66 Als militair kun je ook
uitgezonden worden
of mee op oefening.
Dat maakt het werk
afwisselend
Gezocht: technici die straaljagers voorzien
van de nieuwste techniek en software en
vaklieden die ook in crisisgebied het on
derhoud van helikopters aanpakken.
2 SPECTRUM
interview
Bi
caties uitgevoerd; sinds enkele maanden is al
het hoger onderhoud van de vliegbases
Leeuwarden, Volkel en Gilze-Rijen naar
Woensdrecht verplaatst. Hierdoor heeft De
fensie een grote reductie in logistiek en tech
nisch personeel doorgevoerd op de operatio
nele vliegbases. „Een deel van het personeel
heeft niet de keuze gemaakt om mee te gaan
naar Woensdrecht. Dat is geen tegenvaller,
maar we hadden niet voorzien dat er zoveel
vacatures zouden ontstaan. Als basis zijn we
er niet zo blij mee, maar het biedt wel kan
sen voor de regio. Is het niet voor nu, dan
wel in de toekomst."
Om de arbeidsplaatsen op te vullen, zijn de
vacatures eerst intern uitgezet. Geleidelijk ko
men steeds meer vacatures naar buiten. Het
is niet ondenkbaar dat ook Zeeuwen op deze
plaatsen terechtkomen. Nu al is tien procent
van de ruim tioo werknemers woonachtig
in de provincie. Alle vacatures op www.logis-
tiekcentrumwoendrecht.nl staan open voor
'burgers'. „Ongeveer de helft van de werkne
mers is burger. Op de werkvloer wordt geen
onderscheid gemaakt. Het grootste verschil
is dat een militair uitgezonden kan worden
op missie." De openstaande functies zijn uit
eenlopend van karakter. Zo kan een hbo'er
met de juist vooropleiding aan de slag als
'Business Intelligence Analist' of als 'Asset
Manager'. Voor het leeuwendeel van de vaca
tures zoekt defensie echter mbo'ers met een
technische opleiding. „Dat kan variëren van
elektrotechniek tot werktuigbouw. Niet al
het werk hier is director-aircraft. Van draai
bank tot software, bijna alles wat met tech
niek heeft te maken komt hier voor."
Wie echt aan de F-t6's, Apaches en andere
vliegtuigen wil werken, moet een op het vak
toegesneden opleiding volgen. „Neem bij
voorbeeld het plaatwerk. Bij een vliegtuig
moet alles zo licht mogelijk zijn, alles draait
om gewicht. Aan de andere kant moet een
vliegtuig ook extreme krachten doorstaan."
In dat 'supergeavanceerde' werk telt elk kras
je, deukje of scheurtje.
Mac Gillavry: „De reorganisatie is onderdeel
van een bezuiniging. Daar waar de vliegbasis
Leeuwarden, Volkel en Gilze-Rijen een forse
personeelsreductie hebben doorgemaakt is
door de concentratie van onderhoud hier op
Woensdrecht onze reductie relatief beschei
den." Naast personeelsreductie slaat Defen
sie vooral een 'efficiencyslag'. „Ons doel is
om de doorlooptijd van fase-onderhoud te
verkleinen. Dit kun je vergelijken met een
grote beurt voor de auto. Na een specifieke
periode of, wat vaker het geval is, na een be
paald aantal vlieguren, is een vliegtuig of he
likopter toe aan onderhoud. Onder meer
doordat we in twee shifts gaan werken,
wordt er van 6.30 tot 24.00 uur doorge
werkt." Het vliegend materieel staat daar
door korter in de hangar. De luchtmacht kan
hierdoor, ondanks een kleiner wordende
vloot, evenveel vlieguren draaien. Ter illustra
tie: Nederland had in de jaren tachtig 213
Fi6-straaljagers, nu zijn dat er nog 67. Onbe
kend is welk deel van het onderhoud aan de
opvolger F-35 (Joint Strike Fighter) in Woens
drecht plaatsvindt.
De luchtmacht besteedt nu al zo'n 70 pro
cent van het onderhoud uit. Dat een deel
van die in vliegtuigonderhoud gespecialiseer
de bedrijven gevestigd zijn rondom de vlieg
basis (Aviolanda) zorgt in de woorden van
Mac Gillavry voor een 'zoemende omge
ving'. Voor werknemers met ervaring en ta
lent levert het een arbeidsmarkt met goede
doorstroommogelijkheden op. „Ook het on
derwijs in de regio kan hierop inspelen door
gerichte opleidingen aan te bieden."
De klap dat Philip Morris
haar fabriek in Bergen
op Zoom sluit zal nog
maanden zo niet jaren
nadreunen in West-Bra
bant. Toch zijn er in
Zuid-West-Nederland
niet alleen onheilstijdingen op het gebied
van werkgelegenheid. Defensie zorgt de ko
mende jaren voor honderden nieuwe banen
in de regio. Eind 2019 opent aan de Buitenha
ven in Vlissingen de nieuwe marinierskazer
ne, die vanwege de bouw ook de jaren er
voor veel werkgelegenheid oplevert.
Op Vliegbasis Woensdrecht, op nog geen
vijf kilometer van de grens met Zeeland,
wacht de luchtmacht echter nu al met smart
op nieuwe mensen. Met name het daar geves
tigde Logistiek Centrum Woensdrecht zit
verlegen om tientallen -vooral technisch ge
schoolde- mensen.
Volgens kolonel James Mac Gillavry, hoofd
Onderhoud en Logistiek, ligt een reorganisa
tie van Defensie aan de basis van het perso
neelstekort. „Het hoger onderhoud aan vlie
gend materieel is sinds december geconcen
treerd in Woensdrecht." Op de vliegbasis
wordt al langer 'hoger onderhoud' en modifi-
Woensdrecht staat te
Wie: Julien (26) uit Yerseke
Opleiding: Fokker Bedrijfsschool, tegen
woordig World Class Aviaton Academy.
Werkt aan: Chinook-transporthelikopter
Over zijn baan: „Ik ben begonnen bij Fok
ker, waar ik ook mijn opleiding heb ge
volgd. Voor mezelf zag ik daar geen toe
komst, door de toenmalig reorganisatie.
Als militair ben je bezig met vliegtuig- of
helikopteronderhoud, maar dan met een
hoger doel. Dat maakt het werk uitda
gend en afwisselend zeker met het oog
op uitzendingen en oefeningen."
Julien (26) uit Yerseke
door Joeri Wisse
Kolonel James Mac Gillavry
foto's Marcelle Davidse