I
Hippe ouders ontdekten de
bakfiets al om kinderen te
vervoeren. Ook bedrijven
weten de 'cargo-bike' nu te
waarderen. Dit weekend
komen gebruikers en
fabrikanten uit de hele
wereld samen in Nijmegen.
Een voorproefje.
Kunstwerk
dat pizza
maakt
I
10 VERDIEPING
CARGO BIKE FESTIVAL
e bakfiets is terug van
weggeweest, met
dank aan de tijdgeest.
Nu alles groener en
goedkoper moet,
blijkt de fiets veel va
ker een goed alterna
tief te zijn voor de auto dan gedacht.
De internationale fietsersbond presen
teerde afgelopen week cijfers in het ge
bouw van het Europees Parlement.in
Brussel. Conclusie: de helft van al het
goederentransport in Europese steden
kan met fietsen afgehandeld worden. En
mensen die met de auto naar de super
markt gaan, kunnen in 90 procent van
de gevallen beter de (bak-)fiets nemen.
Vooral in drukke binnensteden zien
steeds meer bedrijven de cargo-bike, zo
als de bakfiets anno 2014 heet, als een
goede oplossing voor transport. De fiets
heeft geen last van files, kan makkelijk
door smalle steegjes en is wendbaar.
Ook parkeren is minder problematisch.
Tel daar het ontbreken van wegenbelas
ting en brandstofkosten bij op, en de fi
nanciële voordelen zijn helder.
Dit weekend wordt in Nijmegen de der
de editie van het internationale Cargo
Bike Festival gehouden. Initiatiefnemer
Jos Sluijsmans is verrast door de grote in
ternationale aandacht voor zijn evene
ment. Nederland mag dan al enigszins
gewend zijn aan de bakfiets, in het bui
tenland is het helemaal een nieuwig
heid. „Ik ging uit van maximaal 120 deel
nemers maar inmiddels heb ik al 220
aanmeldingen binnen," vertelt Sluijs
mans. „Het lijkt wel alsof we in het bui
tenland nog meer aandacht krijgen dan
in eigen land." Het festival is volgens
Sluijsmans nu het grootste cargo-bike-
treffen ter wereld. De zaterdag is gereser
veerd voor een conferentie met deelne
mers uit meerdere landen. Deskundigen
van technische universiteiten, maar ook
van een Duits ruimtevaartcentrum, ko
men langs. Zondag gaan de bakfietsen
eerst in colonne door Nijmegen. Vervol
gens is het festival open voor alle geïnte
resseerden die kennis willen maken met
bouwers en gebruikers van de cargo-
bike. Drie fabrikanten presenteren een
nieuw model bakfiets met 'kantelwie-
len'. Een bakfiets die dus niet meer om
kan slaan, maar 'gewoon' schuin door de
bocht kan net als een normale fiets.
Voorafgaand aan het festival sprak deze
krant vier Nederlandse gebruikers en
bouwers over hun ervaringen met de bij
zondere fiets.
Hoe kom je in hemelsnaam
op het idee om een pizza
oven te bouwen op een bak
fiets? Hans Kooijman wil
het best eerlijk bekennen.
Het was de whiskey die
hem een handje hielp. „Ik
wilde graag zo'n oven in
mijn tuin bouwen, maar dat
kost al snel een maandloon.
En je weet hoe dat gaat. In
het eerste jaar gebruik je
hem vijf keer, in het twee
de jaar nog drie keer en ver
volgens zit er een vogelnest
je in." Na het nuttigen van
de nodige glaasjes whiskey
kwam de ingeving: zet de
oven op een bakfiets, en je
kunt hem ook aan de buur
man uitlenen.
Kooijman is eigenlijk kun
stenaar, maar dankzij die
goede fles drank is hij mo
menteel vooral ook cateraar.
Want het bleef niet bij die
ene bakfiets met pizzaoven.
Kooijman heeft nu zeven
bakfietsen voor zijn cate
ringbedrijf Zo is er nu ook
een 'bak- en grillfiets', een
barbecuefiets, een nacho-
fiets en een bootfiets. Die
laatste gebruikt hij om 'oes
ters en bubbels' op uit te ser
veren. Alle bakfietsen wor
den ingezet bij tuinfeesten
of festivals. Komend week
end verzorgt Kooijman de
catering op het Cargo Bike
Festival in zijn eigen stad
Nijmegen. Zo ziet hij het
ook het liefst: met de bak
fiets naar activiteiten in de
eigen omgeving. „Het
mooist is als je er met de
fiets heen kunt. Natuurlijk
kun je alles op een vracht
wagen zetten, maar dat is
toch minder leuk."
Kooijman werkt met echte
koks, al vindt hij zijn eigen
pizza ook een kunststuk. En
dat is eigenlijk het belang
rijkst, stelt hij. „Want ik doe
alleen kunstgerelateerde
projecten. De kunst zit in
dit geval in het eten, maar
ook in het ontwikkelen van
de bakfiets. Het verkopen
van eten is een show." Mo
menteel rijden alle bakfiet
sen nog alleen op spier
kracht. Daar moet verande
ring in komen, vindt Kooij
man. Want in de omgeving
van Nijmegen is veel hoog
teverschil. Als je dan ook
nog met een bakfiets vol
hout achter de pizzaoven-
fiets aan moet, is dat flink
trappen. „Soms bezorg ik
het hout met de auto, maar
liefst zo min mogelijk."
Met
trapkracht
de files
vermijden
Y
v4,;c-.:
door Paul Bots
I Hans Kooijman op zijn pizza-bakfiets, foto Flip Franssen/HH
D
Meer informatie over het festival
is te vinden op cargobikefestival.com