
van zijn wiet. Het gaat om een be
drag van 230.000 euro.
Bus reizen Auto reizen Vlieg reizen Verre reizen Steden reizen
www.dejongintra.nl/maleisië Reissom exclusief 2,50 calamiteitenfonds,
Bel 01 80 - 457 803 of ga naar UW ANVR reisbureau 17)50reserveringskosten en eventuele vluchttoeslagen sgr