Het kabinet staat discriminatie toe van de poetsvrouw die uw huis schoon maakt. Het is de hoogste tijd om haar gelijke rechten te geven. 16 SPECTRUM opinie De meeste mensen die iemand inhu ren om (twee)we- kelijks hun huis te poetsen, den ken dat ze dat 'zwart' doen en iets doen dat niet mag. Een misver stand. De particuliere werkgever hoeft zich - vergeleken met werkge vers die bedrijfsmatig werksters inhu ren - aan minder regels te houden. Zolang het tenminste gaat om huis houdelijk werk dat minder dan een paar dagen in de week in beslag neemt. Sinds 2007 is die uitzonderingspositie in het sociaal recht zelfs uitgebreid tot huishoudelijk werk op minder dan vier dagen in de week (Regeling dienstverlening aan huis), al zullen weinig huishoudens zoveel dagen een 'poetsvrouw' willen inhuren. Een witwasoperatie? Niet echt, want de werkster zelf hoort haar verdien sten wel degelijk op te geven bij de Be lastingdienst en, als ze uitkeringsge rechtigd is, bij de uitkeringsinstantie. De algemene indruk is dat dit niet of nauwelijks gebeurt. Meer dan 95 procent van het betaalde huishoudelijke werk wordt door vrou wen gedaan. Voor vrouwenwerk een uitzonderingspositie in het sociaal recht maken, is discriminatie. Dat mag niet. Nederland is gebonden aan i Durft het kabinet een eind te maken aan deze vorm van vrouwendiscriminatie? allerlei internationale verdragen die discriminatie van vrouwen verbieden. De regering probeert die discrimina tie te rechtvaardigen door tegen alle kritische, internationale toezichthou ders van die verdragen te zeggen dat zonder de Regeling dienstverlening aan huis het huishoudelijk werk in de zwarte economie zou zijn verdwenen. Die ballon prikte de door diezelfde re gering ingestelde commissie-Kals- beek recent door met haar advies over huishoudelijk werk. De commissie stelt terecht dat er in feite sprake is van een zwarte markt. De commissie-Kalsbeek legt haar vin ger ook op een andere zere plek: de re geling wordt als sluiproute gebruikt door gemeenten en thuiszorginstellin gen om goedkoper uit te zijn. Wie in de huishouding van een particulier werkt valt niet onder de sociale zeker heid, bouwt geen pensioen op en moet zelf de inkomensafhankelijke premie zorgverzekering betalen. Dat scheelt toch al gauw meer dan 35 pro cent aan werkgeverspremies. De premies worden ontlopen door niet een thuishulp in dienst van de in stelling maar een alfahulp zogenaamd in dienst van de cliënt te sturen bij een indicatie voor hulp bij de huishou ding krachtens de Wmo (Wet maat schappelijk ondersteuning). Meestal beseffen cliënten niet eens dat ze werkgever zijn, de per 2010 in gevoerde wettelijke verplichting voor gemeenten zich daarvan te vergewis sen ten spijt. Gemeenten en thuiszorg instellingen ontduiken die wet. Ze ma ken zich daarnaast ook aan discrimina tie schuldig: ze willen goedkoper uit zijn, ten koste van de vrouwen die het werk doen. De commissie-Kalsbeek maakt daar korte metten mee: ze acht het terecht ongewenst dat diensten die met over heidsgeld worden gefinancierd, wor den uitgevoerd door werknemers met een slechtere rechtspositie dan die van andere werknemers. De commis sie doelt naast de thuiszorg ook op gastouderopvang. Inmiddels hebben proefprocessen een aantal uitspraken van hogere rechters opgeleverd die de uitzendende of be middelende thuiszorginstelling als echte werkgever aanmerken en de sluiproute onrechtmatig noemen. Het kabinet zal hier moeilijk omheen kunnen. Als het kabinet de positie van werknemers in de thuiszorg in de nieuwe Wmo beter regelt, zorgt het door Leontine Bijleveld Illustratie Censuur Leontine Bijle veld is zelfstan dig adviseur en onderzoeker ar beidsverhoudin gen en vrou wenrechten te Pingjum. Ze was tot voor kort bestuurslid van de Vereni ging voor Vrouw en Recht. Met Eva Cremers pubiiceerde ze in 2010 het boek 'Een baan als alle andere?! De rechtsposi tie van deeltijd huishoudelijk personeel'. Geef witte werkster wat ze verdient

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 80