Dit huis heeft iets liefs, iets warms Een glashelder verhaal over ramen 2&3 OPEN HUIS 4&5 HET BEROEP neageren? Wprfei^ijepêrsdj|hsi.rit Tijden veranderen. Dat betekent soms dat afscheid moet wor den genomen van jarenlange tradities en merken. Dat lot trof het 128 jaar oude textiel- merk Walra in 2001 ook. Het bedrijf moest de deuren slui ten omdat het de concurrentie met andere, veelal goedkopere, merken niet aankon. Walra ontstond ooit als linnenmerk in het Brabantse Waalre, als onderdeel van het fa miliebedrijf Van Dijk-Manders en Co. De glorietijd van het merk begon na de Twee de Wereldoorlog, toen één van de broers Van Dijk zich met Walra losmaakte van de familieweverij en zich helemaal ging toe leggen op de verkoop. Toen was het nog heel normaal dat meisjes van 16 begonnen te sparen voor hun uitzet, zodat ze bij hun huwelijk, gemiddeld zo rond hun 22e, niet zonder spullen het ouderlijk huis verlieten. Deze uitzet werd vaak samen met moeder uitgekozen én een adviseuse van een lin nenfabrikant. Walra had juist op dat ge bied een uitstekende naam. Niet alleen hebben daardoor veel mensen nog Walra-textiel in huis, Walra was ook het bedrijf dat deze manier van verkopen verreweg het langste volhield. Dat kwam juist omdat het was losgemaakt van de we verij. De laatste jaren kwam veel Walra- textiel ook niet meer uit Brabant, maar werd elders in de wereld ingekocht. Het baatte niet; adviseuses van Walra maakten hun laatste rondes in 2001. Twee later ging het licht er definitief uit. Jaren lang werd niets met het merk gedaan. Tot dat de Vespo Groep, bekend van textielmer- ken als Bon Sejour en Hip Amsterdam, in 2010 besloot Walra nieuw leven in te bla zen. „Het is geweldig dat we een merk uit deze streek weer tot leven mogen wek ken", stelt Vespo-directeur Ed Veelenturf. „Ik heb ook herinneringen aan het oude Walra. De handdoeken van toen verschij nen nog steeds in veel badkamers." Na de voorzichtige introductie presenteer de het merk zich dit jaar grootser aan het publiek. Zo werden verschillende interna tionale beurzen aangedaan. „De plannen zijn ook behoorlijk groot", zegt een woord voerder van Walra. „Het merk doet het nog steeds goed, er zijn plannen ook internatio naal de markt op te gaan." De succesfactor van nu lijkt het tijdloze en tegelijkertijd ei gentijdse karakter van de producten. Of, zo als ze het zelfbij Vespo zeggen: „Traditio nele kwaliteit in een eigentijdse look." De eerste collecties waren opgedeeld in vier verschillende lijnen, waarvan Organic het best aanslaat. De lijn is gemaakt van 100 procent biologisch katoen en is rustig vormgegeven. Hotel kent dezelfde uitstra ling, maar heeft een zwaardere kwaliteit. Met de andere collecties wilde Walra meer inspelen op trends. De laatste collectie, met als naam White Wonders, ligt in het verlengde van de eerste twee. Een rustige, warme uitstraling /onder al te trendy te zijn. Ook is er een collectie sierkussens en een badjas aan het assortiment toegevoegd. Maar de grootste aanpassing is het distribu tienetwerk. Niet langer gaan de ouderwet se adviseurs met de hele collectie onder de arm op pad. Die plek is ingenomen door moderne webshops. Ook wordt het textiel in een paar winkels verkocht en in de web shops van Neckermann en Wehkamp. Wie vroeger trouwde, verliet niet zonder een goed servies, een bestekbak en een kast vol linnengoed het ouderlijk huis. In die laatste categorie was Walra een begrip. In 2001 viel het doek, maar nu krijgt het merk een tweede kans. '>*v «Kv/ V^' 'v door Cor-Peter Pasma www.walra.nl Uit de Walra-collectie: Badjas By Walra (boven) en dekbedovertrek Love (rechts), foto's Design Press

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 41