Veel online reisbureaus nog klantonvriendelijk 66 Ik blijf het een raar verhaal vinden dat zoiets in dit digitale tijdperk maar niet lukt ECONOMIE 13 (§)AutoTracl< Winkeliers willen pinbetalingen in weekend direct op hun rekening krijgen. Banken en EU zijn niet zo ver. Download nu de gratis AutoTrack app Nadat zij daarover door de Neder landse overheid op de vingers wa ren getikt, brachten 33 sites hun informatie alsnog op orde. Acht moeten dat nog steeds doen. Dat blijkt uit gegevens die de Commissie gisteren heeft gepubli ceerd. De Nederlandse sites doen het redelijk, want in heel Europa vertoont nog steeds 38 procent van de sites onvolkomenheden. De meeste klachten gaan over misleidende prijsinformatie - zo als over toeslagen die al door de si te zelf zijn aangevinkt, waardoor de uiteindelijke prijs hoger wordt dan die waarmee de klant is ge lokt. Ook ontbreekt vaak informa tie over de bereikbaarheid van de reisorganisator in geval van klach ten en zijn de reisvoorwaarden doorgaans onduidelijk. De Consumentenbond voert al ja ren actie tegen de schimmige prij zen van online reiswebsites. De actie van vorig jaar genaamd 'stop reismisleiding' ging vooral over hoge boekingskosten en vooraf aangevinkte verzekeringen waar de klant niet om had gevraagd. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft in 2013 eigen onderzoek gedaan naar onduidelij ke prijzen in de reisbranche. Dit resulteerde vorig jaar in een boete voor Ryanair van 370.000 euro. De Consumentenbond krijgt jaar lijks veel klachten over reisbu reaus. „De concurrentie in de reis- markt is hard", zegt woordvoer ster Joyce Donat. „Reissites probe ren op te vallen door prijzen zo laag mogelijk te laten lijken. Ons standpunt is: de prijs moet met een bij het boeken duidelijk zijn. Kleine lettertjes mogen niet zo klein zijn dat niemand ze leest." Sommige reissites hanteren varia bele prijzen, die zelfs na de beta ling nog aangepast worden. Wie wil dat de boeking geldig wordt, moet bijbetalen. Dat kan oplopen van 170 tot 700 euro per persoon. Na aandringen is het dan moge lijk om het betaalde geld terug te krijgen. De Consumentenbond noemt dit 'een schandalige ma nier van zakendoen' en zoekt uit of dit vaak gebeurt. AMSTERDAM - Gewoon, door het juiste knopje in te drukken; daar mee zouden banken de pinbeta lingen van consumenten ook tij dens het weekend vaak nog de zelfde dag op de rekening van winkeliers en horeca-onderne- mingen kunnen zetten. Dat be zweert Jan Meerman, voorzitter van Detailhandel Nederland. Daarom trekt hij, met het lange paasweekend in het vooruitzicht, maar weer eens aan de bel. „In zo'n weekend heb je het over 500 miljoen euro aan omzet waarover winkels niet kunnen beschikken, doordat banken het geld achter houden." Banken beschikken echter hele maal niet over zo'n magische knop, verzekert adjunct-directeur Gijs Boudewijn van Betaalvereni- ging Nederland. Deze vereniging nam onder meer taken op het ge bied van giraal betalen over van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Het grootste probleem is volgens hem niet de techniek, maar het feit dat Nederlandse banken met handen en voeten gebonden zijn aan Europese afspraken. Die ma ken het hun onmogelijk tijdens weekenden en bepaalde feestda gen pintransacties te verwerken. „Het Europese betalingssysteem, waar De Nederlandsche Bank (DNB) en dus indirect ook de ban ken op aangesloten zijn, ligt tij dens weekenden en feestdagen stil." Terwijl steeds meer winkels op zondag open zijn, zijn banken daardoor 110 dagen per jaar dicht. Gevolg: de pintransacties van een vrijdag worden pas op maandag bijgeboekt. Vooral Zuid-Europese landen to nen volgens Boudewijn weinig be hoefte om hier iets aan te doen, terwijl Europese overeenstem ming wel vereist is. „Pinnen is hier in Nederland razend popu lair en overal mogelijk, terwijl daar vaak nog met contant geld betaald wordt." Dat de centrale banken van andere landen hun openingstijden aanpassen aan 'een klein brokje Nederlands beta lingsverkeer', achten de banken niet realistisch, zo deelden zij in september nog mee. Sinds vorige zomer denken de banken samen met branche- en consumentenorganisaties na over een eigen, nationale oplossing, waar andere centrale banken niet bij betrokken zijn. Boudewijn is daarom verrast door de noodkreet van Detailhandel Nederland. Op zijn beurt toont voorzitter Meerman zich gefrustreerd over t de al jaren durende discussie over de problematiek, zonder dat er op lossingen bedacht worden. „Dit probleem vind ik echt niet meer passen bij deze tijd, waarin tech nologisch bijna alles mogelijk is. Het is voor ons dan ook vooral een principekwestie, hoewel de detailhandel natuurlijk ook rente misloopt. Als het bijvoorbeeld mo gelijk zou zijn de afboekingen bij consumenten pas op maandag te laten plaatsvinden, wanneer de banken weer open gaan, dan zou je mij niet horen." Hoewel dat niet mogelijk is, heb ben banken wel andere oplossin gen in gedachten, verzekert Bou dewijn. Welke dat zijn, wordt op zijn vroegst volgende maand be kend. De risico's die banken lo pen met grote aantallen overboe kingen, terwijl DNB - waar zij zelf tegoeden hebben - dicht is, vormen volgens hem daarbij een belangrijk obstakel. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën zei gisteren dat het pro bleem snel moet kunnen worden opgelost. Dijsselbloem vindt dat de kwestie in het 'maatschappe lijk overleg betalingsverkeer' op de agenda moet komen. Behalve het ministerie van Finan ciën zijn daar ook de banken, de Consumentenbond en het mkb >- vertegenwoordigd. Hij houdt het er op dat de trage verwerking een technisch probleem is. Dat de ban- ken er extra op verdienen zou Dijsselbloem 'geen goed argu ment' vinden. DINSDAG 15 APRIL 2014 Google play Na het weekend komt het geld BRUSSEL - De consumentvriendelijk heid van online reiswebsites laat nog steeds te wensen over. Bij een onderzoek vorig jaar door de Euro pese Commissie bleek dat van de 41 onderzochte Nederlandse sites, er slechts één op alle terreinen aan de Europese regels voor toeganke lijkheid en duidelijke prijsinforma tie voldeed. Veertig reissites in Nederland waren niet toegankelijk genoeg en hanteerden onduidelijke prijzen. door Jelte Posthumus Kees Verhoeven, Tweede Kamerlid D66 Pinbetalingen, zoals in dit Amsterdamse café, worden pas na het weekend verwerkt, foto Roel Burgler/HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 13