Kiezers eurosceptische
partijen vergelijkbaar
BINNENLAND 7
GRATIS
WHO: Bewoners
grote steden
fietsen te weinig
BLinnHHBHi
Majoor Vijge was de
eerste Nederlander
die in de VS mocht
vliegen in een JSF.
Hij is even terug
in Nederland.
Apple
^iPhone4
100 MIN/SMS
200MB DATA
2 JAAR KORTING
GEHELE PERIODE!!
van je hoofd. Zo'n helm zit als ge
goten. Alle gegevens van de in
strumenten worden op de vlieg
bril geprojecteerd, als een verleng
stuk van je ogen. Je hoeft dus ei
genlijk niet meer in je cockpit te
kijken."
Een ander voordeel is volgens
hem dat alle wapens in de romp
worden meegevoerd. „Er veran
dert dus aërodynamisch niets als
het toestel bewapend is. „De F-t6
zou i,6 maal de geluidssnelheid
moeten kunnen halen. Omdat er
brandstoftanks en bommen on
der hangen, bereik je dat nooit.
De F-35 haalt dat met gemak."
En over de gevreesde geluidsover
last: „Hij accelereert als een raket.
Fijn voor iedere jachtvlieger. Hij
maakt een dieper, zwaarder ge
luid dan de F-t6, wat sneller uit
sterft. Ik denk dat we zo snel op
hoogte zitten, dat de overlast mee
valt. Maar het blijft een straalja
ger.
Vijge verwacht dat de opleiding
van de eerste Nederlandse leer
lingvliegers eind 2018 van start
kan.
VOLKEL - Majoor Laurens-Jan Vij
ge (39) was niet alleen de eerste
Nederlandse JSF-piloot, hij was
zelfs de eerste niet-Amerikaan
aan de stuurknuppel van de F-35,
het toestel dat de oude Nederland
se F-16's gaat vervangen.
Vijge woont tegenwoordig in Flo
rida, maar gisteren was hij even
op zijn vroegere thuisbasis Volkel
terug. In 2012 verhuisde hij naar
Florida om daar te werken aan de
voorbereiding op de JSF-oplei-
ding. „Toen was nog niet duide
lijk dat ik de eerste Nederlandse
JSF-vlieger zou worden."
Omdat Vijge een ervaren jacht
vlieger is, duurde zijn omscholing
in Amerika slechts twee maan
den. „Na 2200 uur op de F-16 kon
ik het vliegen op zich natuurlijk
wel. De opleiding bestond vooral
uit het leren kennen van een
nieuw type vliegtuig."
Leren besturen is één, maar het
echt tactisch vliegen met de JSF,
dus schieten en bommen afwer
pen, staat voor zowel de Nederlan
ders als de Amerikanen nog aan
het begin van de ontwikkeling.
„Zo hebben we pas vorige week
toestemming gekregen voor het
maken van nachtvluchten. Pas
volgend jaar komt het afwerpen
van echte explosieven aan de
beurt."
Vijge zet in Florida samen met
zijn collega Bart de Smit de oplei
ding voor Nederlandse vliegers
en grondpersoneel op. De Smit
heeft vorige week als tweede Ne
derlandse piloot zijn eerste vlucht
met een JSF gemaakt. „Het is on
ze taak ervoor te zorgen dat de
JSF aan de Nederlandse eisen
voldoet. Wij hebben bijvoor
beeld afwijkende bewapening en
minder grondpersoneel. Daar
moet je de procedures op aanpas
sen."
Verschillen met de F-16 zijn er
volop. Om te beginnen de vlieger
helm. „Die wordt speciaal aange
meten. Ze maken een 3D-scan
De Britse UK Independence Par
ty, het Franse Front National, de
Lega Nord in Italië, Vlaams Be
lang en de Partij voor de Vrijheid
trekken vergelijkbare kiezers,
blijkt uit een enquête van onder
zoeksbureau Motivaction.
Het Nederlandse bureau onder
vroeg in de vijf landen bijna
11.000 kiezers. De helft daarvan
betrof kiezers van de euroscepti
sche partijen. De onderzoekers
constateren dat deze mensen zich
verraden voelen door de maat
schappij. Liefst 86 procent van
hen heeft geen vertrouwen in
hun regering en een vergelijkbaar
percentage (84) vertrouwt ook
het parlement niet. Onder de ge
middelde kiezers is dat wantrou
wen met circa 65 procent ook aan
zienlijk, maar toch kleiner.
„De eurosceptische stem is veel
meer dan een one-issuestem over
migratie en de Europese integra
tie", constateert Motivactiondirec-
teur Martijn Lampert. „De euro
sceptische stemmers hebben de
zelfde normen en waarden."
De achterban van de Nederlandse
PW en haar zusterpartijen be
staat veelal uit oudere mannen,
die vooral vanaf de zijlijn naar de
politiek kijken. Ze voelen zich het
slachtoffer van de economische
crisis (40 procent) en denken va
ker dan de gemiddelde kiezer dat
'de toekomst niets voor hen in
petto heeft' (32 procent).
Een georganiseerd en voorspel
baar leven is belangrijk voor bijna
twee derde van de aanhang (bij
andere partijen is dat gemiddeld
54 procent), terwijl een ruime
meerderheid (56 procent) de ver
anderingen in de maatschappij te
snel vindt gaan. Dat is bij de ande
re partijen 46 procent.
Belangrijkste doel in het leven is
voor 59 procent van de mensen
die op de PW en verwante par
tijen stemmen, om plezier te heb
ben, terwijl dat voor minder dan
de helft van de andere stemmers
geldt. De traditionele waarden
zouden meer nadruk moeten krij
gen, zegt driekwart van de aan
hang van de PW en andere euro
sceptische partijen.
De aanhang van politici als Geert
Wilders, Nigel Farage en Marine
Le Pen maakt zich niet alleen
druk over de migratie (64 procent
tegen 36 procent van de gemiddel
de kiezers), maar ook over mis
daad en veiligheid (57 procent te
genover 41 procent). Ook zijn ze
wars van onderwerpen waar ge
vestigde politieke partijen juist
aan hechten: mensenrechten, het
milieu, cultuur en de multicultu
rele samenleving. De enige uit
zondering in die categorie vormt
dierenwelzijn: 26 procent van die
stemmers vindt dat een belang
rijk onderwerp, terwijl slechts 18
procent van de gemiddelde kiezer
wakker ligt van de dierenrechten.
De onderzoekers stellen de Deen
se hoofdstad Kopenhagen als voor
beeld. Als de inwoners van alleen
al de grootste Europese steden
net zo veel gebruik zouden ma
ken van de fiets als de inwoners
van Kopenhagen, zou dat jaarlijks
10.000 verkeersdoden schelen. Bo
vendien zouden er ook nog eens
76.000 fietsgerelateerde arbeids
plaatsen bijkomen.
In Kopenhagen wordt voor 26 pro
cent van de stadsreizen de fiets ge
bruikt. Amsterdam gaat daar mak
kelijk overheen en is met 33 pro
cent de fietshoofdstad van Euro
pa. Andere Europese steden ko
men niet eens in de buurt. Berlijn
doet het op Europese schaal met
13 procent niet slecht, maar Lon
den en Parijs blijven met 3 pro
cent ver achter.
Dat betekent dat de fietsen-
branche in veel Europese steden
nog behoorlijk kan groeien. In
Amsterdam, bijvoorbeeld, verdie
nen ruim 1600 mensen hun
brood in de rijwielsector. In Ma
drid zijn dat er maar 149- De
Spaanse hoofdstad heeft meer
dan drie miljoen inwoners, maar
dé fiets wordt er nauwelijks ge
bruikt.
DINSDAG 15 APRIL 2014
'JSF accelereert als een raket'
Laurens-Jan Vijge stapt in de cock
pit van een JSF.
foto Samuel King/USAF
zie onze website/binnenland
Bekijk video van Vijge die
opstijgt in de JSF
door Kees Backx
door Liesbeth Buitink
AMSTERDAM - De kiezers van de
partijen waarmee de Partij voor de
Vrijheid (PW) in het Europarle
ment een blok wil vormen, delen
meer dan alleen hun standpunten
over immigratie en integratie van
moslims.
1»
Téle2 abonnement
Bergen op Zoom Wouwsestraat 18 Breda Karrestraat 7 Dordrecht Voorstraat 266
Etten-Leur Markthof 7 Goes Korte Kerkstraat 1 Middelburg Markt 63a Oosterhout Arendshof 5
Roosendaal Roselaar 49 Rotterdam Lijnbaan 51 Terneuzen Havenstraat 28 Tilburg Heuvelstraat 48
Vlissingen Walstraat 99 Waalwijk Stationsstraat 47a Barendrecht Middenbaan 27
Delft Hulst Spijkenisse Oud-Beijerland Naaldwijk Pijnacker IJsselstein
PARIJS - Als inwoners van de gro
te Europese steden meer gaan
fietsen, scheelt dat duizenden ver
keersdoden en is dat goed voor
de werkgelegenheid. Dat is de
conclusie van een rapport van de
Wereldgezondheidsorganisatie
(WHO) en de Europese economi
sche commissie van de VN (Une-
ce).