Jongeren krijgen meer invloed op beleid ABP ECONOMIE 13 Havenkade wordt verlengd naar 525 meter door groeiende activiteiten in de ofFshore-(wind)industrie. United Colors of Eijerkamp &Jan Doets Event Van der Aart charterde vrachtwa gens bij andere transportonderne mers. De trucks waren geen eigen dom van het bedrijf, maar van de werknemers, die in loondienst voor Van der Aart werken. Zij ver huurden hun auto, werden daar door zowel werknemer als onder nemer en droegen een deel van de bedrijfslasten. „De chauffeurs betalen bemiddelingskosten van too euro per week. Of ze nu re den of niet. Terwijl Van der Aart alleen huur betaalde als er daad werkelijk ritten waren", aldus Edwin Atema van FNV Bondgeno ten. De bond had de zaak aange spannen, samen met de Inspectie Leefomgeving en Transport. „De rechter heeft een schijnconstruc tie onmogelijk gemaakt. De werk wijze is strijdig met alle regels van fatsoen. De chauffeurs droe gen het ondernemersrisico, maar waren feitelijk in loondienst", zegt Atema. Sandy ten Hoopen van de VERN zei dolblij te zijn met de uitspraak. Nu de contract constructie illegaal is verklaard, gaat Van der Aart op zoek naar 'een ander model'. NIEUWDORP - De BOW Terminal in het havengebied bij Nieuw- dorp verlengt dit jaar de kade met 175 meter naar in totaal 525 meter. De uitbreiding is nodig door de groeiende activiteiten voor de offshore en windparken op zee in het bijzonder. Bij deze miljoeneninvestering zijn naast BOW Terminal haven bedrijf Zeeland Seaports en de Kloosterboer Groep betrokken. Kloosterboer is honderd procent aandeelhouder van BOW en open de terminal in 2010 aan de West- hofhaven. Gekozen werd voor een andere naam om onderscheid te maken met de koel- en vriesdivi- sie van Kloosterboer. De BOW Terminal handelt im mers stukgoed af en is een op- en overslagplaats voor de offshore, die met 60 tot 70 procent van de activiteiten veruit de belangrijk ste inkomstenbron vormt. Zo fun geert de Westhofhaven als uitvals basis voor een windpark dat ener gieleverancier E.ON aanlegt in de Noordzee voor de kust van het En gelse Huil: de Humber Gateway. De fundaties voor de windmo lens worden bij BOW Terminal opgeslagen en de komende zes tot acht maanden verscheept. Het be drijf heeft daarvoor flink geïnves teerd in haar hijsarsenaal, zegt bu sinessunitmanager Arjen Patten- ier. „Vorig jaar hebben we een 1200 tons-kraan aangeschaft. Re cent is daar een 600 tons-kraan bijgekomen, als ook een 300 tons superlift. Momenteel wordt ook een 25.000 vierkante meter groot terrein dat we in december als uit breiding hebben aangekocht, be straat. De opbouw en bediening van de kranen doen we nu ook met eigen personeel." De uitbreiding van de kade, die in mei begint, is noodzakelijk om meerdere klanten tegelijk te bedie nen zonder dat er wachttijden ontstaan. Wachttijden zijn funest voor een terminal, omdat ze kun nen leiden tot hoge claims van klanten. Speciaal voor de offshore komt in de kade een verzwaard plateau. De uitbreiding duidt er op dat Vlissingen terrein wint als offshorehaven. Een grote speler als Heerema bouwt ook het ene na het andere platform. Havenbe drijf Zeeland Seaports promoot de Vlissingse haven ook nadrukke lijk in de offshorewereld. Vijf jongeren - de jongste is 28 - maken vanaf 1 juli deel uit van het nieuwe Verantwoordingsor gaan dat het bestuur beoordeelt, adviseert en kandidaten voor draagt voor de nieuw ingestelde Raad van Toezicht. Ofschoon de vakbonden domi nant blijven in het Verantwoor dingsorgaan, spreekt Jurjen Hoekstra van 'een doorbraak'. Hoekstra is spreekbuis van de Lijst van Onafhankelijken, die ver tegenwoordigers krijgt in het ad viesorgaan dat de rol van de huidi ge Deelnemersraad overneemt. Dat is het gevolg van een nieuwe wet. Hoekstra: „Vakbonden verte genwoordigen maar 20 procent van de werknemers. De vakbonds leden die nu in de Deelnemers raad zitten, zijn gemiddeld geno men ook nog eens ouder dan de werkende deelnemers van het ABP." José Meijer, vakbondsverte genwoordiger in het ABP-be- stuur, zegt dat Hoekstra 'een te genstelling creëert die niet be staat'. „De zorg en betrokkenheid van vakbonden in het pensioen- 12,13 en 19 april 2014 Jan Doets reisspecialisten aanwezig Gratis Amerika Canada Sfeer presentaties Bezoek de USA camper voor de deur Kom langs in Zutphen of Veenendaal! www.jandoets.nl/eiierkamp voor meer info aanmelden fonds strekken zich uit van jong tot oud en niet tot vakbondsleden alleen." Indexatie is een van de on derwerpen die jongeren aan de or de willen stellen binnen het ABP. „Dit jaar heeft ABP de vorig jaar opgelegde korting ongedaan ge maakt, ondanks dat het fonds ter nauwernood voldoende dekking heeft. De 3 procent extra premie voor het financieel herstel van het fonds is wel gehandhaafd. Wij zit ten in die discussie op een andere lijn dan de vakbond", zegt Mi chael Visser (34) van het Verant woordingsorgaan. Visser vindt dat 'kritische vragen' moeten wor den gesteld over de ontbrekende stem van 'slapers' bij het pen sioenfonds. Dat zijn mensen die van baan veranderd zijn en geen pensioen meer opbouwen bij ABP. Visser: „Het gaat toch over één miljoen slapers met 18 mil jard aan pensioenvermogen." Hij wil ook dat het nieuwe Verant woordingsorgaan wordt betrok ken bij de voordracht van leden voor de Raad van Toezicht. Het ABP telt één miljoen slapers met gezamenlijk een pensioenvermogen van 18 miljard euro ZATERDAG 12 APRIL 2014 BOW Terminal in haven Vlissingen breidt fors uit door Wilko Voordouw DRACHTEN - Vakbond FNV Bondge noten en de Verenigde Eigen Rij ders Nederland (VERN) zijn dolblij dat de rechter de werkwijze van het Friese transportbedrijf Van der Aart een halt heeft toegeroepen. Volgens de rechter gaat het om een schijnconstructie. door Frank Balkenende 'Voeten' voor een windmolenpark dat E.ON voor de kust van Engeland bouwt, staan op de kade van de BOW Ter minal in de haven van Vlissingen. foto Ruben Oreel door Chris van Alem HEERLEN - Jongeren krijgen meer in vloed op het beleid van ABP, met 2,8 miljoen leden het grootste pen sioenfonds van Nederland. Maak een afspraak Geef u nu op V0L=V0L inclusief camperhost voor info

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 13