Verbittering en wraak na liefdesbreuk Een louterende ervaring in Italië mondt it in bestseller 54 BOEKEN Parodie op ouderwets moordmysterie Lezer blijft verbijsterd achter UITGELICHT MICHAEL CHABON Zoals alle boeken van Michael Cha- <bon is ook de novelle De laatste oplos sing (die hij al schreef in 2004, maar die nu pas in het Nederlands ver taald is) weer een parodie op een li terair genre. In dit geval een ouder wets Brits moordmysterie. Chabon gaat met de standaard ingre diënten daarvan aan de haal en creëert een geheel eigen, nieuw gen re. De moord wordt weliswaar opge lost, maar de ontsluiering van het belangrijkste mysterie ('wat zingt de roodstaartpapegaai?') laat Cha bon aan zijn lezer over. De papegaai noemt het 'Het treinlied'. Voor de lezer wordt iets duidelijk. Dat laatste geldt echter niet voor de in het boek optredende personen. Hoofdpersoon is een 89-jarige, naamloze speurder. Sherlock Hol mes? Zijn leeftijd stemt overeen en ook zijn immense roem als speur der. Vanwege die roem doet een plattelandsrechercheur een beroep op hem als een man is vermoord die de papegaai van een Joodse jongen probeerde te stelen. Er zijn heel wat mensen die het op dat beest voor zien hebben. Dit vanwege de myste rieuze cijferreeksen die het telkens reciteert. Nummers van geheime Zwitserse bankrekeningen mis schien. Of codes van de nazi's? On der deze ogenschijnlijk lichtvoetige whodunnit gaat een dieper verhaal schuil. Chabon geeft dat gestalte in een buitengewoon mooie stijl. (SdJ) Een raadselachtige mengeling van satire, boertige klucht en histori sche roman. Dat is Jevgeni, het twee de, geheel zelfstandige deel in de tri logie Het vloekhout van de Vlaamse Johan de Boose. De auteur volgt in deze trilogie een stuk hout dat af komstig zou zijn van het kruis waar aan Jezus Christus genageld werd. Terwijl het eerste deel Gaius zich af speelde in de eerste eeuw na Chris tus, maakt De Boose in dit tweede deel een sprong naar het eind van de veertiende eeuw. Net als in Gaius heerst alom de overtuiging dat het einde der tijden nabij is. Twee mon niken, levensgenieter Jevgeni en de plichtsgetrouwe Bogomil, zijn hun geboortegrond Rusland ontvlucht voor de Tataarse horden. Zij arrive ren in het klooster van Ehinham in het huidige Vlaanderen. Daar doen zij de abt het verhaal van hun jaren lange omzwervingen. De Boose vertelt in bloemrijke taal vol prachtige metaforen en door spekt met historische feiten, maar ook met verwijzingen naar de toe komst. Zo blijkt de Hogerhand, waar de abt regelmatig om raad gaat, in het bezit van boeken van Kafka, Sartre en andere denkers van ver na 1390. Tussendoor vliegen de lezer scabreuze passages om de oren vol kots, poep en schandknaap jes. De Boose toont zich een jongleur met literaire genres en laat de lezer verbijsterd achter. (SdJ) Als ik door het raam kijk, zie ik de liefde op haar mooist. Mijn konijn Zwervertje knuffelt van achter de tralies zijn pas opge doken wilde vriendin. Vergeten zijn de tunnel, de konijnenloungebank, de pe terselie. Als ik vervolgens verder lees in Privédomein van Ingrid Hoogervorst, krijg ik de liefde op haar lelijkst te zien. De nasleep, verbittering en wraak. Dat zijn de niet zo edele drijfveren achter dit boek. Een terugblik op het stuk gelo pen huwelijk van haar en een andere au teur. Ze verzwijgt zijn naam, maar laat die schijnheilig genoeg toch vallen in de noten. Het gaat om Atte Jongs tra en natuurlijk wordt hij voor 100 procent schuldig verklaard. 'Mijn man heeft de grimmig heid van een Russische dictator', beweert ze. Hoogervorst heeft haar aanklacht trouwens goed Ingrid op orde. Hij is begonnen, Hoogervorst zo kan ze bewijzen, de Privédomein riskante grens tussen pri- Prometheus, vé en literatuur te over- 17,95 euro. schrijden door een ro man aan hun prille hu welijksgeluk te wijden. Wat haar de vrijheid geeft, enzovoorts. Ze zwaait ook steeds met een hooghartig klinkend mailtje van zijn hand. Pas hele maal aan het eind wordt duidelijk dat in feite zij de woorden 'ga weg' heeft ge sproken. Twee schrijvers in één huis, het heeft vaak verschrikkelijke gevolgen. Bij Jongs tra en Hoogervorst waren de rollen een tijdlang duidelijk: hij de deftige letter kundige van NRC Handelsblad, zij de mevrouw van stukjes in De Telegraaf. Maar toen kreeg ook zij ambities. Hij leefde zijn jaloezie uit op haar romans. Die ging hij niet gewoon lezen, maar pakte meteen een rode pen: 'Kras! Kras! De punt sneed in de tekst.' Je voelt als le zer de pijn van die wrede rode strepen en daarom voel je met Hoogervorst mee. Ze overtuigt je ook met het fraaie op el kaar aansluitende begin en slot. En dank zij of ondanks haar woede schrijft ze soms memorabele zinnen: 'Liefde be gint in het lichaam, is de muziek van het lichaam.' Maar na al die narigheid, betrapte ik me erop te verlangen naar een ander boek. Bijvoorbeeld over de zui vere liefde volgens Zwervertje. Met Schitterende ruïnes schreef de Amerikaan Jess Walter een ouderwetse bestseller. „Maar eerst was het een mislukking." Vader Walter, een eenvou dige arbeider bij een alu- miniumfabriek in Springdale, in de Ameri kaanse staat Washing ton, wilde wel betalen voor de studie van zijn zoon Jess. Maar hij verbond er twee voorwaarden aan. Jess moest minstens achten halen en niemand zwanger maken. Aan de toon waarop Jess Walter (48) dit ver telt, is te horen dat het anders is gelo pen. „Het werden zesjes en mijn vriendin raakte zwanger. Op mijn 19e was ik vader." Daar ging zijn droom om schrijver te worden, vreesde hij. Jess Walter werd journalist. Hij wist het te schoppen tot finalist voor de Pu litzer Prize, categorie non-fictie. Het zou, in zijn beleving, nog gekker wor den. Inmiddels was hij gescheiden. In New York werd hij verliefd op een Ita liaanse vrouw en zij op hem. „Uiteraard wilde ze me Italië laten zien en aan haar ouders voorstellen. Ik werd verliefd op Italië. Het eten, de romantiek en pleinen van 500 jaar oud. Als toen de selfie al in de mode was geweest, had ik er wel duizend ge maakt." Het stel nam de trein naar Cinque Terre, aan de kust onder La Spezia. „Ik was 30. Het regende, het was februari. We waren de enigen die uitstapten. Maar in de ochtend was er de zon. Ik gooi de houten blinden open en daar was de Ligurische zee." Elk ander woord is overbodig voor de ze louterende ervaring die, zo bleek in 2012, in een prachtige roman zou uitmonden: Schitterende ruïnes. Jess Walter heeft er, met veel tussenstops, vijftien jaar aan gewerkt. En ook echt met pauzes. Tussendoor publiceerde hij de ene roman na de andere. Met wisselend succes. Schitterende ruïnes echter werd een bestseller van jewelste. Wekenlang nummer 1 op de bestsellerlijst van The New York Times. „Voor mij was het of ik een schoonheidswedstrijd had gewonnen waarvoor ik me niet had ingeschreven." Miljoenen zijn er van verkocht, Jess Walter wordt in 28 talen vertaald. Schitterende ruines is een geweldige col lageroman, waarin twee verhalen bij elkaar komen. Het ene begint in Cin que Terre, waar in 1962 een Ameri kaanse actrice een kamer huurt in een piepklein hotel in een kustdorp dat op geen kaart te vinden is. Ze komt uit Rome, waar de film Cleopatra wordt opgenomen, met Liz Taylor en Richard Burton. In het dorpje, Porto Vergogna - de naam is bij wijze van spreken groter dan het vlekje zelf - weet de jonge Pasquale niet wat hem overkomt als hij haar ziet. Het andere verhaal speelt in deze tijd en heeft Hollywood als decor. Een oudere Italiaanse heer meldt zich in Los Angeles. Hij is op zoek naar een oude liefde uit 1962. Jess Walter heeft de verhalen, heen en weer springend in de tijd, in een waaier aan stijlen opgeschreven. Er zit een toneelstuk in, een hoofdstuk van een roman die in hetzelfde hotelletje is geschreven. Ook lezen we een hoofdstuk uit de voor publicatie afge wezen memoires van een filmprodu cent. Een heerlijk mengsel. Of, zoals Jess Walter het uitdrukt: „Alsof je langs een vuilnisbelt loopt." Het heeft zo moeten zijn, met zo'n blik kijkt hij terug op de gefaseerde totstandkoming van zijn roman. „De evolutie van het boek vertelt bijna de geschiedenis van het boek zelf. Ik moest volwassener worden. De 31-jari- ge die met het boek is begonnen, is een andere man dan de 46-jarige die het afrondde en de 48-jarige die er nu over spreekt." Gaandeweg is er veel van zijn eigen le ven in geslopen. „Moeder die over leed. Een kind het huis uit. Twee ande re kinderen die geboren werden. Mijn leven was zo gevuld met het leven zelf. Dit boekreflecteert mijn leven", zegt hij. Zijn zelfvertrouwen is enorm gegroeid. „Ik ben minder bang voor de tijd. Ik weet dat ik straks meer weet dan nu." met medewerking van Sonja de Jong O* iAAl'kif OWOSStNG Michael Chabon De laatste oplossing Vert. Gerda Baardman Anthos, 12,95 euro. Johan de Boose Jevgeni De Bezige Bij, 19,99 euro. door Mario Molegraaf door Tbeo Hakkert Jess Walter: De 31-jarige die met dit boek is begonnen, is een andere man dan de 46-jarige die het afrondde en de 48-jarige die er nu over spreekt" foto Hannah Assouline Jess Walter Schitterende ruïnes Vert. Nicolette Hoekmeijer Marmer, 19,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 54