66 Als militair kun je ook uitgezonden worden of mee op oefening. Dat maakt het werk afwisselend Gezocht: technici die straaljagers voorzien van de nieuwste techniek en software en vaklieden die ook in crisisgebied het on derhoud van helikopters aanpakken. 2 SPECTRUM interview Bi caties uitgevoerd; sinds enkele maanden is al het hoger onderhoud van de vliegbases Leeuwarden, Volkel en Gilze-Rijen naar Woensdrecht verplaatst. Hierdoor heeft De fensie een grote reductie in logistiek en tech nisch personeel doorgevoerd op de operatio nele vliegbases. „Een deel van het personeel heeft niet de keuze gemaakt om mee te gaan naar Woensdrecht. Dat is geen tegenvaller, maar we hadden niet voorzien dat er zoveel vacatures zouden ontstaan. Als basis zijn we er niet zo blij mee, maar het biedt wel kan sen voor de regio. Is het niet voor nu, dan wel in de toekomst." Om de arbeidsplaatsen op te vullen, zijn de vacatures eerst intern uitgezet. Geleidelijk ko men steeds meer vacatures naar buiten. Het is niet ondenkbaar dat ook Zeeuwen op deze plaatsen terechtkomen. Nu al is tien procent van de ruim tioo werknemers woonachtig in de provincie. Alle vacatures op www.logis- tiekcentrumwoendrecht.nl staan open voor 'burgers'. „Ongeveer de helft van de werkne mers is burger. Op de werkvloer wordt geen onderscheid gemaakt. Het grootste verschil is dat een militair uitgezonden kan worden op missie." De openstaande functies zijn uit eenlopend van karakter. Zo kan een hbo'er met de juist vooropleiding aan de slag als 'Business Intelligence Analist' of als 'Asset Manager'. Voor het leeuwendeel van de vaca tures zoekt defensie echter mbo'ers met een technische opleiding. „Dat kan variëren van elektrotechniek tot werktuigbouw. Niet al het werk hier is director-aircraft. Van draai bank tot software, bijna alles wat met tech niek heeft te maken komt hier voor." Wie echt aan de F-t6's, Apaches en andere vliegtuigen wil werken, moet een op het vak toegesneden opleiding volgen. „Neem bij voorbeeld het plaatwerk. Bij een vliegtuig moet alles zo licht mogelijk zijn, alles draait om gewicht. Aan de andere kant moet een vliegtuig ook extreme krachten doorstaan." In dat 'supergeavanceerde' werk telt elk kras je, deukje of scheurtje. Mac Gillavry: „De reorganisatie is onderdeel van een bezuiniging. Daar waar de vliegbasis Leeuwarden, Volkel en Gilze-Rijen een forse personeelsreductie hebben doorgemaakt is door de concentratie van onderhoud hier op Woensdrecht onze reductie relatief beschei den." Naast personeelsreductie slaat Defen sie vooral een 'efficiencyslag'. „Ons doel is om de doorlooptijd van fase-onderhoud te verkleinen. Dit kun je vergelijken met een grote beurt voor de auto. Na een specifieke periode of, wat vaker het geval is, na een be paald aantal vlieguren, is een vliegtuig of he likopter toe aan onderhoud. Onder meer doordat we in twee shifts gaan werken, wordt er van 6.30 tot 24.00 uur doorge werkt." Het vliegend materieel staat daar door korter in de hangar. De luchtmacht kan hierdoor, ondanks een kleiner wordende vloot, evenveel vlieguren draaien. Ter illustra tie: Nederland had in de jaren tachtig 213 Fi6-straaljagers, nu zijn dat er nog 67. Onbe kend is welk deel van het onderhoud aan de opvolger F-35 (Joint Strike Fighter) in Woens drecht plaatsvindt. De luchtmacht besteedt nu al zo'n 70 pro cent van het onderhoud uit. Dat een deel van die in vliegtuigonderhoud gespecialiseer de bedrijven gevestigd zijn rondom de vlieg basis (Aviolanda) zorgt in de woorden van Mac Gillavry voor een 'zoemende omge ving'. Voor werknemers met ervaring en ta lent levert het een arbeidsmarkt met goede doorstroommogelijkheden op. „Ook het on derwijs in de regio kan hierop inspelen door gerichte opleidingen aan te bieden." De klap dat Philip Morris haar fabriek in Bergen op Zoom sluit zal nog maanden zo niet jaren nadreunen in West-Bra bant. Toch zijn er in Zuid-West-Nederland niet alleen onheilstijdingen op het gebied van werkgelegenheid. Defensie zorgt de ko mende jaren voor honderden nieuwe banen in de regio. Eind 2019 opent aan de Buitenha ven in Vlissingen de nieuwe marinierskazer ne, die vanwege de bouw ook de jaren er voor veel werkgelegenheid oplevert. Op Vliegbasis Woensdrecht, op nog geen vijf kilometer van de grens met Zeeland, wacht de luchtmacht echter nu al met smart op nieuwe mensen. Met name het daar geves tigde Logistiek Centrum Woensdrecht zit verlegen om tientallen -vooral technisch ge schoolde- mensen. Volgens kolonel James Mac Gillavry, hoofd Onderhoud en Logistiek, ligt een reorganisa tie van Defensie aan de basis van het perso neelstekort. „Het hoger onderhoud aan vlie gend materieel is sinds december geconcen treerd in Woensdrecht." Op de vliegbasis wordt al langer 'hoger onderhoud' en modifi- Woensdrecht staat te Wie: Julien (26) uit Yerseke Opleiding: Fokker Bedrijfsschool, tegen woordig World Class Aviaton Academy. Werkt aan: Chinook-transporthelikopter Over zijn baan: „Ik ben begonnen bij Fok ker, waar ik ook mijn opleiding heb ge volgd. Voor mezelf zag ik daar geen toe komst, door de toenmalig reorganisatie. Als militair ben je bezig met vliegtuig- of helikopteronderhoud, maar dan met een hoger doel. Dat maakt het werk uitda gend en afwisselend zeker met het oog op uitzendingen en oefeningen." Julien (26) uit Yerseke door Joeri Wisse Kolonel James Mac Gillavry foto's Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 66