UIT 9
9 9?
I V I
SCHOUW
h
r
Ja dat zegt wat bij de
Over kunst
met
heel veel
vraagtekens
en
uitroeptekens
hoofdlijnen vier benaderingen. Emoties
verbeelden, visuele ervaringen weergeven,
gedachten vormgeven en - onbekende ter
reinen van de kunst ontginnen. Dat laatste
kan met alle drie de andere benaderingen
samengaan, maar veronderstelt een extra
ambitie. En geeft, mits de pretentie wordt
waargemaakt, ook aan mijn ervaring als
toe- en beschouwer een dimensie meer. Ik
vind die in het inventieve 'Ingewikkeld
landschap' van Hein Verwer, het subtiele
'Tlirn me into light' van Magdeleen van Ier-
sel, 'Wolvenjong' van Rem van den Bosch,
de ongetitelde paneeltjes van Dave Meijer
en het monochrome 'Drypa #7' van George
Schade. Het vorm- en materiaalgebruik in
elk werk is origineler dan dat van de rest
en voegt iets toe aan de aangesneden the
matiek. Het in mijn ogen beste werk zag ik
nota bene bijna over het hoofd. Magdeleen
van Iersel maakte van wit kaarsvet een klei
ne tegel die rust op een plexiglas houder.
In hoogreliëf lees ik de al genoemde titel.
Tekst, beeld en materiaal roepen samen de
idee op van 'licht', dat ongrijpbaar, zelf
voor ons oog onzichtbaar alles zichtbaar
maakt en tegelijk tijdelijk en eeuwig is.
Het werk is niet te fotograferen: er blijft
niets van over en ook dat voegt een laag
toe aan haar bijdrage.
Is er in die andere genres ook wat waarde
vols te vinden? In principe wel, want waar
om zou je niet kunnen genieten van een
goed landschap of een lekker beeld? Dus
kijk ik met plezier naar de bronzen naakte
dame die Frida van Overbeeke 'Een mooie
ochtend' noemt, fijntjes verwijzend naar
het beeld en de mogelijke beleving van de
vrouw in kwestie. Die ook die van u en mij
kan zijn. Want wat heb je nu eigenlijk no
dig om een geluksgevoel te ervaren? Word
ik verleid door de rijkdom aan kleur en tex
tuur waarmee Janneke Rottier materie in
een landschap transformeert dat tegelijk
een abstracte compositie is. En verbaas ik
mij over de geheimzinnige wereld van Er-
nest Steiner Lovisa waarin een meisje zich
achter haar haar verbergt. Ook iemand als
Ton Lamper boeit steeds weer door zijn in
ventieve verbinding van grafische beeld
taal en kunsthistorische traditie.
Ik zag ook twee werken waarvan ik denk
'is dit nu echt het beste dat je te bieden
hebt'? De abstracte compositie van Meinie
van Bommel mist spanning door de aarze
lende lijnvoering. 'Natuurvrouw' van Kees
Ingelse oogt ongeconcentreerd en blijft
hangen in semi-woest gedoe met verf.
Wil W45 een rol spelen in het Zeeuwse
kunstleven, dan is het niet alleen zaak te to
nen, maar ook andere vormen te organise
ren waarin kunstenaars en publiek elkaar
ontmoeten. Daarnaast zijn continuïteit en
consistentie van belang: een profiel dat de
kans krijgt zich in de tijd te ontvouwen.
Op die manier kan - met de Kunstuitleen
en Galerie van den Berge - Westwal 45 uit
groeien tot een plek van betekenis.
Nu met: athisse Arendsen; Wim Bakker; lean
Beining; Meinie van Bommel; Tes van den Boog
aard; Rem van den Bosch; Regi van Driel; Mag
deleen van Eersel; Adri Geelhoed; Kees Huijsen;
Kees Ingelse; Betsy de Jonge; Ton Lamper; Ilse
van Loo; Greet Lyklema; Dave Meijer; Carmen
Milhous-Arendt; Mischa de Muynck; Reynier de
Muynck; Frida van Overbeeke-Verschuur; Mar-
lou Pluymaekers; Janneke Rottier; George Scha- -
de; Erlend Steiner Lovisa; Diana Stevens; Hein
Verwer en Gerard Weezepoel.
De 'kennismaking' toont werk
van 27 kunstenaars. Met elk
één werk en documentatie
gaat het om een eerste indruk.
Wat laat je dan zien? West-
wal45 kan uitgroeien tot een
plek van betekenis.
Natuurlijk moet het passen
in de relatief bescheiden
ruimte en overeind kun
nen blijven tussen veel en
heel ander werk. Ik ga er
vanuit dat je dan je beste
beentje voorzet en het
werk meebrengt dat je het liefste wilt to
nen. Met die blik bekeken zoek ik naar de
passies van de, deelnemers. Ik vind op
DONDERDAG 10 APRIL 2014
Jong talent Wout Kole in
Kunstuitleen Goes
Wout Kole is een jonge Zeeuwse kun
stenaar uit Wemeldinge, ooit lid van
G2A. Hij fotografeert en schildert in
een gestileerde, naturalistische stijl
en combineert dat soms met abstrac
te elementen. Hij maakt zowel por
tretten als zeegezichten. Kole maakt
gratis portret voor winnaar loterij:
www.kunstingoes.nl.
Nog t/m 12/4. Kunstuitleen, Westwal
45, Goes. Wo. t/m vr. 13.00 -17.00
uur. Za. 12.00 -16.00 uur.
Variatie in heringerichte
Ouverture
Galerie De Ouverture kreeg een op
knapbeurt en pakt uit met een mooi
kwartet. Kiki Dijkstra toont vrouwen
portretten van keramiek en Helene
Draaijers zeegezichten en subtiele fi
guurstukken. Robert de Man tekent
tijdloos expressieve portretten en Ng
Siau Lee geeft verfijnde interpretaties
van natuur en landschap.
T/m 17/4. Galerie de Ouverture. Bou
levard de Wielingen 64, Cadzand Bad.
Do. t/m zo. 14.00 - 18.00 uur.
James Cauty verbeeldt
stedelijke Apocalyps
De Cultuurwerf heeft na Squidsoup
een publiekstrekker van hoog niveau.
De Britse kunstenaar James Cauty
toont de nieuwste versie van 'The
Aftermath Dislocation Principle' een
indrukwekkende installatie van een
desolaat stadslandschap, bevolkt
door vijfduizend politieagenten. Een
wereld op schaal als voorbode van de
ultieme politiestaat?
T/m 8/6. Oude Markt 35 (Fonteyne)
Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00.
Vleeshalgewelven voorzien
van ritmisch licht
De Portugese kunstenaar Pedro Cabri-
ta Reis verlicht de gewelven van de
gotische hal met honderden in een
speels ritme hoog opgehangen tl-bui-
zen. Boeiend om naar te kijken. Maar
Reis roept ook vragen op. Zoals:
„Heeft de gotische architectuur nog
betekenis? Kan industrieel licht de
blik opnieuw richten op overstijgen
de waarheden?"
T/m 9/6. Vleeshal. Markt, Middelburg.
Di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur.
van 14 t/m 22 juni
www.kunstschouw.nl
Werk dat fier overeind blijft
W45 met links 'Portret Bram van Velde' door Gerard Weezepoel, voorgrond Hein Verwer 'Inge
wikkeld landschap', rechts op sokkel Betsy de Jonge 'Ingetogen' aan de wand achter.
T/m 26/4. Westwal 45, Goes. Wo. t/m vr. 13.00
-17.00 uur; za. 13.00 - 16.00 uur.
Mathisse Arendsen exposeert in Westwal 45 een kleurenorgie die verwijst naar onderbewuste
driften.
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.