Kiezers eurosceptische partijen vergelijkbaar BINNENLAND 7 GRATIS WHO: Bewoners grote steden fietsen te weinig BLinnHHBHi Majoor Vijge was de eerste Nederlander die in de VS mocht vliegen in een JSF. Hij is even terug in Nederland. Apple ^iPhone4 100 MIN/SMS 200MB DATA 2 JAAR KORTING GEHELE PERIODE!! van je hoofd. Zo'n helm zit als ge goten. Alle gegevens van de in strumenten worden op de vlieg bril geprojecteerd, als een verleng stuk van je ogen. Je hoeft dus ei genlijk niet meer in je cockpit te kijken." Een ander voordeel is volgens hem dat alle wapens in de romp worden meegevoerd. „Er veran dert dus aërodynamisch niets als het toestel bewapend is. „De F-t6 zou i,6 maal de geluidssnelheid moeten kunnen halen. Omdat er brandstoftanks en bommen on der hangen, bereik je dat nooit. De F-35 haalt dat met gemak." En over de gevreesde geluidsover last: „Hij accelereert als een raket. Fijn voor iedere jachtvlieger. Hij maakt een dieper, zwaarder ge luid dan de F-t6, wat sneller uit sterft. Ik denk dat we zo snel op hoogte zitten, dat de overlast mee valt. Maar het blijft een straalja ger. Vijge verwacht dat de opleiding van de eerste Nederlandse leer lingvliegers eind 2018 van start kan. VOLKEL - Majoor Laurens-Jan Vij ge (39) was niet alleen de eerste Nederlandse JSF-piloot, hij was zelfs de eerste niet-Amerikaan aan de stuurknuppel van de F-35, het toestel dat de oude Nederland se F-16's gaat vervangen. Vijge woont tegenwoordig in Flo rida, maar gisteren was hij even op zijn vroegere thuisbasis Volkel terug. In 2012 verhuisde hij naar Florida om daar te werken aan de voorbereiding op de JSF-oplei- ding. „Toen was nog niet duide lijk dat ik de eerste Nederlandse JSF-vlieger zou worden." Omdat Vijge een ervaren jacht vlieger is, duurde zijn omscholing in Amerika slechts twee maan den. „Na 2200 uur op de F-16 kon ik het vliegen op zich natuurlijk wel. De opleiding bestond vooral uit het leren kennen van een nieuw type vliegtuig." Leren besturen is één, maar het echt tactisch vliegen met de JSF, dus schieten en bommen afwer pen, staat voor zowel de Nederlan ders als de Amerikanen nog aan het begin van de ontwikkeling. „Zo hebben we pas vorige week toestemming gekregen voor het maken van nachtvluchten. Pas volgend jaar komt het afwerpen van echte explosieven aan de beurt." Vijge zet in Florida samen met zijn collega Bart de Smit de oplei ding voor Nederlandse vliegers en grondpersoneel op. De Smit heeft vorige week als tweede Ne derlandse piloot zijn eerste vlucht met een JSF gemaakt. „Het is on ze taak ervoor te zorgen dat de JSF aan de Nederlandse eisen voldoet. Wij hebben bijvoor beeld afwijkende bewapening en minder grondpersoneel. Daar moet je de procedures op aanpas sen." Verschillen met de F-16 zijn er volop. Om te beginnen de vlieger helm. „Die wordt speciaal aange meten. Ze maken een 3D-scan De Britse UK Independence Par ty, het Franse Front National, de Lega Nord in Italië, Vlaams Be lang en de Partij voor de Vrijheid trekken vergelijkbare kiezers, blijkt uit een enquête van onder zoeksbureau Motivaction. Het Nederlandse bureau onder vroeg in de vijf landen bijna 11.000 kiezers. De helft daarvan betrof kiezers van de euroscepti sche partijen. De onderzoekers constateren dat deze mensen zich verraden voelen door de maat schappij. Liefst 86 procent van hen heeft geen vertrouwen in hun regering en een vergelijkbaar percentage (84) vertrouwt ook het parlement niet. Onder de ge middelde kiezers is dat wantrou wen met circa 65 procent ook aan zienlijk, maar toch kleiner. „De eurosceptische stem is veel meer dan een one-issuestem over migratie en de Europese integra tie", constateert Motivactiondirec- teur Martijn Lampert. „De euro sceptische stemmers hebben de zelfde normen en waarden." De achterban van de Nederlandse PW en haar zusterpartijen be staat veelal uit oudere mannen, die vooral vanaf de zijlijn naar de politiek kijken. Ze voelen zich het slachtoffer van de economische crisis (40 procent) en denken va ker dan de gemiddelde kiezer dat 'de toekomst niets voor hen in petto heeft' (32 procent). Een georganiseerd en voorspel baar leven is belangrijk voor bijna twee derde van de aanhang (bij andere partijen is dat gemiddeld 54 procent), terwijl een ruime meerderheid (56 procent) de ver anderingen in de maatschappij te snel vindt gaan. Dat is bij de ande re partijen 46 procent. Belangrijkste doel in het leven is voor 59 procent van de mensen die op de PW en verwante par tijen stemmen, om plezier te heb ben, terwijl dat voor minder dan de helft van de andere stemmers geldt. De traditionele waarden zouden meer nadruk moeten krij gen, zegt driekwart van de aan hang van de PW en andere euro sceptische partijen. De aanhang van politici als Geert Wilders, Nigel Farage en Marine Le Pen maakt zich niet alleen druk over de migratie (64 procent tegen 36 procent van de gemiddel de kiezers), maar ook over mis daad en veiligheid (57 procent te genover 41 procent). Ook zijn ze wars van onderwerpen waar ge vestigde politieke partijen juist aan hechten: mensenrechten, het milieu, cultuur en de multicultu rele samenleving. De enige uit zondering in die categorie vormt dierenwelzijn: 26 procent van die stemmers vindt dat een belang rijk onderwerp, terwijl slechts 18 procent van de gemiddelde kiezer wakker ligt van de dierenrechten. De onderzoekers stellen de Deen se hoofdstad Kopenhagen als voor beeld. Als de inwoners van alleen al de grootste Europese steden net zo veel gebruik zouden ma ken van de fiets als de inwoners van Kopenhagen, zou dat jaarlijks 10.000 verkeersdoden schelen. Bo vendien zouden er ook nog eens 76.000 fietsgerelateerde arbeids plaatsen bijkomen. In Kopenhagen wordt voor 26 pro cent van de stadsreizen de fiets ge bruikt. Amsterdam gaat daar mak kelijk overheen en is met 33 pro cent de fietshoofdstad van Euro pa. Andere Europese steden ko men niet eens in de buurt. Berlijn doet het op Europese schaal met 13 procent niet slecht, maar Lon den en Parijs blijven met 3 pro cent ver achter. Dat betekent dat de fietsen- branche in veel Europese steden nog behoorlijk kan groeien. In Amsterdam, bijvoorbeeld, verdie nen ruim 1600 mensen hun brood in de rijwielsector. In Ma drid zijn dat er maar 149- De Spaanse hoofdstad heeft meer dan drie miljoen inwoners, maar dé fiets wordt er nauwelijks ge bruikt. DINSDAG 15 APRIL 2014 'JSF accelereert als een raket' Laurens-Jan Vijge stapt in de cock pit van een JSF. foto Samuel King/USAF zie onze website/binnenland Bekijk video van Vijge die opstijgt in de JSF door Kees Backx door Liesbeth Buitink AMSTERDAM - De kiezers van de partijen waarmee de Partij voor de Vrijheid (PW) in het Europarle ment een blok wil vormen, delen meer dan alleen hun standpunten over immigratie en integratie van moslims. 1» Téle2 abonnement Bergen op Zoom Wouwsestraat 18 Breda Karrestraat 7 Dordrecht Voorstraat 266 Etten-Leur Markthof 7 Goes Korte Kerkstraat 1 Middelburg Markt 63a Oosterhout Arendshof 5 Roosendaal Roselaar 49 Rotterdam Lijnbaan 51 Terneuzen Havenstraat 28 Tilburg Heuvelstraat 48 Vlissingen Walstraat 99 Waalwijk Stationsstraat 47a Barendrecht Middenbaan 27 Delft Hulst Spijkenisse Oud-Beijerland Naaldwijk Pijnacker IJsselstein PARIJS - Als inwoners van de gro te Europese steden meer gaan fietsen, scheelt dat duizenden ver keersdoden en is dat goed voor de werkgelegenheid. Dat is de conclusie van een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Europese economi sche commissie van de VN (Une- ce).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 7