Nieuwe beveiliging op
Zeeuwse spoorlijn
Begin bouw nieuwe
radartoren Neeltje Jans
Veerboot
Studenten, forensen, toeristen.
Uiteenlopende mensen maken
gebruik van het fiets-voetveer.
30 ZEELAND
FIETS-VOETVEER
ZLTO en DLV
Plant gaan
samenwerken
PAULPIM koopzondag 13 april
zaterdag
Het zou zo maar eens
kunnen dat er vanaf
2015 geen veerboot
meer over de Schel
de vaart. De huidige exploitant
Veolia stopt per 1 januari met
het fiets-voetveer en de ter
mijn voor nieuwe kandidaten
om zich te melden is donder
dag verlopen. Zoals het er nu
naar uitziet, stopt het dus. Wie
had dat ooit kunnen denken:
Zeeland zonder veer.
Ik heb er ontelbare keren op ge
zeten, maar ik moet eerlijk be
kennen dat ik sinds de tunnel
er is, niet meer met de boot
ben over geweest. Daar krijg ik
nu wel een schuldgevoel van.
Gisteren heb ik dan ook met
een een datum geprikt om
met het gezin weer eens de
boot te pakken. We gaan mini
maal vier keer achter elkaar
over, dat tikt voor de exploitant
lekker aan. Als iedereen dat nu
doet, is er misschien nog hoop.
En anders is het niet voor niets
geweest, want dan hebben m'n
kinderen het toch nog meege
maakt.
Dinsdag overleggen Gedepu
teerde Staten over de verdere
mogelijkheden. Vorige maand
EP
kwam een student scheeps
bouw en maritieme techniek
uit Breskens al met een alter
natief. Een Noors veerschip
zou volgens hem goedkoper
zijn dan de huidige ferries, en
het zou ook een beperkt aantal
auto's kunnen vervoeren, wat
een meerwaarde zou kunnen
zijn. Daar zit misschien wel
wat in.
Ik geloof zelf vooral in syner
gie, om het maar eens met een
duur woord te zeggen. Door za
ken te combineren, kan zo'n
veerdienst meer opleveren. Om
toeristen te trekken, willen ze
in Breskens een oude viskotter
op het dak van de vismijn gaan
leggen, die viskotter kan je dan
bezoeken. Zo krijg je een 'visse-
rij-experience'. Kan je die vis
kotter dan niet beter inzetten
als fiets-voetveer? Dat zijn
twee vliegen in één klap. En als
je die viskotter tijdens de over
tocht nou op garnalen laat vis
sen, en je laat de toeristen aan
boord al pellen, dan heb je drie
vliegen in één klap. Die men
sen hebben ondertussen de ex
perience van hun leven. Het
fiets-voet-pel-veer, ik zou het
wel weten.
VLISSINGEN - De Zeeuwse spoor
lijn tussen Roosendaal en Vlissin-
gen krijgt in 2016 een nieuw be
veiligingssysteem. Ook andere
spoorlijnen krijgen dit systeem.
Het gaat om de drukstbereden
spoorlijnen in de Randstad en tra
jecten richting Almelo, Arnhem
en Vlissingen.
Het kabinet investeert 2,5 miljard
euro om dit Europese systeem
ERTMS daar aan te leggen, 500
miljoen euro meer dan aanvanke
lijk begroot.
Dat heeft staatssecretaris Wilma
Mansveld (Infrastructuur) vrijdag
VLISSINGEN - „Verdwijnen? Dat zal
toch niet gebeuren?" Het beman
ningslid kan het zich niet voorstel
len, een Westerschelde zonder
veerdienst. En met hem vele pas
sagiers, die allemaal hun eigen re
denen hebben om - incidenteel of
regelmatig - de overtocht te ma
ken, zo blijkt tijdens een retourtje
Vlissingen-Breskens.
De Prinses Maxima glijdt rond
het middaguur sereen en sierlijk
de Buitenhaven uit. Aan boord en
kele tientallen passagiers, die hun
lunch aanbreken, in beslag wor
den genomen door hun telefoon
of de schoonheid van de omge
ving in zich opnemen.
Terwijl de horizon van Vlissingen
slinkt, leest mevrouw De Hond
uit Serooskerke op het bovendek
net het artikel in de krant over de
onzekere toekomst van het fiets-
voetveer. Ze onderhoudt een latre-
latie, met de boot als verbindende
schakel. „Ik zou het vervelend vin
den als de veerdienst verdwijnt.
Meestal in de weekenden maak ik
er gebruik van, want mijn vriend
woont aan de overkant. Zonder
veer zouden we met de auto moe
ten. Dat is nogal een omweg."
De 19-jarige Jona Ceulemans is in
de weer met zijn Nintendo DS.
„Ik studeer informatica op de HZ
en woon in Schoondijke, dus ik
moet wel van deze boot gebruik
maken. Anders moet ik via de tun
nel en dan duurt het veel langer.
Het zou raar zijn als de veerboot
verdwijnt. Het gaat niet alleen om
studenten, maar ook om mensen
na afloop van de ministerraad ge
zegd. Door het systeem kunnen
treinen dichter op elkaar en dus
vaker rijden. Ook kan een trein
dankzij ERTMS niet meer een
rood sein passeren.
Het systeem ligt al op de Hanze-
lijn (Lelystad-Zwolle), de Betuwe
lijn, tussen Amsterdam en
Utrecht en op de hogesnelheids
lijn.
Vanaf 2016 wordt het systeem ge
leidelijk aangelegd in grote delen
van de Randstad en op lijnen rich
ting Almelo, Arnhem en Vlissin
gen. Dat gaat vele jaren duren.
die voor hun werk naar de over
kant moeten."
Ook Robert Plasschaert komt net
uit school. „Ik zit op het ROC en
woon in Sluis. Het zou wel erg
zijn als het veer weggaat. Dan
moet je helemaal omrijden via
Terneuzen. Dan ben je waarschijn
lijk veel langer onderweg."
Koen Van Roy blaast uit op het
achterdek. Voor het eerst maakt
hij gebruik van het fiets-voetveer.
„Ik fiets van Den Helder helemaal
langs de kust naar Knokke. Zo
maar. Dit is derde dag en ik ben
er bijna. Fietsen in Nederland is
doorgaans vrij saai, maar dit is
echt een prachtige route. Qua na
tuurbehoud kunnen we nog veel
leren van jullie Nederlanders."
Johan Krijnsen is al in alle vroeg
te vanuit Groningen vertrokken.
„Ik vaar als stuurman tussen Zee-
brugge en Engeland. Voor de op
stap maken we onder meer ge
bruik van de veerdienst naar Bres
kens. Vanaf daar gaan we verder
met de taxi. Mijn collega, die ik af
los, zit later vandaag ook op deze
boot. Als de veerdienst er niet
meer zou zijn, vinden we wel een
andere manier om in Zeebrugge
te komen. Persoonlijk maak ik me
dus weinig zorgen. Het wordt al
leen maar aantrekkelijker om je ei
gen auto aan te schaffen."
In Breskens stapt Edgar Rosen
berg uit het Duitse Solingen sa
men met zijn vrouw op. „Wij heb
ben een vakantiechalet in Bres
kens en komen hier al twee jaar
geregeld op vakantie. Nu ik met
pensioen ben, heb ik alle tijd van
de wereld. We varen voor de eer
ste keer naar Vlissingen en gaan
vanavond terug. Vroeger hadden
we een zeilboot en toen zijn we
hier ook vaak geweest. We heb
ben dus veel herinneringen aan
varen en water. Zo'n veerdienst
geeft ons een leven na het zeilen.
Het zou dan ook jammer zijn als
deze dienst verdwijnt, want dan
is het niet meer mogelijk."
VROUWENPOLDER - Rijkswater
staat begint volgende week met
de bouw van een 115 meter hoge
radartoren op het voormalige
werkeiland Neeltje Jans. De toren
gaat deel uitmaken van de keten
van radarposten langs het Vlaam
se en Nederlandse deel van de
Scheldedelta.
De nieuwe radartoren moet zor
gen voor een beter beeld voor de
verkeersleiders in het Schelde
Coördinatiecentrum op met na
me het beloodsings- en ankerge-
bied Steenbank. Die geven sche
pen toestemming om de Wester
schelde op te varen. De huidige ra
darbeelden voldoen niet aan de ei
sen van Rijkswaterstaat. Zo zijn
kleine schepen lastig waar te ne
men.
Het zijn vooral de Belgen die op
een extra toren hebben aange
drongen. Aanvankelijk wilden ze
deze 87 meter hoge toren nabij
Oostkapelle laten bouwen, maar
de gemeente Veere had daar moei
te mee in verband met de land
schappelijke inpassing. Daarom is
gezocht naar een alternatieve
plek; die is gevonden op Neeltje
Jans. Volgens Rijkswaterstaat
wordt het met de nieuwe toren
beter en veiliger.
COLIJNSPLAAT - De ZLTO en DLV
Plant hebben een intentieverkla
ring ondertekend waarin is afge
sproken intenstief te gaan samen
werken. De productschappen
voor de landbouw vallen weg en
per 1 mei komt ook een eind aan
de activiteiten van LTO Groeiser-
vice. Er is gekozen voor een geza
menlijke uitbouw van Proefboer-
derij Rusthoeve als kenniscen
trum. Tevens wordt aan de volle-
grondstelers een totaalpakket van
advies en dienstverlening gebo
den. De komende maanden wor
den ook gezamenlijke stappen ge
zet richting andere plantaardige
sectoren.
Kijk voor het laatste nieuws ook op:
www.pzc.nl
Maikel Harte
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Zonder veer veel
langer onderweg
door Rolf Bosboom
i Genieten van het uitzicht op het achterdek van de Prinses Maxima.
(Alleen Oudenbosch 12.00-17.00)
OUDENBOSCH ...Jan Gielenplein 6
DAMES Brunello Cucinelli - Etro - Twin Set - Moncler - MarcCain
D'Exterior - Fay - Jacob Cohën - 7 For all Mankind - Repeat - Cambio
Giorgio Armani - Cambio - DNA - Wolford
Schoenen en accessoires: Tod's - Hogan - Brunello Cucinelli - Honder
HEREN Brunello Cucinelli - Caruso - Moncler - Canali - Bornelli
Cornelian! - Etro - Polo Ralph Lauren - Fay - Incotex - Orlebar Brown
Barba Napoli - Hydrogen - Stone Island - Artu Napoli - Boglioli
Jacob Cohën - 7ForAIIMankind - Van Laack - Hittl - NenoPerla - Glanshirt - Zanone
Schoenen en accessoires: Tod's - Brunello Cucinelli - Moncler - Church s
BREDA Nwe Ginnekenstraat 20a
DAMES Fabiana Filippi - Schumacher - Closed - Honkydory - Wallmark
DNA - J-brand - Maliparmi - Filling Pieces HEREN Polo ftalph Lauren - Aspesi
Jacob Cohën Premium - Orlebar Brown - Daniele Alessandrini - Hydrogen
The Rocks Push - Hogan - Filling Pieces - BAS 1967 - Ign. Joseph
WWW.PAÜLPIH.NL OUTLET Nwe Ginnekenstraat 20b BREDA