(0f het nu onder de Westerschelde is of erover, het is en blijft vervoer' Lieven de Leeuw De ANWB zegt dat 5 5 procent van de Zeeuwse provinciale wegen niet veilig genoeg is 18 ZEELAND VERKEERSVEILIGHEID EP vragen over windmolens donderdag Waarom meer windenergie In 2020 moet volgens Europese af spraken 14 procent van de Neder landse energieproductie duur zaam zijn. Windparken op land en op zee zijn cruciaal om dat doel te behalen. Hoe zit dat op land Op land komen tal van windmo lenparken. Bij elkaar leveren ze 6000 megawatt (stroom voor vier miljoen huishoudens). De helft van die molens komt te staan in 11 grote parken verspreid over het land. De plek ervan is bepaald door provincies en rijk samen. De andere windmolens komen in kleinere parken. Provincies bepa len waar die komen. Waar komen ze in Zeeland op land? In Zeeland komt er een park rond de Krammersluizen. Windpark Krammer wordt 35 windmolens groot. 31 stuks komen rond de Krammersluizen te staan; de rest bij de aansluiting van de Philips- dam op de Grevelingendam. Het windpark gaat aan 70.000 huis houdens energie leveren. Verder is een groot windpark gepland op Goeree-Overflakkee. En hoe zit het op zee In het energieakkoord is afgespro ken dat uiterlijk in 2023 4450 me gawatt aan windvermogen op zee moet staan. Dat zijn vele honder den turbines die jaarlijks onge veer 5 miljoen huishoudens van elektriciteit kunnen voorzien. Waar komen windparken op zee? De discussie spitst zich toe op de afstand van de parken tot de kust. Centraal in die discussie is de 12 mijlszone: 22 kilometer van de kust. Eerder is al bepaald dat bui ten die 'lijn' parken kunnen ko men voor de kust van Walcheren, IJmuiden, Hollandse Kust en ten noorden van de Waddeneilanden. Een consortium van Zeeuwse be drijven wil honderden turbines bouwen voor de Zeeuwse kust. Komen er ook dichter bij de kust? Het kabinet onderzoekt momen teel of er ook windparken op en kele kilometers afstand van de kust mogen komen. Windparken ver weg zijn tot 280 miljoen euro duurder in aanleg en onderhoud. Een mogelijke plek is vlak voor de kust van Schouwen-Duiveland. Kijkje op het strand van Renesse straks tegen windmolens aan? Die kans is klein. Doordat het ge bied voor de Schouwse kust ecolo gisch zeer waardevol is, is het niet aantrekkelijk om er windmolens te bouwen. Ook is het verzet groot. Schouwen roept dat 'de aan tasting van het uitzicht op zee' ge volgen heeft voor de recreatie. Overigens klinkt in de Haagse wandelgangen de volgende vraag: als er geen windpark voor Schou wen komt, is Zeeland dan nog aantrekkelijk voor bedrijven die windmolens op zee bouwen? Ook dat is de vraag, omdat de meeste parken in het noorden liggen. MIDDELBURG - „Het zijn natuurlijk de normen die de ANWB han teert. Maar op zich is het goed dat het uitgezocht wordt," zo reageert gedeputeerde Kees van Beveren. op de ANWB-cijfers over de ver keersveiligheid op de provinciale wegen. 'De minst veilige wegen krijgen 1 ster. Dat gaat op voor 3 procent van de Zeeuwse provinciale we gen. Iets veiliger, met twee ster ren, is 52 procent van de Zeeuwse provinciale wegen. Drie sterren krijgt 41 procent van de Zeeuwse provinciale wegen. Nog beter met 4 sterren, gaat op voor 3 procent van de Zeeuwse wegen van de provincie. En optimaal met 5 ster ren is slechts 1 procent van de we gen in Zeeland. Van Beveren en de ANWB stre ven naar 3 sterren voor alle provin ciale wegen. Dat zou 99 miljoen euro aan investeringen kosten, of wel 5 miljoen de komende 20 jaar. De wegen worden dan voorzien van geleiderails, rammelstroken en of extra rijstroken. Met onder meer deze maatregelen vallen er volgens de ANWB in die 20 jaar 640 minder verkeersdoden en -ge wonden in Zeeland. Volgens Van Beveren is een jaarlijkse investe ring van 5 miljoen euro momen teel echter politiek niet haalbaar. De ANWB heeft de Zeeuwse we gen volgens de zogenaamde Euro- RAP methode beoordeeld. Die is ontwikkeld op basis van interna tionaal onderzoek naar verkeers veiligheid. Door het toekennen van sterren aan de wegen geeft EuroRAP een indicatie van de kans op een ongeval en de ernst van de afloop voor auto-inzitten den. Dan gaat het over de breedte van de rijstrook, de afstand van de weg tot bijvoorbeeld bomen in de berm, al of niet gescheiden rijstro ken. Verder spelen zaken als snel heid en verkeersintensiteit een rol. De ANWB toetst op deze manier alle Nederlandse provincies. Zee land is de vijfde in de rij en zit tot nu toe qua resultaat een beetje op MIDDELBURG - Hij gaat er maar in beperkte mate over, maar David Luteijn, voorzitter van de raad van commissarissen van de NV Westerscheldetunnel, kan zich voorstellen dat het tunnelbedrijf een rol gaat spelen in de exploita tie van het fietsvoetveer Vlissin- gen-Breskens. „Dat is eerst en vooral een zaak voor de aandeelhouder, de provin cie Zeeland, maar betrokkenheid bij het fietsvoetveer staat natuur lijk niet ver van de kerntaak van de NV Westerscheldetunnel. Of het nu onder de Westerschelde door is of eroverheen, het is en blijft vervoer." Samenvoeging van de Wester scheldetunnel, de Sluiskiltunnel en het fietsvoetveer Vlissin- gen-Breskens kan naar de mening van Luteijn leiden tot efficien- cy-voordelen. „Als ik de cijfers zie over de huidige exploitatie van het fietsvoetveer, dan is natuur lijk duidelijk dat deze veerdienst nooit kostendekkend kan zijn. Er zal altijd geld bij moeten. Maar het lijkt me wel een boeiende uit daging om de zaak zodanig op de rails te zetten dat de kosten voor de provincie niet hoger worden." De voorzitter van de raad van commissarissen onderstreept dat de provincie, de enig aandeelhou der, tot nu toe het uitgangspunt hanteert dat de meeropbrengsten van de Westerscheldetunnel wor den gebruikt om de goeddeels vol tooide Sluiskiltunnel te financie ren. Daarbij is het streven de tol- periode zo kort mogelijk te laten duren en de tarieven zo laag mo gelijk te houden. „Wat de eventue le exploitatie van het fietsvoet veer door de NV hiervoor bete kent, is onduidelijk. De tol voor de tunnel en het behoud van het fietsvoetveer liggen gevoelig. In Zeeuws-Vlaanderen en natuurlijk ook in Provinciale Staten." Een enkele keer kwam ik hem nog wel eens te1 gen in de supermarkt, op loopafstand van zijn rijtjeshuis in Goes-Zuid. Dan bespraken we leunend op onze winkelwagentjes vluchtig aller hande zaken: het weer, proble men binnen zijn PvdA en ande re kwesties in de Goese poli tiek. Hoewel hij bijna vijfen twintig jaar geleden vertrok als wethouder, volgde Lieven Hu- brecht de Leeuw (1922-2014) de gebeurtenissen in het Goese stadskantoor nog op de voet. De laatste keer dat ik hem écht sprak was meer dan zeven jaar geleden, in november 2006. Urenlang zaten we aan tafel en vertelde hij hoe hij als jochié van tien al in de gaten kreeg dat de wereld oneerlijk in el kaar steekt. In Goes (we heb ben het over 1932) hield de Oranjetrein halt, een oranje treinstel waarin attributen van het Koninklijk Huis werden ge toond. Toegangsprijs: 25 cent Dat kon er thuis niet vanaf; va der Arjaen had geen gelukkige hand van zakendoen en moe der Fina kon derhalve slechts met moeite de eindjes aan el kaar knopen. Slot van het lied was dat Lieven op school over zijn sommen gebogen zat, ter wijl zijn klasgenootjes zich ver gaapten aan het koninklijk thee servies. Niet zo vreemd dus, dat Lieven de Leeuw de Paas- heuvel beklom en met De Stem des Volks 'De Socialistenmars' en 'Eens komt de dag' aanhief. In 1966 werd hij voor de PvdA raadslid in Goes en zes jaar la ter werd hij met slechts lagere school en een paar vakbonds cursusjes in zijn bagage wet houder van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. De Leeuw leverde in de jaren ze ventig en tachtig een belangrij ke bijdrage aan de herinrich ting ('we hebben veel moois tot stand gebracht") van de Goese binnenstad en was onder meer verantwoordelijk voor de invul ling van de nieuwbouwwijk Goese Polder, een woonwijk, waar hij zelf, bekende hij die middag in november 2006 rui terlijk, niet graag zou willen wonen. Vandaag wordt Lieven de Leeuw gecremeerd en neemt Goes definitief afscheid van een bevlogen bestuurder en een beminnelijk man. Willem van Dam Voor meer columns: www.pzc.nl/columns De Tweede Kamer spreekt van daag over grootschalige windmo lenparken op land en zee. Waar zijn ze in Zeeland gepland en waarom? door Jeffrey Kutterink door René Schrier door Ben Jansen i De Bernhardweg naast het Sloegebied. foto Lex de Meester Provinciale weg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 81