JL Jk m - UIT 13 SCHOUW www.kunstschouw.nl natuur en geschiedenis en dat in een vorm te vatten is van alle tijden. Er is vandaag de dag niet veel kunst die op zo'n manier op me inwerkt. Het werk van Guido Lippens en Niels Broszat combineert echter tijdloze concentratie met liefde voor het vak én de ambitie ook de taal van de kunst zelf ver der te ontwikkelen. Lippens (Terneuzen, 1939) heeft in de loop der jaren idee en emotie tot wezenlijke the ma's van zijn formele onderzoek gemaakt. Een stervorm, een zaagblad, cirkels en ge stileerde vogelveren zijn terugkerende on derdelen van zijn schilderijen. Hij laat ze opgaan in ritmische composities van een complexe wetmatigheid. Zijn werk is zorg vuldig uitgevoerd: de lijnen tegelijk tas tend en trefzeker, getrokken of uitge spaard, de vlakken strak en toch genuan ceerd. Lippens schildert op paneel. Hij zaagt soms delen ervan weg. Geschilderde vormen krijgen zo een echo in concreet tastbare vormen. Ik zie dat als een meta foor voor de verbinding van het materiële en het geestelijke. Het werk van Lippens is zowel pure vorm als symbolische voorstel ling. Lippens opent mijn ogen voor de structuren en mechanismen die de dage lijkse dingen bepalen en neemt mij mee in zijn verwondering over de samenhang van verschijnselen. Een fraai voorbeeld is de 'Ruisende Vogelboom'. Binnen de uitge zaagde boomvorm bepalen vierkanten de structuur. Ik zie ook vormen die aan vleu gels doen denken ert aan bladéren. Ze zijn zo ten opzichte van elkaar geplaatst dat je in gedachten allerlei lijnen kunt doortrek ken De boom vat ik op als verbinding tus sen aarde en 'hemel'. De vogels kunnen staan voor beweging, ruimte en vrijheid. Het zijn elementen die ook ons mens zijn een kader bieden en die door Lippens in een schitterende samenhang worden ver beeld. Zijn jongere collega Niels Broszat (Mettingen, Duitsland, 1980) heeft ook oog voor die thematiek, maar de wetmatigheid speelt in zijn werk geen rol. Hij duikt in de geschiedenis en vindt in de middeleeuwse cultuur een wereld waarin mysterie, ma gie, verwondering en verlangen naar verlos sing samen komen. Hij ziet in de uiterlijk heid van de rituelen en de aankleding er van en de voorwerpen die erbij werden ge bruikt, een diepgaand verlangen om het ge heim van de werkelijkheid te doorgronden. De rijke symboliek van decoraties op kazui fels verwerkt hij in kleine potloodtekenin gen, waarbij de cirkels, vierkanten en ande re patronen een eigen leven gaan leiden. Anders dan bij Lippens zijn die tekeningen zowel verfijnd als ietwat onbeholpen. Dat maakt ze menselijk en kwetsbaar. Diezelf de eigenschappen zijn ook te zien in de deels geschilderde, deels gesneden, kleine 'iconen', waarop voor mij onbekende heili gen staan afgebeeld en in de sculpturen van keramiek en zilverpapier. Zijn grootste werk is een weelderig vormgegeven tafel, geheel met zilverpapier bekleed. Uit het zelfde materiaal vouwde hij vormen die het midden houden tussen reptielen en ve getatie. Ze lijken naar het midden te krui pen om zich daar te goed te doen aan een afbeelding in een tijdschrift: een reproduc tie van een Piëta door Botticelli. Ik zie dit als een statement. De glimmende tafel ver telt over het confisqueren van diepe waar heden door macht en uiterlijk vertoon. Het werk van Guido Lippens en van Niels Broszat combineert tijdloze concentratie met liefde voor het vak en de ambitie ook de taal van de kunst zelf verder te ontwikkelen. Sommige kunstwerken hebben iets heiligs. Als ik een uit ivoor gesne den middeleeuws reisaltaartje zie bijvoorbeeld, ervaar ik iets dat de materiële verschijningsvorm over stijgt. De overgave en het vakmanschap die in zo'n kleinood zijn geconcentreerd ont roeren me, ook al is de gedachtenwereld van de maker niet de mijne. Het streven om betekenis te geven aan leven en dood, DONDERDAG 17 APRIL 2014 ÉHLM 3ÊÊL"j Ontmoeting van oud en nieuw en sobere stillevens Marlies Boddaert transformeert wat zij ziet en ervaart in geraffineerde di gitale fotocollages. Haar onderwer pen zijn divers: het kan gaan over de schoonheid van de natuur, maar ook menselijk gedrag heeft haar aan dacht. Herman Thielens schildert, geïnspireerd door 17e eeuwse voor gangers, knappe, sobere stillevens. T/m 27/4. Terra Groda, Dorpsstraat 44, Grauw. Za. en zo. 14.30 -17.30 uur. Ook 1e Paasdag. Contrasten in nieuwe galerie Lokaal 54 Ans Bakker - van der Pluijm plaatst tastend vlekken, veegt vormen weg, zet een stevige dot verf in een nog natte ondergrond en krast lijnen in de verf. Het is een prachtige melange van kinderlijke openheid, lef, en artis tiek raffinement. Ook de liefdevol ge schilderde stillevens van Herman Thie- leens zijn zeer de moeite waard. T/m 27/4. Lokaal 54, Nieuwstraat 54, Terneuzen. Wo. t/m zo. 13.00 -18.00 uur. Ook 1e en 2e Paasdag. Sobere schoonheid combineert goed met schalen en potten Peete van Spankeren fotografeerde stillevens geïnspireerd op 17e eeuw- se voorbeelden. Als uitgangspunt nam hij spreekwoorden betrekking hebbend op de actuele economische crisis. Dat levert intrigerende foto's op, die uitstekend combineren met fraaie, Raku gestookte schalen en pot ten van Mieke Selleslagh. T/m 1/6. Museum Het Belfort, Grote Markt, Sluis. Wo. t/m zo. 13.00 - 16.30 uur. Ook 1e en 2e Paasdag Reconstructies van een verloren schilderij Marinus van Reymerswale (1490 - 1546) is een van de grootste kunste naars die Zeeland heeft voortge bracht. Het Zeeuws Museum heeft zes kunstenaars gevraagd het zwaar beschadigde schilderij 'De Roeping van Mattheüs' van Van Reymerswale te reconstrueren. Daarbij kregen ze al le vrijheid voor verrassende visies. T/m 1/3 2015. Zeeuws Museum, Ab dij, Middelburg. Di. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Ook 1e en 2e Paasdag. Kunnen kunst en voetbal samengaan? Een combinatie die wij dit jaar bij de best kunnen maken op een verstilde plek met geluid van 14 t/m 22 juni Verbinding verleden en heden T/m 16/5. CBK Zeeland. Balans 17, Middelburg. Ma. t/m vr. 9.00 - 17.00 uur en 1e zo. v/d mnd. 13.00- 17.00 uur. 'Ruisende Vogelboom' van Guido Lippens Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Niels Broszat verwerkt rijke symboliek van decoraties op kazuifels in kleine potloodtekeningen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 53