Speciaal team bindt strijd aan tegen smokkel
Rem kwijt
Vissen met
staand net
wordt niet
verboden
f;rn ipc
ZEELAND 19
commentaar
De gevaarlijkste
en de veiligste
weg in Zeeland
66 Zeeland heeft
uiterlijk begin
volgend jaar alle
wegen
MIDDELBURG - De ANWB heeft de
Bernhardweg, de N254 (links op
de foto), in het onderzoek van de
Zeeuwse provinciale wegen extra
onder de loep genomen. Daar is
het grootste stuk weg dat in de
normen van de ANWB het minst
veilig is. Het gaat om het stuk ter
hoogte van het spoorviaduct over
de Bernhardweg. De bomen staan
daar bijvoorbeeld op 4 meter af
stand van de weg, terwijl dat in
de normen van de ANWB 5 me
ter zou moeten zijn. Gelet op de
verkeersintensiteit van die weg
zou er ook geleiderail moeten zijn
en bij voorkeur gescheiden rijstro
ken.
Het veiligste stuk weg ligt in Aar
denburg (rechts op de foto), de
Peurssensstraat. Dat is overigens
geen provinciale weg. De veilig
heid wordt daar onder meer be
reikt door de bescheiden snelheid
waarmee het verkeer rijdt. Ter
plaatse is een 30 kilometer zone
ingesteld.
het gemiddelde blijkt uit de gege
vens van de ANWB.
Gedeputeerde Van Beveren kreeg
gisterochtend het eerste exem
plaar van het Zeeuwse ANWB-on-
derzoek overhandigd. Hij consta
teerde dat de resultaten wel duide
lijk zijn, maar dat de provincie
ook naar andere zaken kijkt. Zo
speelt voor de provincie ook de
functie van een weg een rol. Dat
moet eind van dit jaar of begin
gecategoriseerd
volgend jaar leiden tot een We-
gencategoriseringsplan van alle
Zeeuwse wegbeheerders. Een vol
gende stap is het benoemen van
een netwerk van wegen die alle
dezelfde functie hebben. Bijvoor
beeld wegen die moeten dienen
voor de doorstroming van verkeer
en wegen die duidelijk een platte-
landsweg zijn. Dat moet het aan
trekkelijker maken voor door
gaand verkeer om van de stroom
wegen gebruik te maken.
De ANWB heeft de leden van de
ze bond opgeroepen ervaringen
over de veiligheid van wegen
door te geven. De ANWB is er be
nieuwd naar hoe de leden de vei
ligheid van de wegen ervaren. Op
die manier moet ook draagvlak ge
vormd worden om bepaalde maat
regelen op wegvakken gereali
seerd te krijgen.
Overigens is op het onderzoek
van de ANWB nog wel wat af te
dingen. Op een kaart die bij het
rapport is gevoegd wordt als het
meest veilige stuk provinciale
weg een straat in Aardenburg ge
noemd. Dat is echter geen provin
ciale weg. Ook worden op de
kaart stukken waterschapswegen
meegenomen, terwijl bepaalde
provinciale wegen weer niet - vol
gens de kaart - in het onderzoek
zijn opgenomen.
Provinciale wegen beslaan slechts
zes procent van het totale Neder
landse wegennet. Toch valt hier
ruim een kwart van alle verkeers
slachtoffers. Dat komt door de re
latief hoge snelheid waarmee op
deze wegen wordt gereden, met
tegenliggers en gevaarlijke obsta
kels langs de weg. Dat leidt niet
zelden tot bermongevallen, fronta
le aanrijdingen en aanrijdingen
met bomen.
ENKELE CIJFERS UIT HET ONDERZOEK
Het speciale team is in het leven
geroepen omdat politie en justitie
maar weinig zicht hebben op de
enorme hoeveelheid goederen die
via de havens van Vlissingen, Ter-
neuzen en het Brabantse Moer
dijk verhandeld worden.
Om de smokkel via de havens ver
der tegen te gaan wordt er meer
samengewerkt met België, zo
staat in het Plan van Aanpak Task-
force Brabant-Zeeland dat gister
avond besproken is door de poli
tietop en de burgemeesters.
December 2013 bevestigde de poli
tie dat het aantal drugstranspor
ten via de Zeeuwse haven de afge
lopen jaren flink was gestegen.
Dat was het gevolg van strengere
controles in Rotterdam, Antwer
pen en Zeebrugge.
Dat speciale Hit- and Runteam
probeert, niet alleen de smokkel
daadwerkelijk tegen te gaan maar
onderzoekt ook de relaties die
smokkelorganisaties hebben met
legale bedrijven en de dekman
tels in de havengemeenten en het
achterland. Uit dat Plan van Aan
pak blijkt ook dat criminelen in
Zeeland en Brabant tot nu toe suc
cesvol zijn. „Er wordt veel geld
verdiend en tal van mensen wer
ken mee om het crimineel onder
nemerschap productief te laten
zijn", zo staat in het Plan.
Ook wordt het ronduit 'verontrus
tend genoemd' dat criminelen
steeds machtiger worden omdat
ze vastgoed verwerven, via de ho
reca crimineel geld witwassen of
makelaars, financiële en juridi
sche dienstverleners voor hun kar
Criminelen worden steeds
machtiger. Ze kopen vast
goed en wassen crimineel
geld wit via de horeca
spannen en via de media van zich
zelf een positief beeld schetsen.
Om criminelen de voet dwars te
zetten moet er veel meer als één
overheid worden opgetreden. Een
klein jaar geleden besloten vijf
Brabantse steden intensief samen
te werken in de strijd tegen de ge
organiseerde criminaliteit in het
B5-project.
Het project wordt nu verbreed tot
alle tachtig Zeeuwse en Brabant
se gemeenten. In de praktijk
blijkt dat bij vooral de kleinere ge
meenten nog onvoldoende ken
nis en capaciteit aanwezig is om
de georganiseerde criminaliteit te
bestrijden. Maar soms, zo blijkt
uit het Plan, zijn gemeenten en af
delingen ook heel lankmoedig in
het optreden tegen criminelen.
De huurders van wo
ningbouwverenigin
gen weten inmid
dels wel waar ze
aan toe zijn. Wie nog niet aan
de maximumhuur zit voor een
bepaald huis, kan jaar op jaar
een buitensporige verhoging
verwachten. Dit jaar is dat niet
anders. Veel huren gaan 4 tot
6,5 procent omhoog. Ook in
Zeeland. Slechts een enkele
Zeeuwse vereniging beperkt
zich tot de inflatie. En dat al
leen voor lage inkomens.
De bouwverenigingen worden
zwaar gehandicapt door de in
komenspolitiek en door het
bouwbeleid van de overheid.
De huidige regering heeft geen
boodschap aan de vraag of al
die huurders de lastenstijging
wel kunnen opvangen. En het
deert Den Haag ook niet dat
huurders met een hoger inko
men naar de risicovolle koop-
markt worden gedreven.
Desondanks hebben de vereni
gingen nog wat ruimte om ei
gen beleid te maken. Dat bewij
zen de verschillen in Zeeland.
Een voorwaarde is, dat zij de
rem op de huren weten te vin
den. Te veel corporaties zijn
die nu al jaren helemaal kwijt.
Staatssecretaris Sharon Dijksma
(Economische Zaken) heeft een
enquête gehouden onder kustge-
meenten waar recreatief vissen
met netten (onder voorwaarden)
is toegestaan. De uitkomsten zijn
voor haar geen aanleiding om het
vissen met netten langs de kust
aan banden te leggen.
In principe is het verboden om in
de zoute wateren van zuidwest
Nederland recreatief te vissen
met staand want. Maar kustge-
meenten in bepaalde gebieden
(waaronder de Westerschelde)
mogen uit cultuur-historisch oog
punt recreatieve staand wantvisse-
rij toestaan. In de Westerschelde
en Waddenzee mag dat sinds
2011. Die verruiming leidt niet tot
problemen, aldus Dijksma.
Gemeenten hebben nauwelijks
klachten gekregen over hinder.
Ook zijn er geen meldingen ge
daan over bijvangst van bruinvis
sen. Wel is gevraagd of de netten
ook vanaf een boot mogen wor
den uitgezet.
Dijksma wil dat niet toestaan, om
dat het vervoer en uitzetten van
vistuig vanuit een boot enkel is
toegestaan aan beroepsvissers.
DONDERDAG 24 APRIL 2014
I De Peurssensstraat in Aardenburg. foto Mark Neelemans
moet veel veiliger
Gedeputeerde Kees van
Beveren
Van de Zeeuwse provinciale we
gen heeft 18 procent geen of een
enkele asstreep. Op slechts 1 pro
cent is als rijrichtingsscheiding een
geleiderail aangebracht.
Op meer dan 50 procent van het
Zeeuwse provinciale wegennet
zijn potentieel gevaarlijke objec
ten binnen 5 meter van de weg
aangetroffen.
Op de provinciale wegen is 64 pro
cent van de kruispunten een 3- of
4-armig kruispunt zonder verkeers
lichten. Daar liggende de grootste
risico's.
Op 96 procent van de Zeeuwse
provinciale wegen is de correctie-
strook rechts naast de weg smal
ler dan een meter. Bermongeval
len gebeuren vaak op deze wegen.
door Emile Calon
VLISSINGEN - Een speciaal 'Hit and
Run Cargoteam' moet ervoor zor
gen dat er minder gesmokkeld
wordt via de Zeeuwse en West-Bra
bantse havens. Dat team met voor
al politiemensen is vorige maand
gestart en werkt nauw samen met
marechaussee, douane en andere
diensten.
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Recreatief vissen met
staand want in de Westerschelde
wordt niet verboden.