Ruime en comfortabele driecilinder verbaast volop AUTO 15 Een opblaasbaar zitje voor kinderen Herinneringen aan de Renault Fuego Peugeot Hybrid Audi werkt aan snel en praktisch stoplichttechniek mmmmm 3THZ-85 GADGETS RlJTEST MINI COOPER RIJ-IMPRESSIE PEUGEOT 308SW MINI COOPER EN DE CONCURRENTEN Na dertien jaar schotelt BMW ons alweer de derde nieuwe Mini voor. Een vertrouwd ogend model. Met nieuwe techniek en eindelijk iets meer binnenruimte. Kopers van een Mini koesteren sterk omlijn de wensen wat betreft de uiterlijke kenmer ken van hun nieuwe au to. Dat betekent dat ontwerpers vooral zo veel mogelijk bij het oude moeten laten. Qua vlakverdeling ziet de nieuwe Mini er vrijwel identiek uit als de beide voorgangers. Een voordeel ervan blijkt dat mensen die al een Mini rijden, niet direct het gevoel wordt gegeven achter te lopen. Al valt het niet direct op, de nieu we Mini groeit zo'n to centimeter in lengte. Die toename gaat voor een deel op aan het front, waarin meer veiligheid voor voetgangers is gebouwd. De overige paar centi meter verdeelt het merk over bin nen- en bagageruimte. Het is dan ook makkelijk te begrijpen dat op de achterbank volwassenen nog steeds niet kunnen zitten. Wel goed nieuws: de bagageruimte biedt 50 liter meer. Onder de ba- gagevloer zit nog een extra vak. Qua interieurinrichting volgt de nieuweling het oude stramien. In het midden van het dashboard de 'stationsklok', waaruit de snel heidsmeter vertrok en naar de klok boven de stuurkolom ver huisde. Daar treffen we ook de toerenteller en snelheidsmeter aan. Midden op de grootste klok blijft volop ruimte voor het navi gatiesysteem en allerhande instel lingen van de auto zelf. Inclusief overbodige lichteffecten. Het grootste nieuws zit vooral on der de motorkap, waar deze Coo- per-versie beschikt over een niet eerder gebruikte 1.5 liter driecilin der met turbo. Daaruit stroomt probleemloos 136 pk en een kop pel van 220 Nm al bij 1.250 tr/min. Met het grootste gemak en opmer kelijk stil accelereert de Cooper in 7,9 seconden naar de 100 km/u. In alles is deze motor de vorige 1.6 li ter viercilinder de baas en hij neemt tegelijk met minder brand stof genoegen: in de praktijk zon der mankeren boven de 1 op 15. Het onderstel voelt voldoende comfortabel aan. En hij toont tege lijk zijn kwaliteiten als het gaspe daal wat dieper wordt ingetrapt en we de typische, kart-achtige ei genschappen naar boven halen. Hieruit blijkt wederom de kunde en kennis van moederbedrijf BMW op dit vlak. Het maakt de auto, nog meer dan de vorige, tot een vermakelijk rijdend en tege lijk redelijk functioneel karretje. De auto heeft binnenkort een ste vige link met Nederland, als de productie van het model in het Limburgse Bom wordt opgestart. Prijzen vanaf 18.495 euro (1,2 liter One), Cooper vanaf 21.495 euro. ste meters verbaast de soepele, 130 pk sterke driepitter. De mo tor doet geen moment verlan gen naar meer cilinders of pk's. Het koppel bedraagt 230 Nm: volop trekkracht over een breed merengebied (1.500 tot 3.500 tr/min). Peugeot levert de 308SW ook met een keuze uit drie dieselmotoren. De 1.6 BlueHDi (120 pk) komt bij aanschaf tot eind volgend jaar in aanmerking voor 14 procent bijtelling. Prijzen vanaf 21.450 euro (e-THP 1.2110 pk) en 24.050 euro (1.6 BlueHDi). Een 11 centimeter langere wielbasis en de 22 centi meter langere overhang achter: dat vertaalt zich in de Peugeot 308 SW in meer ruimte op de tweede zitrij en een bagagevolume van 610 li ter. Met de achterbank plat is dat 1.660 liter. De bank neer klappen gaat makkelijk en snel met hendels in de kofferruim te. Peugeot geeft de 308 SW on der meer nieuwe 1.2 e-THP tur bobenzinemotor. Vanaf de eer- trefftcligW Mini Bagage 211 liter, gewicht 1.060 kg. Benzine 1.5 liter, 136 pk. Vanaf 18.495 euro, Cooper 21.495 euro. Audi A1 Bagage 267-920 liter, gewicht 1.075 kg. Benzi ne 1.4 liter, 122 pk. Vanaf 19.490 euro, 1.4 TSFI 21.970 euro. Fiat 500 Bagage 185-610 liter, gewicht 1.035 kg. Benzi ne 1.4 liter, 135 pk. Van af 13.995 euro, Abarth 500 24.295 euro. Renault Clio Bagage 300-1.146 liter, gewicht 1.065 kg. Benzi ne 1.2 liter 120 pk. Vanaf 13.990 euro. TCe 120 CT 21.990 euro. Peugeot 308 SW toont zich ruim en elegant, foto WdeV VRIJDAG 25 APRIL 2014 120 pagina's Fuego. foto ETAI Hybride fiets, foto WdeV Veiligheid en design gaan samen in een kinderzitje van Volvo. Het con ceptzitje is licht, opblaasbaar en daardoor makkelijk op te bergen en te dragen. De inspiratie komt uit de Volvo Ocean Race. De toege paste materialen worden veelal ge bruikt in zeiluitrustingen. Met de opblaasstructuur kan dikte worden gereduceerd en kunnen maatwerk en zachte lijnen worden verkregen. Audi-display, foto Audi Wie herinnert zich nog de Renault Fuego, de gestroomlijnde coupé uit 1980 met de bolle achterruit? Liefhebbers kunnen hun hart opha len in het boek La Renault Fuego de mon père, dat de Franse uitgever ETAI recent heeft uitgebracht. Het blijkt 120 pagina's lang püur mooie herinneringen ophalen. Voor 26,70 euro te koop bij www.franseautoboeken.nl Peugeot komt met een nieuwe hy- bride-fietsenlijn. Het meest trendy exemplaar is daarbij de AE21, wat formaat betreft een heuse stads- fiets. Het licht beroeren van de pedalen is voldoende om een 'elek trisch' zetje in de rug te krijgen. Heel praktisch is de laptoptas (79,99 euro), waarvoor een plaats je in het frame is gereserveerd. Prijs: 1.799 euro (Halfords). Audi maakt rijden in dorpen en ste den comfortabeler met verkeers lichtherkenning. Het systeem is ge baseerd op innovatief gebruik van internet met Audi connect en het plaatselijke verkeerslichtnetwerk. Rode, oranje of groene iconen in het instrumentenpaneel geven een beeld van de 'groene golf. Het sys teem berekent ook de wachttijd en telt op de display af tot groen. door Tony Vos Je moet goed kijken om de nieuwe Mini van de voorgaande genera ties te kunnen onderscheiden. On der de motorkap is dat gemakkelij ker. foto's Automedia Kinderzitje Volvo, foto Volvo door Willem de Volder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15