Stormloop op de Omloop van de Braakman "36 SPORT Vansummeren toch van start in Parijs-Roubaix Dylan de Kok (44) maakt de overstap van de amateurs naar de eliterenners. Morgen rijdt hij de Omloop van de Braakman. STEENBERGEN - „Als ik voor mijn werk op reis ben, probeer ik altijd nog even een paar uur op de ho- metrainer te zitten", vertelt Dylan de Kok (44), die een baan als piloot combineert met een be staan als eliterenner bij ZRTC Middelkamp. „Je moet toch in be weging blijven." De geboren Zeeuw, nu woonach tig in Steenbergen, begon na een korte kennismaking in zijn jeugd pas op zijn dertigste met wielren nen. Dit jaar maakte hij de over stap naar de eliterenners. „Het is nu of nooit. Meestal ben ik vijf da- gen thuis en dan weer vier dagen op reis", aldus De Kok, die nu ne gentien jaar piloot is. „Het is mooi werk want je komt overal op de wereld. Maar als je het toe spitst op het wielrennen is het verre van ideaal. Ik heb ook altijd wel slaapproblemen door het vele reizen. Mijn biologische klok is helemaal verpest, terwijl rust juist essentieel is bij deze sport." De Kok fietste van zijn achtste tot - zijn dertiende bij Middelkamp „Toen werd ik altijd wel als talent bestempeld, maar ik dacht 'wat zegt dat verder nou'. Op mijn der- tigste ben ik opnieuw begonnen omdat ik toch wilde weten of ik talent had. En dat bleek zo te zijn. Ik woonde vlakbij de duinen en probeerde het eerst op de moun tainbike. Vervolgens probeerde ik het op de weg want dat lag me toch beter. Ik ben namelijk meer een tempobeul." „Ik hou er ook niet van om in een peloton te rijden", vervolgt hij. I „Meestal rij ik vooraan of achterin de groep." En dat is voornamelijk -vooraan. Bij de amateurkoersen die De Kok reed, maakte hij haast altijd deel uit van de kopgroep, al was dat vaak pas in een later sta dium. „Tegen mijn ploegmaten zei ik dan dat ik mijn eigen koers reed tot er een kopgroep was. Dat mee springen is niet aan mij besteed, ik heb een hekel aan tempowisse lingen, maar ik kan er wel zo naar toe rijden. Een halve minuut dichtrijden is geen probleem voor mij." Meteen vanaf zijn debuut op de weg, ging het goed met de car rière van De Kok. Met name in de tijdritten deed hij van zich spre ken. Bij de amateurs pakte de KLM-piloot drie keer de districts- titel tijdrijden en kroonde hij zich in 2010 tot Nederlands kampioen tijdrijden in zijn categorie. „Vorig jaar had ik mijn beste jaar, al kwam het er niet helemaal uit." Pech was daarvan de voornaam ste oorzaak. Op het NK tijdrijden won dé veertigplusser in de cate gorie dertig plus maar werd hij na een protest uit de uitslag gehaald. „Terwijl ik vooraf toestemming aan de organisatie had gevraagd", .treurt hij. „Ik heb daar wel een paar weken slecht van geslapen want ik had er echt naar toe ge leefd." Sinds dit seizoen is De Kok terug bij Middelkamp, waar het alle maal begon. Ook heeft hij de over stap gemaakt naar de eliterenners, een niveau hoger. „Ik dacht 'nu kan het nog'. Anders krijg ik er misschien spijt van. Ik train veel meer dan vorig jaar en moet er dus ook veel meer voor laten. Aan sommige dingen kom ik, ook we gens mij werk, helemaal niet meer toe", vertelt De Kok terwijl hij een blik op zijn tuin werpt. „Of mijn vele trainingsuren een gunstig effect hebben, kan ik nog niet zeggen. Ik merk wel dat ik meer pijn in mijn benen heb dan voorheen. Soms vraag ik me wel eens af of ik niet te veel train voor mijn leeftijd. Ik ben tenslotte niet de jongste meer." Want met zijn 44 jaar is De Kok een veteraan in het peloton en zeker in de ploeg. „De oudste na mij is rond de der tig", weet hij. „Hu doel voor dit seizoen is het NK tijdrijden voor elite zonder contract. Daar wil ik pieken. Ik moet me daarvoor eerst plaatsen en dat kan via de districtskam pioenschappen, dus ook daar wil ik goed zijn. Verder is dit jaar een beetje een ontdekkingstocht." Ook de Omloop van de Braakman wordt een nieuwe ervaring voor De Kok. „Ik heb totaal geen refe renties, we gaan het zien. Ik heb in ieder geval goed getraind en er veel zin in!", zo besluit hij. Het contrast met drie jaar geleden was daarmee groot. Toen stond de nationale clubcompetitie op het punt van verdwijnen. Er wa ren nog maar weinig organisaties geïnteresseerd in een wedstrijd „voor een mannetje of honderd. Het wielercomité Philippine stel de toen voor om van de serie ra ces voor de clubcompetitie open wedstrijden te maken. Niet alleen clubteams mochten meedoen, ook andere geïnteresseerde ploe gen. De wielerbond KNWU ging schoorvoetend akkoord en het idee bleek een schot in de roos. Tal van ploegen toonden interes se, met name uit het buitenland. Zaterdag om 12.00 uur gaan in de Waterpoortstraat in Philippine 21 teams van start die mee mogen doen aan de clubcompetitie en zestien die dat niet doen. De meeste van die zestien komen uit België. Bij elkaar starten ruim tweehonderd wielrenners. Het wielercomité uit Philippine verkeert daarmee in een luxe posi tie. De KNWU overweegt de club competities van Noord- en Zuid- Nederland samen te voegen en er weer gesloten wedstrijden van te maken. In het mosseldorp zien ze dat niet zitten. „Als dat gebeurt, stappen we eruit", kondigt voorzitter/secretaris Edwald Mar- tijn aan. „De ploegen komen nu vanzelf. Daar hebben we de club competitie niet meer voor nodig. Dankzij de deelname van de Bel gische clubs hebben we veel meer publiek. Ze brengen aardig wat supporters mee. Die hoef je van ploegen uit Noord-Nederland niet te verwachten." Martijn erkent dat sommige club teams niet blij zijn met de deelna me van externe clubs. Daarin rij den vaak renners die een flinke maat te groot. Ze beïnvloeden het verloop van de wedstrijd, wat weer gevolgen heeft voor de pun- tenverdedeling aan de teams die wel meedoen aan de clubcompeti tie. Morgen zal mét argusogen ge keken worden naar de beloften- teams van Lotto Belisol en OmeJ ga Pharma Quick Step. Volgens kenners zijn die (veel) te sterk voor de rest van het veld. Bij Ome ga Pharma Quick Step staat Davy Gunst uit Yerseke op de startlijst. Hij is een van de vele Zeeuwse deelnemers. De zes renners van Theo Middelkamp zijn Zeeuw, al woont de 44-jarige Dylan de Kok tegenwoordig in Steenbergen. Zijn teamgenoten zijn Michiel Ju- melet, Eloy Raas, Dimitri Mulder, Thijs de Lange en Pieter Vette. Het Zeeuws-Vlaamse Arrow Cy cling Team komt met vier Zeeuw en naar Philippine: Dennis Raadt- gever, Hans Dekkers, Dante de Ruijsscher en Jimmy de Bruin. Bij DRC De Mol uit Dordrecht staat Michel Stroosnijder opgesteld. Het parkoers van de Omloop van de Braakman is aangepast. In ver band met de reconstructie van de N61 blijven de renners veelal ten zuiden van deze weg. Ze moeten 168 kilometer afleggen. PARIJS - Johan Vansummeren zal zondag toch op de fiets klimmen om Parijs-Roubaix te rijden. Dat laat zijn partner Jasmine Vangrie ken via Twitter weten. Vansum meren zou eigenlijk niet van start gaan, omdat hij mentaal niet in staat was te koersen na zijn harde botsing met een toeschouwer in de Ronde van Vlaanderen. De Belg van team Garmin-Sharp klapte tijdens 'Vlaanderens Mooi ste' vol op een 65-jarige vrouw die op een vluchtheuvel stond te kijken naar de wedstrijd. De vrouw op leeftijd werd zwaarge wond opgenomen in het zieken huis. Vansummeren zelf kwam er met lichte verwondingen aan on der meer het gezicht vanaf. Vansummeren won Parijs-Rou baix in 2011. KLM-piloot als tempobeul door Arwin Willemsen Dylan de Kok maakt morgen op 44-jarige leeftijd in de Omloop van de Braakman zijn debuut bij de elite-renners, foto Leo Adriaansen door Koen de Vries PHILIPPINE - Het is een ongekende weelde. Liefst 55 wielerteams wil den morgen aan de start staan van de Omloop van de Braakman, de eerste wedstrijd voor de clubcom petitie van dit seizoen. Omdat er plaats was voor slechts 37 ploegen moest het organiserende Stichting Wielercomité Philippine achttien keer nee verkopen. O Meer informatie op www.om- loopvandebraakman.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 70