Rouwfiets als uitlaatklep Vaak met toerist op de foto Leuker personeel op de bakfiets VERDIEPING 11 „Ik kan me voorstellen dat we, als we ons gebied ver groten, het eten eerst met een auto naar een centraal punt brengen. Van daaruit zullen we dan weer de bak fiets nemen." De bakfiets heeft niet alleen het voordeel dat die sneller door het Amsterdamse ver keer stuurt. „Wij maken ge zond eten. Door de bakfiets trekken we personeel aan dat ook van gezond houdt. We merken dat er vooral vriendelijke medewerkers afkomen op een baan als be zorger. En de bakfiets is na tuurlijk een goed adverten tie-medium. Hij valt op in het straatbeeld." busjes. Dat werkt dus effi ciënter en sneller." De aanschafprijs van de 'Bullitt', zoals de koeriers- fietsen van DHL eigenlijk heten, ligt veel lager dan die van een busje. Brand stof en wegenbelasting zijn niet aan de orde. In Nederland heeft DHL inmiddels 33 bussen ver vangen door gewone fiet sen, cargobikes en elektri sche cargobikes. „Dat is 10 procent van het wagen park." Dat de fiets een opvallen de verschijning is, mer ken de koeriers vooral doordat ze regelmatig met toeristen op de foto moe ten. Wie echter denkt dat de fiets alleen in Neder land inzetbaar is voor DHL, heeft het mis. Door de goede ervaringen in ons land zet de pakket dienst de fiets inmiddels ook in buitenlandse ste den in. Athene, Milaan, Leeds, Luxemburg en We nen, bijvoorbeeld. „Veel landen hebben interesse. Stap voor stap breiden we het uit Ook in het buiten land is 10 procent haal baar. Zeker als je elektri sche fietsen inzet." De DHL-bakfiets heeft ook nadelen. De logistiek is ingewikkelder. Pakket jes moeten op meer plaat sen klaargelegd worden zodat de fietskoerier ze op kan pikken. Het is even wennen, maar uiteinde lijk gaat dat prima, stelt Mei se. Aan potentiële klanten geen gebrek, lacht Wim Ko ning uit het Groningse Wes- terlee. „Veel mensen vertel len me dat ze later graag met mijn rouwfiets naar de begraafplaats gebracht wil len worden. Maar ja. Die mensen zijn nog jong. Dat kan nog wel dertig jaar du ren voordat ze overlijden. Tegen die tijd ben ik ook 80, of ben ik er zelf niet meer." Dus is de hoop t an Koning gevestigd op de wat oudere fietsgeneratie. Dat is een moeizame weg, erkent Ko ning, die al anderhalfjaar rondbazuint dat zijn rouw fiets bestaat. Ondanks dat is de speciaal ontworpen bak fiets, waar heel stijlvol pre cies een doodskist op past, nog nooit gebruikt tijdens een uitvaart. Terwijl de voordelen groot zijn. De rouwfiets komt veel verder op een begraaf plaats dan zo'n grote lijkwa gen. En het is natuurlijk heel persoonlijk als een fa milielid op de pedalen staat. „Probeer dat maar eens klaar te krijgen bij een uit vaartondernemer. Die zal je echt niet achter het stuur van zijn Cadillac laten plaatsnemen", zegt Koning. Het idee voor de rouwfiets ontstond tijdens een ge sprek met de eigenaar van een natuurbegraafplaats in Winschoten. Op het Cargo Bike Festival is de rouwfiets dit weekend overigens niet te zien. Een bewuste keuze. „Het is een te vrolijk treffen voor een rouwfiets. Je gaat ermee over straat. Dat is te confron terend, vinden wij." Dat be tekent niet dat Koning niet naar het festival komt. De Groninger ontwierp ook een Kampeerbakfiets die hij zelf uitgebreid in de prak tijk heeft getest. En ook zijn vuilnisbakfiets, inclusief zuiginstallatie, presenteert hij met plezier. Vooralsnog leeft Koning niet van zijn ontwerpen. Het meest verdient hij nog in de zomer als zijn ijsbak- fietsen de weg op gaan. Maar om de boodschappen te betalen heeft Koning ook 'gewoon' een baan als rij- instructeur op de motor en in de auto. „Die fietsen zijn een goede uitlaatklep als ik de hele dag in de auto heb gezeten." Een race-bakfiets noemt Arne Melse de fiets waar mee DHL in verschillende Nederlandse steden pak ketjes bezorgt. DHL is een opvallende verschijning in de cargo-bike-wereld. Daar waar veel partijen vooral kleinschalig zijn, is DHL juist een wereldspe ler. Dat de pakketdienst met bakfietsen rijdt, is te dan ken aan Melse. „Ik was al fietskoerier in mijn stu dententijd. Toen ik bij DHL ging werken was de combinatie snel gemaakt." Het bedrijf maakt natuur lijk goede sier met het groene imago van de fiets. Het brengt de totale uit stoot van DHL in Neder land naar beneden en het laat zien dat het bedrijf maatschappelijk wil on dernemen. Maar uiteinde lijk gaat het in de zaken wereld vooral om geld. En op dat punt scoort de bakfiets prima. „In Rotter dam reden we eerst met acht busjes. Nu hebben we er vier fietsen en drie to bezorgt, moet je ook ben zine tanken. Dat maakt geen verschil." Toen Marleen Kookt ruim twee jaar geleden begon, had het echtpaar één bak fiets. Nu het 'wagenpark' be staat uit elf bakfietsen, kan het bedrijf gezien worden als een ervaringsdeskundi ge. „We hebben goed con tact met de fabrikant van de fietsen. We geven veel in put over zaken die in onze ogen nog beter kunnen," legt Keijzer uit. Dat is ook uit eigen belang, want de ca teraar wil nog verder uit breiden. Er komen steeds meer klanten bij. En dus zijn er meer fietsen nodig. Of hij ooit heeft overwogen om per auto de maaltijden te bezorgen die zijn vrouw Marleen heeft gemaakt? Nee, antwoordt Joris Keijzer meteen. „Wij zitten in Am sterdam. Ik ervaar elke dag dat het niet handig is om met een auto door de stad te moeten." Marleen Kookt, heet het ca teringbedrijf dat inmiddels met elf bakfietsen maaltij den aan huis bezorgt in Am sterdam. Elke dag legt elke bakfiets zo'n 30 kilometer af. En nee, de medewerkers hoeven geen enorme kui ten te hebben, stelt Joris geïnteresseerden gerust. De bakfietsen hebben een elek trische hulpmotor. „Anders wordt het echt te zwaar. Dat merken we soms als er per ongeluk een batterij uit valt, omdat die niet goed is opgeladen of omdat de be zorger te ver heeft gefietst. Ja, dan zijn ze niet blij. Maar dat zie ik niet als een nadeel van deze manier van bezor gen, hoor. Als je met de au- VRIJDAG 11 APRIL 2014 De rouwfiets, met Gerda, de echtgenote van bouwer Wim Koning, foto Siese Veenstra/HH DHL-manager Arne Melse met de snelle koeriersfiets. foto Elmer van der Marel/HH Joris Keijzer rijdt voor Marleen Kookt. foto Olivier Middendorp/HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11