Ruime en comfortabele
driecilinder verbaast volop
AUTO 15
Een opblaasbaar
zitje voor kinderen
Herinneringen aan
de Renault Fuego
Peugeot Hybrid Audi werkt aan
snel en praktisch stoplichttechniek
mmmmm
3THZ-85
GADGETS
RlJTEST MINI COOPER
RIJ-IMPRESSIE PEUGEOT 308SW
MINI COOPER EN DE CONCURRENTEN
Na dertien jaar schotelt BMW ons alweer de
derde nieuwe Mini voor. Een vertrouwd ogend
model. Met nieuwe techniek en eindelijk iets meer
binnenruimte.
Kopers van een Mini
koesteren sterk omlijn
de wensen wat betreft
de uiterlijke kenmer
ken van hun nieuwe au
to. Dat betekent dat ontwerpers
vooral zo veel mogelijk bij het
oude moeten laten.
Qua vlakverdeling ziet de nieuwe
Mini er vrijwel identiek uit als de
beide voorgangers. Een voordeel
ervan blijkt dat mensen die al een
Mini rijden, niet direct het gevoel
wordt gegeven achter te lopen.
Al valt het niet direct op, de nieu
we Mini groeit zo'n to centimeter
in lengte. Die toename gaat voor
een deel op aan het front, waarin
meer veiligheid voor voetgangers
is gebouwd. De overige paar centi
meter verdeelt het merk over bin
nen- en bagageruimte. Het is dan
ook makkelijk te begrijpen dat op
de achterbank volwassenen nog
steeds niet kunnen zitten. Wel
goed nieuws: de bagageruimte
biedt 50 liter meer. Onder de ba-
gagevloer zit nog een extra vak.
Qua interieurinrichting volgt de
nieuweling het oude stramien. In
het midden van het dashboard de
'stationsklok', waaruit de snel
heidsmeter vertrok en naar de
klok boven de stuurkolom ver
huisde. Daar treffen we ook de
toerenteller en snelheidsmeter
aan. Midden op de grootste klok
blijft volop ruimte voor het navi
gatiesysteem en allerhande instel
lingen van de auto zelf. Inclusief
overbodige lichteffecten.
Het grootste nieuws zit vooral on
der de motorkap, waar deze Coo-
per-versie beschikt over een niet
eerder gebruikte 1.5 liter driecilin
der met turbo. Daaruit stroomt
probleemloos 136 pk en een kop
pel van 220 Nm al bij 1.250 tr/min.
Met het grootste gemak en opmer
kelijk stil accelereert de Cooper in
7,9 seconden naar de 100 km/u. In
alles is deze motor de vorige 1.6 li
ter viercilinder de baas en hij
neemt tegelijk met minder brand
stof genoegen: in de praktijk zon
der mankeren boven de 1 op 15.
Het onderstel voelt voldoende
comfortabel aan. En hij toont tege
lijk zijn kwaliteiten als het gaspe
daal wat dieper wordt ingetrapt
en we de typische, kart-achtige ei
genschappen naar boven halen.
Hieruit blijkt wederom de kunde
en kennis van moederbedrijf
BMW op dit vlak. Het maakt de
auto, nog meer dan de vorige, tot
een vermakelijk rijdend en tege
lijk redelijk functioneel karretje.
De auto heeft binnenkort een ste
vige link met Nederland, als de
productie van het model in het
Limburgse Bom wordt opgestart.
Prijzen vanaf 18.495 euro (1,2 liter
One), Cooper vanaf 21.495 euro.
ste meters verbaast de soepele,
130 pk sterke driepitter. De mo
tor doet geen moment verlan
gen naar meer cilinders of pk's.
Het koppel bedraagt 230 Nm:
volop trekkracht over een
breed merengebied (1.500 tot
3.500 tr/min). Peugeot levert
de 308SW ook met een keuze
uit drie dieselmotoren. De 1.6
BlueHDi (120 pk) komt bij
aanschaf tot eind volgend jaar
in aanmerking voor 14 procent
bijtelling. Prijzen vanaf 21.450
euro (e-THP 1.2110 pk) en
24.050 euro (1.6 BlueHDi).
Een 11 centimeter langere
wielbasis en de 22 centi
meter langere overhang
achter: dat vertaalt zich
in de Peugeot 308 SW in meer
ruimte op de tweede zitrij en
een bagagevolume van 610 li
ter. Met de achterbank plat is
dat 1.660 liter. De bank neer
klappen gaat makkelijk en snel
met hendels in de kofferruim
te. Peugeot geeft de 308 SW on
der meer nieuwe 1.2 e-THP tur
bobenzinemotor. Vanaf de eer-
trefftcligW
Mini
Bagage 211 liter,
gewicht 1.060 kg.
Benzine 1.5 liter, 136
pk. Vanaf 18.495 euro,
Cooper 21.495 euro.
Audi A1
Bagage 267-920 liter,
gewicht 1.075 kg. Benzi
ne 1.4 liter, 122 pk.
Vanaf 19.490 euro, 1.4
TSFI 21.970 euro.
Fiat 500
Bagage 185-610 liter,
gewicht 1.035 kg. Benzi
ne 1.4 liter, 135 pk. Van
af 13.995 euro, Abarth
500 24.295 euro.
Renault Clio
Bagage 300-1.146 liter,
gewicht 1.065 kg. Benzi
ne 1.2 liter 120 pk.
Vanaf 13.990 euro. TCe
120 CT 21.990 euro.
Peugeot 308 SW toont zich ruim en elegant, foto WdeV
VRIJDAG 25 APRIL 2014
120 pagina's Fuego. foto ETAI
Hybride fiets, foto WdeV
Veiligheid en design gaan samen in
een kinderzitje van Volvo. Het con
ceptzitje is licht, opblaasbaar en
daardoor makkelijk op te bergen
en te dragen. De inspiratie komt
uit de Volvo Ocean Race. De toege
paste materialen worden veelal ge
bruikt in zeiluitrustingen. Met de
opblaasstructuur kan dikte worden
gereduceerd en kunnen maatwerk
en zachte lijnen worden verkregen.
Audi-display, foto Audi
Wie herinnert zich nog de Renault
Fuego, de gestroomlijnde coupé
uit 1980 met de bolle achterruit?
Liefhebbers kunnen hun hart opha
len in het boek La Renault Fuego de
mon père, dat de Franse uitgever
ETAI recent heeft uitgebracht. Het
blijkt 120 pagina's lang püur
mooie herinneringen ophalen.
Voor 26,70 euro te koop bij
www.franseautoboeken.nl
Peugeot komt met een nieuwe hy-
bride-fietsenlijn. Het meest trendy
exemplaar is daarbij de AE21, wat
formaat betreft een heuse stads-
fiets. Het licht beroeren van de
pedalen is voldoende om een 'elek
trisch' zetje in de rug te krijgen.
Heel praktisch is de laptoptas
(79,99 euro), waarvoor een plaats
je in het frame is gereserveerd.
Prijs: 1.799 euro (Halfords).
Audi maakt rijden in dorpen en ste
den comfortabeler met verkeers
lichtherkenning. Het systeem is ge
baseerd op innovatief gebruik van
internet met Audi connect en het
plaatselijke verkeerslichtnetwerk.
Rode, oranje of groene iconen in
het instrumentenpaneel geven een
beeld van de 'groene golf. Het sys
teem berekent ook de wachttijd
en telt op de display af tot groen.
door Tony Vos
Je moet goed kijken om de nieuwe
Mini van de voorgaande genera
ties te kunnen onderscheiden. On
der de motorkap is dat gemakkelij
ker. foto's Automedia
Kinderzitje Volvo, foto Volvo
door Willem de Volder