Politiebond: 'Opstelten pakt geweld Nederlands rijbewijs na 'funweek' in goedkoop Roemenië I i J De nachtkaars Lichtgevende strepen rt Agenten voelen zich totaal niet serieus genomen rt Dit plan is absurd. Het a 4 BINNENLAND FERRY MINGELEN e beruchte nacht van 18 op 19 mei 1999- Premier Kok zit achter de rege ringstafel in de Eerste Kamer, vermoeid na zestien uur debat over de referendumwet. De vergadering is geschorst. Kok wacht gespannen op de eindstemming. Alles hangt af van de WD. Die heeft bezwaren, maar zit wel in het kabinet. Dat schept een band. Net voor de hervat ting van de vergadering fluis tert WD-senator Wiegel Kok vriendelijk iets toe. Kok kijkt opgelucht. De WD-senatoren stemmen vervolgens een voor een voor, maar dan komt Wiegel. „Te gen", zegt hij luid. Kok is verbijsterd. Hij voelt zich gepiepeld. Jarenlang heb ben ze eraan gewerkt, nu is het op de valreep verworpen. Wat bezielde Wiegel? Wilde hij als enige WD-tegenstemmer die nacht per se op zijn naam heb ben? Dreigt er weer zo'n nacht? Nog niet. De Eerste Kamer be slist binnenkort wel over twee referendumvoorstellen. In beide gevallen gaat het om een initiatief vanuit de bevol king om een al aangenomen wetsontwerp alsnog te stop pen. Dat is dus niet voor of te gen Europa of de euro, zoals Net als in 1999 beslist de Eerste Kamer straks weer meirde invoering v n een referendum EP WEG VAN DE TOEKOMST Wilders wel graag zou willen, want daarover ligt op dit mo ment geen wetsvoorstel. Het eerste referendumont- werp gaat over een bindende uitspraak. Dat vergt wijziging van de Grondwet, in twee ron des. Eerst is een gewone meer derheid nodig en in de tweede ronde, na verkiezingen, zelfs een tweederdemeerderheid. WD, CDA en de kleine christe lijke partijen zijn tegen. De kans is klein dat dat bindende referendum het ooit haalt. Het raadgevend referendum komt er wel. Dat haalt met steun van de linkse fracties en de PW gemakkelijk een gewo ne meerderheid. De ontevre den kiezer kan er in het najaar mee aan de slag. Een referen dum kost wel zo'n 35 miljoen euro per keer. Directe democratie mag een cent kosten. Maar het is be doeld als noodrem. Niet te vaak aan trekken dus. Daarom zijn er flinke drempels: 10.000 kiezers voor het initia tief, 300.000 kiezers moeten het vervolgens steunen. Via Facebook heb je die misschien zo bij elkaar, maar dat telt niet. Voorlopig moet iedereen nog speciaal naar het gemeentehuis om te tekenen. Verder moet de opkomst bij het referendum minimaal drie miljoen kiezers zijn. Dat laatste is een eis van de PvdA. Maar zelfs met zo veel kiezers kan het parlement de dringende raad van de kiezer negeren. PvdA-senator Koole: „Instemming is geen automatis me, maar hoe meer mensen voor stemmen, hoe meer je er rekening mee moet houden." Volgens Koole zijn de tegen standers bang voor de kiezer. Maar met zulke drempels lijkt die angst nogal overdreven. Vraag is of de kiezer niet een fopspeen krijgt voorgehouden. Van 2002 tot 2005 was er, los van Europa, al een tijdelijke re ferendumwet. Hoe vaak daar van gebruik is gemaakt? Geen enkele keer! Het hele referen- dumverhaal ging toen als een nachtkaars uit. DEN HAAG - De politiebonden zijn woedend op minister Opstelten van Veiligheid en Justitie die in hun ogen veel te weinig doet om agres sie en geweld tegen agenten aan te pakken. „De minister roept al heel lang dat bedreiging en intimidatie van politiemedewerkers bestreden moet worden, maar in feite doet hij niets", zegt Gerrit van de Kamp, voorzitter van politievak- bond ACP. „Agenten die met de ze ellende te maken hebben, voe len zich totaal niet serieus geno men." Op verzoek van Opstelten stelde Van de Kamp vorig jaar een lijst samen met maatregelen om het geweldsprobleem aan te pakken. „We moeten helaas constateren dat de minister daar niets mee doet. Hij houdt vol dat het be staande beleid voldoende is", zegt de ACP-voorman. Agressie en geweld tegen agenten neemt nog altijd toe, blijkt uit cij fers van het expertisecentrum Vei lige Publieke Taak. Zo kreeg 61 procent van de agenten in 2012 te maken met geweld, tegen ruim 50 procent het jaar daarvoor. Vorig jaar bleek dat bijna een op de drie agenten in privétijd wordt geconfronteerd met agressie en ge weld. Opstelten besloot daarop de strafeis tegen belagers van familie leden van politieambtenaren te verdubbelen. „Maar we weten helemaal niet of Is het een actieve vakantie, of een spoedopleiding rijvaardigheid? Een combinatie van die twee, stelt Ernest Alvares van de Utrechtse rijschool Veronica. Alvares reist in juli met maximaal zestien leerlingen af naar Roeme nië om daar rijles te geven. Door de lage lonen zijn de lessen er veel goedkoper en kunnen de leer lingen drie keer meer rijden voor hetzelfde geld. Belangrijk, vindt Alvares, want zo leer je de auto pas écht kennen. Voordat de leer ling met de leswagen naar Schip hol rijdt en in het vliegtuig stapt, heeft hij al twee dagen les gehad in Nederland om de basishande lingen onder de knie te krijgen. Veel lessen vinden plaats in een si mulator. Eenmaal in Roemenië haalt een Roemeense instructeur met de leswagen de leerling bij het vliegveld op. Taalproblemen zijn er niet, verze kert Alvares. Wie basis-Engels ver staat, kan vooruit. En Alvares reist zelf mee om de boel in de gaten te houden. Dagenlang zal de leer ling door Roemenië reizen. „Ver gelijk het met eenfly-drive vakan tie waarbij de autorit ook een deel van je vakantie is", stelt de rij schoolhouder. Want de rijles is misschien belangrijk, de fun is dat ook. Alvares richt zich op jonge ren die hun eindexamen hebben gehaald. Ze kunnen vakantie vie ren en rijles nemen in één trip. Ie dere tussenstop in Roemenië biedt iets leuks. Zoals rijden in een echte tank en overnachten in mooie all-in hotels. Drank is ta boe. Want de chauffeur mag niet niet met een kater op pad. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Ver keersveiligheid bleek dat het niet zoveel uitmaakt van wie je les krijgt, als je het voertuig maar goed leert beheersen. Dat kan dus ook in Roemenië, redeneert Alva res. „Daar gelden strikte eisen voor rijscholen. Nederland kan er nog wat van leren. Dankzij de EU zijn de wegen prima en zijn de verkeersborden vrijwel hetzelf de." Na terugkeer volgen nog enkele lessen voordat het 'gewone' CBR-rijexamen wordt afgeno men. Het CBR stelt geen eisen aan de opleiding, zolang de leer ling op de dag van het examen maar veilig en goed kan rijden. In de branche overheerst kritiek. Bovag-woordvoerder Paul de Waal: „Het is creatief bedacht. gaat puur om geld verdienen Maar we vinden het geen goed idee. De cursist mist het rijden in Nederlandse omstandigheden. Die wegen zijn de drukste van Eu ropa." Peter van Neck, voorzitter van de Vereniging Rijschool Be lang, zegt vol belangstelling de sla gingspercentages af te wachten. „Dit plan is absurd. Het gaat puur om geld verdienen." De Roemeense trip kost ongeveer 2.500 euro, dat is net zoveel als een gewone Nederlandse spoed cursus zonder leuke uitstapjes. Alvares: „In Nederland zijn te veel rijscholen. Iedereen concurreert op prijs. Nu kan ik ook iets aan de prijs doen en toch meer inhoud meegeven. Ik ben al bezig met het opzetten van eenzelfde opleiding voor het vrachtwagenrijbewijs." D OSS - De veelbesproken 'lichtgevende weg' is gisteravond bij Oss officieel geo pend. Op de N329 zijn als proef wegmarkeringen aangebracht die overdag licht absorberen en dat in het donker weer afgeven. De Glowing Lines zijn on derdeel van het concept Smart Highway van kunstenaar Daan Roosegaarde door Peter Winterman Gerrit van de Kamp, politievakbond ACP door Paul Bots UTRECHT - Rijden in een tank, met een fourwheeldrive door de mod der scheuren en tussen de bedrij ven door nog 3.000 kilometer afleg gen middels 'gewone' rijlessen. Peter van Neck, voorzitter VRB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4