Klinkende namen bij expositie fotografie Piemelo, Pammelo, Lam Pam Piemelo... CULTUUR 41 Artiesten leven op de een of andere manier soms in een andere dimensie. Makis Seviloglou spreekt haast filosofisch over zijn tweede leven als zanger. Hij treedt op in de Wegwijzer. Op het snijvlak van Oost en West, op het kruispunt van tradities en heden daagse uitingen, smelten diverse culturele elemen ten samen. De muziek van Makis Seviloglou zou alleen daarom al eclectisch genoemd kunnen wor den. Maar het is vooral het per soonlijke leven van de zanger, mu zikant, componist en schrijver Se viloglou dat bijdraagt aan zijn unieke muzikale stijl. Seviloglou werd 47 jaar geleden geboren in West-Duitsland, maar verhuisde als jongetje van zes naar het Griekse Grevena, het land van herkomst van zijn ouders. Voor een studie archeolo gie week hij uit naar Belgrado waar hij voor het eerst in aanra king kwam met Balkanmuziek, al klonk die meteen vertrouwd in zijn oren. Na zeven jaar als profes sioneel archeoloog gewerkt te heb ben, besloot hij in het nieuwe mil lennium om van zijn hobby, het schrijven van liedjes, zijn beroep te maken. Bekende hedendaagse Griekse vertolkers namen zijn songs op. Uiteindelijk stelde hij zijn eigen formatie samen, waar mee hij op tweede paasdag een voorstelling geeft in theater de Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joosland. „Mijn eerste plaat was van Bob Marley and the Wailers. Een plaat met traditionele 'riziti- ka' (Kretenzer slow ballads) volg de daarop. Maar ik kan net zo goed genieten van Pink Floyd of Beethovens Pastorale. Of de mo derne Griekse klassiekers als Theodorakis. Ik put uit diverse bronnen. Mijn composities zijn gebaseerd op al die invloeden, zonder daarvan kopieën te zijn." In zijn optredens stelt Seviloglou zowel eigen als traditionele songs voor. „Ik kies mijn repertoire in eerste instantie op basis van de melodie. Daarnaast moeten de tek sten wat te zeggen hebben. Ik breng de energie van de oude songs over. Liederen waren vroe ger vooral een middel tot commu nicatie. Ze zijn krachtig en vol emotie, als stenen uit oude grot ten." Die liederen zijn universeel, maar klinken door uiteraard taal, en vooral door de bouzouki, typisch Grieks. Met instrumenten als akoestisch gitaar, piano, klarinet en contrabas wordt desondanks een dynamische sound gecreëerd. „Ik gebruik veelvuldig de pentato nische schaal, waarschijnlijk de oudste muzikale structuur ter we reld en ingegeven door omge vingsklanken. Het is vol power en de basis voor alle rockmuziek." Muziek uit Griekenland is vaak uptempo, doet vrolijk aan, maar de ondertoon en de teksten zijn vaak melancholisch. „Dat zit in onze mentaliteit. We leven letter lijk tussen Oost en West en in een strijd tussen het rationele en irrationele. De Griekse cultuur was ooit toonaangevend, daarna vielen we onder de Ottomaanse en misten we de Renaissance. Dat waren zware tijden. Maar je kan niet immer somber blijven. Je moet ook de vreugde van het le ven accepteren. We moeten niet alleen klagen, maar in oplossin gen denken. Als componist is het mijn taak om verhalen te vertel len, zodat mensen zich niet verlie zen in oppervlakkigheid." Zijn teksten ademen de epische sfeer van de grote mythologische verhalen, maar even goed persoon lijke visies, de nostalgie over het thuisland, over de helden, de ri ten en gewoonten, actuele gebeur tenissen. „Songschrijvers schrij ven liederen over al die dingen die we meemaken of die we na streven. Ik geloof dat artiesten mensen zijn die spaarzame mo menten kunnen vangen in grote energie, omdat ze op een of ande re manier soms in een andere di mensie leven „We hadden elk jaar al enkele fo tografen die exposeerden tijdens de Schildersweek, maar de foto grafie verdient een eigen po dium", zegt Leo van der Hoest van Art en Performance de stich ting die de Schildersweek organi seert. De fotoexpositie is de opmaat naar de Schildersweek die eind mei plaatsvindt opgezet is vol gens dezelide formule als de Schil dersweek. Amateurs ontmoeten professionals en er zal een uitwis seling zijn in kennis. „We roepen amateurfotografen op om mee te doen aan de M'Eye Domburg foto wedstrijd. Voor de mooiste foto is een bedrag beschikbaar." Voor de expositie heeft de organi satie fotograaf Marc van der Aa, af komstig uit Hulst, maar al lang woonachtig in Buenos Aires, we ten te strikken. Hij fotografeerde voor deze expositie in de Mante ling. Liggend op zijn rug klikte hij foto na foto om het spel van licht, wolken, blad en tak vast te leggen. Ben Seelt uit Kortgene 'schildert dit keer met lijnen van verschillende grassoorten'. Alle ex posanten zijn gerenommeerde fo tografen. Vincent Mentzel, Step- han Heinz, Anja de Jong, Paul en Menno de Nooyer, Reinhard Si mon en Waltraud Pioch en Rien Zandee completeren de expositie. Fotograaf Janne van Gilst toont nog een video-installatie. Frank Boogaard, Anita Dekker en Gerda Rutters tonen beelden en figuren. In het vorige stukje gieng het over aollerlei riempjes en vèsjes die a 'k tegen kwam bie het snuffelen in het Woordenboek der Zeeuwse Dialecten. Van verschillende kan ten is daè op ereageerd. Vee van die vèsjes roepe een ödp herken ning en herinneringen op. De heer of mevrouw De Graaf uut Middelburg kende uut 'r kinder- jaeren ok het 'lesje, biesje ba- men.mae bie eur zat het katje nie voe de ramen, mae gieng het zö: oogjes dicht, handjes samen, oogjes open, amen. De gebedshou ding wier as het waere even gere peteerd. Mevrouw De Wolf uut Biggekerke gaf deze versie: ondje lag te kramen om een stikje broad, anders gaèt het ondje doad. Amen. Bart Hoogesteger uit 's-Heeren- hoek stierd'n een volkome onbe kend vësje dat a z'n ome Jan wè es zong toet hilariteit van de guus: Piemelo Pammelo, Lam Pam Pie melo. Piemelamme-Iot, Coque- dot, Lamia. Ik gin idee of at het wat te beteêkenen eit. Misschien wier het alleêne mae ezonge om te suggereen da je een vremde taal beheerst'n. A d'r mensen bin die a d'r iets meêr over wete, noadig ik die uut om dat deur te geven. De heer Huijbregsen uut 's Grijs- kinders ('s-Heer Hendrikskinde ren) stierd'n een vèsje op dat a wè bekend is. Het oart toet de mopjes- voorraed van guus op de basis- schole: Aeimenis en Kniepmenis die zaten in een bootje. Aeimenis die viel t'r uut, wie bleef t'r toen nog over Je begriept dat het antwoord een handtastelijk vervolg kreeg. Ver- aol at het vloaieniepjes were, kon het gemeên zeêr doe. Mie het vroege voorjaer bin d'r misschien ok wè vroeg meikevers, dikkels meulenaers enoemd. De guus speeld'n d'r mie. Ze deeë een touwtje an een kever z'n poat en liete 'n dan vliege. Volgens het woordenboek ao ze daè op Noord-Beveland en op Goeree- Overflakkee het volgende riempje bie: Eve, steve, oe lange za je leve. Drie daegen en een schof, merre- ge gaè je de kop of. De meulenaer was dus gin lang leven beschore. Een ander meulenaersvèsje gaè zö: Meulenaer, meulenaer, tel je gek! en gaet dan nog es vliege, an ders komme de dieven, die neme je mee naè 't veld. Over de katte of d'n ond die a nae- geslacht kriegt, vond ik ok een vès je: Negen weken jaege, negen we ken draege, negen weken blind, da's de katte z'n kind. Op Flakkee wier destieds een vès je op'eteêkend over Hendrik Haek, In het dialect van Flakkee wordt de H meêstal wèl uut'espro- ke in tegenstelling tot de 'bene denwindse' eilanden. Een haek is een schoffel, een wiedijzer. Op Be veland zeggen ze een kapper, mae in De Zak oar je meêstal over een 'ouwe' spreke. Dat komt wee van ouweêl (houweel) en die naem ge- bruke ze op Schouwen. Tenslotte kan een schoffel ok nog schrepel enoemd worre, zoas op Tholen en Goeree-Overflakkee. A ze zegge 'da's t'r eên voe Hendrik Haek', dan bedoele ze at 'n bestemd is om op 't land te gae werken. Oöguut een loopbaan dus en gin carrière. En Hendrik lei z'n eigen d'r bie neer getuge het riempje: Hendrik Haek is m'n vermaek, hie draegt de naem van schrepel. Ik mot m'n eigen achter z'n loape, lam in krom in krepel. Van d'n ochtend vroeg tot d'n aevend laet; Dan gaen me weer wat ete in (en) deur de zoete slaep bin 'k aoles weer vergete. A je nog een recept zoekt voe een betere stoelgank: Twï cent en aolf blom van zwaovel, twï cent en aolf puupkaneêl, 't is voe Arjaen om af te gaen. Geên belangstel ling? 'k Èn je te bedanken, voo stoelen en banken, voo vier en voo licht, lööp nao de weerlicht. Reacties: Werrilaan 21,4453 CA 's-Heerenhoek. E-mail: cn.zeeuws@zeelandnet.nl. Het stukje is over een maand na te lezen op www.zeeuwsezanger.nl ZATERDAG 19 APRIL 2014 'Oude songs zijn de basis' door Marius Roeting Nieuw- en Sint Joosland, de Wegwij zer, tweede paasdag, aanvang 15.00 uur. door Edith Ramakers DOMBURG - Voor de eerste keer in het 11 -jarige bestaan van de Schil dersweek Domburg krijgen de foto grafen een eigen podium. De expositie wordt zaterdag 19 april geopend en loopt tot 29 mei. Zater dag en zondag geopend, in het voor malig KPN gebouw aan de Schelpweg 8 Domburg. Ook op Tweede Paasdag. Telkens van 13.00 tot 17.00 uur. Makis Seviloglou: „Ik geloof dat artiesten mensen zijn die spaarzame momenten kunnen vangen in grote energie." door Engel Reinhoudt <0 Hf,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 151