Het geluid van Zeeland is het horen waard Met springtij lopen de kazematten en de tentoonstelling onder water Schildersbedrijf Van Iwaarden failliet Burgemeesters praten over tunnelongelukken 26 WALCHEREN Provincie biedt mooie plaatjes, maar Roger van der Veken wil ook de unieke klanken breed uitdragen. DE KAZEMATTEN NOORDGOUWE - Hoe klinkt Zee land? Is dat vooral het ruisen van de zee en het waaien van de wind? Maar heeft de provincie daarmee een eigen geluid en klinkt het hier anders dan in ande re kustprovincies? Vragen die opborrelen in een ge sprek met Roger van der Veken uit Noordgouwe, waar hij ook zijn bedrijf In Tune, audio en mul ti-media gevestigd heeft. Hij is ini tiatiefnemer van het project 'Het geluid van Zeeland'. Voorlopig is dat een website met een verzame ling kenmerkende geluiden en ge- luidscollages die typerend zijn voor Zeeland. Hij heeft ze inge deeld in geluiden vanuit de na tuur, industrie, kunst- en cultuur, mensen en toerisme. Tezamen staan ze voor een soort akoesti sche identiteit van de provincie. „Mensen zijn doorgaans meer vi sueel ingesteld. Zij maken dan ook vooral foto's om hun herinne ringen vast te leggen. Geluiden worden meestal onbewust waar genomen, maar ze vormen toch vaak wel een belangrijk onderdeel van een ervaring. Neem bijvoor beeld het uitwaaien aan het strand Het prettige gevoel wat dit bij mensen oproept wordt niet alleen veroorzaakt door het voe len van de harde wind en het zien van hoge golven, maar ook door het horen van het gebulder van zee, golven en wind", zegt Van der Veken. Zijn opnamen van de zee blijkt populair. Hij hoorde van diverse mensen dat hen weer deed verlangen naar een vakantie in Zeeland. Op verzoek maakte hij er ook een ringtone-versie van 30 seconden van. Roger van der Veken werd gebo ren in Zierikzee en bracht er ook zijn jeugd door. „Geluid had mijn speciale belangstelling al sinds ik in diverse bandjes speelde. Van daar ook mijn keus voor een oplei ding aan de School for Audio Engi neering, SEA in Amsterdam. Na mijn opleiding ben ik als freelan cer veel studiowerk gaan doen: luisterhoeken, radioreclame en dergelijke." Sinds vijf jaar woont hij samen met zijn partner Connie Alblas in Noordgouwe. „Zij werkt zelfstan dig als muziektherapeute. We woonden in Amersfoort, maar hadden beiden met een eigen be drijf behoefte aan meer ruimte. Die vonden we in Noordgouwe." In vaktermen wordt het 'field re cording' genoemd dat opnemen van omgevingsgeluiden. „Het idee van 'Het geluid van Zeeland' sluimerde al even. Ik besloot er echt mee te beginnen toen ik een keer in Rotterdam onder de Eras- musbrug stond en getriggerd werd door een kakofonie aan ge luid: verkeer, schepen, vliegtui gen, meeuwen. In Zeeland is dat iets anders. Dit is een interessant gebied om akoestisch in kaart te brengen omdat er weinig sprake is van geluidsvervuiling. Er zijn nog veel plekken die vrij zijn van storende geluiden van snelwegen en industrie. Als hier een vlieg tuig overkomt, hoor ik het al als het nog boven België is. En een brommertje hoor je hier ook al vanaf Zierikzee aankomen." Van der Veken is nu circa drie maanden bezig met het opnemen van geluidsfragmenten sinds hij daar geavanceerde apparatuur voor aanschafte. Voorlopig is het een investering in een hobby, maar hij heeft wel plannen om 'Het geluid van Zeeland' verder te ontwikkelen en in de markt te zet ten. Een bijzondere herinnering bewaart hij aan de nachtopname in de Boswachterij van het burlen van damherten. Dit fragment van die imponerende oerkreten kreeg al een plekje op het internationa le naturesoundsmap.com VLISSINGEN - Toen hij als puber aan de MTS in Vlissingen studeer de en de boulevard werd ver sterkt, had Marco de Feijter nooit kunnen denken dat hij zelf nog eens zou meewerken aan de res tauratie van de kazematten. Trots laat de projectmanager van Waterschap Scheldestromen zien wat er het afgelopen jaar gebeurd is: de muren zijn gerestaureerd, de gewelven zijn schoongemaakt, de constructie is verstevigd en het wegdek bovenop het bolwerk is waterdicht gemaakt. ,Je denkt misschien dat dit allemaal klin kers zijn", zegt hij, naast Michiel. „Maar het is asfalt. Het klinkerpa troon is erin gedrukt." De asfalt- laag die het bolwerk bedekt zorgt ervoor dat de kazematten voor het eerst sinds decennia een wa terdicht dak hebben. De ruimte tussen het wegdek en de gewel ven eronder is gevuld met zand. Dat droogt nu langzaam op. En dat is goed voor de constructie. Want het bouwwerk was er slecht aan toe voordat de restaura- tie begon: de gewelven waren vuil en heel erg vochtig, er ont stonden druipsteengrotformaties en sommige muren stonden bol van de druk, hele stukken steen waren uit de plafonds gevallen. „Die bolle muur dreigde in te stor ten. Als dat gebeurt kan de hele boel inzakken. En dan komt ook de waterkerende functie van het bolwerk in gevaar." Want de kazematten zijn niet al leen mooi, maar ook nuttig. Ze zijn onderdeel van de reeks dij ken die Zeeland tegen overstro mingen moet beschermen. Afgelo pen winter bleek weer hoe hoog het water kan komen: in één van de kazematten staat een rood streepje bij de hoogte van de vloed op sinterklaasavond. Door de gang en de poort zal al tijd water blijven lopen: het deur tje aan de zeekant blijft open. „Met hoog water komt het van twee kanten, ook van de kant waar de loodsboten liggen. Het moet wel weg kunnen." Om de kazematten te beschermen komt er aan de binnenkant van de deu ren een extra afsluiting. „Want zandzakjes bleken niet voldoen de." De stad is altijd al beschermd door de coupure die dicht kan als het water hoog komt. „Dertig jaar geleden keek men bij Rijkswaterstaat alleen naar veilig heid", zegt De Feijter. „Bij het Wa terschap zijn we de laatste jaren veel meer bezig met het zoeken naar dubbelfuncties. Dat maakte het ook mogelijk om Europese subsidie aan te vragen, zo werd het voor ons en voor het Mu- zeeum aantrekkelijk." Dit is deel twee in een serie over de kazematten. Ook een verhaal? mail n.berkelder@pzc.nl Het faillissement was volgens cu rator Folkert Hiemstra uit Middel burg onafwendbaar. „De orderpor tefeuille was opgedroogd. Dat had te maken met de crisis. Onder houd wordt door klanten uitge steld en ook in de bouw zie je dat het werk nog steeds minder is. Bo vendien waren er nog wat schul den uit het verleden. De directie had geen zicht meer op verbete ring." Hoewel het einde van de crisis in zicht lijkt en er tekenen van eco nomisch herstel zijn, kunnen nog al wat bedrijven het toch niet meer volhouden, merkt Hiem stra. „Van Iwaarden heeft de afge lopen jaren al gereorganiseerd. Er werkten elf mensen en nu nog vier: drie schilders en iemand op de administratie. Maar ook voor hen is geen werk meer. Dat bete kent dat er ook geen doorstart mo gelijk is." Doorstart is niet mogelijk omdat de orderportefeuille volledig is opgedroogd, verklaart curator Hiemstra. Er is in het geval van Van Iwaar den geen werk dat overgenomen kan worden door een ander be drijf. En als er bij andere faillisse menten al werk over te nemen is, dan heeft het betrokken perso neel daar vaak niet veel aan. Dat werk helpt andere bedrijven eer der om de eigen orderportefeuille aan te vullen en eigen mensen in dienst te kunnen houden, dan om ook het betrokken personeel over te kunnen nemen. Van Iwaarden was niet alleen een schildersbedrijf. Het was ook ge specialiseerd in het vergulden van objecten. Zo restaureerde Van Iwaarden ook veel torenklokken, torenhanen, windwijzers, wijzer platen en gevelornamenten met bladgoud. Aanleiding is de verkeerschaos die gisterochtend ontstond na een botsing tussen twee perso nenauto's in de oostbuis van de tunnel. Daarbij raakten twee men sen gewond, van wie er één be kneld raakte. Het verkeer liep vast. Pas rond half twaalf was de situatie weer normaal. Vooral op de toeleidende wegen ontstonden lange files. Dat gebeurt overigens regelmatig. Ook het verkeer naar Dow Benelux liep vast in de files. Lonink, ook voorzitter van de Vei ligheidsregio Zeeland: „Aan deze ongelukken en de afwikkeling er van zitten zowel veiligheids- als economische aspecten. Je moet bijvoorbeeld bekijken of zo'n on geluk te maken had met het op heffen van de trajectcontrole en en die misschien opnieuw instel len. Maar je moet ook kijken naar verbetering van de doorstroming. Hoeveel tijd krijgen de hulpdien sten voor hun werk en welke maatregelen zijn er nodig voor om het verkeer op gang te hou den." Marco de Feijter was projectmanager namens het waterschap bij de restauratie van de Kazematten in Vlissingen. foto Mechteld Jansen door Ali Pankow door Nadia Berkelder door Maurits Sep MIDDELBURG - Schildersbedrijf Van Iwaarden in Middelburg is failliet. Bij het bedrijf werkten nog vier mensen. Zij verliezen hun baan en een doorstart van het schildersbe drijf is niet mogelijk. TERNEUZEN - Burgemeester Jan Lo- nink van Terneuzen en z'n collega Jaap Gelok van Borsele praten bin nenkort met de directie van de Westerscheldetunnel over de aan pak van ongelukken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 26