m 14 SPECTRUM 1 f j Sinds 20 februari is Sili con Valley in Californië bijna vijftig miljonairs rijker. Toen werd Whats- app gekocht door Face- book voor een recordbe drag van 19 miljard dol lar. Waarvoor? Voor de gebruikers, hun telefoonnummers en chatgedrag. Kortom voor big data, de verzamel term voor enorme hoeveelheden digi tale informatie. Big data lijkt het nieu we goud. Het komt overal vandaan: van Google die onze zoektermen kent, van apps die weten hoeveel we joggen of eten, van weersatellieten en van sensoren die de kwaliteit van dij ken meten. En er komt meer. Wasma chine, koffiezetapparaat, thermostaat, auto en mobieltje gaan met elkaar 'praten' om het leven makkelijker te maken. Maar wat houdt big data eigen lijk in? „De drie V's zijn altijd erg helder: vo lume, velocity (snelheid, red.) en varië teit", legt Eric van Tol het begrip uit. Hij is directeur van het Expertisecen trum Big Data én 'aanjager' van het overheidsproject Big Data. „Maar nu zijn het nog te veel data om met de huidige technologie te verwerken. Al les dient zich te snel aan. Denk aan tweets die zo massaal binnenkomen dat ze niet meer allemaal kunnen wor den verwerkt. Veel data zijn boven dien te gevarieerd. Plaatjes, tekst en cijfers combineren lukt alleen met big data-technologie." Grote hoeveelheden informatie waren er vroeger ook. „Maar het groeit nu ex ponentieel, omdat we van alles online doen", zegt Wout Withagen, direc teur van internetbureau Freshheads. Daarom begint het in allerlei sectoren te kriebelen: 'Zoveel data, daar moe ten we iets mee', wordt gedacht. Want kijk naar Google en Amazon, die verdienen veel geld met gerichte advertenties. Iedereen ziet big data inmiddels als toekomstbelofte. Neem de weten schap. „Data over DNA verdubbelen elke zes tot acht maanden", illustreert big data-enthousiast Barend Mons, hoogleraar biosemantiek aan het Leids Universitair Medisc h Gentrum. De hoeveelheid erfelijke informatie is inmiddels zo ingewikkeld, dat het zelfs voor heel slimme mensen onmo gelijk is om daar nog snel iets nieuws in te ontdekken. „Een computer kan veel beter omgaan met die complexi teit en het volume van de wetenschap pelijke kennis. Dat is een goudmijn aan ongebruikte kennis", aldus Mons. Door databases te combineren zou je bijvoorbeeld sneller kunnen ontdek ken of een bepaald gen de kans op kanker verhoogt. Toch blijft de weten schapper nodig. „Een computer kan patronen herkennen. Wat je daarmee kan, is een andere vraag." Volgens internet-ondernemer Witha gen profiteren ook consumenten van big data. Doordat alle postcodes en adresgegevens in Nederland sinds 2012 openbaar zijn, hoefje bij een webwinkel alleen postcode en huis nummer in te voeren, waarna automa tisch de juiste straat wordt ingevuld. In België onderzoekt het Vlaams Insti tuut voor Mobiliteit of boordcompu ters van auto's kunnen bijdragen aan bij wegonderhoud. Moeten auto's er gens een flinke dip verwerken, dan zit er misschien een gat in het wegdek. Toch zijn er genoeg critici die big data niet zo'n hallelujah-verhaal vinden als velen willen doen geloven. „Het is een hype", zegt Scott Lusher, direc teur toegepaste e-wetenschappen van het Netherlands eScience Center, een organisatie die wetenschap en big da ta aan elkaar wil koppelen. Lusher ver wijst naar de 'levensloopgrafiek' van nieuwe technologieën. Daarin staat big data volgens hem op het hoogste punt met grote beloften en veel inte resse van het grote publiek. Maar daar na volgt een 'piek van opgeblazen ver wachtingen'. Iedereen raakt teleurge steld en de verwachtingen worden bij gesteld. Uiteindelijk vindt de techno logie toch nog waardevolle toepassin gen. Alleen grote (internet)bedrijven zitten in die laatste fase nu ze hun big data gebruiken om advertenties te ver kopen. De eerste teleurstellingen over big da ta zijn er dan ook. In 2009 beweerde Google dat het griepepidemieën beter kon voorspellen op basis van zoekter men die mensen gebruikten dan over heidsinstellingen. Maar onlangs bleek dat Google met zijn big data vaak een twee keer zo grote griepepidemie voorspelde dan er uiteindelijk was. „Er zijn limieten aan wat je met data kan doen", relativeert Jelte Timmer van het Rathenau Instituut, een orga nisatie die zich bezighoudt met vraag stukken op het snijvlak van weten schap, technologie en samenleving. Op drie punten ziet Timmer proble men. Bij het verzamelen van de data, bij het analyseren ervan en bij het vi sualiseren. Als voorbeeld noemt hij Operatie Igloo White uit de Vietnam- oorlog. De Amerikanen wilden met sensoren langs junglepaden de bevoor radingsroutes van de Noord-Vietna- mezen in kaart brengen en bombarde ren. De sensoren konden stemmen en motorgeluid opvangen. „Het systeem bleek echter niet goed te werken om dat de Noord-Vietnamezen het mis leidden. Kortom: je kunt nog zoveel data hebben, het kan ook onbetrouw bare informatie zijn." ata vertegenwoordigen altijd maar een deel van de werkelijkheid, zoals een foto niet de hele werkelijkheid weergeeft. Timmer: „Wat zegt een da taset nu echt? Wat als je zegt in plaats van een steekproef nemen we nu al les. Alles van wat? De oorspronkelijke context gaat snel verloren." Mensen kijken bovendien met bepaalde veron derstellingen naar die data, waardoor echt objectieve analyse onmogelijk is. Intussen botsen big data-projecten steeds vaker met de privacy. ING on dervond dat toen de bank het idee lan ceerde om betaalgegevens te gebrui ken om klanten aanbiedingen van der den te doen. Dat viel zo slecht dat het plan overhaast werd ingetrokken. Toen bleek dat de Belastingdienst ken tekengegevens van parkeergarages ge bruikte om te controleren of leaserij ders wel eerlijk het aantal privé- kilometers invulden, stuitte ook dat op massaal verzet. Kortom, hoe ver ga je? Wordt de film Minority Report, waarin mensen worden gearresteerd vóórdat ze een misdaad plegen, straks werkelijkheid? In Chicago ontstond opschudding over een namenlijst van de politie met vierhonderd mensen die volgens berekeningen de fout in zouden kunnen gaan en allemaal een waarschuwing hadden gekregen. Internetdeskundige Withagen vat sa men: „We gaan de vruchten plukken van big data, maar er zit een keerzijde aan. Daar moet je een maatschappelij ke discussie over voeren. Als je er niet zorgvuldig mee omgaat, zet dat kwaad bloed." De privacydiscussie kan dus het suc ces van big data bedreigen. Big da ta-expert Van Tol: „Veel bedrijven zijn vooral bang voor het verlies van vertrouwen. Ze moeten een balans vinden tussen privacy en gemak." door Freke Remmers D -4b h reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 78