Vlissingers winnen geschiedenisquiz ABBA Persconferentie De komende jaren stijgt het beroep op pleegzorg. En er is al een tekort aan pleeggezinnen. Deze week 14 ZEELAND De Zeeuwse Zetel PLEEGZORG maandag Gistermiddag, op de kop af veertig jaar na dat ABBA het Eurovi sie Songfestival won met 'Waterloo', stond ik in het Schuttershofcafé in Middel burg te genieten van Y'Abba Do. Acht gerenommeerde Zeeuwse muzikanten lieten ho ren dat de melodieën van de Zweedse hitparadegroep echt onverwoestbaar goed zijn. Mijn eerste langspeelplaat was Arrival, het album waarop on der meer 'Dancing Queen' en 'Money money money* staan. Ik moet bekennen dat de liefde voor de muziek van ABBA in mijn pubertijd werd vermengd met een hevige verliefdheid op Agnetha, de blonde zangeres met de stralende lach en de amandelvormige ogen. Voor dat laatste mocht je des tijds wel uitkomen, maar dat je Arrival echt goed vond vertelde je niet. En bij de tijdschriften- boer kocht je toch maar muziek- krant OOR, nadat je eerst in de Popfoto een ABBA-reportage had verslonden. Die aanschaf fen ging toch echt te ver. Tegenwoordig hoefje je als fan van ABBA helemaal niet meer te schamen. Integendeel. De ene na de andere popcriticus of -muzikant roemt het composi torische vernuft van de Zwe den. In De Wereld Draait Door zag ik de gelauwerde saxofo nist Yuri Honing vrijdag bloed serieus vergelijkingen trekken met Bach en Mozart. Blijkbaar moet je voor simpele zielen zo als ik wel benadrukken dat de muziek 'van ABBA echt waan zinnig moeilijk is om te spelen. Ik vind het gewoon mooi, net als singer-songwriter John Grant, die zei: „Wie zegt dat hij niet van ABBA houdt, houdt niet van popmuziek." Maar nee, ABBA is kunst gewor den. Vandaag wordt notabene in het Tate Modern in Londen, de tempel van de hedendaagse kunst, ABBA, the official photo- book gepresenteerd, een 400 pa gina's tellende pil met plaatjes die je vroeger in de Popfoto vond. De Nederlandse versie is al uit. Laatst stond ik ermee in mijn handen in De Drukkerij, me opnieuw verlekkerend aan foto's van de blonde Agnetha. „Zal ik dit kunstboek kopen?", dacht ik. Maar dat ging me toch echt iets te ver. Dit is een wekelijkse rubriek over wat voor en achter de schermen speelt in politiek Den Haag. Soms zijn er momenten dat je je als journalist opgelaten voelt. Bij voorbeeld als je in je eentje bij een persconferentie zit. Zeker als dat gebeurt in perscentrum Nieuwspoort: het Haagse nieuws-walhalla in het gebouw van de Tweede Kamer. De pers bleef vorige week woensdag mas saal weg toen de Roosevelt stich ting bekend maakte wie op 24 mei in Middelburg de Four Freedoms Awards krijgen en wie ze uitreiken. Nu was de bijeenkomst gelukkig niet in de grote zaal waar pre mier Rutte zijn wekelijkse pers conferentie geeft. Desondanks was het een gênante vertoning. Achter een tafel zaten bestuursle den van de Roosevelt stichting, onder wie commissaris van de ko ning, Han Polman. In de zaal wa ren nog wat mensen van het be stuur en de provincie. Bij elkaar een man of tien. Allemaal voor één journalist en nog wel de par lementair verslaggever van de Zeeuwse krant. Maar die is toch in de buurt. Het zou gek zijn als die niet even zijn hoofd om de hoek steekt. Dus eigenlijk was er geen mens. In plaats van de persconferentie in te korten - ook ik had alle in formatie al - wórdt het gewone programma afgedraaid. Drie kwartier lang. Waarom een bij eenkomst in Den Haag over iets dat in Middelburg plaatsvindt? Nou, zegt Polman, 'het past in de ambitie om de Four Freedoms Awards breder uit te dragen'. Het moet gezegd: door Blof en RTL-presentatrice Pernille La Lau awards te laten uitreiken wordt het evenement minder eli tair en meer toegankelijk. Nu het persbeleid nog. Dat moet de volgende keer echt anders. Het is natuurlijk niet zo dat me dia helemaal geen belangstelling hebben. Op 24 mei zal Middel burg een mediacircus zijn. En voor die tijd zullen genoeg (ach- tergrond)verhalen en reportages in kranten en op radio en tv ver schijnen. Maar journalisten ver doen hun tijd niet in Nieuws poort als alle informatie al is ge maild. Dat een Zeeuwse kok zorgt voor hapjes, hoe lekker ook, doet daar niets aan af. Het is verspilling van tijd en geld. MIDDELBURG - Karin (niet haar ech te naam) heeft geluk gehad. Ge middeld zijn er vier gezinnen no dig om een goede 'match' te ma ken tussen een kind dat pleeg zorg nodig heeft en een pleegge zin. Maar Karin vond bij het eer ste gezin waar ze geplaatst werd direct haar plek. Ze herinnert zich nog het mo ment dat ze bij haar biologische ouders weggehaald werd. Karin was toen vijf. „Dat was heel hef tig. Van de ene op de andere dag word je uit je vertrouwde omge ving weggehaald. Waarom moest ik weg bij mijn vader en moeder? Een kwartier later sta je bij een ander gezin. Een gezin waarmee je het verder maar moet doen. Ik herinner me de onzekerheid: zal ik mijn ouders ooit nog zien? Blijf ik hier wonen? Het was allemaal heel eng. Ik wou daar niet zijn." Haar biologische ouders dronken. „Ik herinner me dat ik heel veel op mijn slaapkamer moest zitten. Mijn tweelingzus en ik zaten mijn ouders eigenlijk in de weg. Die wilden hun eigen leven lei den en ongestoord kunnen drin ken. Als er familie kwam schaam den ze zich, dat kon je merken. Dan zagen ze zichzelf even door de ogen van een ander, denk ik. Ik voelde me ongewenst. Een soort Assepoester. Mijn tweeling zus was knapper, die mocht af en toe van de slaapkamer af. Ik niet. Ik herinner me grote ruzies. Een tje is me altijd bijgebleven. Daar bij waren buren betrokken. Toen is er echt lichamelijk geweld ge bruikt. Er werden stenen naar bin nen gegooid, er kwamen mensen binnenstormen. Mijn zusje en ik zijn achter de bank gekropen om te schuilen. Niet lang daarna zijn we weggehaald. Eigenlijk kwam het erop neer dat we jarenlang ver waarloosd zijn." Ze ziet haar biologische ouders niet meer. Een bewuste keuze. „Want ze bleven drinken. Soms kwamen ze niet opdagen op af spraken. Op een gegeven moment dacht ik: het is klaar. Voor mij pak te het achteraf goed uit. Dit gezin was een toevalstreffer, direct een goede match. Mijn pleegmoeder kon zo goed liefde geven, en ik was veel tekort gekomen; we had den direct een klik. Die heeft niet iedereen met zijn pleegouders. Ik ken een paar pleegkinderen waar bij ik me een betere match had kunnen voorstellen." De zestendertig pleegkinderen die nu nog op de wachtlijst van Ju- vent staan, wachten daar voorals nog op. In de hoop op een juiste match, een passend gezin. 36 ZEEUWSE KINDEREN ZITTEN IN DE WACHTKAMER Landbouw- en visserij en ambu lancezorg staan op de Kameragen da van woensdag. De bescher ming van de Nederlandse defen sie industrie komt donderdag aan de orde. Eerder waarschuw de Damen Schelde Naval Ship building uit Vlissingen al dat Ne derland niet het braafste jongetje van de Europese klas moet wor den. Het T-rijbewijs, bedoeld voor iedereen die op de openbare weg rijdt met een landbouwtrek ker komt dezelfde dag voorbij. In totaal waren er negen deelne mers met slechts één fout. Na lo ting kwam Stephanie Kosten uit die groep als derde prijswinnaar uit de bus. De quiz verscheen ter gelegenheid van de afronding van de uitgave van de nieuwe Geschie denis van Zeeland. Het vierde en laatste deel wordt woensdag 9 april gepresenteerd in de Klove niersdoelen in Middelburg (20.00 uur). Eindredacteur en historicus Jan Zwemer gaat dan in gesprek met PZC-verslaggever Jan van Dam me over de Zeeuwse geschiedenis sinds 1850. Tijdens die publiekspresentatie overhandigt adjunct-uitgever Jo- han de Bruijn van Uitgeverij WBOOKS de winnaars van de PZC-geschiedenisquiz hun prijs: de complete vierdelige Geschiede nis van Zeeland. De goede antwoorden van de ge schiedenisquiz zijn: ia, 2c, 3b, 4c, 5c, 6c, 7b, 8b, 9c, 10a, 11b, 12c. Ernst Jan Rozendaal Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Jeffrey Kutterink Kind zoekt huis door Ondine van der Vleuten In twee jaar tijd is het aantal kinderen in pleeggezinnen gestegen met 12,5 procent (1-1-2012:430, 31-12-2013: 484). Het aantal kinderen en jongeren dat gebruikt heeft gemaakt van pleegzorg is gestegen met 10,5 procent (2012: 535, 2013: 592). Het aantal plaatsingen in netwerkgezinnen (bij familie, vrienden) is geste gen van 41 naar naar 60 procent. In negentig procent van de gevallen gaat het om een voltijdsplaatsing. Bij nieuwe plaatsingen gaat het in 64 procent van de gevallen om kinderen jonger dan 12 jaar. De wachtlijst van kinderen die een pleeggezin zoeken is sinds vorig jaar met zo'n tien kinderen toegenomen tot 36. Bij gebrek daarin zitten ze nu nog thuis, in een behandelgroep of bij familie. Het overgrote deel van deze kinderen verblijft nu in een behandelgroep van Juvent. Andere kinderen verblijven bij een netwerk- of pleeggezin. Vijf kinderen zijn in de leeftijd van 15 tot 17 jaar, in 31 gevallen gaat het om kinderen tussen de 2 en 14 jaar. Op de wachtlijst staan zeven kinderen die alleen in de weekenden of in de vakantie opvang nodig hebben. Het gaat daarbij om kinderen tussen de 5 en 14 jaar oud, die thuis of in een netwerkpleeggezin (familie of vrienden) wonen. De weekend/vakantieplek is vaak nodig om de (netwerk)ouders te ontlasten. Dat kan zijn omdat gedrag van kind zodanig is dat even rust voor pleeg ouders prettig is, al dan niet in combinatie met draagkracht pleegouders (denk aan opa en oma op leeftijd die voor hun kleinkind zorgen). Juvent zoekt daarnaast op dit moment pleeggezinnen voor nog 21 kinderen. Daar onder zijn vier aanvragen voor 'brusjes' (combinaties broertje/zusje) en één aanvraag voor deeltijdopvang. Acht kinderen wachten op een 'behandelpleeggezin' (therapeutisch). Meer op: pzc.nl/zeeuwsezetel Twitter: ©jkutterink MIDDELBURG - De Grote Geschiede nisquiz van de PZC heeft twee Vlis- singse winnaars opgeleverd. Van de ruim honderdtien inzenders wa ren Joop Rotte en Willem Coppool- se uit Vlissingen de enigen, die de twa'alf vragen foutloos beantwoord den. Voor de volledige uitslag zie www.pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 58