JL Jk
m
-
UIT 13
SCHOUW
www.kunstschouw.nl
natuur en geschiedenis en dat in een vorm
te vatten is van alle tijden. Er is vandaag de
dag niet veel kunst die op zo'n manier op
me inwerkt. Het werk van Guido Lippens
en Niels Broszat combineert echter tijdloze
concentratie met liefde voor het vak én de
ambitie ook de taal van de kunst zelf ver
der te ontwikkelen.
Lippens (Terneuzen, 1939) heeft in de loop
der jaren idee en emotie tot wezenlijke the
ma's van zijn formele onderzoek gemaakt.
Een stervorm, een zaagblad, cirkels en ge
stileerde vogelveren zijn terugkerende on
derdelen van zijn schilderijen. Hij laat ze
opgaan in ritmische composities van een
complexe wetmatigheid. Zijn werk is zorg
vuldig uitgevoerd: de lijnen tegelijk tas
tend en trefzeker, getrokken of uitge
spaard, de vlakken strak en toch genuan
ceerd. Lippens schildert op paneel. Hij
zaagt soms delen ervan weg. Geschilderde
vormen krijgen zo een echo in concreet
tastbare vormen. Ik zie dat als een meta
foor voor de verbinding van het materiële
en het geestelijke. Het werk van Lippens is
zowel pure vorm als symbolische voorstel
ling. Lippens opent mijn ogen voor de
structuren en mechanismen die de dage
lijkse dingen bepalen en neemt mij mee in
zijn verwondering over de samenhang van
verschijnselen. Een fraai voorbeeld is de
'Ruisende Vogelboom'. Binnen de uitge
zaagde boomvorm bepalen vierkanten de
structuur. Ik zie ook vormen die aan vleu
gels doen denken ert aan bladéren. Ze zijn
zo ten opzichte van elkaar geplaatst dat je
in gedachten allerlei lijnen kunt doortrek
ken De boom vat ik op als verbinding tus
sen aarde en 'hemel'. De vogels kunnen
staan voor beweging, ruimte en vrijheid.
Het zijn elementen die ook ons mens zijn
een kader bieden en die door Lippens in
een schitterende samenhang worden ver
beeld. Zijn jongere collega Niels Broszat
(Mettingen, Duitsland, 1980) heeft ook oog
voor die thematiek, maar de wetmatigheid
speelt in zijn werk geen rol. Hij duikt in de
geschiedenis en vindt in de middeleeuwse
cultuur een wereld waarin mysterie, ma
gie, verwondering en verlangen naar verlos
sing samen komen. Hij ziet in de uiterlijk
heid van de rituelen en de aankleding er
van en de voorwerpen die erbij werden ge
bruikt, een diepgaand verlangen om het ge
heim van de werkelijkheid te doorgronden.
De rijke symboliek van decoraties op kazui
fels verwerkt hij in kleine potloodtekenin
gen, waarbij de cirkels, vierkanten en ande
re patronen een eigen leven gaan leiden.
Anders dan bij Lippens zijn die tekeningen
zowel verfijnd als ietwat onbeholpen. Dat
maakt ze menselijk en kwetsbaar. Diezelf
de eigenschappen zijn ook te zien in de
deels geschilderde, deels gesneden, kleine
'iconen', waarop voor mij onbekende heili
gen staan afgebeeld en in de sculpturen
van keramiek en zilverpapier. Zijn grootste
werk is een weelderig vormgegeven tafel,
geheel met zilverpapier bekleed. Uit het
zelfde materiaal vouwde hij vormen die
het midden houden tussen reptielen en ve
getatie. Ze lijken naar het midden te krui
pen om zich daar te goed te doen aan een
afbeelding in een tijdschrift: een reproduc
tie van een Piëta door Botticelli. Ik zie dit
als een statement. De glimmende tafel ver
telt over het confisqueren van diepe waar
heden door macht en uiterlijk vertoon.
Het werk van Guido Lippens en
van Niels Broszat combineert
tijdloze concentratie met liefde
voor het vak en de ambitie ook
de taal van de kunst zelf verder
te ontwikkelen.
Sommige kunstwerken hebben iets
heiligs. Als ik een uit ivoor gesne
den middeleeuws reisaltaartje zie
bijvoorbeeld, ervaar ik iets dat de
materiële verschijningsvorm over
stijgt. De overgave en het vakmanschap die
in zo'n kleinood zijn geconcentreerd ont
roeren me, ook al is de gedachtenwereld
van de maker niet de mijne. Het streven
om betekenis te geven aan leven en dood,
DONDERDAG 17 APRIL 2014
ÉHLM 3ÊÊL"j
Ontmoeting van oud en nieuw en
sobere stillevens
Marlies Boddaert transformeert wat
zij ziet en ervaart in geraffineerde di
gitale fotocollages. Haar onderwer
pen zijn divers: het kan gaan over de
schoonheid van de natuur, maar ook
menselijk gedrag heeft haar aan
dacht. Herman Thielens schildert,
geïnspireerd door 17e eeuwse voor
gangers, knappe, sobere stillevens.
T/m 27/4. Terra Groda, Dorpsstraat
44, Grauw. Za. en zo. 14.30 -17.30
uur. Ook 1e Paasdag.
Contrasten in nieuwe galerie
Lokaal 54
Ans Bakker - van der Pluijm plaatst
tastend vlekken, veegt vormen weg,
zet een stevige dot verf in een nog
natte ondergrond en krast lijnen in
de verf. Het is een prachtige melange
van kinderlijke openheid, lef, en artis
tiek raffinement. Ook de liefdevol ge
schilderde stillevens van Herman Thie-
leens zijn zeer de moeite waard.
T/m 27/4. Lokaal 54, Nieuwstraat 54,
Terneuzen. Wo. t/m zo. 13.00 -18.00
uur. Ook 1e en 2e Paasdag.
Sobere schoonheid combineert
goed met schalen en potten
Peete van Spankeren fotografeerde
stillevens geïnspireerd op 17e eeuw-
se voorbeelden. Als uitgangspunt
nam hij spreekwoorden betrekking
hebbend op de actuele economische
crisis. Dat levert intrigerende foto's
op, die uitstekend combineren met
fraaie, Raku gestookte schalen en pot
ten van Mieke Selleslagh.
T/m 1/6. Museum Het Belfort, Grote
Markt, Sluis. Wo. t/m zo. 13.00 -
16.30 uur. Ook 1e en 2e Paasdag
Reconstructies van een verloren
schilderij
Marinus van Reymerswale (1490 -
1546) is een van de grootste kunste
naars die Zeeland heeft voortge
bracht. Het Zeeuws Museum heeft
zes kunstenaars gevraagd het zwaar
beschadigde schilderij 'De Roeping
van Mattheüs' van Van Reymerswale
te reconstrueren. Daarbij kregen ze al
le vrijheid voor verrassende visies.
T/m 1/3 2015. Zeeuws Museum, Ab
dij, Middelburg. Di. t/m zo. 11.00 -
17.00 uur. Ook 1e en 2e Paasdag.
Kunnen kunst en voetbal
samengaan?
Een combinatie die wij
dit jaar bij de
best kunnen maken
op een verstilde plek
met geluid
van 14 t/m 22 juni
Verbinding verleden en heden
T/m 16/5. CBK Zeeland. Balans 17, Middelburg.
Ma. t/m vr. 9.00 - 17.00 uur en 1e zo. v/d mnd.
13.00- 17.00 uur.
'Ruisende Vogelboom' van Guido Lippens
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Niels Broszat verwerkt rijke symboliek van decoraties op kazuifels in kleine potloodtekeningen.