I Hippe ouders ontdekten de bakfiets al om kinderen te vervoeren. Ook bedrijven weten de 'cargo-bike' nu te waarderen. Dit weekend komen gebruikers en fabrikanten uit de hele wereld samen in Nijmegen. Een voorproefje. Kunstwerk dat pizza maakt I 10 VERDIEPING CARGO BIKE FESTIVAL e bakfiets is terug van weggeweest, met dank aan de tijdgeest. Nu alles groener en goedkoper moet, blijkt de fiets veel va ker een goed alterna tief te zijn voor de auto dan gedacht. De internationale fietsersbond presen teerde afgelopen week cijfers in het ge bouw van het Europees Parlement.in Brussel. Conclusie: de helft van al het goederentransport in Europese steden kan met fietsen afgehandeld worden. En mensen die met de auto naar de super markt gaan, kunnen in 90 procent van de gevallen beter de (bak-)fiets nemen. Vooral in drukke binnensteden zien steeds meer bedrijven de cargo-bike, zo als de bakfiets anno 2014 heet, als een goede oplossing voor transport. De fiets heeft geen last van files, kan makkelijk door smalle steegjes en is wendbaar. Ook parkeren is minder problematisch. Tel daar het ontbreken van wegenbelas ting en brandstofkosten bij op, en de fi nanciële voordelen zijn helder. Dit weekend wordt in Nijmegen de der de editie van het internationale Cargo Bike Festival gehouden. Initiatiefnemer Jos Sluijsmans is verrast door de grote in ternationale aandacht voor zijn evene ment. Nederland mag dan al enigszins gewend zijn aan de bakfiets, in het bui tenland is het helemaal een nieuwig heid. „Ik ging uit van maximaal 120 deel nemers maar inmiddels heb ik al 220 aanmeldingen binnen," vertelt Sluijs mans. „Het lijkt wel alsof we in het bui tenland nog meer aandacht krijgen dan in eigen land." Het festival is volgens Sluijsmans nu het grootste cargo-bike- treffen ter wereld. De zaterdag is gereser veerd voor een conferentie met deelne mers uit meerdere landen. Deskundigen van technische universiteiten, maar ook van een Duits ruimtevaartcentrum, ko men langs. Zondag gaan de bakfietsen eerst in colonne door Nijmegen. Vervol gens is het festival open voor alle geïnte resseerden die kennis willen maken met bouwers en gebruikers van de cargo- bike. Drie fabrikanten presenteren een nieuw model bakfiets met 'kantelwie- len'. Een bakfiets die dus niet meer om kan slaan, maar 'gewoon' schuin door de bocht kan net als een normale fiets. Voorafgaand aan het festival sprak deze krant vier Nederlandse gebruikers en bouwers over hun ervaringen met de bij zondere fiets. Hoe kom je in hemelsnaam op het idee om een pizza oven te bouwen op een bak fiets? Hans Kooijman wil het best eerlijk bekennen. Het was de whiskey die hem een handje hielp. „Ik wilde graag zo'n oven in mijn tuin bouwen, maar dat kost al snel een maandloon. En je weet hoe dat gaat. In het eerste jaar gebruik je hem vijf keer, in het twee de jaar nog drie keer en ver volgens zit er een vogelnest je in." Na het nuttigen van de nodige glaasjes whiskey kwam de ingeving: zet de oven op een bakfiets, en je kunt hem ook aan de buur man uitlenen. Kooijman is eigenlijk kun stenaar, maar dankzij die goede fles drank is hij mo menteel vooral ook cateraar. Want het bleef niet bij die ene bakfiets met pizzaoven. Kooijman heeft nu zeven bakfietsen voor zijn cate ringbedrijf Zo is er nu ook een 'bak- en grillfiets', een barbecuefiets, een nacho- fiets en een bootfiets. Die laatste gebruikt hij om 'oes ters en bubbels' op uit te ser veren. Alle bakfietsen wor den ingezet bij tuinfeesten of festivals. Komend week end verzorgt Kooijman de catering op het Cargo Bike Festival in zijn eigen stad Nijmegen. Zo ziet hij het ook het liefst: met de bak fiets naar activiteiten in de eigen omgeving. „Het mooist is als je er met de fiets heen kunt. Natuurlijk kun je alles op een vracht wagen zetten, maar dat is toch minder leuk." Kooijman werkt met echte koks, al vindt hij zijn eigen pizza ook een kunststuk. En dat is eigenlijk het belang rijkst, stelt hij. „Want ik doe alleen kunstgerelateerde projecten. De kunst zit in dit geval in het eten, maar ook in het ontwikkelen van de bakfiets. Het verkopen van eten is een show." Mo menteel rijden alle bakfiet sen nog alleen op spier kracht. Daar moet verande ring in komen, vindt Kooij man. Want in de omgeving van Nijmegen is veel hoog teverschil. Als je dan ook nog met een bakfiets vol hout achter de pizzaoven- fiets aan moet, is dat flink trappen. „Soms bezorg ik het hout met de auto, maar liefst zo min mogelijk." Met trapkracht de files vermijden Y v4,;c-.: door Paul Bots I Hans Kooijman op zijn pizza-bakfiets, foto Flip Franssen/HH D Meer informatie over het festival is te vinden op cargobikefestival.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10