Stormloop op de Omloop van de Braakman
"36 SPORT
Vansummeren
toch van start in
Parijs-Roubaix
Dylan de Kok (44) maakt de overstap van
de amateurs naar de eliterenners. Morgen
rijdt hij de Omloop van de Braakman.
STEENBERGEN - „Als ik voor mijn
werk op reis ben, probeer ik altijd
nog even een paar uur op de ho-
metrainer te zitten", vertelt
Dylan de Kok (44), die een baan
als piloot combineert met een be
staan als eliterenner bij ZRTC
Middelkamp. „Je moet toch in be
weging blijven."
De geboren Zeeuw, nu woonach
tig in Steenbergen, begon na een
korte kennismaking in zijn jeugd
pas op zijn dertigste met wielren
nen. Dit jaar maakte hij de over
stap naar de eliterenners. „Het is
nu of nooit. Meestal ben ik vijf da-
gen thuis en dan weer vier dagen
op reis", aldus De Kok, die nu ne
gentien jaar piloot is. „Het is
mooi werk want je komt overal
op de wereld. Maar als je het toe
spitst op het wielrennen is het
verre van ideaal. Ik heb ook altijd
wel slaapproblemen door het vele
reizen. Mijn biologische klok is
helemaal verpest, terwijl rust
juist essentieel is bij deze sport."
De Kok fietste van zijn achtste tot
- zijn dertiende bij Middelkamp
„Toen werd ik altijd wel als talent
bestempeld, maar ik dacht 'wat
zegt dat verder nou'. Op mijn der-
tigste ben ik opnieuw begonnen
omdat ik toch wilde weten of ik
talent had. En dat bleek zo te zijn.
Ik woonde vlakbij de duinen en
probeerde het eerst op de moun
tainbike. Vervolgens probeerde ik
het op de weg want dat lag me
toch beter. Ik ben namelijk meer
een tempobeul."
„Ik hou er ook niet van om in een
peloton te rijden", vervolgt hij.
I „Meestal rij ik vooraan of achterin
de groep." En dat is voornamelijk
-vooraan. Bij de amateurkoersen
die De Kok reed, maakte hij haast
altijd deel uit van de kopgroep, al
was dat vaak pas in een later sta
dium.
„Tegen mijn ploegmaten zei ik
dan dat ik mijn eigen koers reed
tot er een kopgroep was. Dat mee
springen is niet aan mij besteed,
ik heb een hekel aan tempowisse
lingen, maar ik kan er wel zo naar
toe rijden. Een halve minuut
dichtrijden is geen probleem voor
mij."
Meteen vanaf zijn debuut op de
weg, ging het goed met de car
rière van De Kok. Met name in de
tijdritten deed hij van zich spre
ken. Bij de amateurs pakte de
KLM-piloot drie keer de districts-
titel tijdrijden en kroonde hij zich
in 2010 tot Nederlands kampioen
tijdrijden in zijn categorie. „Vorig
jaar had ik mijn beste jaar, al
kwam het er niet helemaal uit."
Pech was daarvan de voornaam
ste oorzaak. Op het NK tijdrijden
won dé veertigplusser in de cate
gorie dertig plus maar werd hij na
een protest uit de uitslag gehaald.
„Terwijl ik vooraf toestemming
aan de organisatie had gevraagd",
.treurt hij. „Ik heb daar wel een
paar weken slecht van geslapen
want ik had er echt naar toe ge
leefd."
Sinds dit seizoen is De Kok terug
bij Middelkamp, waar het alle
maal begon. Ook heeft hij de over
stap gemaakt naar de eliterenners,
een niveau hoger. „Ik dacht 'nu
kan het nog'. Anders krijg ik er
misschien spijt van. Ik train veel
meer dan vorig jaar en moet er
dus ook veel meer voor laten. Aan
sommige dingen kom ik, ook we
gens mij werk, helemaal niet
meer toe", vertelt De Kok terwijl
hij een blik op zijn tuin werpt.
„Of mijn vele trainingsuren een
gunstig effect hebben, kan ik nog
niet zeggen. Ik merk wel dat ik
meer pijn in mijn benen heb dan
voorheen. Soms vraag ik me wel
eens af of ik niet te veel train voor
mijn leeftijd. Ik ben tenslotte niet
de jongste meer." Want met zijn
44 jaar is De Kok een veteraan in
het peloton en zeker in de ploeg.
„De oudste na mij is rond de der
tig", weet hij.
„Hu doel voor dit seizoen is het
NK tijdrijden voor elite zonder
contract. Daar wil ik pieken. Ik
moet me daarvoor eerst plaatsen
en dat kan via de districtskam
pioenschappen, dus ook daar wil
ik goed zijn. Verder is dit jaar een
beetje een ontdekkingstocht."
Ook de Omloop van de Braakman
wordt een nieuwe ervaring voor
De Kok. „Ik heb totaal geen refe
renties, we gaan het zien. Ik heb
in ieder geval goed getraind en er
veel zin in!", zo besluit hij.
Het contrast met drie jaar geleden
was daarmee groot. Toen stond
de nationale clubcompetitie op
het punt van verdwijnen. Er wa
ren nog maar weinig organisaties
geïnteresseerd in een wedstrijd
„voor een mannetje of honderd.
Het wielercomité Philippine stel
de toen voor om van de serie ra
ces voor de clubcompetitie open
wedstrijden te maken. Niet alleen
clubteams mochten meedoen,
ook andere geïnteresseerde ploe
gen.
De wielerbond KNWU ging
schoorvoetend akkoord en het
idee bleek een schot in de roos.
Tal van ploegen toonden interes
se, met name uit het buitenland.
Zaterdag om 12.00 uur gaan in de
Waterpoortstraat in Philippine 21
teams van start die mee mogen
doen aan de clubcompetitie en
zestien die dat niet doen. De
meeste van die zestien komen uit
België. Bij elkaar starten ruim
tweehonderd wielrenners.
Het wielercomité uit Philippine
verkeert daarmee in een luxe posi
tie. De KNWU overweegt de club
competities van Noord- en Zuid-
Nederland samen te voegen en er
weer gesloten wedstrijden van te
maken. In het mosseldorp zien ze
dat niet zitten. „Als dat gebeurt,
stappen we eruit", kondigt
voorzitter/secretaris Edwald Mar-
tijn aan. „De ploegen komen nu
vanzelf. Daar hebben we de club
competitie niet meer voor nodig.
Dankzij de deelname van de Bel
gische clubs hebben we veel meer
publiek. Ze brengen aardig wat
supporters mee. Die hoef je van
ploegen uit Noord-Nederland
niet te verwachten."
Martijn erkent dat sommige club
teams niet blij zijn met de deelna
me van externe clubs. Daarin rij
den vaak renners die een flinke
maat te groot. Ze beïnvloeden het
verloop van de wedstrijd, wat
weer gevolgen heeft voor de pun-
tenverdedeling aan de teams die
wel meedoen aan de clubcompeti
tie. Morgen zal mét argusogen ge
keken worden naar de beloften-
teams van Lotto Belisol en OmeJ
ga Pharma Quick Step. Volgens
kenners zijn die (veel) te sterk
voor de rest van het veld. Bij Ome
ga Pharma Quick Step staat Davy
Gunst uit Yerseke op de startlijst.
Hij is een van de vele Zeeuwse
deelnemers. De zes renners van
Theo Middelkamp zijn Zeeuw, al
woont de 44-jarige Dylan de Kok
tegenwoordig in Steenbergen.
Zijn teamgenoten zijn Michiel Ju-
melet, Eloy Raas, Dimitri Mulder,
Thijs de Lange en Pieter Vette.
Het Zeeuws-Vlaamse Arrow Cy
cling Team komt met vier Zeeuw
en naar Philippine: Dennis Raadt-
gever, Hans Dekkers, Dante de
Ruijsscher en Jimmy de Bruin. Bij
DRC De Mol uit Dordrecht staat
Michel Stroosnijder opgesteld.
Het parkoers van de Omloop van
de Braakman is aangepast. In ver
band met de reconstructie van de
N61 blijven de renners veelal ten
zuiden van deze weg. Ze moeten
168 kilometer afleggen.
PARIJS - Johan Vansummeren zal
zondag toch op de fiets klimmen
om Parijs-Roubaix te rijden. Dat
laat zijn partner Jasmine Vangrie
ken via Twitter weten. Vansum
meren zou eigenlijk niet van start
gaan, omdat hij mentaal niet in
staat was te koersen na zijn harde
botsing met een toeschouwer in
de Ronde van Vlaanderen.
De Belg van team Garmin-Sharp
klapte tijdens 'Vlaanderens Mooi
ste' vol op een 65-jarige vrouw
die op een vluchtheuvel stond te
kijken naar de wedstrijd. De
vrouw op leeftijd werd zwaarge
wond opgenomen in het zieken
huis. Vansummeren zelf kwam er
met lichte verwondingen aan on
der meer het gezicht vanaf.
Vansummeren won Parijs-Rou
baix in 2011.
KLM-piloot als tempobeul
door Arwin Willemsen
Dylan de Kok maakt morgen op 44-jarige leeftijd in de Omloop van de Braakman zijn debuut bij de elite-renners, foto Leo Adriaansen
door Koen de Vries
PHILIPPINE - Het is een ongekende
weelde. Liefst 55 wielerteams wil
den morgen aan de start staan van
de Omloop van de Braakman, de
eerste wedstrijd voor de clubcom
petitie van dit seizoen. Omdat er
plaats was voor slechts 37 ploegen
moest het organiserende Stichting
Wielercomité Philippine achttien
keer nee verkopen.
O Meer informatie op www.om-
loopvandebraakman.nl