t 4 t t t 8 Nederlandse bedrijven verdienen meer aan Italië dan aan Duitsland Een op vier trucks rijdt leeg door Europa +12,9 LTO zoekt het oudste familiebedrijf in de landbouw 12 ECONOMIE ESI vwd group: Delta plaatst meters Ziggo BES 0,91% 0,57% 0,26% 0,34% 0,43% BEURS VAN AMSTERDAM [aex Pflj AMX VALUTAMARKT 1,87% 1,3820 +0,63% +1,55% 16173,24 4022,69 9339,17 6583,76 4384,56 ITALIË MEEST LUCRATIEVE HANDELSPARTNER In het gisteren gepubliceerde on derzoek werden de handelsdata van 2009 geanalyseerd, het meest recente jaar waarvoor alle data be schikbaar zijn. In dat jaar verdien de Nederland netto 6,9 miljard aan Italië. Duitsland bracht 'slechts' 4,1 miljard in het laatje. De oosterburen moeten ook Groot-Brittannië en Frankrijk la ten voorgaan. Normaal staat Duitsland altijd bo venaan de lijstjes van landen waaraan we het meeste verdie nen. Nu keek het CBS echter niet naar de kale handelsstromen, maar naar de toegevoegde waarde van de verhandelde spullen. Conclusie van het onderzoek is dat Italianen grootafnemer zijn van producten die volledig of voor een groot deel in Nederland zijn geproduceerd. Het gaat voor al om machines en vervoermateri- eel, chemische producten en voe- dings- en levensmiddelen. Ruim 70 procent van het handelsover schot met Italië betreft toegevoeg de waarde voor de Nederlandse economie. Kijken we naar de handel met Duitsland, dan blijkt dat in 2009 slechts 16 procent van het handels- surplus direct bijdroeg aan de Ne derlandse economie. De export naar Duitsland bestaat voor een groot deel uit goederen die elders geproduceerd zijn, en bijvoor beeld via de Rotterdamse haven Europa binnen komen. Een voorbeeld: wanneer een Ne derlandse handelaar computers uit China importeert en die ver volgens naar Duitsland expor teert, telt dat in de traditionele handelscijfers volledig mee als im port vanuit China naar Neder land, en als export naar Duits land. In de nieuwe analyse wordt deze zogenoemde wederuitvoer niet meegerekend. Reden is dat die relatief weinig bijdraagt aan de Nederlandse economie. Hoewel de cijfers vijf jaar oud zijn, denkt CBS-woordvoerder Peter Hein van Mulligen niet dat het beeld anno 2014 fundamen teel anders is. Het belangrijkste in zicht is misschien ook wel dat de handel met Duitsland minder toe voegt aan onze economie dan ge dacht. „Voor de bv Nederland is die natuurlijk wel heel belangrijk. Maar als je kijkt naar de werkgele genheid die die handel met zich meebrengt, wordt het beeld an ders. Dat kan voor beleidsmakers een interessant inzicht zijn." Welk agrarisch familiebedrijf is het oudste van Nederland? Land- en tuinbouworganisatie LTO, het Nederlands Agrarisch Jongerencontact, Rabobank en hogeschool Windesheim gaan de komende maanden op zoek naar het oudste bedrijf van het land. Dat gaat vermoedelijk te rug tot diep in de negentiende eeuw. Op 20 november wordt de uitslag bekendgemaakt. De zoektocht vindt plaats in het internationale Year of Fami ly Farming. „De meeste bedrij ven in land- en tuinbouw zijn nog altijd gezinsbedrijven. Zij heb ben de agrarische sector groot ge maakt. Dat sommige bedrijven al vele generaties lang in de familie zijn en ook nu nog altijd met suc ces ondernemen, is heel bijzon der", zegt Hanneke Meester van LTO. Doel is om vast te stellen wat bepaalde familiebedrijven tot een succes heeft gemaakt en wat de huidige en toekomstige genera tie daarvan kan leren, zo stelt LTO. Studenten van Windesheim onderzoeken hoe in de loop van de tijd de taakverdeling in het be drijf is veranderd. Banen weg bij Odfjeli Tankopslagbedrijf Odfjeli Ter minals Rotterdam gaat op nieuw reorganiseren en schrapt 112 van de 265 arbeidsplaatsen. Dat is gisteren bekendgemaakt. Met de reorga nisatie wil Odfjeli het bedrijf weer rendabel maken. Brede staking casino's De werknemers van alle vesti gingen van Holland Casino leg gen volgens de vakbonden van middag het werk neer. Tot nog toe werd alleen per vestiging gestaakt. De casinomedewer- kers eisen een beter sociaal plan en een betere cao. MIDDELBURG - Delta Infra, onder deel van Delta Netwerkgroep, heeft via een aanbesteding een grote opdracht van Ziggo gekre gen om ruim 8500 elektrici teitsmeters door slimme meters te vervangen. Deze meters staan door heel Nederland, variërend van wijkkasten tot datacentra. De slimme meter is op afstand uit- leesbaar en biedt diverse voorde len: meterstanden kunnen auto matisch worden doorgegeven en de leveringszekerheid van de dienstverlening aan klanten wordt beter gemonitord. Voor Delta Infra is dit een nieuwe stap in de ambitie een landelijke speler te worden op het gebied van meetdiensten. door Niek Opten BRUSSEL - Elke dag rijdt bijna een kwart van alle vrachtwagens in de Europese Unie leeg rond, tus sen twee ladingen of op weg naar huis. Dat zouden er veel minder kunnen zijn, maar regels die inter ne markten beschermen tegen buitenlandse vervoerders, verhin deren dat. Dat blijkt uit een rap port van de Europese Commissie dat gisteren verschenen .is. De Commissie roept op tot vereen voudiging en verduidelijking van de regels. Een belangrijke belemmering is de zogenoemde cabotage, waar door transportbedrijven maar een beperkt aantal ritten mogen rij den in een vreemd land. Afschaf fing daarvan zou alle betrokke nen jaarlijks in totaal 50 miljoen euro besparen, becijferde Brussel al eerder. Bovendien zou het flink wat brandstof besparen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil de maatregel echter be houden, omdat de loonverschil- len in de EU te groot zijn. „Af schaffing leidt tot oneerlijke con currentie en verdringing op de ar beidsmarkt", aldus een woord voerder. TLN pleit voor andere maatregelen, zoals het in de hele Europese Unie toelaten van zoge noemde eco-combi's, extra lange vrachtwagens die relatief zuinig zijn. Ook verladersorganisatie EVO is daarvan voorstander, maar ha mert ook op afschaffing van de ca botage. „Dat hoeft niet tot oneer lijke concurrentie uit Oost-Euro pa te leiden, als iedereen de natio nale regels naleeft", aldus de orga nisatie. Het aantal vrachtwagens op de weg kan flink omlaag als EU-lidstaten stoppen met bescherming eigen markt. AEX INDEX 14 APR 395,34 -0,10 (-0,03%) 12:00 16:00 400 Value8 Cum Pref Core Laboratories Roto Smeets Ajax Fugro 3,26% 2,44% 2,39% 2,01% 1,74% New Sources Energy -8,11 Imtech Hunter Douglas Prf. -7,69% Porceleyne Fles -7,61 Nedsense -6,25% EURONEXT AMSTERDAM - De Europese aandelenmark ten zijn de ingekorte handelsweek voor Pasen gisteren begonnen met een licht herstel, na de uitverkoop van vorige week. Aan de beurs in Amsterdam ging het koersherstel evenwel voorbij, al bleef de schade voor de toonaange vende AEX-index beperkt. De Europese beur zen begonnen nog met rode cijfers aan de nieuwe handelsweek. Maar een poSitief cijfer over de Amerikaanse winkelverkopen, gevolgd door een duidelijk hogere opening op Wall Street, gaf de handel in de middag een wel kom steuntje in de rug. NEW YORK - De effectenbeurzen op Wall Street zijn gisteren uiteindelijk met een duide lijk herstel aan de nieuwe handelsweek begon nen, ondanks een flinke dip in het laatste han delsuur. Vorige week gingen aandelen nog in de uitverkoop, vooral in de technologiesector. Beleggers lieten zich vooral leiden door sterke cijfers over de winkelverkoop in maart. De de tailhandel in de VS kende vorige maand de sterkste omzetgroei sinds september 2012. De verkopen namen met 1,1 procent toe, meer dan was voorspeld. Amerikanen kochten voor al meer auto's, klecjing en tuinartikelen. 5 lot ■ff. Aegon 6,31 -0,04 -8,03 Ahold 13,90 0,20 14,70 Akzo Nobel 55,36 -0,79 -1,74 ArcelorMittal 11,98 0,14 -7,59 ASML 62,77 -0,76 -7,75 Boskalis 39,45 -0,57 2,72 Corio 34,10 0,24 4,70 Delta Lloyd 18,25 -0,08 1,16 DSM 49,30 -0,06 -13,76 Fugro 45,20 0,78 4,35 Gemalto 81,48 -1,83 1,84 Heineken 51,20 0,40 4,32 ING 9,74 -0,14 -3,57 KPN 2,42 -0,02 3,12 OCI 31,34 -0,60 -4,28 Philips Koninklijke 24,86 -0,33 -6,68 Randstad 39,68 -1,20 -13,92 Reed Elsevier 14,86 -0,08 -3,54 Royal Dutch Shell A 26,80 0,38 4,78 SBM Offshore 13,02 -0,14 -11,99 TNT Express 6,61 -0,03 -1,74 Unibail-Rodamco 188,05 -1,00 0,97 Unilever Cert. 30,96 0,46 6,79 Wolters Kluwer 19,92 -0,10 -3,98 Ziggo 30,97 -0,02 -6,72 slót Aalberts 24,41 -0,52 5,33 Accell 14,74 0,04 10,00 Air France-KLM 10,90 -0,30 43,69 Aperam 18,20 -0,40 35,57 Arcadis 26,66 -0,96 4,08 Arseus 36,76 -0,30 33,01 ASMI 28,32 -0,56 18,23 BAM 3,87 -0,11 2,27 Binck 7,97 -0,21 3,36 Brunei 47,90 -0,97 7,66 Corbion 16,50 -0,20 7,14 Eurocommercial Prop. 31,13 -0,08 0,87 Exact 26,06 -0,54 10,89 Nieuwe Steen Investments 4,20 -0,00 -8,74 Nutreco 32,29 -0,14 -8,64 PostNL 3,18 -0,04 -23,35 Imtech 1,45 -0,13 -32,01 Sligro 28,92 v -0,11 6,28 Ten Cate 22,10 -0,44 -3,47 TKH 25,20 -0,32 -0,79 TomTom 4,69 -0,19 -8,95 USG 11,02 -0,35 13,75 Vastned 35,10 -0,10 6,73 Vopak 41,85 0,16 -1,58 Wereldhave 61,75 -0,74 8,01 verkoop aankoop US dollar 1,28 1,52 Britse pond 0,76 0,91 Yen 123,82 154,60 Zwitserse frank 1,14 1,32 10-jarige staatsobligatie +0,76% was 1,85% verhouding euro/dollar was 1,3859 per troy ounce in US dol lar actuele prijs vat Brentolie 1.326,80 $109,07 Koersinformatie afkomstig van vwd group www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10 excellence in financial solutions opening: 16028,29 opening: 4038,06 opening: 9248,86 opening: 6561,70 opening: 4345,82 Duitsland is onze grootste handelspartner, maar aan Italië verdienen we het meest. Italianen kopen veel spullen die grotendeels in Nederland zijn gemaakt. ITALIË Traditionele handelsbalans Export min import. 8 Overschot x miljard euro Tekort x miljard euro Handelsbalans in toegevoegde waarde Gecorrigeerd voor doorvoerhandel. Overschot x miljard euro Tekort x miljard euro m m dm BRAZILIË sa M H; js t VERENIGDE STATEN VERENIGD KONINKRIJK SS DUITSLAND FRANKRIJK door Sander van Mersbergen DEN HAAG - Niet Duitsland, maar Italië is de handelspartner waar Ne derland het meest aan verdient. Die opmerkelijke conclusie trekt het Centraal van Bureau voor de Statistiek (CBS) in een studie naar internationale handelsstromen. ZWOLLE ROTTERDAM DEN HAAG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 12