Nieuwe beveiliging op Zeeuwse spoorlijn Begin bouw nieuwe radartoren Neeltje Jans Veerboot Studenten, forensen, toeristen. Uiteenlopende mensen maken gebruik van het fiets-voetveer. 30 ZEELAND FIETS-VOETVEER ZLTO en DLV Plant gaan samenwerken PAULPIM koopzondag 13 april zaterdag Het zou zo maar eens kunnen dat er vanaf 2015 geen veerboot meer over de Schel de vaart. De huidige exploitant Veolia stopt per 1 januari met het fiets-voetveer en de ter mijn voor nieuwe kandidaten om zich te melden is donder dag verlopen. Zoals het er nu naar uitziet, stopt het dus. Wie had dat ooit kunnen denken: Zeeland zonder veer. Ik heb er ontelbare keren op ge zeten, maar ik moet eerlijk be kennen dat ik sinds de tunnel er is, niet meer met de boot ben over geweest. Daar krijg ik nu wel een schuldgevoel van. Gisteren heb ik dan ook met een een datum geprikt om met het gezin weer eens de boot te pakken. We gaan mini maal vier keer achter elkaar over, dat tikt voor de exploitant lekker aan. Als iedereen dat nu doet, is er misschien nog hoop. En anders is het niet voor niets geweest, want dan hebben m'n kinderen het toch nog meege maakt. Dinsdag overleggen Gedepu teerde Staten over de verdere mogelijkheden. Vorige maand EP kwam een student scheeps bouw en maritieme techniek uit Breskens al met een alter natief. Een Noors veerschip zou volgens hem goedkoper zijn dan de huidige ferries, en het zou ook een beperkt aantal auto's kunnen vervoeren, wat een meerwaarde zou kunnen zijn. Daar zit misschien wel wat in. Ik geloof zelf vooral in syner gie, om het maar eens met een duur woord te zeggen. Door za ken te combineren, kan zo'n veerdienst meer opleveren. Om toeristen te trekken, willen ze in Breskens een oude viskotter op het dak van de vismijn gaan leggen, die viskotter kan je dan bezoeken. Zo krijg je een 'visse- rij-experience'. Kan je die vis kotter dan niet beter inzetten als fiets-voetveer? Dat zijn twee vliegen in één klap. En als je die viskotter tijdens de over tocht nou op garnalen laat vis sen, en je laat de toeristen aan boord al pellen, dan heb je drie vliegen in één klap. Die men sen hebben ondertussen de ex perience van hun leven. Het fiets-voet-pel-veer, ik zou het wel weten. VLISSINGEN - De Zeeuwse spoor lijn tussen Roosendaal en Vlissin- gen krijgt in 2016 een nieuw be veiligingssysteem. Ook andere spoorlijnen krijgen dit systeem. Het gaat om de drukstbereden spoorlijnen in de Randstad en tra jecten richting Almelo, Arnhem en Vlissingen. Het kabinet investeert 2,5 miljard euro om dit Europese systeem ERTMS daar aan te leggen, 500 miljoen euro meer dan aanvanke lijk begroot. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vrijdag VLISSINGEN - „Verdwijnen? Dat zal toch niet gebeuren?" Het beman ningslid kan het zich niet voorstel len, een Westerschelde zonder veerdienst. En met hem vele pas sagiers, die allemaal hun eigen re denen hebben om - incidenteel of regelmatig - de overtocht te ma ken, zo blijkt tijdens een retourtje Vlissingen-Breskens. De Prinses Maxima glijdt rond het middaguur sereen en sierlijk de Buitenhaven uit. Aan boord en kele tientallen passagiers, die hun lunch aanbreken, in beslag wor den genomen door hun telefoon of de schoonheid van de omge ving in zich opnemen. Terwijl de horizon van Vlissingen slinkt, leest mevrouw De Hond uit Serooskerke op het bovendek net het artikel in de krant over de onzekere toekomst van het fiets- voetveer. Ze onderhoudt een latre- latie, met de boot als verbindende schakel. „Ik zou het vervelend vin den als de veerdienst verdwijnt. Meestal in de weekenden maak ik er gebruik van, want mijn vriend woont aan de overkant. Zonder veer zouden we met de auto moe ten. Dat is nogal een omweg." De 19-jarige Jona Ceulemans is in de weer met zijn Nintendo DS. „Ik studeer informatica op de HZ en woon in Schoondijke, dus ik moet wel van deze boot gebruik maken. Anders moet ik via de tun nel en dan duurt het veel langer. Het zou raar zijn als de veerboot verdwijnt. Het gaat niet alleen om studenten, maar ook om mensen na afloop van de ministerraad ge zegd. Door het systeem kunnen treinen dichter op elkaar en dus vaker rijden. Ook kan een trein dankzij ERTMS niet meer een rood sein passeren. Het systeem ligt al op de Hanze- lijn (Lelystad-Zwolle), de Betuwe lijn, tussen Amsterdam en Utrecht en op de hogesnelheids lijn. Vanaf 2016 wordt het systeem ge leidelijk aangelegd in grote delen van de Randstad en op lijnen rich ting Almelo, Arnhem en Vlissin gen. Dat gaat vele jaren duren. die voor hun werk naar de over kant moeten." Ook Robert Plasschaert komt net uit school. „Ik zit op het ROC en woon in Sluis. Het zou wel erg zijn als het veer weggaat. Dan moet je helemaal omrijden via Terneuzen. Dan ben je waarschijn lijk veel langer onderweg." Koen Van Roy blaast uit op het achterdek. Voor het eerst maakt hij gebruik van het fiets-voetveer. „Ik fiets van Den Helder helemaal langs de kust naar Knokke. Zo maar. Dit is derde dag en ik ben er bijna. Fietsen in Nederland is doorgaans vrij saai, maar dit is echt een prachtige route. Qua na tuurbehoud kunnen we nog veel leren van jullie Nederlanders." Johan Krijnsen is al in alle vroeg te vanuit Groningen vertrokken. „Ik vaar als stuurman tussen Zee- brugge en Engeland. Voor de op stap maken we onder meer ge bruik van de veerdienst naar Bres kens. Vanaf daar gaan we verder met de taxi. Mijn collega, die ik af los, zit later vandaag ook op deze boot. Als de veerdienst er niet meer zou zijn, vinden we wel een andere manier om in Zeebrugge te komen. Persoonlijk maak ik me dus weinig zorgen. Het wordt al leen maar aantrekkelijker om je ei gen auto aan te schaffen." In Breskens stapt Edgar Rosen berg uit het Duitse Solingen sa men met zijn vrouw op. „Wij heb ben een vakantiechalet in Bres kens en komen hier al twee jaar geregeld op vakantie. Nu ik met pensioen ben, heb ik alle tijd van de wereld. We varen voor de eer ste keer naar Vlissingen en gaan vanavond terug. Vroeger hadden we een zeilboot en toen zijn we hier ook vaak geweest. We heb ben dus veel herinneringen aan varen en water. Zo'n veerdienst geeft ons een leven na het zeilen. Het zou dan ook jammer zijn als deze dienst verdwijnt, want dan is het niet meer mogelijk." VROUWENPOLDER - Rijkswater staat begint volgende week met de bouw van een 115 meter hoge radartoren op het voormalige werkeiland Neeltje Jans. De toren gaat deel uitmaken van de keten van radarposten langs het Vlaam se en Nederlandse deel van de Scheldedelta. De nieuwe radartoren moet zor gen voor een beter beeld voor de verkeersleiders in het Schelde Coördinatiecentrum op met na me het beloodsings- en ankerge- bied Steenbank. Die geven sche pen toestemming om de Wester schelde op te varen. De huidige ra darbeelden voldoen niet aan de ei sen van Rijkswaterstaat. Zo zijn kleine schepen lastig waar te ne men. Het zijn vooral de Belgen die op een extra toren hebben aange drongen. Aanvankelijk wilden ze deze 87 meter hoge toren nabij Oostkapelle laten bouwen, maar de gemeente Veere had daar moei te mee in verband met de land schappelijke inpassing. Daarom is gezocht naar een alternatieve plek; die is gevonden op Neeltje Jans. Volgens Rijkswaterstaat wordt het met de nieuwe toren beter en veiliger. COLIJNSPLAAT - De ZLTO en DLV Plant hebben een intentieverkla ring ondertekend waarin is afge sproken intenstief te gaan samen werken. De productschappen voor de landbouw vallen weg en per 1 mei komt ook een eind aan de activiteiten van LTO Groeiser- vice. Er is gekozen voor een geza menlijke uitbouw van Proefboer- derij Rusthoeve als kenniscen trum. Tevens wordt aan de volle- grondstelers een totaalpakket van advies en dienstverlening gebo den. De komende maanden wor den ook gezamenlijke stappen ge zet richting andere plantaardige sectoren. Kijk voor het laatste nieuws ook op: www.pzc.nl Maikel Harte Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Zonder veer veel langer onderweg door Rolf Bosboom i Genieten van het uitzicht op het achterdek van de Prinses Maxima. (Alleen Oudenbosch 12.00-17.00) OUDENBOSCH ...Jan Gielenplein 6 DAMES Brunello Cucinelli - Etro - Twin Set - Moncler - MarcCain D'Exterior - Fay - Jacob Cohën - 7 For all Mankind - Repeat - Cambio Giorgio Armani - Cambio - DNA - Wolford Schoenen en accessoires: Tod's - Hogan - Brunello Cucinelli - Honder HEREN Brunello Cucinelli - Caruso - Moncler - Canali - Bornelli Cornelian! - Etro - Polo Ralph Lauren - Fay - Incotex - Orlebar Brown Barba Napoli - Hydrogen - Stone Island - Artu Napoli - Boglioli Jacob Cohën - 7ForAIIMankind - Van Laack - Hittl - NenoPerla - Glanshirt - Zanone Schoenen en accessoires: Tod's - Brunello Cucinelli - Moncler - Church s BREDA Nwe Ginnekenstraat 20a DAMES Fabiana Filippi - Schumacher - Closed - Honkydory - Wallmark DNA - J-brand - Maliparmi - Filling Pieces HEREN Polo ftalph Lauren - Aspesi Jacob Cohën Premium - Orlebar Brown - Daniele Alessandrini - Hydrogen The Rocks Push - Hogan - Filling Pieces - BAS 1967 - Ign. Joseph WWW.PAÜLPIH.NL OUTLET Nwe Ginnekenstraat 20b BREDA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 130