t
4
t
t
t
8
Nederlandse bedrijven verdienen
meer aan Italië dan aan Duitsland
Een op vier
trucks rijdt
leeg door
Europa
+12,9
LTO zoekt het oudste
familiebedrijf in de landbouw
12 ECONOMIE
ESI
vwd group:
Delta plaatst
meters Ziggo
BES
0,91%
0,57%
0,26%
0,34%
0,43%
BEURS VAN AMSTERDAM
[aex
Pflj
AMX
VALUTAMARKT
1,87%
1,3820
+0,63%
+1,55%
16173,24
4022,69
9339,17
6583,76
4384,56
ITALIË MEEST LUCRATIEVE HANDELSPARTNER
In het gisteren gepubliceerde on
derzoek werden de handelsdata
van 2009 geanalyseerd, het meest
recente jaar waarvoor alle data be
schikbaar zijn. In dat jaar verdien
de Nederland netto 6,9 miljard
aan Italië. Duitsland bracht
'slechts' 4,1 miljard in het laatje.
De oosterburen moeten ook
Groot-Brittannië en Frankrijk la
ten voorgaan.
Normaal staat Duitsland altijd bo
venaan de lijstjes van landen
waaraan we het meeste verdie
nen. Nu keek het CBS echter niet
naar de kale handelsstromen,
maar naar de toegevoegde waarde
van de verhandelde spullen.
Conclusie van het onderzoek is
dat Italianen grootafnemer zijn
van producten die volledig of
voor een groot deel in Nederland
zijn geproduceerd. Het gaat voor
al om machines en vervoermateri-
eel, chemische producten en voe-
dings- en levensmiddelen. Ruim
70 procent van het handelsover
schot met Italië betreft toegevoeg
de waarde voor de Nederlandse
economie.
Kijken we naar de handel met
Duitsland, dan blijkt dat in 2009
slechts 16 procent van het handels-
surplus direct bijdroeg aan de Ne
derlandse economie. De export
naar Duitsland bestaat voor een
groot deel uit goederen die elders
geproduceerd zijn, en bijvoor
beeld via de Rotterdamse haven
Europa binnen komen.
Een voorbeeld: wanneer een Ne
derlandse handelaar computers
uit China importeert en die ver
volgens naar Duitsland expor
teert, telt dat in de traditionele
handelscijfers volledig mee als im
port vanuit China naar Neder
land, en als export naar Duits
land. In de nieuwe analyse wordt
deze zogenoemde wederuitvoer
niet meegerekend. Reden is dat
die relatief weinig bijdraagt aan
de Nederlandse economie.
Hoewel de cijfers vijf jaar oud
zijn, denkt CBS-woordvoerder
Peter Hein van Mulligen niet dat
het beeld anno 2014 fundamen
teel anders is. Het belangrijkste in
zicht is misschien ook wel dat de
handel met Duitsland minder toe
voegt aan onze economie dan ge
dacht. „Voor de bv Nederland is
die natuurlijk wel heel belangrijk.
Maar als je kijkt naar de werkgele
genheid die die handel met zich
meebrengt, wordt het beeld an
ders. Dat kan voor beleidsmakers
een interessant inzicht zijn."
Welk agrarisch familiebedrijf
is het oudste van Nederland?
Land- en tuinbouworganisatie
LTO, het Nederlands Agrarisch
Jongerencontact, Rabobank en
hogeschool Windesheim gaan
de komende maanden op zoek
naar het oudste bedrijf van het
land. Dat gaat vermoedelijk te
rug tot diep in de negentiende
eeuw. Op 20 november wordt
de uitslag bekendgemaakt.
De zoektocht vindt plaats in
het internationale Year of Fami
ly Farming. „De meeste bedrij
ven in land- en tuinbouw zijn
nog altijd gezinsbedrijven. Zij heb
ben de agrarische sector groot ge
maakt. Dat sommige bedrijven al
vele generaties lang in de familie
zijn en ook nu nog altijd met suc
ces ondernemen, is heel bijzon
der", zegt Hanneke Meester van
LTO. Doel is om vast te stellen
wat bepaalde familiebedrijven tot
een succes heeft gemaakt en wat
de huidige en toekomstige genera
tie daarvan kan leren, zo stelt
LTO. Studenten van Windesheim
onderzoeken hoe in de loop van
de tijd de taakverdeling in het be
drijf is veranderd.
Banen weg bij Odfjeli
Tankopslagbedrijf Odfjeli Ter
minals Rotterdam gaat op
nieuw reorganiseren en
schrapt 112 van de 265
arbeidsplaatsen. Dat is gisteren
bekendgemaakt. Met de reorga
nisatie wil Odfjeli het bedrijf
weer rendabel maken.
Brede staking casino's
De werknemers van alle vesti
gingen van Holland Casino leg
gen volgens de vakbonden van
middag het werk neer. Tot nog
toe werd alleen per vestiging
gestaakt. De casinomedewer-
kers eisen een beter sociaal
plan en een betere cao.
MIDDELBURG - Delta Infra, onder
deel van Delta Netwerkgroep,
heeft via een aanbesteding een
grote opdracht van Ziggo gekre
gen om ruim 8500 elektrici
teitsmeters door slimme meters
te vervangen. Deze meters staan
door heel Nederland, variërend
van wijkkasten tot datacentra.
De slimme meter is op afstand uit-
leesbaar en biedt diverse voorde
len: meterstanden kunnen auto
matisch worden doorgegeven en
de leveringszekerheid van de
dienstverlening aan klanten
wordt beter gemonitord.
Voor Delta Infra is dit een nieuwe
stap in de ambitie een landelijke
speler te worden op het gebied
van meetdiensten.
door Niek Opten
BRUSSEL - Elke dag rijdt bijna een
kwart van alle vrachtwagens in
de Europese Unie leeg rond, tus
sen twee ladingen of op weg naar
huis. Dat zouden er veel minder
kunnen zijn, maar regels die inter
ne markten beschermen tegen
buitenlandse vervoerders, verhin
deren dat. Dat blijkt uit een rap
port van de Europese Commissie
dat gisteren verschenen .is. De
Commissie roept op tot vereen
voudiging en verduidelijking van
de regels.
Een belangrijke belemmering is
de zogenoemde cabotage, waar
door transportbedrijven maar een
beperkt aantal ritten mogen rij
den in een vreemd land. Afschaf
fing daarvan zou alle betrokke
nen jaarlijks in totaal 50 miljoen
euro besparen, becijferde Brussel
al eerder. Bovendien zou het flink
wat brandstof besparen.
Transport en Logistiek Nederland
(TLN) wil de maatregel echter be
houden, omdat de loonverschil-
len in de EU te groot zijn. „Af
schaffing leidt tot oneerlijke con
currentie en verdringing op de ar
beidsmarkt", aldus een woord
voerder. TLN pleit voor andere
maatregelen, zoals het in de hele
Europese Unie toelaten van zoge
noemde eco-combi's, extra lange
vrachtwagens die relatief zuinig
zijn.
Ook verladersorganisatie EVO is
daarvan voorstander, maar ha
mert ook op afschaffing van de ca
botage. „Dat hoeft niet tot oneer
lijke concurrentie uit Oost-Euro
pa te leiden, als iedereen de natio
nale regels naleeft", aldus de orga
nisatie.
Het aantal vrachtwagens op
de weg kan flink omlaag als
EU-lidstaten stoppen met
bescherming eigen markt.
AEX INDEX 14 APR
395,34 -0,10 (-0,03%)
12:00
16:00
400
Value8 Cum Pref
Core Laboratories
Roto Smeets
Ajax
Fugro
3,26%
2,44%
2,39%
2,01%
1,74%
New Sources Energy -8,11
Imtech
Hunter Douglas Prf. -7,69%
Porceleyne Fles -7,61
Nedsense -6,25%
EURONEXT
AMSTERDAM - De Europese aandelenmark
ten zijn de ingekorte handelsweek voor Pasen
gisteren begonnen met een licht herstel, na de
uitverkoop van vorige week. Aan de beurs in
Amsterdam ging het koersherstel evenwel
voorbij, al bleef de schade voor de toonaange
vende AEX-index beperkt. De Europese beur
zen begonnen nog met rode cijfers aan de
nieuwe handelsweek. Maar een poSitief cijfer
over de Amerikaanse winkelverkopen, gevolgd
door een duidelijk hogere opening op Wall
Street, gaf de handel in de middag een wel
kom steuntje in de rug.
NEW YORK - De effectenbeurzen op Wall
Street zijn gisteren uiteindelijk met een duide
lijk herstel aan de nieuwe handelsweek begon
nen, ondanks een flinke dip in het laatste han
delsuur. Vorige week gingen aandelen nog in
de uitverkoop, vooral in de technologiesector.
Beleggers lieten zich vooral leiden door sterke
cijfers over de winkelverkoop in maart. De de
tailhandel in de VS kende vorige maand de
sterkste omzetgroei sinds september 2012. De
verkopen namen met 1,1 procent toe, meer
dan was voorspeld. Amerikanen kochten voor
al meer auto's, klecjing en tuinartikelen.
5 lot
■ff.
Aegon
6,31
-0,04
-8,03
Ahold
13,90
0,20
14,70
Akzo Nobel
55,36
-0,79
-1,74
ArcelorMittal
11,98
0,14
-7,59
ASML
62,77
-0,76
-7,75
Boskalis
39,45
-0,57
2,72
Corio
34,10
0,24
4,70
Delta Lloyd
18,25
-0,08
1,16
DSM
49,30
-0,06
-13,76
Fugro
45,20
0,78
4,35
Gemalto
81,48
-1,83
1,84
Heineken
51,20
0,40
4,32
ING
9,74
-0,14
-3,57
KPN
2,42
-0,02
3,12
OCI
31,34
-0,60
-4,28
Philips Koninklijke
24,86
-0,33
-6,68
Randstad
39,68
-1,20
-13,92
Reed Elsevier
14,86
-0,08
-3,54
Royal Dutch Shell A
26,80
0,38
4,78
SBM Offshore
13,02
-0,14
-11,99
TNT Express
6,61
-0,03
-1,74
Unibail-Rodamco
188,05
-1,00
0,97
Unilever Cert.
30,96
0,46
6,79
Wolters Kluwer
19,92
-0,10
-3,98
Ziggo
30,97
-0,02
-6,72
slót
Aalberts
24,41
-0,52
5,33
Accell
14,74
0,04
10,00
Air France-KLM
10,90
-0,30
43,69
Aperam
18,20
-0,40
35,57
Arcadis
26,66
-0,96
4,08
Arseus
36,76
-0,30
33,01
ASMI
28,32
-0,56
18,23
BAM
3,87
-0,11
2,27
Binck
7,97
-0,21
3,36
Brunei
47,90
-0,97
7,66
Corbion
16,50
-0,20
7,14
Eurocommercial Prop.
31,13
-0,08
0,87
Exact
26,06
-0,54
10,89
Nieuwe Steen Investments
4,20
-0,00
-8,74
Nutreco
32,29
-0,14
-8,64
PostNL
3,18
-0,04
-23,35
Imtech
1,45
-0,13
-32,01
Sligro
28,92
v -0,11
6,28
Ten Cate
22,10
-0,44
-3,47
TKH
25,20
-0,32
-0,79
TomTom
4,69
-0,19
-8,95
USG
11,02
-0,35
13,75
Vastned
35,10
-0,10
6,73
Vopak
41,85
0,16
-1,58
Wereldhave
61,75
-0,74
8,01
verkoop aankoop
US dollar
1,28
1,52
Britse pond
0,76
0,91
Yen
123,82
154,60
Zwitserse frank
1,14
1,32
10-jarige staatsobligatie
+0,76%
was 1,85%
verhouding euro/dollar
was 1,3859
per troy ounce in US dol lar actuele prijs vat Brentolie
1.326,80
$109,07
Koersinformatie afkomstig van vwd group
www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10
excellence in financial solutions
opening: 16028,29
opening: 4038,06
opening: 9248,86
opening: 6561,70
opening: 4345,82
Duitsland is onze grootste
handelspartner, maar aan Italië
verdienen we het meest. Italianen
kopen veel spullen die grotendeels
in Nederland zijn gemaakt.
ITALIË
Traditionele handelsbalans
Export min import.
8 Overschot x miljard euro
Tekort x miljard euro
Handelsbalans in toegevoegde waarde
Gecorrigeerd voor doorvoerhandel.
Overschot x miljard euro
Tekort x miljard euro
m m dm
BRAZILIË
sa M H; js t
VERENIGDE STATEN
VERENIGD KONINKRIJK
SS
DUITSLAND
FRANKRIJK
door Sander van Mersbergen
DEN HAAG - Niet Duitsland, maar
Italië is de handelspartner waar Ne
derland het meest aan verdient.
Die opmerkelijke conclusie trekt
het Centraal van Bureau voor de
Statistiek (CBS) in een studie naar
internationale handelsstromen.
ZWOLLE
ROTTERDAM
DEN HAAG