Eén op tien bang voor baanverlies DE WERKPLEK 16 WERKEN Game jezelf naar een baan! ^--•y Eén op de tien werknemers is bang dat hij bin nen een halfjaar zijn huidige baan kwijt raakt, als hij zelf geen actie onderneemt. Het gaat hier om een terechte angst, aangezien het grootste deel (67 procent) van het midden- en kleinbedrijf (mkb) het liefst morgen nog af scheid neemt van gemiddeld bijna 10 procent van de werknemers. De overige ondernemers willen niet van hun personeel af. Dit blijkt uit de vijfde editie van de MKB Marktmonitor van Unique en TNO. Uit de MKB Marktmonitor blijkt verder dat het mkb het vertrekkende personeel goed wil bege leiden. Bijna één op de vijf werkgevers uit het midden- en kleinbedrijf is daarom bezig met het uitwisselen van personeel met andere bedrij ven. Nog eens 22 procent staat hier positief te genover, maar is er nog niet mee bezig. Als werk nemers worden gefaciliteerd om te wisselen van baan met iemand binnen een andere organisa tie, zou 36 procent die kans direct aangrijpen. Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: „Ondanks dat het wat beter gaat met de econo mie, is het gedwongen laten gaan van werkne mers voor veel ondernemers helaas de realiteit. Bijna 10 procent is een groot aantal, maar het po sitieve is dat ondernemers 90 procent van de werknemers wel wil behouden. Gelukkig kijkt het mkb ook naar duurzame oplossingen, zodat zowel werkgevers als werknemers beter af zijn na een ontslag. Het bieden van perspectief is het credo van nu. Het uitwisselen van personeel is hier dan ook een mooi voorbeeld van. Perspec tief bieden zorgt ervoor dat je je als ondernemer kunt onderscheiden en dat medewerkers het ge voel krijgen gehoord te worden." Gaastra, McGregor, Scotch Soda. Overal om me heen zie ik merkkle ding om van te smullen. Kan ik dat schitterende overhemd misschien combineren met deze stoere broek? Helemaal afgeleid door de overda dige weelde aan nieuwe collecties kleding, schoenen en accessoires ver geet ik even dat ik op een werkplek ben. door John de Kok Als je voor een winkel van Bo- mont staat dan weet je dat. Het concept is eigentijds, aanspre kend en herkenbaar. We kennen de Zeeuwse winkelketen van merkkleding, schoenen en mo dieuze accessoires voor het hele gezin. Bomont heeft zeven winkels en in Kam perland wordt de fundering voor de achtste winkel gelegd. Met de winkel in Etten-Leur, een eigen magazine dat vier keer per jaar wordt uitgegeven en de webshop bewijst de formule ook nationaal succesvol te zijn. Bomont, voor heen Bouwman Lifestyle, heeft daarnaast eigen tijdse woonaccessoires en bijzondere cadeaus in het assortiment. Leon Capello (36) uit Burgh-Haamstede is for mule manager en werkt vanuit het hoofdkan toor in Middelburg. Behalve kleding collectio neert Leon ook schoenen en modeaccessoires. „Buiten de inkoop van ons assortiment bewaak je ook het concept", zegt Leon. Als formule ma nager ben je precies op de hoogte hoe je jezelf als onderneming in de markt profileert, hoe je doelgroep eruit ziet en hoe je die het best be dient. Lekker voor je werk kleding kopen of shoppen kan bij deze dus overboord. Je bent be zig een evenwichtig assortiment op te bouwen om je markt en doelgroep af te dekken om tot een optimaal resultaat voor de zaak te komen. De onderdelen van de collectie moeten elkaar daarbij versterken. Leon: „Je hebt je inkoopmo menten. Van januari tot half maart ben ik bij voorbeeld bezig om de hoofdcollectie voor de winkels in te kopen. Je bezoekt dan de belangrij ke modebeurs Bread Butter in Berlijn en je gaat op bezoek bij de labels aan huis." De beurs dient vooral om op de hoogte van de ontwikke lingen in de markt te blijven en om contacten te leggen, waarna de zaken dus bij de labels aan huis worden gedaan. Leon houdt ook de media en het straatbeeld nauwlettend in de gaten. Mo deshows bezoekt hij sporadisch. „Daar worden vooral details uitvergroot." Veel factoren spelen mee om te bepalen wat er in het assortiment komt. Het verkoopsucces van labels die al in de collectie zitten, de trends, het aanbod van de concurrentie en het eigen concept. Bij merken zijn de verkoopprij zen vastgesteld, dus zul je je op eigen kracht moeten onderscheiden. Eén factor daarbij is dat je kijkt of de naast je gelegen winkel niet het zelfde voert. Bij Bomont kijken ze ook naar de omgeving. Zo hebben de 'kustwinkels' een iets ander assortiment dan de 'stadswinkels'. De webshop biedt alles aan. De analyse wordt ver taald naar een budget waarmee Leon inkoopt. Tijdens zo'n gesprek komt er veel aan bod. Zijn er voldoende jurkjes met halflang mouw? Heb je de juiste kleuren? „Leveranciers luisteren graag naar je. Je vertegenwoordigt de vraagkant van de markt." Kennis, ervaring en instinct rondom mode spelen een grote rol. Product- en materiaalkennis is ook belangrijk. Leon: „Ik wil alles met mijn eigen ogen zien en zelf voelen wat ik in handen heb." Leon maakt ook afspra ken over inkoopprijzen en levertijden. Nadat de keuze is gemaakt moet hij het proces intern aansturen. Hij is er voor verantwoordelijk dat al le informatie over de producten beschikbaar is en aangeven op welke manier de artikelen ge presenteerd moeten worden. „Je bepaalt mede de achtergrond, de locatie, de leeftijdscategorie van de modellen, het kapsel, de combinaties, al les. We werken daarvoor met moodboards zo dat alles gewoon klopt. De presentatie en uit straling is een belangrijk en heel leuk deel van mijn werk. Ik adem Bomont", lacht Leon. www.bomont.nl Eén op de tién werknemers is bang zijn baan dit jaar te verliezen. foto David Rozing/HH Van een artikel wat in de collectie wordt opgenomen, wordt alle be schikbare informatie vastgelegd, waarna er voor de webshop bij Bo- mont intern foto's worden gemaakt. Formule manager De onderdelen van de collectie moeten elkaar versterken. De combinaties, de presentatie en heel de uitstraling wordt tot in de puntjes uitgewerkt om de Bomont stijl uit te ademen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 16