UIT 9 9 9? I V I SCHOUW h r Ja dat zegt wat bij de Over kunst met heel veel vraagtekens en uitroeptekens hoofdlijnen vier benaderingen. Emoties verbeelden, visuele ervaringen weergeven, gedachten vormgeven en - onbekende ter reinen van de kunst ontginnen. Dat laatste kan met alle drie de andere benaderingen samengaan, maar veronderstelt een extra ambitie. En geeft, mits de pretentie wordt waargemaakt, ook aan mijn ervaring als toe- en beschouwer een dimensie meer. Ik vind die in het inventieve 'Ingewikkeld landschap' van Hein Verwer, het subtiele 'Tlirn me into light' van Magdeleen van Ier- sel, 'Wolvenjong' van Rem van den Bosch, de ongetitelde paneeltjes van Dave Meijer en het monochrome 'Drypa #7' van George Schade. Het vorm- en materiaalgebruik in elk werk is origineler dan dat van de rest en voegt iets toe aan de aangesneden the matiek. Het in mijn ogen beste werk zag ik nota bene bijna over het hoofd. Magdeleen van Iersel maakte van wit kaarsvet een klei ne tegel die rust op een plexiglas houder. In hoogreliëf lees ik de al genoemde titel. Tekst, beeld en materiaal roepen samen de idee op van 'licht', dat ongrijpbaar, zelf voor ons oog onzichtbaar alles zichtbaar maakt en tegelijk tijdelijk en eeuwig is. Het werk is niet te fotograferen: er blijft niets van over en ook dat voegt een laag toe aan haar bijdrage. Is er in die andere genres ook wat waarde vols te vinden? In principe wel, want waar om zou je niet kunnen genieten van een goed landschap of een lekker beeld? Dus kijk ik met plezier naar de bronzen naakte dame die Frida van Overbeeke 'Een mooie ochtend' noemt, fijntjes verwijzend naar het beeld en de mogelijke beleving van de vrouw in kwestie. Die ook die van u en mij kan zijn. Want wat heb je nu eigenlijk no dig om een geluksgevoel te ervaren? Word ik verleid door de rijkdom aan kleur en tex tuur waarmee Janneke Rottier materie in een landschap transformeert dat tegelijk een abstracte compositie is. En verbaas ik mij over de geheimzinnige wereld van Er- nest Steiner Lovisa waarin een meisje zich achter haar haar verbergt. Ook iemand als Ton Lamper boeit steeds weer door zijn in ventieve verbinding van grafische beeld taal en kunsthistorische traditie. Ik zag ook twee werken waarvan ik denk 'is dit nu echt het beste dat je te bieden hebt'? De abstracte compositie van Meinie van Bommel mist spanning door de aarze lende lijnvoering. 'Natuurvrouw' van Kees Ingelse oogt ongeconcentreerd en blijft hangen in semi-woest gedoe met verf. Wil W45 een rol spelen in het Zeeuwse kunstleven, dan is het niet alleen zaak te to nen, maar ook andere vormen te organise ren waarin kunstenaars en publiek elkaar ontmoeten. Daarnaast zijn continuïteit en consistentie van belang: een profiel dat de kans krijgt zich in de tijd te ontvouwen. Op die manier kan - met de Kunstuitleen en Galerie van den Berge - Westwal 45 uit groeien tot een plek van betekenis. Nu met: athisse Arendsen; Wim Bakker; lean Beining; Meinie van Bommel; Tes van den Boog aard; Rem van den Bosch; Regi van Driel; Mag deleen van Eersel; Adri Geelhoed; Kees Huijsen; Kees Ingelse; Betsy de Jonge; Ton Lamper; Ilse van Loo; Greet Lyklema; Dave Meijer; Carmen Milhous-Arendt; Mischa de Muynck; Reynier de Muynck; Frida van Overbeeke-Verschuur; Mar- lou Pluymaekers; Janneke Rottier; George Scha- - de; Erlend Steiner Lovisa; Diana Stevens; Hein Verwer en Gerard Weezepoel. De 'kennismaking' toont werk van 27 kunstenaars. Met elk één werk en documentatie gaat het om een eerste indruk. Wat laat je dan zien? West- wal45 kan uitgroeien tot een plek van betekenis. Natuurlijk moet het passen in de relatief bescheiden ruimte en overeind kun nen blijven tussen veel en heel ander werk. Ik ga er vanuit dat je dan je beste beentje voorzet en het werk meebrengt dat je het liefste wilt to nen. Met die blik bekeken zoek ik naar de passies van de, deelnemers. Ik vind op DONDERDAG 10 APRIL 2014 Jong talent Wout Kole in Kunstuitleen Goes Wout Kole is een jonge Zeeuwse kun stenaar uit Wemeldinge, ooit lid van G2A. Hij fotografeert en schildert in een gestileerde, naturalistische stijl en combineert dat soms met abstrac te elementen. Hij maakt zowel por tretten als zeegezichten. Kole maakt gratis portret voor winnaar loterij: www.kunstingoes.nl. Nog t/m 12/4. Kunstuitleen, Westwal 45, Goes. Wo. t/m vr. 13.00 -17.00 uur. Za. 12.00 -16.00 uur. Variatie in heringerichte Ouverture Galerie De Ouverture kreeg een op knapbeurt en pakt uit met een mooi kwartet. Kiki Dijkstra toont vrouwen portretten van keramiek en Helene Draaijers zeegezichten en subtiele fi guurstukken. Robert de Man tekent tijdloos expressieve portretten en Ng Siau Lee geeft verfijnde interpretaties van natuur en landschap. T/m 17/4. Galerie de Ouverture. Bou levard de Wielingen 64, Cadzand Bad. Do. t/m zo. 14.00 - 18.00 uur. James Cauty verbeeldt stedelijke Apocalyps De Cultuurwerf heeft na Squidsoup een publiekstrekker van hoog niveau. De Britse kunstenaar James Cauty toont de nieuwste versie van 'The Aftermath Dislocation Principle' een indrukwekkende installatie van een desolaat stadslandschap, bevolkt door vijfduizend politieagenten. Een wereld op schaal als voorbode van de ultieme politiestaat? T/m 8/6. Oude Markt 35 (Fonteyne) Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00. Vleeshalgewelven voorzien van ritmisch licht De Portugese kunstenaar Pedro Cabri- ta Reis verlicht de gewelven van de gotische hal met honderden in een speels ritme hoog opgehangen tl-bui- zen. Boeiend om naar te kijken. Maar Reis roept ook vragen op. Zoals: „Heeft de gotische architectuur nog betekenis? Kan industrieel licht de blik opnieuw richten op overstijgen de waarheden?" T/m 9/6. Vleeshal. Markt, Middelburg. Di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. van 14 t/m 22 juni www.kunstschouw.nl Werk dat fier overeind blijft W45 met links 'Portret Bram van Velde' door Gerard Weezepoel, voorgrond Hein Verwer 'Inge wikkeld landschap', rechts op sokkel Betsy de Jonge 'Ingetogen' aan de wand achter. T/m 26/4. Westwal 45, Goes. Wo. t/m vr. 13.00 -17.00 uur; za. 13.00 - 16.00 uur. Mathisse Arendsen exposeert in Westwal 45 een kleurenorgie die verwijst naar onderbewuste driften. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 49