Jongeren krijgen meer
invloed op beleid ABP
ECONOMIE 13
Havenkade wordt verlengd naar 525
meter door groeiende activiteiten in de
ofFshore-(wind)industrie.
United Colors of Eijerkamp
&Jan Doets Event
Van der Aart charterde vrachtwa
gens bij andere transportonderne
mers. De trucks waren geen eigen
dom van het bedrijf, maar van de
werknemers, die in loondienst
voor Van der Aart werken. Zij ver
huurden hun auto, werden daar
door zowel werknemer als onder
nemer en droegen een deel van
de bedrijfslasten. „De chauffeurs
betalen bemiddelingskosten van
too euro per week. Of ze nu re
den of niet. Terwijl Van der Aart
alleen huur betaalde als er daad
werkelijk ritten waren", aldus
Edwin Atema van FNV Bondgeno
ten. De bond had de zaak aange
spannen, samen met de Inspectie
Leefomgeving en Transport. „De
rechter heeft een schijnconstruc
tie onmogelijk gemaakt. De werk
wijze is strijdig met alle regels
van fatsoen. De chauffeurs droe
gen het ondernemersrisico, maar
waren feitelijk in loondienst",
zegt Atema. Sandy ten Hoopen
van de VERN zei dolblij te zijn
met de uitspraak. Nu de contract
constructie illegaal is verklaard,
gaat Van der Aart op zoek naar
'een ander model'.
NIEUWDORP - De BOW Terminal
in het havengebied bij Nieuw-
dorp verlengt dit jaar de kade met
175 meter naar in totaal 525 meter.
De uitbreiding is nodig door de
groeiende activiteiten voor de
offshore en windparken op zee in
het bijzonder.
Bij deze miljoeneninvestering
zijn naast BOW Terminal haven
bedrijf Zeeland Seaports en de
Kloosterboer Groep betrokken.
Kloosterboer is honderd procent
aandeelhouder van BOW en open
de terminal in 2010 aan de West-
hofhaven. Gekozen werd voor een
andere naam om onderscheid te
maken met de koel- en vriesdivi-
sie van Kloosterboer.
De BOW Terminal handelt im
mers stukgoed af en is een op- en
overslagplaats voor de offshore,
die met 60 tot 70 procent van de
activiteiten veruit de belangrijk
ste inkomstenbron vormt. Zo fun
geert de Westhofhaven als uitvals
basis voor een windpark dat ener
gieleverancier E.ON aanlegt in de
Noordzee voor de kust van het En
gelse Huil: de Humber Gateway.
De fundaties voor de windmo
lens worden bij BOW Terminal
opgeslagen en de komende zes tot
acht maanden verscheept. Het be
drijf heeft daarvoor flink geïnves
teerd in haar hijsarsenaal, zegt bu
sinessunitmanager Arjen Patten-
ier. „Vorig jaar hebben we een
1200 tons-kraan aangeschaft. Re
cent is daar een 600 tons-kraan
bijgekomen, als ook een 300 tons
superlift. Momenteel wordt ook
een 25.000 vierkante meter groot
terrein dat we in december als uit
breiding hebben aangekocht, be
straat. De opbouw en bediening
van de kranen doen we nu ook
met eigen personeel."
De uitbreiding van de kade, die in
mei begint, is noodzakelijk om
meerdere klanten tegelijk te bedie
nen zonder dat er wachttijden
ontstaan. Wachttijden zijn funest
voor een terminal, omdat ze kun
nen leiden tot hoge claims van
klanten. Speciaal voor de offshore
komt in de kade een verzwaard
plateau. De uitbreiding duidt er
op dat Vlissingen terrein wint als
offshorehaven. Een grote speler
als Heerema bouwt ook het ene
na het andere platform. Havenbe
drijf Zeeland Seaports promoot
de Vlissingse haven ook nadrukke
lijk in de offshorewereld.
Vijf jongeren - de jongste is 28 -
maken vanaf 1 juli deel uit van
het nieuwe Verantwoordingsor
gaan dat het bestuur beoordeelt,
adviseert en kandidaten voor
draagt voor de nieuw ingestelde
Raad van Toezicht.
Ofschoon de vakbonden domi
nant blijven in het Verantwoor
dingsorgaan, spreekt Jurjen
Hoekstra van 'een doorbraak'.
Hoekstra is spreekbuis van de
Lijst van Onafhankelijken, die ver
tegenwoordigers krijgt in het ad
viesorgaan dat de rol van de huidi
ge Deelnemersraad overneemt.
Dat is het gevolg van een nieuwe
wet. Hoekstra: „Vakbonden verte
genwoordigen maar 20 procent
van de werknemers. De vakbonds
leden die nu in de Deelnemers
raad zitten, zijn gemiddeld geno
men ook nog eens ouder dan de
werkende deelnemers van het
ABP." José Meijer, vakbondsverte
genwoordiger in het ABP-be-
stuur, zegt dat Hoekstra 'een te
genstelling creëert die niet be
staat'. „De zorg en betrokkenheid
van vakbonden in het pensioen-
12,13 en 19 april 2014
Jan Doets reisspecialisten aanwezig
Gratis
Amerika Canada Sfeer presentaties
Bezoek de USA camper voor de deur
Kom langs in Zutphen of Veenendaal!
www.jandoets.nl/eiierkamp
voor meer info aanmelden
fonds strekken zich uit van jong
tot oud en niet tot vakbondsleden
alleen." Indexatie is een van de on
derwerpen die jongeren aan de or
de willen stellen binnen het ABP.
„Dit jaar heeft ABP de vorig jaar
opgelegde korting ongedaan ge
maakt, ondanks dat het fonds ter
nauwernood voldoende dekking
heeft. De 3 procent extra premie
voor het financieel herstel van het
fonds is wel gehandhaafd. Wij zit
ten in die discussie op een andere
lijn dan de vakbond", zegt Mi
chael Visser (34) van het Verant
woordingsorgaan. Visser vindt
dat 'kritische vragen' moeten wor
den gesteld over de ontbrekende
stem van 'slapers' bij het pen
sioenfonds. Dat zijn mensen die
van baan veranderd zijn en geen
pensioen meer opbouwen bij
ABP. Visser: „Het gaat toch over
één miljoen slapers met 18 mil
jard aan pensioenvermogen." Hij
wil ook dat het nieuwe Verant
woordingsorgaan wordt betrok
ken bij de voordracht van leden
voor de Raad van Toezicht.
Het ABP telt één miljoen
slapers met gezamenlijk
een pensioenvermogen
van 18 miljard euro
ZATERDAG 12 APRIL 2014
BOW Terminal in haven
Vlissingen breidt fors uit
door Wilko Voordouw
DRACHTEN - Vakbond FNV Bondge
noten en de Verenigde Eigen Rij
ders Nederland (VERN) zijn dolblij
dat de rechter de werkwijze van
het Friese transportbedrijf Van der
Aart een halt heeft toegeroepen.
Volgens de rechter gaat het om
een schijnconstructie.
door Frank Balkenende
'Voeten' voor een windmolenpark dat E.ON voor de kust van Engeland bouwt, staan op de kade van de BOW Ter
minal in de haven van Vlissingen. foto Ruben Oreel
door Chris van Alem
HEERLEN - Jongeren krijgen meer in
vloed op het beleid van ABP, met
2,8 miljoen leden het grootste pen
sioenfonds van Nederland.
Maak een afspraak
Geef u nu op V0L=V0L
inclusief camperhost voor info