Hypocriet? Digitale disruptie Koopgedrag Evenement Congres Contacta Een volle zaal van De Mythe luistert met ingehouden adem naar het betoog van Alexander Klopping. Alles is data in de nieuwe wereld Als het Contacta.nl congres de opmaat is voor de beursdagen op 4, 5 en 6 november, dan ziet Contacta.nl 2014 met het thema 'De nieuwe wereld' er wederom goed uit. Het congres vulde de theaterzaal van De Mythe in Goes op een doordeweekse donderdagmiddag voor de presentatie van internetjournalist én vaste gast in DWDD Alexander Klopping. Tekst: Annet van de Ree Foto's: Dirk-Jan Gjeltema GOES - Een grote groep onderne mers en geïnteresseerden van jong tot oud wilden daar graag een paar uur voor vrij maken. Het eerste onderne- merscongres buiten de Contacta Are na werd georganiseerd door LMG Strategie+Creatie in samenwerking met Ondernemers Contact Goes (OCG) en Goes City Marketing. Voor organisatoren Perry Kentin en Erik Voerman van LMG Strategie+Creatie werd het een span nende middag. Klopping stond al en kele jaren op de verlanglijst van Con tacta.nl maar tot nu toe lukte het niet om hem naar Goes te halen. Met een half uur vertraging verscheen de inter netjournalist dan toch op het podium. Een korte introfilm met een impressie van alle betrokken partijen en part ners van Contacta.nl bij aanvang van het congres, hield de vertraging be perkt. Met een jaloersmakend gemak deelt Klopping vanaf het podium zijn erva ringen en kennis over toepassingen en mogelijkheden van internet en da ta met zijn publiek. Vol passie vertelt hij over de. geniale nerds in Silicon Valley, de betaalmethode via Square, die uitwisseling tussen aanbieders en jouw gsm mogelijk maakt. En de erva ring die hij heeft met auto's via het verhuurconcept Snappcar in o.a. Am sterdam met in eerste instantie een aantrekkelijke optie, maar naarmate de ervaringen van Klopping vorderen ontstaat ook wrevel over de betutte lende invloed op je gedrag. De beïnvloeding van ons leven Wordt steeds makkelijker door de data die wij via ons digitale gear uitwisselen en daarmee over ons worden verza meld. De vraag is natuurlijk hoe wij als on dernemers en consumenten met deze gegevens omgaan; hypocriet zoals we allen blijken te zijn als het gaat om het inwisselen van voordeeltjes, met aan de andere kant de onverschillig heid als we beseffen wie er allemaal in zicht heeft in onze gegevens en de in vloed die dit heeft op ons aankoopge drag en gebruik. In Silicon Valley wordt niet actief stil gestaan bij ethische vraagstukken bij het gebruik van innovaties. Maar wil len wij eigenlijk wel dat zoekmachi nes als Google precies weten waar we zijn, met wie we chatten, mailen en app-en? Fascinerend, maar ook beang stigend, is het besef hoever dit feite lijk al kan gaan, echter door privacy wetgeving en enige weerstand bij ge bruikers nog enigszins wordt afge remd. Diverse ondernemers vroegen zich na de sessie hardop af. Wat kan ik hier nu mee en wil ik dit wel op deze ma nier? Het besef van infiltratie in en stu ring van jouw afnemers via internetda- ta is nog te abstract om direct in de 'oude wereld' te kunnen toepassen. Voor sommige ondernemers komt die zgn. digitale disruptie ineens te snel en wordt op een onbewaakt mo ment, zoals in de muziekindustrie en uitgeverijen, het oude verdienmodel om zeep geholpen. Ook het afgeba kende bastion van taxibedrijven wordt nu op deze manier overvallen door de optie die bijvoorbeeld Uber nu biedt met een nieuw vraag- en aan bodformule op ritjes in vele steden ter wereld, gevoed door input van aanbieders van professioneel en parti culier autovervoer en mobiele tele- foonbezitters. De bestaande spelregels worden overboord gezet en bepaalde maatschappelijk codes worden ver drongen door een nieuwe realiteit. Private data van personen zoals aan koopgedrag, betaalgedrag, bezoek- en zoekgedrag zijn instrumenten om het aanbod via internet op uw voorkeu ren af te stemmen, maar oók om groe pen mensen uit te sluiten. Diensten ZATERDAG 19 APRIL 2014 Alexander Klopping voelt zich op zijn gemak op het podium. en personen worden bij Uber beoor deeld via een sterrensysteem, waar mee gebruikers en aanbieders elkaar voortdurend kunnen kwalificeren. Via Google gebeurt dit feitelijk ook. Het zoekgedrag van mensen geeft de zoekmachines voldoende informatie om het directe aanbod in advertenties en acties af te stemmen op het indivi du (wat een toeval die aanbieding voor een vliesreis naar Turkije) Geen wonder dat commerciële bedrijven azen op deze informatie. Het levert een schat aan gevraagde en ongevraag de kennis op over grote groepen men sen. Moeten wij ons nu zorgen ma ken? Klopping is positief over alle ont wikkelingen maar maakt zich tegelij kertijd zorgen over wat dit allemaal gaat betekenen voor het persoonlijke leven van mensen. Met data kan er een risicoanalyse gemaakt worden over personen met als gevolg dat be paalde dienstverlening wordt geblok keerd. Je zou je kunnen voorstellen dat er een nieuwe vorm van uitslui ting ontstaat, die mensen buiten de re guliere maatschappij plaatst, met alle gevolgen van dien. 'Big Brother is watching me and you' is realiteit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 121