'Harry Potter" of Twilight' lezen is ook prima De meeste leerlingen gaan met plezier naar school. Maar echt gemotiveerd om tot prestaties te komen, zijn ze niet. VERDIEPING 11 1_ ordi hangt in de klas over zijn tafel. B Hij hoort zijn lerares praten, maar I haar woorden komen niet binnen. Het boeit hem niet. Hij ziet hoe zijn buurman een spinnetje pro- 3 beert te vangen, maar dat mislukt. 3 Straks, thuis, gaat hij verder met ga- J men. Hij zit al op level 22. Leerlingen met een houding als Jor- di, daar zijn er net iets te veel van, zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet on derwijs. Hun motivatie is te laag. De lande lijke inspectie noemde dat als opmerkelijk punt in het jaarlijkse Onderwijsverslag dat gisteren verscheen. Tot het dagelijks werk van onderwijsin- specteurs behoort dat ze lessen observeren. Van alle lessen die inspecteurs in het schooljaar 2012-1213 bijwoonden in het ba sisonderwijs, vonden ze in 9 procent van de gevallen de betrokkenheid van leerlin gen onvoldoende. Bij het voortgezet onder wijs ging het zelfs om 21 procent. „Dat vinden wij zorgelijk", reageert woord voerder Hans van der Vlies van de inspec tie in Utrecht. „Het is van alle tijden dat leerlingen uit het raam staren of met prop jes gooien. Waar het om gaat, is dat degene voor de klas leerlingen enthousiast maakt. Die moet daarvoor de mogelijkheden heb ben. Het begint volgens ons bij het bewust zijn dat je als school kwaliteit moet leve ren." Hoogleraar onderwijskunde Theo Wub- bels van de Universiteit Utrecht mag dat ook graag relativeren. „In 9 procent van de lessen is de basisschoolleerling niet betrok ken? In 91 procent van de gevallen dus wel. Dat kun je ook een bijzonder hoog percen tage noemen", concludeert hij. Toch is er met de motivatie van de Neder landse scholier iets mis. Het inspectiever- slag laat in een schema zien hoe Nederland se 15-jarigen scoren ten opzichte van het buitenland. Nederlandse kinderen tonen zich over het algemeen gelukkig op school. Maar ze scoren bijna het laagst bij de stel ling 'ik lees voor mijn plezier'. Het vak wis kunde doet het helemaal slecht. Nederland se kinderen verheugen zich niet op een vol gende les wiskunde. Dat dat zinvol is voor later, vinden ze al evenmin. Lezen over wis kunde is helemaal killing. Dat staat ook on deraan. CONCLUSIES ONDERWIJSINSPECTIE Theo Wubbels zoekt de verklaring hier voor in de aard van de samenleving. „Ne derlanders vinden het belangrijk dat zij, en dus ook hun kinderen, gelukkig zijn. Dat is niet altijd zo geweest. Net na de Tweede Wereldoorlog was de sfeer er een van aan pakken, want anders kwam je er niet. Kie zen voor geluk, gaat ten koste van andere dingen, zoals goed presteren." Typisch westers is de Nederlandse houding niet. Vlaamse kinderen zijn aanzienlijk be ter gemotiveerd, aldus Wubbels. Het valt het onderwijs niet te verwijten, maar scho len kunnen wel iets aan die motivatie doen, vindt hij. „Leraren moeten leerlin gen succeservaringen op laten doen. Didac tisch valt er nog te winnen. Blijkbaar we ten leraren het niet altijd leuk te maken." Feitelijk kunnen leerlingen het hier wel. In de VS is de motivatie hoog, maar zijn-de prestaties laag. In Nederland mag dan de motivatie laag zijn, inhoudelijk doen leer lingen het hier niet slecht. Voor leraren is het elk lesuur een opdracht om leerlingen te motiveren, meent rector John Gooijers van het Mendel College in Haarlem. „Je hebt nu eenmaal leerlingen die lastig aan te zetten zijn tot betrokken heid. Voor scholen is dat een blijvend punt van aandacht." Hij signaleert dat het steeds moeilijker wordt leerlingen bij de les te houden. Volgens Wubbels dient er meer aandacht voor deze problematiek te komen. „Er is niets op tegen om het grote geluk na te stre ven. Maar als heel Nederland straks zonder baan zit, omdat het buitenland op alle fron ten beter presteert, dan is er toch een re den om je zorgen te maken." Pelle (14) heeft net zijn eerste boekverslag gemaakt. De brug klasser van het Montessori Colle ge in Arnhem las het boek Adem nood van Marion van de Cool- wijk. „Op zich vond ik het wel een leuk boek. Het was best spannend." Maar als Pelle geen verslag had moeten ma ken, had hij het boek waarschijnlijk niet ge lezen. Thuis is hij liever bezig met muziek, als dj. Samen met klasgenoot Jean Marc wil hij een keer op een schoolfeest draaien. In het Montessori-onderwijs bestaat meer vrijheid dan op reguliere scholen. De les sen zijn lang op de school voor vmbo en ha vo: 70 minuten. Een groot deel .daarvan is bestemd voor het zelfstandig laten werken van de leerlingen. Onderwijsassistent Nikki Kolks (22) leidt dat soort uren. Stel, vier klassen hebben al lemaal tegelijk Engelse les. Dan zijn drie daarvan in handen van de docenten en Kolks begeleidt de vierde. Ze legt uit: „Ik laat ze bijna altijd beginnen met twintig minuten lezen om toch wat structuur te bieden. Vaak nemen de leerlin gen een boek van huis mee." Bij de brugklassers wil de school vooral be reiken dat ze lezen leuk gaan vinden. De moeilijke boeken komen dan later wel. Kolks: „Ik vind het prima als ze Harry Pot ter of Twilight lezen. Na die eerste twin tig minuten geef ik ze de keus: je mag ver der lezen of met je huiswerk aan de slag gaan." De verdeling is ongeveer half om half, leert de ervaring van Kolks. De meiden Jazz, Pam (beiden 17) en Luca (16) uit havo 4 zeggen met plezier naar school te komen, al wisselt dat ook wel eens. „Vorig schooljaar was het af en toe de motiverend, omdat het toen heel erg om de cijfers draaide", zegt Pam. „Volgens mij is dat niet de enige manier om mensen te beoordelen." Geen van het drietal is een fervente lezer. Luca: „Op vakantie lukt het soms, maar ik heb niet veel tijd. Ik ben al best druk met school en we lezen ook veel voor geschiede nis." Ze steken momenteel aardig wat tijd in een drama-uitvoering die vanmiddag op het programma staat. De meiden spelen studentes die bij het avondeten de dag doornemen. Ze staan nu op het punt om hun stukje te gaan oefenen. „Het moet zo realistisch mogelijk zijn", weet jazz. Ik laat ze bijna altijd beginnen met 20 minuten lezen DONDERDAG 17 APRIL 2014 Volgens de juf van groep 4 van de John F. Kennedyschool in Oss is 90 procent van de kinderen in de klas wél gemotiveerd, foto's Luuk van der Lee/HH Op het Montessori College in Arnhem is een groot deel van de lestijd bestemd voor het zelfstandig laten werken van de leerlingen. School? Boejuh! door Patrick Wiercx Leraren hebben weinig profijt van investerin gen op schoolniveau. Zo leidt een betere re gistratie van gegevens soms tot veel bureau cratie. Het effect voor leerlingen en studen ten is dan gering. Scholing en ontwikkeling van leerkrachten hebben wel een gunstig effect. Volgens de inspectie doet Nederland het op dit punt slechter dan andere landen in Europa. Kleine scholen (tot tweehonderd leerlingen) zijn kwetsbaarder dan grotere, maar de ver schillen worden minder. Ook de verschillen tussen provincies wat be treft de kwaliteit van scholen nemen af. Friesland, Groningen en Drenthe halen hun achterstand in. Limburg en Zeeland doen het beter dan het landelijk gemiddelde. door Koen Verhelst Nikki Kolks, onderwijsassistent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11