Voor elke klant een aparte set apparatuur Een luisterend oor van de Willibrordus DE TELEFONISTE WERKEN 17 jL Elke week richten we hier de schijnwerper op een telefo niste: vaak de eerste schakel tussen een organisatie en de buitenwereld. Vandaag: Anja Stals van het secreta riaat van de parochiekern H. Willibrordus in Hulst. De erkende pedicure is echt veel meer dan iemand die nagels knipt. Een pedicure heeft kennis van anatomie en fy siologie. Wat doe je zoal als je een dag lang de voeten van andere mensen verzorgt? Louise Groe- nendaal van Voetverzorging Loui se uit Goes vertelt. 7.30 uur: Ik ben al vroeg op weg naar mijn eerste klant. Voor elk bezoek lees ik eerst de patiëntenkaart die ik per klant bijhoud door. Dat is be langrijk om te weten wat je de vo rige keer hebt aangetroffen en waarop je moet controleren en doorbehandelen. Als ik bij de klant aankom moet ik eerst al mijn apparatuur uitla den en uitpakken. Vervolgens start de behandeling die voor elke klant specifiek is. Voor elke klant heb ik aparte sets met apparatuur bij me en aparte >f doeken. Een behandeling duurt ongeveer drie kwartier. Ik heb al tijd van alles twaalf sets bij. Na de behandeling maak ik alles schoon, pak ik in en we maken een vervolgafspraak. Einde van de bezoeken. Tijd om al mijn apparatuur schoon te ma ken en te desinfecteren. Ook de doeken en mijn kleding moet voor de hygiëne goed schoonge maakt worden. Zo zet ik alles ge- reed voor de volgende werkdag, 's Avonds ga ik vaak nog patiën ten in zorginstellingen bezoeken die overdag dagbesteding hebben. De administratie, financiën en an dere zaken die een eigen bedrijf met zich meenemen doe ik in het weekend. Waaruit bestaat uw werk? Het is vrijwilligerswerk. Ik beantwoord de telefoon van het secretariaat en de deurbel van de pastorie. Ook voer ik soms teksten in voor ons kerkblad Tin- tinnabulum. Hoe vaak rinkelt bij u de telefoon? Dat verschilt per dag. Op een drukke ochtend toch wel zo'n tien keer. Maar het kerkbezoek loopt terug en zo ook het aantal telefoontjes, helaas. Welke vraag komt het meest voor? Meestal krijgen we het verzoek voor het oplezen van een misintentie. Dat is de vermelding van de naam van een dierbare overledene tijdens een mis. Vaak rond de verjaardag van die overle- zonder; een meneer uit Alkmaar belde en vroeg toestemming om in het kader van geocaching een 'schat' te mogen ver stoppen op het terrein van de Willibror- dusbasiliek. Dat mocht! Wanneer staat u met uw mond vol tan den? Alleen als ik een antwoord niet paraat heb. Maar in zo'n geval overleg ik even met een collega of met de pastor. Bent u het visitekaartje van de organisa tie? Ja. Ik ben een van de gastvrouwen van de parochie. Ik bied een luisterend oor aan mensen die dat nodig hebben en wil ze het gevoel geven dat ze altijd wel kom zijn in onze parochie. Wat is het gekste telefoontje dat u had? Het was niet zozeer gek, maar wel bij- dene, of rond de sterfdag. Jonge men sen bellen het meest om hun kindje op te geven voor de doop. ZATERDAG 19 APRIL 2014 liefde voor voet en mens 17.30 uur: Louise Groenendaal van 'Voetverzorging Louise' uit Goes. foto's Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19