Veertig jaar geleden zag Libanon de eerste zelfmoordaanslagen. Destijds heetten de daders 'martelaren' tegenwoordig is er vooral afkeuring en boosheid. buitenland 18 SPECTRUM adat de 19-jarige Malek Wehbe in een met 1000 kilo t explosieven volge- pakte vrachtwa gen in Zuid-Liba- non een Israëli sche legerpost en zichzelf had opgebla zen, werd zijn dood een feest. „Men sen dachten dat het zijn huwelijk was, niet zijn begrafenis", vertelt Nasica Nazha (52), zijn tante. Maleks moeder gooide^ rijst over de gasten. Iedereen was trots op hem vanwege het offer dat hij had gebracht. „Iedereen wilde in zijn voetsporen treden", zegt tante Nasica Malek Wehbe verwierf heldenstatus in april 1985, te midden van de eerste zelfmoordaanslagen in Libanon. Doel wit was de hier alom gehate vijand: het Israëlische leger dat in 1982 Liba non was binnengevallen. Maar ook daarvoor waren er al zelfmoordaansla gen. In 1981 blies een man zich op bij de Irakese ambassade. Vele radicale groeperingen, waaronder de destijds nieuwe beweging Hezbollah, putten inspiratie uit die daad. Toch kwamen dit soort zelfmoordaan slagen in de jaren tachtig maar spora disch voor. Dat is nu heel anders. De afgelopen drie maanden alleen al werd Libanon opgeschrikt door vijf van zulke aanslagen. Allemaal werden ze opgeëist door islamitische groepe ringen die banden met Al-Qaeda on derhouden. De aanslagen van nu oogsten minder v blijdschap dan die van dertig jaar gele den; ook bij de nabestaanden. Nadat Mouin Abu Daher, een 21-jarige Liba nese Palestijn zichzelf samen met een kameraad op 19 november vorig jaar had opgeblazen bij de Iraanse ambas sade in Beiroet, veroordeelde zijn ei gen familie die daad. Mouins vader waarschuwde de politie dat zijn zoon de waarschijnlijke dader was. DNA-bewijs bevestigde zijn vrees. Mouin nam 23 mensen mee in de dood; meer dan 150 raakten gewond. -- 'Met extreme pijn en verdriet nemen wij afstand van deze criminele daad. We beschouwen het als een gruwelij ke misdaad die we verwerpen en ver oordelen', aldus een verklaring die de familie liet afdrukken in een lokale krant. „Hij is er ingeluisd", vindt een oom van Mouin Abu Daher. Vanwege de gevoeligheid van het onderwerp mag zijn naam niet in de krant. Familie en vrienden bevestigen een triest verhaal van een jonge idealist die werd misleid door extremistische groepen, met name in Zweden waar 4é Mouin belde zijn vader en vroeg vergiffenis. Tien dagen later blies hij zichzelf op Abu Daher een jaar bij ooms had gelo geerd. Toen hij in december 2012 te rugkeerde in Libanon bleek de onbe zorgde jongen, die graag met zijn vrienden voetbalde en supporter was van het Braziliaanse elftal, een ander mens geworden. Hij werd een vaste bezoeker van de moskee van de extre me prediker Sheikh Ahmed Assir. Deze soennitische geestelijke maakte zich sterk voor verzet tegen de door Iran gesteunde, sjiitische, Hezbollah. Aanvankelijk betrof het vreedzaam verzet, maar later bewapende Assir zich en zocht hij de confrontatie op. In juni 2013 volgde een treffen van zijn militie met het Libanese leger. Ook Mouin was daarbij betrokken en verloor drie strijdmakkers in het ge vecht. Daarna vertrok hij naar Syrië. Begin november belde hij zijn vader Adnan en vroeg om vergiffenis voor alles wat hij gedaan had. Tien dagen later blies Mouin zichzelf op. „Deze jongen is honderd procent slachtoffer. Niet alleen hij, maar ook al die ande ren die hun leven hebben gegeven", vindt zijn oom. Diens veroordeling van de terreur daad en van van degenen die Mouin volgens zijn oom de dood in joegen, staat in scherp contrast met hoe de fa milieleden van Malak Wehbe over hun 'martelaar' praten. Kinderen wer den naar hem vernoemd. Het lokale kantoor van de Syrische Socialistische Nationale Partij, waar Webhe bij hoor de, draagt zijn naam. „Mensen hingen posters van hem op, iedereen hield ce remonies ter ere van hem en was trots op hem", vertelt zijn broer Ali. Wehbe's daad was niet religieus gemo tiveerd; ze kwam voort uit nationalis tische overtuiging, tégen Israël. Wehbe en de zelfmoordenaars van het eerste uur voelden zich bovenal soldaten. Ze kozen militaire doelwit ten; voornamelijk Israëlische legerpos ten. Ook de grootste aanslag uit de ja ren tachtig - een Iraniër die zichzelf in 1983 opblies bij Amerikaanse leger- barakken, waarbij 220 Amerikaanse en 58 Franse militairen om het leven kwamen - wordt gezien als verzets daad tegen een machtige bezetter. Tegenwoordig vallen er vooral burger slachtoffers. Het taalgebruik rond de terreurdaden is ook anders geworden. Toen ging het om 'martelaarsaansla gen', nu spreekt de bevolking van 'zelfmoordaanslagen.' En zelfmoord, dat is tegen de islam. „Het was eerst alleen tegen Israël, maar nu blazen ze zich op in restau rants, in moskeeën; ze vermoorden kinderen. Als ze proberen de islam te volgen, zitten ze fout. Die staat zulke daden absoluut niet toe. De profeet verbiedt het vermoorden van kinde ren", doceert sjeik Ttifeili, de vroegere Hezbollah secretaris-generaal. Hifeili verdedigde ooit de kamikaze-strate gie. De huidige leiding is daarop terug gekomen en is fel tegen de aanslagen. „Het antwoord ligt op het slagveld, niet temidden van de bevolking", al dus een woordvoerder van Hezbollah. De Soennitische buurt leeft wel mee met de treurende familie van Abou door Fernande van Tets Helden van toen zijn moordenaars van nu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 74