Politiebond: 'Opstelten pakt geweld
Nederlands rijbewijs na 'funweek' in goedkoop Roemenië
I
i
J
De nachtkaars
Lichtgevende
strepen
rt Agenten voelen zich
totaal niet serieus
genomen
rt Dit plan is absurd. Het
a
4 BINNENLAND
FERRY MINGELEN
e beruchte nacht
van 18 op 19 mei
1999-
Premier Kok zit
achter de rege
ringstafel in de Eerste Kamer,
vermoeid na zestien uur debat
over de referendumwet.
De vergadering is geschorst.
Kok wacht gespannen op de
eindstemming.
Alles hangt af van de WD.
Die heeft bezwaren, maar zit
wel in het kabinet. Dat schept
een band. Net voor de hervat
ting van de vergadering fluis
tert WD-senator Wiegel Kok
vriendelijk iets toe. Kok kijkt
opgelucht.
De WD-senatoren stemmen
vervolgens een voor een voor,
maar dan komt Wiegel. „Te
gen", zegt hij luid.
Kok is verbijsterd. Hij voelt
zich gepiepeld. Jarenlang heb
ben ze eraan gewerkt, nu is het
op de valreep verworpen. Wat
bezielde Wiegel? Wilde hij als
enige WD-tegenstemmer die
nacht per se op zijn naam heb
ben?
Dreigt er weer zo'n nacht?
Nog niet. De Eerste Kamer be
slist binnenkort wel over twee
referendumvoorstellen.
In beide gevallen gaat het om
een initiatief vanuit de bevol
king om een al aangenomen
wetsontwerp alsnog te stop
pen. Dat is dus niet voor of te
gen Europa of de euro, zoals
Net als in 1999
beslist de Eerste
Kamer straks
weer meirde
invoering v n
een referendum
EP
WEG VAN DE TOEKOMST
Wilders wel graag zou willen,
want daarover ligt op dit mo
ment geen wetsvoorstel.
Het eerste referendumont-
werp gaat over een bindende
uitspraak. Dat vergt wijziging
van de Grondwet, in twee ron
des. Eerst is een gewone meer
derheid nodig en in de tweede
ronde, na verkiezingen, zelfs
een tweederdemeerderheid.
WD, CDA en de kleine christe
lijke partijen zijn tegen. De
kans is klein dat dat bindende
referendum het ooit haalt.
Het raadgevend referendum
komt er wel. Dat haalt met
steun van de linkse fracties en
de PW gemakkelijk een gewo
ne meerderheid. De ontevre
den kiezer kan er in het najaar
mee aan de slag. Een referen
dum kost wel zo'n 35 miljoen
euro per keer.
Directe democratie mag een
cent kosten. Maar het is be
doeld als noodrem. Niet te
vaak aan trekken dus. Daarom
zijn er flinke drempels:
10.000 kiezers voor het initia
tief, 300.000 kiezers moeten
het vervolgens steunen. Via
Facebook heb je die misschien
zo bij elkaar, maar dat telt niet.
Voorlopig moet iedereen nog
speciaal naar het gemeentehuis
om te tekenen. Verder moet de
opkomst bij het referendum
minimaal drie miljoen kiezers
zijn.
Dat laatste is een eis van de
PvdA. Maar zelfs met zo veel
kiezers kan het parlement de
dringende raad van de kiezer
negeren. PvdA-senator Koole:
„Instemming is geen automatis
me, maar hoe meer mensen
voor stemmen, hoe meer je er
rekening mee moet houden."
Volgens Koole zijn de tegen
standers bang voor de kiezer.
Maar met zulke drempels lijkt
die angst nogal overdreven.
Vraag is of de kiezer niet een
fopspeen krijgt voorgehouden.
Van 2002 tot 2005 was er, los
van Europa, al een tijdelijke re
ferendumwet. Hoe vaak daar
van gebruik is gemaakt? Geen
enkele keer! Het hele referen-
dumverhaal ging toen als een
nachtkaars uit.
DEN HAAG - De politiebonden zijn
woedend op minister Opstelten
van Veiligheid en Justitie die in hun
ogen veel te weinig doet om agres
sie en geweld tegen agenten aan te
pakken.
„De minister roept al heel lang
dat bedreiging en intimidatie van
politiemedewerkers bestreden
moet worden, maar in feite doet
hij niets", zegt Gerrit van de
Kamp, voorzitter van politievak-
bond ACP. „Agenten die met de
ze ellende te maken hebben, voe
len zich totaal niet serieus geno
men."
Op verzoek van Opstelten stelde
Van de Kamp vorig jaar een lijst
samen met maatregelen om het
geweldsprobleem aan te pakken.
„We moeten helaas constateren
dat de minister daar niets mee
doet. Hij houdt vol dat het be
staande beleid voldoende is", zegt
de ACP-voorman.
Agressie en geweld tegen agenten
neemt nog altijd toe, blijkt uit cij
fers van het expertisecentrum Vei
lige Publieke Taak. Zo kreeg 61
procent van de agenten in 2012 te
maken met geweld, tegen ruim
50 procent het jaar daarvoor.
Vorig jaar bleek dat bijna een op
de drie agenten in privétijd wordt
geconfronteerd met agressie en ge
weld. Opstelten besloot daarop de
strafeis tegen belagers van familie
leden van politieambtenaren te
verdubbelen.
„Maar we weten helemaal niet of
Is het een actieve vakantie, of een
spoedopleiding rijvaardigheid?
Een combinatie van die twee,
stelt Ernest Alvares van de
Utrechtse rijschool Veronica.
Alvares reist in juli met maximaal
zestien leerlingen af naar Roeme
nië om daar rijles te geven. Door
de lage lonen zijn de lessen er
veel goedkoper en kunnen de leer
lingen drie keer meer rijden voor
hetzelfde geld. Belangrijk, vindt
Alvares, want zo leer je de auto
pas écht kennen. Voordat de leer
ling met de leswagen naar Schip
hol rijdt en in het vliegtuig stapt,
heeft hij al twee dagen les gehad
in Nederland om de basishande
lingen onder de knie te krijgen.
Veel lessen vinden plaats in een si
mulator. Eenmaal in Roemenië
haalt een Roemeense instructeur
met de leswagen de leerling bij
het vliegveld op.
Taalproblemen zijn er niet, verze
kert Alvares. Wie basis-Engels ver
staat, kan vooruit. En Alvares reist
zelf mee om de boel in de gaten
te houden. Dagenlang zal de leer
ling door Roemenië reizen. „Ver
gelijk het met eenfly-drive vakan
tie waarbij de autorit ook een
deel van je vakantie is", stelt de rij
schoolhouder. Want de rijles is
misschien belangrijk, de fun is dat
ook. Alvares richt zich op jonge
ren die hun eindexamen hebben
gehaald. Ze kunnen vakantie vie
ren en rijles nemen in één trip. Ie
dere tussenstop in Roemenië
biedt iets leuks. Zoals rijden in
een echte tank en overnachten in
mooie all-in hotels. Drank is ta
boe. Want de chauffeur mag niet
niet met een kater op pad.
Uit onderzoek van de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid bleek dat het niet
zoveel uitmaakt van wie je les
krijgt, als je het voertuig maar
goed leert beheersen. Dat kan dus
ook in Roemenië, redeneert Alva
res. „Daar gelden strikte eisen
voor rijscholen. Nederland kan er
nog wat van leren. Dankzij de EU
zijn de wegen prima en zijn de
verkeersborden vrijwel hetzelf
de."
Na terugkeer volgen nog enkele
lessen voordat het 'gewone'
CBR-rijexamen wordt afgeno
men. Het CBR stelt geen eisen
aan de opleiding, zolang de leer
ling op de dag van het examen
maar veilig en goed kan rijden.
In de branche overheerst kritiek.
Bovag-woordvoerder Paul de
Waal: „Het is creatief bedacht.
gaat puur om geld
verdienen
Maar we vinden het geen goed
idee. De cursist mist het rijden in
Nederlandse omstandigheden.
Die wegen zijn de drukste van Eu
ropa." Peter van Neck, voorzitter
van de Vereniging Rijschool Be
lang, zegt vol belangstelling de sla
gingspercentages af te wachten.
„Dit plan is absurd. Het gaat puur
om geld verdienen."
De Roemeense trip kost ongeveer
2.500 euro, dat is net zoveel als
een gewone Nederlandse spoed
cursus zonder leuke uitstapjes.
Alvares: „In Nederland zijn te veel
rijscholen. Iedereen concurreert
op prijs. Nu kan ik ook iets aan de
prijs doen en toch meer inhoud
meegeven. Ik ben al bezig met het
opzetten van eenzelfde opleiding
voor het vrachtwagenrijbewijs."
D
OSS - De veelbesproken 'lichtgevende weg' is gisteravond bij Oss officieel geo
pend. Op de N329 zijn als proef wegmarkeringen aangebracht die overdag
licht absorberen en dat in het donker weer afgeven. De Glowing Lines zijn on
derdeel van het concept Smart Highway van kunstenaar Daan Roosegaarde
door Peter Winterman
Gerrit van de Kamp,
politievakbond ACP
door Paul Bots
UTRECHT - Rijden in een tank, met
een fourwheeldrive door de mod
der scheuren en tussen de bedrij
ven door nog 3.000 kilometer afleg
gen middels 'gewone' rijlessen.
Peter van Neck,
voorzitter VRB